Hur nödvändigt är CO2? och andra frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluffig
    • November 2012
    • 7

    Hur nödvändigt är CO2? och andra frågor

    Hej! Ska som julklapp till mig själv skaffa mig ett 125liters Juwel Rio. Har läst på massor så har koll på en del iallafall, men en del saker är fortfarande lite oklara.

    Hur nödvändigt är det med ett CO2-system? Har förstått att det är bra, men inte alltid nödvändigt, hur vet jag om det behövs?

    Hur länge är det optimalt att ha ljuset tänt? Tänkte skaffa en timer, hur många timmar ska jag ställa in den på?

    Behövs någon växtgödning? Isåfall, vad är bäst? Bottennäring under sanden? Flytande?

    Rötter. Måste de kokas, eller räcker det med vattenbad innan de placeras i akvariet? Hur lång tid kan det ta innan roten slutar grumla ner vattnet?


    Tack på förhand!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    > Hur nödvändigt är det med ett CO2-system? Har förstått att det är bra, men inte alltid nödvändigt, hur vet jag om det behövs?

    CO2 används av växtentusiaster för att hålla en del växterarter som annars inte växer ordentligt..

    >Hur länge är det optimalt att ha ljuset tänt? Tänkte skaffa en timer, hur många timmar ska jag ställa in den på?

    Låt det vara ljust ca 10-12 timmar.

    >Behövs någon växtgödning? Isåfall, vad är bäst? Bottennäring under sanden? Flytande?
    Ja, om du har växter så behövs i allmänhet växtgödning om du vill att växterna skall vara fina. Kör med flytande växtgödning.

    >Rötter. Måste de kokas, eller räcker det med vattenbad innan de placeras i akvariet? Hur lång tid kan det ta innan roten slutar grumla ner vattnet?

    Nej, det är få om ens några fördelar med att koka en rot.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    Arbetssätt...