Mycket filtreringsmassa=färre vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Mycket filtreringsmassa=färre vattenbyten?

    Anledningen till att man vill ha så mycket filtervolym som möjigt i sitt akvarium syftar till att öka vattnets reningsgrad per tidsenhet, antar jag rimligen.

    Det borde väl då innebära färre vattenbyten och/eller mindre mängd/byte?

    Är det så att ni som har mycket filtrering i karen även byter vatten mer sällan eller i mindre mängder?
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Stämmer bra det. Det man får tänka på med mer filtermassa är att man behöver mer pumpkapacitet så att man kan utnyttja filtermassan med.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Jag tänkte mig nog snarare exempel från de som ökat sin filtermassa rejält. Det borde då rimligen också innebära färre vattenbyte.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Jag har överfiltrerat för att vara på den säkra sidan, utöver det så sköter jag karet likadant, med samma mängd vattenbyten.

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          "Oerhört viktigt att komma ihåg är att vilket filter man än använder så kan inte något filter ersätta regelbundna vattenbyten."


          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Varför dimensionera upp filtermassa om man ändå byter vatten tillräckligt ofta för bra vattenvärden?

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              Varför dimensionera upp filtermassa om man ändå byter vatten tillräckligt ofta för bra vattenvärden?

              för att vara på den säkra sidan!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • vaim
                • April 2009
                • 116

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                för att vara på den säkra sidan!
                Och för att slippa rengöra filtret så ofta.
                http://vaim.se
                http://twitter.com/vaim

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Det blir onekligen bättre vattenkvalité med större filter, oavsett vattenbyten. Sen brukar filterproducetarna överdriva hur mycket deras filter klarar av.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ett biologiskt filter tar väl främst nitrit och ammonium, men inte nitrat och fosfat. Har man ett "fish-only"-kar där man inte har några växter som tar upp nitrat och fosfat antar jag att man endå måste byta en hel del vatten för att inte nitraten skall bli för hög.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Filtertillverkarna var ju ordet jag sökte

                      precis som petnym säger. Ett större filter klarar väl helt enkelt av att man matar mer och/eller har mer fisk, sen är oftast mer cirkulation inte fel.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13139

                        #12
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        Varför dimensionera upp filtermassa om man ändå byter vatten tillräckligt ofta för bra vattenvärden?
                        Därför ett dimensionerat filter lämnar endast nitrat efter sig medans ett underdimensionerat filter kan lämna ammonium/ammoniak och nitrit i karet! Hela kvävecyceln fungerar mycket bättre med en väldimensionerat filter och vattenbyten fyller inte en biologisk funktion i den bemärkelsen utan bara ett måste för att få bort slaggprodukter!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Därför ett dimensionerat filter lämnar endast nitrat efter sig medans ett underdimensionerat filter kan lämna ammonium/ammoniak och nitrit i karet! Hela kvävecyceln fungerar mycket bättre med en väldimensionerat filter och vattenbyten fyller inte en biologisk funktion i den bemärkelsen utan bara ett måste för att få bort slaggprodukter!
                          - Ja..då undrar man ju varför en större tillverkare typ Eheim och Fluval skulle underdimensionera sina pumpar? : )

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13139

                            #14
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            - Ja..då undrar man ju varför en större tillverkare typ Eheim och Fluval skulle underdimensionera sina pumpar? : )
                            Därför att folk vill inte ha filter som tar en massa plats och de producerar bara grejer som säljer! Den enda tillverkare som jag sett som uppger ungefär hur mycket fisk deras filter klarar av är Fluval, och det var inte många fiskar minns jag Så tänker du bara hålla ett fåtal fiskar så räcker då ett vanligt innerfilter men de flesta vill ha ganska många eller stora fiskar och många förstår inte innerfiltrets begränsningar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...