Lyfthöjd och filterkapacitet för ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    Lyfthöjd och filterkapacitet för ytterfilter

    Hej.

    Vad är egentligen den optimala höjdplaceringen av ett externt filter?

    Sökte på nätet efter mer info om min kinapump AM Top 3338. Det är ju en pirat-Eheim 2028 och säljs i andra länder som Atman 3338 och även ViaAqua 750.
    Jag såg ett flödesschema på

    och där framgår självklarheten att lyfthöjden påverkar pumpkapaciteten.
    I detta exempel reduceras pumpkapaciteten till hälften vid 1,2 m lyfthöjd.

    Men liknande förhållanden gäller givetvis alla ytterfilter.

    (Har börjat fundera mer på detta sedan jag höjde upp insugen för mina ytterfilter för att slippa få in för mycket bottengoja.)

    Givetvis skall pumpens placering vara praktisk, dvs vanligtvis under akvariebänken, men det kan ju vara på bekostnad av klarare vatten om akvariemöbeln är hög.

    Frågan lyder: Har ni era ytterfilter i nivå (eller strax under) med akvariet?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Svetsaren
    Hej.

    Vad är egentligen den optimala höjdplaceringen av ett externt filter?

    Sökte på nätet efter mer info om min kinapump AM Top 3338. Det är ju en pirat-Eheim 2028 och säljs i andra länder som Atman 3338 och även ViaAqua 750.
    Jag såg ett flödesschema på

    och där framgår självklarheten att lyfthöjden påverkar pumpkapaciteten.
    I detta exempel reduceras pumpkapaciteten till hälften vid 1,2 m lyfthöjd.

    Men liknande förhållanden gäller givetvis alla ytterfilter.

    (Har börjat fundera mer på detta sedan jag höjde upp insugen för mina ytterfilter för att slippa få in för mycket bottengoja.)

    Givetvis skall pumpens placering vara praktisk, dvs vanligtvis under akvariebänken, men det kan ju vara på bekostnad av klarare vatten om akvariemöbeln är hög.

    Frågan lyder: Har ni era ytterfilter i nivå (eller strax under) med akvariet?
    Lyfthöjden påverkas inte av pumpens placering i förhållande till akvariet. Men slangarnas längd påverkar givetvis. Ytterfilter ofta kopplade som "closed loop", dvs ett slutet system, och om insug och utblås är nedsänkta i vattnet så finns det ingen lyfthöjd att ta hänsyn till. Angiven lyfthöjd för pumpen skall för ytterfilter mest ses som hur mycket motstånd pumpen klarar. Detta motstånd beror dels av filtermassan och det motstånd som slangarna ger upphov till.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Nja, men har man strilrör, så är det ju inte riktigt "closed loop". Häverteffekten gör ju så vattnet rasar ner givetvis, men så skall det pumpas upp ovanför vattenytan. Men jag köper ju att slangsträckan utgör en väsentlig del av motståndet.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Svetsaren
        Nja, men har man strilrör, så är det ju inte riktigt "closed loop". Häverteffekten gör ju så vattnet rasar ner givetvis, men så skall det pumpas upp ovanför vattenytan. Men jag köper ju att slangsträckan utgör en väsentlig del av motståndet.
        Hur högt över vattenytan har du dina strilrör egentligen?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...