Ändra från salt till sötvatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Ändra från salt till sötvatten.

    jag funderar på att byta upp mitt 350 till ett 540, då mina ciklider börjar bli lite stora för det jag har. Nu har jag hittat ett akvarium på 540 liter, men det har varit saltvattensakvarium, det säljs med levande stenar, men utan fisk.

    All inredning, grus, växter, stenar mm. har jag sedan tidigare, och tänkte bara flytta imellan.

    Min fråga nu är: Kan man ta ett akvarium som har varit saltvatten, och göra om inredning mm så det blir sötvatten? Jag är inte intereserad av att starta upp saltvattenakvarium.

    Tacksam för svar snarast.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jadå, det kan du göra. Men kolla in en del saker först, tex om karet är borrat eller om det har blivit fula rinningar som inte går bort.
    Varför inte ett 720 med en gång?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jadå, det kan du göra. Men kolla in en del saker först, tex om karet är borrat eller om det har blivit fula rinningar som inte går bort.
      Varför inte ett 720 med en gång?
      Jag skulle vilja ha det, men jag kan inte ha ett som är längre än max 175 cm i längden, har inte plats för det

      vad för rinningar ska man titta efter? Jag vet inte ens vad det är

      Borrat????
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En del saltvattenskar är borrade i glaset för att det går ett flöde från huvudkaret ner till en sump som funkar som ett stort filter, det är detta ofta lite större hål som du kan kolla.
        Rinningar menar jag med salt eller annat som runnit på tex glas eller ram och etsats in fula märken...detta kan även hända med sötvattenskar så man får lika ofta kolla på dessa.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidtok
          jag funderar på att byta upp mitt 350 till ett 540, då mina ciklider börjar bli lite stora för det jag har. Nu har jag hittat ett akvarium på 540 liter, men det har varit saltvattensakvarium, det säljs med levande stenar, men utan fisk.
          Levandesten är ganska dyrt så det känns onödigt att köpa det om du inte skall ha dom...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Junros
            • November 2007
            • 144

            #6
            Att karet är borrat brukar inte vara ett problem, om den har en överriningskammare (glasskiva i karet) så skär bort den bara, sen kan du koppla på ett ytterfilter med hjälp av lite slangar...Lycka till =)

            Mvh//Chrille

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Jag är lite tveksam till at köpa ett akvarium som de evt har borrat i, jag har iofs en ytterpump som jag tänkte flytta över till det nya karet...men hur vet jag att jag kopplar rätt, så det inte rinner ut massa vatten på golvet.....vill inte ha 540 liter vatten i vardagsrummet...eller någon annanstans i kåken för den delen heller...

              Evt. levandesten kommer jag att sälja vidare om det blir det karet, har inte bestämt mej ännu. Kollar rnt en hel del innan jag bestämmer mej.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Är de borrat så kommer de troligtvis med rördragning o sump, då har du ett ytterfilter modell XXL där du även kan ha värmare o annat.
                Om den är den rätt byggd så låter den mindre än ett vanligt ytterfilter.

                Men jag håller med petnym, känns som om de finns vanliga kar till salu som passar direkt till dina behov.

                //NiXoN

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Är de borrat så kommer de troligtvis med rördragning o sump, då har du ett ytterfilter modell XXL där du även kan ha värmare o annat.
                  Om den är den rätt byggd så låter den mindre än ett vanligt ytterfilter.

                  Men jag håller med petnym, känns som om de finns vanliga kar till salu som passar direkt till dina behov.

                  //NiXoN
                  Det är ju just det som är problemet...ja visst det finns...men de flesta ligger på runt 300-375 liter, jag vill ha ett på minst 450 till mina sydamerikaner..och jag vill inte sitta och åka flera, gflera mil för att titta/hämta ett kar. Det finns ett nu som jag är jättesugen på, det är ett aluram på 540 liter i full gång med pumpar, fiskar och all inredning. De vill ha 4500 för allt.....enligt min handlare, så är det ett kap, om akvariumet ser bra ut........Men det finns i Söderhamn...alltså 15 mil...enkel resa för min del...Annars är jag jättesugen på det karet.

                  Men vet ni av något i Sundsvall, Timrå, Härnösand och Huddik med omnejd......så får ni jättegärna meddela mej detta. Neröver Sthlm. finns en hel del...men då blir det för långt att åka...Vill ju inte köpa det osett, det törs jag inte...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  Arbetssätt...