Odling av Amano-räka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Odling av Amano-räka.

    De som är intresserade av odling av amano-räkor kan ju ta en titt på min dagbok. Där finns bl.a. den mig veterligt första kända beskrivningen av Caridina japonicas lekbeteende (ja, de har ett)

    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=876
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=877

    Nya entries kommer i takt med att det händer saker.

    Jag kommer att försöka låta första kullen växa upp i sötvatten, och om inte det fungerar kommer nästa kull att gå i bräckvatten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag hoppas alla förstår hur *extremt* häftigt det här är.

    <b>Read and weep of joy folks!</b>



    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Japp tänk att kunna odla upp egna algätande räkor.
      Där har vi något som till och med jag skulle kunna satsa på att odla seriöst.

      Håller tummarna..

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Inte för att låta negativ men det är ganska lätt att få rom på räkorna men extremt svårt att få dom frisimmande ynglen att överleva mer än några dagar.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • katta
          • December 2002
          • 385

          #5
          Kommer nyfiket att följa dit projekt, spännande!!
          ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag hade 28 st amanoräkor i mitt akvarium. Det var alltid minst en som hade rom, oftast fler. Som mest kunde jag räkna in 8 st honor som bar på rom. På natten kunde jag tända en lampa i ena hörnet och larverna samlade sig vid ljuset. Det kvittade vilken natt jag tände ficklampan så var där massvis med larver. Så det du har gjort hittills är varken ovanligt eller speciellt. Du pratar om att nätet är fullt av bullshit om räkornas lekbeteénde. Då måste jag säga att du är full av det. Hur kan du skriva att du vet något om deras lekbeteénde när du aldrig sett det? Jag följer utvecklingen med spänning och hoppas verkligen att du lyckas. Mina räkor dog alla under en veckas tid av något som jag inte vet vad.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det är helt riktigt att den riktiga utmaningen blir att få larverna att överleva till metamorfos. Jag tror att jag denna gång har en hyfsad chans. Men vi får se.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Hej,

                hoppas du lyckas! Det vore riktigt kul att kunna odla amanoräkor!

                Good luck

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Tropfrog: vad bra att du har studerat räkornas fortplantning. Då kanske du kan berätta för mig hur länge de gick med rommen innan den kläcktes?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Istället för en kraftmätning mellan två duktiga herrar vore det extremt roligt om vi kunde låta den här tråden bli det första stället där man kan få läsa om parningsbeteende och larvutveckling hos Amanoräkan svart på vitt.

                    Lite mytdebunking är alltid trevligt 8)

                    <b>de·bunker n. </b>
                    Word History: One can readily see that debunk is constructed from the prefix de-, meaning “to remove,” and the word bunk. But what is the origin of the word bunk, denoting the nonsense that is to be removed? Bunk came from a place where much bunk has originated, the United States Congress. During the 16th Congress (1819-1821) Felix Walker, a representative from western North Carolina whose district included Buncombe County, carried on with a dull speech in the face of protests by his colleagues. Walker later explained he had felt obligated “to make a speech for Buncombe.” Such a masterful symbol for empty talk could not be ignored by the speakers of the language, and Buncombe, spelled Bunkum in its first recorded appearance in 1828 and later shortened to bunk, became synonymous with claptrap. The response to all this bunk seems to have been delayed, for debunk is not recorded until 1923.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Väldigt spännande.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • Mariaa
                        • January 2002
                        • 591

                        #12
                        Hej!
                        Jag har sett mina räkor para sig och då sitter hanen på ryggen på honan. Hanarna slåss verkligen rejält om honan. De riktigt brottas. Ser riktigt häftigt ut. Sen bär räkhonan på rommen i ca 2-3 veckor innan de kläcks. Då äggen har kläckts så flyter de små larverna omkring i akvariet med huvudet nedår och svansen uppåt. De ser ut som en liten spermie (eller en stor spermie kanske ;-) och de är då ca 1-2 mm långa och svansen är ungefär lika tjock som ett hårstrå.
                        Sen vet jag inte med eftersom de räkbebisar som jag har inte är större. Kan ju tillägga att de är ca 2 veckor gamla och har inte växt något alls, men jag har heller inte salt i vattnet.
                        Mvh Maria

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Mariaa: Tackar!
                          Jo, de där "slagsmålen" har jag sett - i mitt akvarium är det dock en ovillig hona och hanen som brottas, har aldrig sett hanarna brottas.
                          Att honan bär äggen i 2-3 veckor låter mycket sannolikare än 2 dagar, tack för det! Nu vet jag att jag har gott om tid att iordningställa ett bräckvattensakvarium.

                          Två veckor? De borde nog ha vuxit märkbart på den tiden. Hmmm.... Man frågar sig om de inte vuxit för att de väntar på att vattnet skall bli bräckt, eller om de inte fått tillräckligt med mat. Matar du dem med nånting?

                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Mariaa
                            • January 2002
                            • 591

                            #14
                            Hej!
                            Akvariet där räkorna bor är på 63 liter och där bor också i liten ancistrus (går inte ihop med sina syskon så bra så han är i isoleringscell) och 7 st Corydoras pygmaeus (med ett yngel ;-). Jag matar fiskarna och räkorna med tetra tabimin och även tabletter till ancistrusen. Så räkbebisarna får väl inte så mycket mat. Jag hade ju inga planer på att försöka få dem att överleva. Trodde ju att det var omöjligt utan bräcktvatten. Så jag hade tänkt att vänta tills jag kunde fixa det. Har två st honor och 4 st hanar och båda honorna har nu rom igen.
                            Det var häftigt att se när två av hanarna bråkade om en hona. Honan såg ut att vara helt med på noterna så hon satt still. Men på hennes rygg satt de två hanarna och bråkade. Så de slogs alltså inte brevid henne utan de brottades på hennes rygg, såg lite ut som rodéo.

                            Jag har hört att räkorna är hanar när de är små och att de sedan blir honor när de blir större. Är det någon som vet om detta stämmer? Har sett att mina stora räkor är honor och att de små är hanar. Men jag trodde bara att det var så att honorna blev större. Men det kanske är så att de blir honor när de blir större. Om det är så så är det ju rätt häftigt tycker jag.
                            Mvh Maria

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Du kan ju prova att ge dina räkyngel t.ex. mycket finkrossat torrfoder, eller nykläckt artemia. Det är inte alls säkert att det behövs bräckvatten - visserligen säger en site (den enda site som verkar ha testat & inte bara upprepar vad alla andra säger) att räkynglen dog inom några dagar om de inte fick komma i bräckvatten, men å andra sidan finns det <b>massor</b> med rapporter från folk som säger sig ha fått larver som vuxit upp till vuxna räkor i sötvatten.
                              Kanske finns det flera arter väldigt liknande räkor, varav nån kräver bräckvatten och nån inte gör det - så prova att mata, kanske dina inte kräver bräckvatten.

                              Hos många räkor, inklusive åtminstone vissa av Amano-räkornas släktingar, så är räkorna hanar när de är yngre (och därmed mindre) men med tilltagande ålder (och därmed storlek) omvandlas de till honor. Jag vet inte om det är så med Amano-räkor, det finns räkarter som har samma kön hela livet.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...