Akvariebelysning, Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekiss
    • October 2010
    • 14

    Akvariebelysning, Lysrör

    Tänkte köpa ny belysning till akvarium som jag ska använda som yngelkar. 60cm långt, 58L.
    Tänkte då installera lysrörs belysning men vet inte riktigt vad man ska köpa.
    Har någon några tips?

    Ska inte vara så mycket växter i akvariet.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    allt beror på vilken budget du vill ha p det hela.

    en ny ramp med säg 2x15W T8 rör går på några hundralappar, sedan en hundring per rör.....cirka....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ekiss
      • October 2010
      • 14

      #3
      Det var mer vilka rör man behöver jag undrade. Och sen vilken sida/butik man kan köpa de på.
      Att rören kostar runt hundra kronor har jag sett.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Till ett sånt kar räcker med ett rör, köp ett som heter power-glo, finns många butiker på nätet men pwss brukar vara ett bra ställe att börja jämföra priser.

        P.W.S.S zoo, vi har tillbehör för era sötvattens och saltvattensfiskar. allt för att era älskade husdjur skall få det de behöver. tex era reptiler

        Kommentar

        • ekiss
          • October 2010
          • 14

          #5
          kollade på pwss men det stod aldrig vilket sorts ljus det är på de röret.
          Jag föredrar mer vitt/blått ljus än de klassiska gula.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av ekiss
            kollade på pwss men det stod aldrig vilket sorts ljus det är på de röret.
            Jag föredrar mer vitt/blått ljus än de klassiska gula.
            Ok men det är precis vad du vill ha
            väldigt vitt ljus med lite dragning åt blått och svagt rött, ger riktigt snyggt ljus i ett akvarie och är riktigt ljusstarkt så det behövs inte lika många som med vanliga lysrör, väldigt ofta det som djuraffärerna själva använder på sina akvarier.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av ekiss
              kollade på pwss men det stod aldrig vilket sorts ljus det är på de röret.
              Jag föredrar mer vitt/blått ljus än de klassiska gula.

              finns nog inga akvarierör som drar åt det gula, det är bara vanliga rör som gör det.

              sylvania aquastar har blått / vitt isig.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                finns nog inga akvarierör som drar åt det gula, det är bara vanliga rör som gör det.

                sylvania aquastar har blått / vitt isig.
                Sun-glo räknas väl som akvarierör?

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Ja poäng på dig Fuz, fast man kan ju undra varför man skulle vilja ha sun-glo..inga växter och ökeninredning kanske?

                  Var bor du ekiss?
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • ekiss
                    • October 2010
                    • 14

                    #10
                    Vissa terrarium vill väl ha det ljuset. Jag bor i Luleå, hurså?
                    Tänkte testa ett sånt där power-glo T8 rör och se hur det fungerar. Är inte allt för kräsen eftersom det kommer vara ett yngelkar men de vanliga gula blir verkligen inte snyggt. Tack för all hjälp!

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Ja poäng på dig Fuz, fast man kan ju undra varför man skulle vilja ha sun-glo..inga växter och ökeninredning kanske?

                      Var bor du ekiss?
                      Jo det är för mig en liten gåta vad man faktiskt ska ha ett sun-glo till
                      men har för mig att dom som håller på med svartvatten ibland kör detta rör men man kan ju lika gärna ta ett vanligt varmvitt lysrör.
                      Som ekiss säger kan man ju ha det till terrarium, men till dom har man oftast hellre uv lysrör som reptilerna kan dra nytta av.

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Ursprungligen postat av ekiss
                        Vissa terrarium vill väl ha det ljuset. Jag bor i Luleå, hurså?
                        Tänkte testa ett sånt där power-glo T8 rör och se hur det fungerar. Är inte allt för kräsen eftersom det kommer vara ett yngelkar men de vanliga gula blir verkligen inte snyggt. Tack för all hjälp!
                        Tänkte bara att man kanske kunde rekommendera någon butik istället för nätet, fast Lule kan jag inte
                        Power-glo är ett bra rör som bör ge den färgen du vill ha, det och aquarelle är nog de mest populära rören.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • ekiss
                          • October 2010
                          • 14

                          #13
                          Nu har jag kollat lite och märkte att min armatur är 18W 60cm T8.
                          Power-glo verkar inte finnas i den storleken. Däremot 20W.
                          Kan man använda det iaf eller kommer livslängden förkortas enormt eller kommer de funka över huvud taget?
                          Annars kan ni rekommendera något rör som är 18W?

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            det kommer att funka utmärkt, om din armatur inte är avsedd för 20w (som dom flesta faktiskt är) så gör det så lite på livslängden att det är försummbart, kör på power-glo du

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              det funkar med 20W. håller med fuzzop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...