Val av cirk. pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H-T-C
    • April 2009
    • 30

    Val av cirk. pump

    Hejsan.

    undrar om lite olika cirk. pumpar.

    för och nackdelar med nedanstående pumpar och gärna nya förslag.

    * Eheim - Compact+ 3000

    * Aquarium Systems- New Jet 2300

    *Aqua Medic - Ocean runner 2500

    * AquaClear Powerhead 70

    * Deltec AquaBee Up 2000

    * Hydor Seltz L45

    * SunSun Powerheads cirk.pump 2500 liter/tim

    Gärna vad folk vet om ljudnivå mm.

    tack på förhand christoffer
    540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det första man skall ta hänsyn till vid valet av pump är vad man skall använda den till. Tror du glömde skriva det...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • H-T-C
      • April 2009
      • 30

      #3
      Cirkulation av vattnet...

      hehe
      540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        bah! Det är stor skillnad på cirkulation och cirkulation...

        Jag föreslår en Royal Exclusive RD2 Titanium DC Pump, 50,000l/h borde cirkulera ditt vatten riktigt bra! ;-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Skall du bara ha snurr på vattnet så skulle jag inte ta någon av dom ovan nämda...
          Kolla på stream pumpar istället, en seio som förbrukar 3watt flyttar 2000L/H tyst och mycket mer naturligt.

          Men som sagt du ger inte tillräckligt med info om vad du behöver, olika pumpar kan även låta olika vid belastning

          //NiXoN

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13139

            #6
            Ursprungligen postat av H-T-C
            Hejsan.

            undrar om lite olika cirk. pumpar.

            för och nackdelar med nedanstående pumpar och gärna nya förslag.

            * Eheim - Compact+ 3000

            * Aquarium Systems- New Jet 2300

            *Aqua Medic - Ocean runner 2500

            * AquaClear Powerhead 70

            * Deltec AquaBee Up 2000

            * Hydor Seltz L45

            * SunSun Powerheads cirk.pump 2500 liter/tim

            Gärna vad folk vet om ljudnivå mm.

            tack på förhand christoffer
            Det verkar vara svårt för dig att få någon kreativ kritik om någon av pumparna Jag tycker AS newjet är mycket pump för pengarna och jag tycker de är relativt tysta så det är vad jag skulle gå på! Annars tycker jag aquael circulator 1100 är suverän, stark och exeptionellt tyst, visserligen bara 1100L/tim med det kan man ju kompensera genom att använda flera och de är ju inte direkt dyra http://www.guldfisken.se/beta/catalo...19378b637f2a44 Dock är den inte kunstruerad för att lyfta upp vatten från tex. en sump!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Skall vi vara såna så...

              Ocean runner 2500 var en katastrof, den värmer vattnet nåt grymt och lyftkraften är klart överreklamerad. Den låter en del, speciellt under belastning/lyfthöjd så kan de bli brumm. Plastdelarna är inte direkt övertygande i kvalite, den känns riktigt billig.

              Aquabee 2000up, inge vidare lyfthöjd men utan större motstånd så levererar den rätt bra.
              Låter inte så länge det är lätt belastat.
              Aquabee 2000/1up Ungefär som den andra men mera kraft och därmed mer värme.
              Generellt mycket bra kvalite som helt klart mäter sig med Eheims klassiska pumpar, en riktig arbetshäst.

              Aquaclear, har inte erfarenhet av just 70 men den mindre modellen har varit helt klart godkänd(tyst). Bra med partikelfiltret som tar i princip alla synliga partiklar.

              New Jet 2300, dom mindre har varit hyfsade men dom större kan göra dubbel tjänst som värmare/pump. Inget jag rekomenderar då jag tycker att dom har en tendens att börja låta(brummar).

              Men jag står vid mitt ursprungliga uttalande om att det är många watt o kronor för lite snurr.

              //NiXoN

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                Förlåt om jag lägger näsan i blöt , men har oxå funderingar kring cirkulationspumpar till ett framtida "stormigt" akvarium (torpedbarber och garra "red tail"). Vad behöver jag då?

                Jo, något som sätter fart på vattnet, och den/de kommer INTE att sitta bakom någon bakgrund (Filtrering av vattnet kommer att ske med ett ytterfilter)...

                Vad bör jag köpa ? Tips mottages...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13139

                  #9
                  Är det bara cirk. du är ute efter så är en streampump vad du behöver http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Såg att du hade Malawi som du tydligen vill ha lite fart till. Jag håller fullt med Nixon om vad han säger om streamerpumparna - jag önskar att de hade funnits när jag höll på med Malawi och tanganyika. De ger ett stort flöde utan att skapa en hård stråle och de drar ganska lite watt. De är dock ingenting för cirkulation genom ett filter eller BTN bakgrund. det är nog det som Petnym vill veta - är det en ren cirkulation (som lilla damen vill ha) så är det inget att fundera över - streampumpar. finns i många olika utförande och prisklasser. Är det en cirkulation genom en bakgrund eller filtermatta så skulle jag ta någon EHEIM variant.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      (Lilla Damen)
                      Mitt förslag är seios nya serie, dom kommer med magnetfästen och så är dom riktigt billiga, 225Kr för 2000l/h (seio530)hos min lokala .
                      Man får tänka på att 2000l/h via stream inte är lika störande så man kan gå upp i storlek en del.

                      Skall man upp till 600kr+ klassen så är det helt klart Tunze som gäller, till skillnad från koralian så har mina stationära tunzen alldrig behövt bytas ut.
                      Dom har helt klart en annan byggkvalité.
                      Kolla gärna hos dom som handlar mera med saltvattensprylar, priset brukar variera rätt ordentligt även i sverige.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #12
                        Tack !

                        Kommentar

                        • H-T-C
                          • April 2009
                          • 30

                          #13
                          tack för alla svar. har varit iväg och arbetat så har inte kunnat svara. det är till för cirk. och filtrering, de ska stå bakom en aquaterra bakgrund med antingen filterinsats eller med filter i större delar av bakgrunden.

                          har 540l malawi och har funderingar på en 2000l/h och sen en 1000l/h till. den på tusen liter per timme har jag redan. de jag dock använder idag låter alldelles för mycket och det är två billiga pumpar resun sp-3800l

                          tack för all hjälp både de som var lite spydiga och de som inte var det.........
                          540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...