Vattennivåskillnader framför och bakom filterbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Vattennivåskillnader framför och bakom filterbakgrund

    Visste inte riktigt hur jag skulle rubriksätta det här inlägget eller var jag skulle lägga det för någonstans men jag hoppas här blir bra.

    Till mitt problem.

    Jag har en räkvas där jag silikonat fast en BTN slimline. Bakom bakgrunden har jag massor av utskurna bitar av 10 ppi filtermatta. I botten har jag sedan en större bit filtermatta som går under bakgrunden ut till framsidan. Sedan har jag lagt ett litet lager av grus på framsidan som täcker filtermattan. På baksidan har jag en liten pump som pumpar ut vattnet genom ett litet hål jag borrat i bakgrunden.

    Det där har funkat alldeles lysande i ett halvår och jag har bara behövt byta lite vatten varje vecka. Räkorna (och numera även fiskarna) verkar trivas fint. Men för 2-3 veckor sedan så började vattennivån bakom bakgrunden sjunka jämfört med hur det ser ut framför. I början var det inte så farligt men nu börjar det bli alarmerande nivåskillnader. För i takt med att nivån sjunker på baksidan så ökar den förstås på framsidan och till slut kommer det där inte att bli något bra.

    Nu ser det ut såhär:
    Klicka på bilden för större version

Namn: bah.jpg
Visningar: 1
Storlek: 565,7 KB
ID: 2180170

    Just nu är det ganska stabilt på den nivån men det såg likadant ut igår kväll och när jag vaknade på morgonen hade nivån i framkant stigit någon cm till. Om jag stänger av pumpen så jämnar nivån ut sig rätt snabbt men slår jag på pumpen igen så går det tillbaka till den här nivån igen blixtsnabbt innan det stabiliserar sig.

    Någon som har en idé om vad det kan röra sig om? Jag tänkte först att det var något stopp i botten så att vattnet inte går runt lika fort som pumpen pumpar. Men eftersom det rätt som det är stabiliserar sig så verkar det otroligt.

    Det hela har väl med tryck att göra på något sätt men jag vet inte vad som helt plötsligt kan ha gått snett efter att allt funkat utan problem i ett halvår. Kan det ha något att göra med själva pumpen?

    Alla förslag mottages tacksamt, vill inte gärna att det ska svämma över till slut. I värsta fall får jag väl tömma vasen och börja om från början.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av myslas
    Någon som har en idé om vad det kan röra sig om? Jag tänkte först att det var något stopp i botten så att vattnet inte går runt lika fort som pumpen pumpar. Men eftersom det rätt som det är stabiliserar sig så verkar det otroligt.

    Det hela har väl med tryck att göra på något sätt men jag vet inte vad som helt plötsligt kan ha gått snett efter att allt funkat utan problem i ett halvår. Kan det ha något att göra med själva pumpen?
    Det nog så att dina raster eller filtermattor nu satt igen sig så att flödet är mindre nu.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Din pump är för stark i förhållande till vilken vattenmmängd som kan tas in genom ditt insug.

      SDe till att ha ett överinningskydd högt upp - dvs ta upp ett hål högt upp i bakgrunden. Hålet "tätas" sedan med en filtermattebit
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Din pump är för stark i förhållande till vilken vattenmmängd som kan tas in genom ditt insug.

        SDe till att ha ett överinningskydd högt upp - dvs ta upp ett hål högt upp i bakgrunden. Hålet "tätas" sedan med en filtermattebit
        Det där hade jag inte ens tänkt på, smart idé och det ska jag naturligtvis göra.

        Tänkte också på det där med att pumpen är för stark men det har funkat så länge innan. Men det är väl som petnym säger att flödet igenom filterbitarna minskat. Jag får investera i en svagare pump helt enkelt.

        Tack för svaren!

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Om det har fungerat förut är det knappast pumpen du skall byta?? Börja med att göra rent rastret och gör sedan en filterrengöring.
          Lite nivåskillnad blir det ju alltid..
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • zenon
            • December 2009
            • 173

            #6
            Eller en överrinningskam. Fungerar ungefär som Kjells alternativ men du sågar istället ner en bit av bakgrunden till den höjd du vill att vattennivån maximalt ska vara. Sedan silikonar du dit en överrinningskam som håller dina fiskar på rätt sida om bakgrunden. Svårt att förklara i ord men har kanske någon bild jag kan posta då jag kommer hem...
            Senast redigerad av zenon; 05 January 2010, 02:13.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Myslas! Nu läste jag ditt inlägg lite noggrannare. Om du har grus framför filtermattan som ligger under bakgrunden är det säkert där felet är. Prova att göra rent gruset framför filtret med en bottensug.
              Kjell/Xenon har en bra ide med överrinningshål/kammen. Då säkerställer du att vattnet aldrig rinner över kanten på akvariet.
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Tack för alla svar. Jag gjorde som Kjell sa och borrade ett hål i bakgrunden och det har gjort susen än så länge. Vattennivån har stabiliserat sig precis vid nedre hålkanten nu. Får se vad som händer under dagen men om nivån stiger så behöver jag inte oroa mig för då rinner vattnet över till baksidan.

                Beställde mig en ny pump ändå, kan vara värt att testa och se vad som händer. Göra rent gruset med bottensug är i princip omöjligt. Då får jag tömma all inredning och det blir oerhört svårt att inte få med sig ett gäng räkor. Men det är väl vad jag får göra om inget annat funkar.

                Det ska dock sägas att det är ett väldigt tunt skikt med grus som ligger på filtermattan. Jag har använt mig av samma modell som Kjell gjort i sin räkvas och den har varit igång i över ett år utan problem nu.

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  En liten uppdatering. Skaffade en svagare pump men det gjorde inte mycket skillnad. Det gick lite långsammare men slutresultatet var detsamma. Så idag har jag tagit ut inredningen och försökt göra ren botten lite. Jag tog bort lite grus också så att lagret på filtermattan blev tunnare. Såhär en halvtimme senare så ser det ut att ha funkat så det var nog så att det var lite igensatt. Hoppas verkligen att det här löst sig nu för annars måste jag tömma allt och börja om från början.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Du kan ta bort filtermattan som sitter under bakgrunden och sen fyller du upp med grovt grus istället, flytta sen upp pumpen en bit och fyll med filterkuber under och bredvis pumpen
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...