Akvariebelysning, Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekiss
    • October 2010
    • 14

    #16
    De låter ju perfekt! Då får man testa med det.

    Kommentar

    • ekiss
      • October 2010
      • 14

      #17
      Kör nu då med ett sånt rör och de ser riktigt bra ut. Snabb fråga, hur mycket kan man variera med lysrörens W jämfört med armaturens?
      Som ni säger gör 2W gott som inget. Men hur blir det om man går ut mer?

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #18
        För att kunna svara korrekt behöver du egentligen titta på drivdonet och se vad det står för watt på det. Vissa armaturer har ett drivdon anpassat för det exakta watt-talet medans andra har mer multifunktionella drivdon.
        Det bör vara en vit rektangulär/kubisk metallburk.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          I alla andra fall så passar bara ett watt tal till en viss längd av ramp, det är bara 18 och 20w som har samma längd, skulle du mickla ihop nåt själv med fel längd för drosseln så kan en 5watt skildnad ofta funka (vi pratar gammla tunga reaktorer (elektroniska drivdon osäkert)), men hur det påverkar livslängden på rör eller drossel vet jag inte riktigt då det inte finns nån anledning att bygga så, men just att ha ett 20w rör där man tidigare haft 18w är vältestat just för att dom har samma längd

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #20
            Fast undrar om det inte fanns 40w lysrör förr? drivningen till 36w lysrör i äldre ramper är iaf ofta på just 40w och det funkar utmärkt

            Kommentar

            • Icecoffee
              • November 2010
              • 447

              #21
              varför powerglo ?
              skillnaden mellan detta och aqua glo är väl inte så stor eller?
              förutom prislappen då.
              Cogito, ergo sum
              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av Icecoffee
                varför powerglo ?
                skillnaden mellan detta och aqua glo är väl inte så stor eller?
                förutom prislappen då.
                Den stora skildnaden ligger i mängden ljus du får ut, samt livslängden, ett power-glo lyser upp nästan som 2 aqua-glo, men sen så är power-glo ett trifosfor rör vilket gör att det inte behöver bytas ut efter ett år (om man har några växter allså) utan går att köra med tills det slocknar
                då det under sin livslängd tappar så pass lite effekt, så har man nån enda växt blir det i längden billigare än ett aqua-glo

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #23
                  POW, käftsmäll, där får man skönt att jag inte shoppade rör sist, får la bli power för mig med TACK!
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #24
                    Har man en ramp för flera rör och/eller bara väldigt enkla växter så är inte aqua-glo fel, tycker själv att det är det rör som har absolut snyggast färg, men det finns en anledning till prisskildnaden så man borde inte stirra sig blind på den utan ibland får man vad man betalar för

                    Kommentar

                    • ekiss
                      • October 2010
                      • 14

                      #25
                      Jo börjar märka att de är nästan alltid samma W på en viss längd. Bara de att jag fick en gratis armatur från en kompis på phillips som visade sig vara 14W T5. Vars alla rören jag kan hitta är på 24W, vilket jag fann lite konstigt. Men det är ju ingen akvarie armatur heller.
                      De där med 36W rör i en 40w armatur har jag faktiskt testat redan efter dom på en närliggande butik sa att de gick bra.

                      Hur viktigt är det egentligen med reflektorer? Har väl nån halvdålig inbyggd i armaturen. Men har hört att bra såna nästan dubblar ljuset.
                      Sen läser man också att många bygger sina egna med lite aluminiumplåt. Funkar de lika bra?

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #26
                        Helt sant på T5 rör finns flera olika watt på samma längder, jag hade bara T8 lysrör i huvudet när jag skrev
                        Hurvida du behöver en reflektor överhuvudtaget är mest en fråga om hur många lysrör (och vilka) du har samt ffa vilka växter du har dom till.
                        Egenbyggda reflektorer är nog alltid sämre än dom som man kan köpa, men dock mycket bättre än ingen alls, matt vit färg i rampen reflekterar oxå ganska mycket ljus och ligger ofta nog i nivå med hemmabyggen, men visst har man tillgång till blank plåt och en vals kan man nog bygga riktigt bra oxå, personligen är alla mina ramper vitmålade, enkelt och billigt med vettigt resultat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...