Dioder isf lysrör ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpfresh
    • August 2008
    • 11

    Dioder isf lysrör ???

    Finns det nån som har funderat eller ännu bättre gjort det hemma ?
    Jag har just köpt 2 st dioder på ett byggvaruhus som ger 6000K och drar endast 1W, dioderna använder jag hemma i köket men har funderat på om jag kanske skulle kunna byta mina lysrör mot 4 st dioder. Dioderna ger otroligt starkt och vitt sken vilket skulle passa både för växter och fiskar dessutom skulle man kunna montera några stycken små dioder för att använda på natten som månsken.

    Nån som har testat detta och har erfrenheter eller kan ge mig lite råd om det är möjligt att göra på det viset .......

    /Martin
    375 l. inköpt juli 2008.

    3 st

    (övriga) ca 15 st
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du kan ju sätta dom över akvariet så ser du hur det blir. LED kan uppfattas som väldigt starka då allt ljus kommer från en enda punkt. Tyvärr kommer inte växterna att klara sig för 1W LED-ljus motsvarar cirka 1W lysrörljus, och du skulle väl inte ens drömma om att försöka ha växter under 1W ljus.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ljusstyrka hos de bästa LED'arna är ungefär samma, watt för watt, som lysrör nu. Det är fortfarande inte lönsamt att ersätta lysrör eller metallhalogen med LED'ar eftersom LED-armaturer med samma prestanda som bra lysrör eller metallhalogen blir mycket dyrare i inköp, så mycket mer att den längre livslängden inte kompenserar. Folk som byter till LED väljer därför också oftast att gå ner i ljusstyrka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Aleks
        • February 2009
        • 145

        #4
        LED är starka men inte tillräkligt om man skall ha växter!

        annars kan du ju kolla här: http://www.photiczoneled.com/
        60L Projekt Växt
        102L Sällskap + Växt.
        240L Ombyggnad till ciklid

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Jag hade sex st. LED-spottar a´1 watt i mitt 160-cm 220-liters MED växter.

          Går alldeles utmärkt om det inte är för djupt. Billigt dessutom.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Klart det går, det går ju tillochmed med glödlampor, men du hade alltså motsvarande 6 watt lysrörsbelysning, knappast optimalt för växter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • mpfresh
              • August 2008
              • 11

              #7
              Tack för svaren ! Men jag undrar verkligen om det stämmer att 1W diod motsvarar 1W lysrör. De dioder jag har är de starkaste som finns styrkan på ljuset bestäms av K jag har vit med 6000K alla dioder jag har sett är på 1W men har olika värden K och olika färger på jluset varm vit, vit osv. Dessutom så kan man köpa dioderna med eller utan lins som sprider ljuset som en halogen lampa ungefär. Skulle jag byta ut mina 2 lysrör på 36W mot 4 st dioder skulle det nog vara ljusare i avariet dessuton är ljusets färg väldigt lik en xenon lampa vilket innebär att man kan sänka styrkan och ändå behålla en bättre ljusbild. Tyvärr så finns inte Lumen värderna på dioderna så jag kan inte styrka denna teori men jag är ganska säker på att jag inte behöver ha 72 dioder isf mina 2 lysrör.

              Vad tycker ni är det nån som vet Lumen värdet på en diod 1W vit 6000K.
              375 l. inköpt juli 2008.

              3 st

              (övriga) ca 15 st

              Kommentar

              • muskel
                • July 2009
                • 1

                #8
                Tjoho, (min första post). Det låter intressant med leds istället för lysrör i akvarium.

                LEDs ljusstyrka mäts i candela och går att översätta till lumen om man vet spridningsvinkeln på led'en och är bra på matte.
                "6000K" är färgtemperaturen på LED'en.

                Om man är orolig för växterna så måste man kontrollera i vilket spektrum LED'en levererar ljusenergi.

                Kommentar

                Arbetssätt...