Problem med lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Problem med lysrör

    Hej!
    Mitt akvarium: 80x40x45
    Lysrör: AQUA- GLO 24"/61cm 20W T8
    Ramp: typ:B20 18W 320V

    Växterna växter inte så bra i mitt akvarium, (jag använder EasyCarbo & ProFito)
    Då till frågan Ska jag inskaffa reflektorer? Köpa nytt lysrör av annan sort? Eller ska jag köpa ny ramp som får plats med två lysrör, och vilken sort ska dessa i så fall vara? Någon som vet?

    Hälsningar Sofia
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hade gärna varit bra med ett rör till. men om du inte känner för at lägga de pengarna så skulle jag skaffa reflektorer o byta till antingen philips aquarelle eller power-glo.

    men gärna en ramp med et rör till. o isåfall samma sak där, med reflektorer o ch aquareller eller power-glo

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      om du köper en ny ramp och vill få växterna att växa köp då ett power-glow rör och ett med vitt/gult ljus. jag använder det och mina växter växer mycket jag använder bara sera florena varannan vecka som gödning.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        skulle nog köra power-glo på alla rören. power-glo har bäst spektra för växterna. kanske i kombo med aqua-glo möjligtsvis

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Power glo ger också bättre färgåtergivning än aqua glo så hellre 2st power glo.

          Kommentar

          • water drop
            • April 2010
            • 243

            #6
            ok, tack för alla svar. Spelar det någon roll hur många W jag har, eller räcker det om jag köper ett nytt lysrör med samma Watt antal? Jag har även täckglas..

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              W antalet på rören är bestämt av längden så du kan inte ha mer än 20W rör. för de är 60cm långa.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av water drop
                ok, tack för alla svar. Spelar det någon roll hur många W jag har, eller räcker det om jag köper ett nytt lysrör med samma Watt antal? Jag har även täckglas..
                Ett enda power-glo borde räcka för att växterna ska trivas men om inte ditt aqua-glo är mer än halvåret borde det duga för att hålla växterna vid liv, jag är nog lite inne på att du kanske skulle skaffa bättre gödning oxå, profito är ju knappast optimalt och easycarbo tillför bara en kolkälla (som inte är optimal för alla sorters växter), kanske överväga att gå över till PMDD istället för profito.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  56 W / m2 bottenyta är väldigt lågt knappt att två 18 W rör räcker ( eller 0,125 W/liter som du har nu)
                  240 W/m2 bottenyta (eller ca 0,45W/liter) tycker jag är en bra kompromiss mellan att växa bra men ändå på ett kontrollerat sätt.
                  Power glo får förvisso växterna att växa men röda växter blir tråkiga i färgen. blanda gärna rör med tex Sylvania aquastar som ger klarare röda och gröna färger och har lite bättre utbyte än power-glo
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #10
                    Jag var inne i akvarieaffären och kollade runt lite efter lysrör, och då hittade jag Sylvania aquastar som jag tyckte lät bra, fast jag visste inte så mycket om den så då frågade jag de som jobbade där och hon rekommenderade Philips Aquarelle 18W(som de använder i butiken), så jag skulle testa hur den var och sen kunde jag komma tillbaka och byta till något annat om jag inte tyckte den var bra.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Bra köp!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #12
                        Ja! Jag har även köpt reflektorer så det lyser jättefint i mitt akvarium nu Ska nog satsa på samma lysrör till mitt lilla akvarium!
                        Senast redigerad av water drop; 18 December 2010, 15:47.

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av water drop
                          Jag var inne i akvarieaffären och kollade runt lite efter lysrör, och då hittade jag Sylvania aquastar som jag tyckte lät bra, fast jag visste inte så mycket om den så då frågade jag de som jobbade där och hon rekommenderade Philips Aquarelle 18W(som de använder i butiken), så jag skulle testa hur den var och sen kunde jag komma tillbaka och byta till något annat om jag inte tyckte den var bra.
                          Sylvania aquastar, philips aquarelle och hagen power-glo är alla 3 väldigt lika i effekt och det är mest att skenet från dom som skiljer lite åt (men bara väldigt lite), så vilket som helst av dessa 3 är ett bra köp
                          det tråkiga med aquarelle är att det väl slutat tillverkas så i framtiden lär du bli tvungen att köpa nåt annat iaf, just nu är det så att det finns en del i lager ute i butikerna men det sinar till slut.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Ursprungligen postat av water drop
                            Jag var inne i akvarieaffären och kollade runt lite efter lysrör, och då hittade jag Sylvania aquastar som jag tyckte lät bra, fast jag visste inte så mycket om den så då frågade jag de som jobbade där och hon rekommenderade Philips Aquarelle 18W(som de använder i butiken), så jag skulle testa hur den var och sen kunde jag komma tillbaka och byta till något annat om jag inte tyckte den var bra.
                            Aquarellen ska vara motsvarande trifosfor rör = bra, har ingen egen erfarenhet.
                            Men det är fortfarande bara ett rör du har i?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Aquarellen ska vara motsvarande trifosfor rör = bra, har ingen egen erfarenhet.
                              Men det är fortfarande bara ett rör du har i?
                              Ett så pass bra rör och reflektor så kommer man ganska långt med bara ett rör till det karet.
                              Alla dom 3 rören jag nämner är trifosfor-rör och dom ger mycket mer ljus än vanliga rör men framför allt tappar inte effekt på samma sätt som vanliga rör så dom behöver normalt inte bytas innan dom slocknar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...