hur mycket värme alstrar ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    hur mycket värme alstrar ytterfilter?

    Hej
    jag har problem med för hög temperatur i mitt 450 l akvarie.
    försöker ha lysrören (2 st) släckta för att hålla nere temperaturen, detta räcker dock inte har jag märkt.

    skulle vara tacksam om nån kan säga mig hur mycket värme nedanstående alstrar:

    eheim 2028 ytterfilter, 25 Watt
    fluval 4 + (vet ej watt)'

    alstrar filterna någon påtaglig värme?
    mvh
    Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Inte mycket eftersom mycket av värmen som produceras avgår till luften, både direkt från pumpen och via slangarna.
    Innerfiltret genererar antagligen mer, trots att det har lägre effekt.

    Om du har svårt att hålla dig under 30 grader, prova att lyfta av täckglasen, eller i alla fall palla up dem lite så du får luftväxling över vattenytan. Det brukar räcka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Det beror ju lite på hur de står. Om de är instängda i ett skåp under akvariet så skulle jag vilja påstå att i princip all energi hamnar i akvariet, dvs 25 W för Eheim-filtret.

      Innerfilter överför all energi till vattnet, eftersom det är nedsänkt i vattnet.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      Arbetssätt...