Världens dyraste lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Platy
    • January 2002
    • 140

Världens dyraste lysrör?

I går var jag otrogen och handlade i en "annan" butik. Valet föll på ett för mig nytt rör Sera Plant. Normalt köper jag alltid Aquarell eller Aquastar. Har dock provat Flora 77 också, men oj vad varmt det blev och cyanobakterierna fick ett uppsving då. Vi får se vad Sera ger tillsammans med Aqaurell.

Priserna på lysrör har nog passerat smärtgränsen och för oss som har ett flertal baljor med växter blir det en avsevärd utgift - årligen!

Hur f.. kan de ta så mycket för rören? Jag fick under protest lägga upp 179 SEK - vilket skämt. Nu har jag varit en ovanligt tidig jultomte och det ofrivilligt.

Kanske dags att starta en lysrörsförening som far ner till fabriken direkt och kör hem partiet för vidare utskick till medlemmarna.....
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ursprungligen skickat av Platy
    Hur f.. kan de ta så mycket för rören? Jag fick under protest lägga upp 179 SEK - vilket skämt. Nu har jag varit en ovanligt tidig jultomte och det ofrivilligt.
    Därför att sådana som du köper dom oavsett pris... ;-)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Har dock provat Flora 77 också, men oj vad varmt det blev och cyanobakterierna fick ett uppsving då.
      Att Cyanobakterierna fick en uppsving tyder på att röret lyckades trycka upp kvävebehovet hos dina växter så att det förmodligen blev kvävebrist i ditt akvarium.

Det är snarare ett tecken på att det är ett väldigt effektivt växtrör än något annat.

Vi får se vad Sera ger tillsammans med Aqaurell.
      Just Sera Plantcolor är väldigt oeffektivt jämfört med Seras andra rör(!):
      http://82.183.138.227/defblog/permalink/1402.html
      Sera Plantcolor har bara en PUR-effektivitet på 0.54.

Ganska lustigt fenomen att akvaristiska företag säljer/gör växtrör som är oeffektivare än andra rör i deras sortiment 8)
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Platy
        • January 2002
        • 140

"Ganska lustigt fenomen att akvaristiska företag säljer/gör växtrör som är oeffektivare än andra rör i deras sortiment 8)"

def, jag utgår från att du menar olustigt...

Okey jag har subventionerat en bondfångare men vad säger ni om lysrörsföreningen då?

Kommentar

• Platy
          • January 2002
          • 140

Om man är cynisk skulle man kanske kunna härleda de dåliga lysrören i just akvariebutiker till affärsidén. Fel rör ger mer alger sämre tillväxt samt skapar ett behov av algätare och nya växter. Fungerande akvarier ger inte lika högt kassaflöde.....

Kommentar

• davide
            • February 2003
            • 1093

Sant. Men mer alger leder till minskat intresse för akvarier. Det i sin tur leder till mindre omsättning för affärerna.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• davide
              • February 2003
              • 1093

Men dåliga rör leder till att man måste köpa flera = mer sålda rör. =)
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Haha, kul att se att Megachrome har så högt värde. Inte undra på att jag fått såna grymma algproblem och så grymma näringsbrister hos mina växter sen jag bytte från min gamla kinesiska noname metallhalogen-lampa.
                Himla snyggt ljus, dock.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Ricard
                  • April 2004
                  • 138

Ursprungligen skickat av Platy
                  Priserna på lysrör har nog passerat smärtgränsen och för oss...
                  Hur f.. kan de ta så mycket för rören? Jag fick under protest lägga upp 179 SEK - vilket skämt.
                  <font color="blue">Ja du... När jag skulle köpa 4 Powerglo-rör på 65W (150cm.) så skulle den lokale handlaren ha 473:- <u><b>styck</b></u> Men men... Det är bara att gräva djupt i fickorna och konstatera att man saknar den berömda sjön...</font id="blue">

Kommentar

• simosaurus
                    • July 2004
                    • 373

www.pwss.nu är allt jag kan säga
                    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

Kommentar

• Ricard
                      • April 2004
                      • 138

Ursprungligen skickat av simosaurus
                      www.pwss.nu är allt jag kan säga
                      <font color="blue"><b>"Amen!"</b></font id="blue">

Kommentar

• Johan73
                        • December 2003
                        • 483

Han tar 270/st för dem, en viss skillnad..
                        /J

Kommentar

• JaXxS
                          • December 2003
                          • 251

angående lysrör.. jag har osram L36/954 lumilux deluxe daylight rör. och jag kommer aldrig mer köpa dyra "akvarie" lysrör, och det är med mycke gott resultat. jag rekomenderar
                          Du e n00b

Kommentar

• smulf
                            • June 2004
                            • 46

har ni testat att gå in i en vanlig elaffär och se vad de tar för rören? De brukar ha några hemma, annars kan de ju ta hem...

Kommentar

• lysröret
                              • October 2004
                              • 312

Ursprungligen skickat av smulf
                              har ni testat att gå in i en vanlig elaffär och se vad de tar för rören? De brukar ha några hemma, annars kan de ju ta hem...
                              är det specialrör, till t.ex växter och akvarium, från stamdard-tillverkare som philips och osram så koster de precis lika lite som standard-rören i elaffären.

Kommentar

Arbetssätt...