Världens dyraste lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klara
    • September 2002
    • 1112

Jag har provat lampbutiker, elbutiker, ja till och med kyl och frysbutik... de har inte Aquarelle på lager (däremot Philips 965 som används som butiksrör). Ska de ta in så kostar det multum för de måste ta in 25-pack (påstår de själva) och då vill de att man ska köpa hela förpackningen (jojo, man har ju så man kan gödsla med dem). De flesta Zoobutiker har tydligen avtal som tillåter dem att ta hem enstaka rör.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

Kommentar

• Hasse H
      • August 2004
      • 2111

Ursprungligen skickat av klara
      Jag har provat lampbutiker, elbutiker, ja till och med kyl och frysbutik... de har inte Aquarelle på lager (däremot Philips 965 som används som butiksrör). Ska de ta in så kostar det multum för de måste ta in 25-pack (påstår de själva) och då vill de att man ska köpa hela förpackningen (jojo, man har ju så man kan gödsla med dem). De flesta Zoobutiker har tydligen avtal som tillåter dem att ta hem enstaka rör.
      Tydligen olika nivåer på service, jag handlar alltid mina rör på en lampaffär som också ibland får specialbeställa åt mig. Även om de levereras i 25-pack är det inga problem, de resonerar väl så att det finns fler än jag som är akvarister. Jag betalar knappt 90:-/lysrör för både 90 och 120 cm rör oavsett typ.

/Hasse
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• klara
        • September 2002
        • 1112

Ursprungligen skickat av hasse_h
        Tydligen olika nivåer på service, jag handlar alltid mina rör på en lampaffär som också ibland får specialbeställa åt mig. Även om de levereras i 25-pack är det inga problem, de resonerar väl så att det finns fler än jag som är akvarister. Jag betalar knappt 90:-/lysrör för både 90 och 120 cm rör oavsett typ.

/Hasse
        Au! Fusk! Med andra ord trista butiker här i sydost... och de är billiga till råga på allt uppe hos dig. 70 kr fick jag ge för ett TLD965 då jag använde sådana, men jag föredrar Aquarelle. Skickar efter från PWSS, då blir det inte så dyrt. Lokala zoobutiken här tar 230 kr för ett 15W Aquarelle - vågar inte ens tänka på vad de då skulle ta för ett 36W!
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

Kommentar

• jorgen41
          • December 2002
          • 2087

Här i Ronneby kostar ett 36W Aquarelle 120:- hos el firman :-)
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• swetrot
            • April 2003
            • 966

Uppenbarligen finns det här ett visst utrymme för en lokal förening att agera. Om man är 20 personer som delar på ett par 25-pack i olika storlek så finns det en ganska så stor prutmån tror jag.

Nu vet jag också att en akvarieförening inte bör bli någon slags "grossist" till sina medlemmar om man vill kunna bli sponsrad till olika evenemang av just akvariebutiken, men en årlig "lysrörsbytarvecka" tror jag att alla tål. Om inte annat så finns det en rad akvarister som visar upp för alla andra hur det kan se ut, och som lockar andra akvarister att byta sina rör.

Eller så gör man som jag, ger upp alla tankar om ett växtakvarium, planterar javaormbunkar och javamossa och kör med standardrör från Jula för några tior styck. Det är bekymmerslöst på den fronten nu mera, och jag är lycklig. (Javaormbunkarna växer dessutom i en långsam, men säker, takt och börjar nu bli rätt så stora).

Kommentar

• davide
              • February 2003
              • 1093

tror TLD89 finns i 6-pack också. ett sådant har då jag köpt...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Platy
                • January 2002
                • 140

Oj!

Såg att mitt inlägg levt vidare och jag känner att det kanske är dags att runda av nu innan tomten kommer....

Även jag har forskat i ämnet men sortimentet i de el-butiker jag uppsökt är inte någon höjdare för en växtnörd.

Vad skall man göra? Har ju ett antal akvarier som jag sköter mycket noga och gläds åt växterna, faktiskt mer än fiskarna även om de kompletterar varandra. I bland har jag undrat vad jag håller på med, det tar väldigt mycket tid men jag kan bara inte sluta. Nu på vintern är det ju extra kul att komma hem på kvällen och känna värmen från burkarna och bara sätta sig ner, efter utfodringen, och låta lugnet ta överhand.

Aldrig trodde jag att det skulle bli priserna på lysrör som skulle få mig att vackla. Ett "stenakvarie" med fiskar från Tanganyika eller Malawisjön? Nja, det blir ju inte kul. Det skulle vara att ge upp även om de fiskarna också är vackra. Att säga en sådan sak här är ju som att svära i kyrkan men nu är det sagt....

Kommentar

• HQI
                  • November 2004
                  • 207

Hej! Jag är nog den mest lurade,men ljuset är snyggt på Dennerle´s Amazonas daylight för 515:-/st. Fick reda på efter köpet att det inte har mer än 0,62 PUR,alltså mycket mindre än Aquarelle som endast kostar 155:-/st. El-butiken här är dyrare,Aquarelle skulle kosta 230:-/st om man beställde av dom. Får väl köra ett tag på dessa innan återgående till Aquarelle,de är trots allt de bästa växtrören även ihop med fiskar. MVH:
                  HQI

Kommentar

Arbetssätt...