Ljusrampskonvertering - T8 till T5...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikko
    • February 2007
    • 31

    Ljusrampskonvertering - T8 till T5...

    Så, då har jag konverterat min gamla T8 2 x 36W-ljusramp till T5 2 x 54W med reflektorer.

    Tänkte beskriva ombyggnaden här.

    Ska säga att det blev stooor skillnad.

    Min ramp är en gammal typ "standard-ramp".
    Tanken var att för en rimlig summa pengar bygga om den.

    De nya delarna var:
    Osram HF-don från Elfa
    Socklar till T5-rören (G5 IP67) från Aquaristic.net
    2 x Philips Aquarelle T5 HO 54W Ljusrör från PWSS.se
    2 x T5 115cm reflektorer av märket Arcadia PWSS.se

    Jag kommer inte beskriva, eller visa bilder av, den nya elen.
    Kan du det behöver du ingen förklaring. Kan du det inte så bör du låta bli.

    Jag monterade rören "förskjutna" (ser ni på bilderna hajjar ni) för att jag märkte, med de gamla rören, att det var mörkare på sidorna av akvariet när jag fotograferade. Visade sig bli riktigt bra med förskjutningen när jag tog fram kameran och mätte...jämnt och bra ljus i hela baljan.

    Jag tror bilderna är självförklarande, men säg till om ni vill att jag ska förklara något i mer detalj.

    /R
    Bifogade filer
    375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
    Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Inte alls illa hur blev kostnaden? Samt så undrade jag lite över hur du fixade monteringshålen för lysrörshållarna sågade du i orginal rampen eller fixade du en ny skena?
    Hur har du sett till att skydda droslet från fukt??
    Lite frågvis då jag håller på själv och fixar med liknande t5 projekt...

    Kommentar

    • Rikko
      • February 2007
      • 31

      #3
      Tjena Nixon!

      Här har du priserna (inkl moms):

      HF-don hos Elfa (www.elfa.se) (art-nr 33-551-61): 480:-

      Sockel per styck (du behöver 4 st för två rör) hos www.aquaristic.net (art-nr 1232002): 57:-
      Denna sockel är IP67, alltså mer än tillräckligt tät för akvarieramp.
      Frakten från Aquaristic är lite dyr om du bara ska ha socklarna.
      Men du ska kanske ha något annat, eller kan slå dig samman med några polare som också ska handla.

      Lysrör 54W T5 (115cm) Philips Aquarelle från www.pwss.se (art-nr 219105): 180:- styck

      Reflektor Arcadia till T5 115cm 54W från www.pwss.se (art-nr V1237154): 120:- styck

      Vad det gäller fukt-isoleringen av HF-donet, så har jag sett till att tejpa igen alla hål i själva monteringsskenan (t.ex. från de gamla lysrörshållarna) med 5 cm bred eltejp. Det blir ju inte "dränk-säkert", men jag anser att det är lika "tätt" som den gamla konstruktionen.

      Jag använde orginalskenan för montering. Borrade nya hål till de nya socklarna bara. Den lilla svarta gummipackningen som följde med socklarna blev perfekt borrmall. Jag gjorde inte hålet till kabelgenomföreingen avlångt som i gummipackningen, utan körde ett 6 mm runt hål.
      Bifogar en bild på gummipackningen jag menar.

      Säg till om du undrar något mer.

      /R
      Bifogade filer
      375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
      Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Intressant bygge! Kör du båda rören på samma HF don? Går det?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Rikko
          • February 2007
          • 31

          #5
          Ja, men det måste vara ett HF-don gjort för att köra två rör.

          /R
          375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
          Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Rikko
            Ja, men det måste vara ett HF-don gjort för att köra två rör.
            Det förstås!
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Tomiso
              • July 2007
              • 82

              #7
              Måste bara väcka en gammal tråd till liv och fråga om dessa vattentäta socklar går att köpa i sverige, eller är man tvingad att beställa från tex tyskland?

              Kommentar

              • squamata
                • September 2006
                • 144

                #8
                Ja jag vill åsså veta. Kostar säkert mer än en hel dubbelramp på biltema eller nåt. :/

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Ursprungligen postat av squamata
                  Ja jag vill åsså veta. Kostar säkert mer än en hel dubbelramp på biltema eller nåt. :/
                  Tja, hittar du en T5 'High Output' på Biltema så blir jag glad! De har bara den lenare sorten tyvärr så som nästan alla andra, därmed går det inte att jämföra priset.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Rikko
                    • February 2007
                    • 31

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tomiso
                    Måste bara väcka en gammal tråd till liv och fråga om dessa vattentäta socklar går att köpa i sverige, eller är man tvingad att beställa från tex tyskland?
                    Ja, det var ju ett bra tag sen jag köpte socklarna, men då hittade jag dem bara på www.aquaristic.net

                    Priser m.m. står i det tredje inlägget från toppen i denna tråd. Så som priserna var Då i alla fall.

                    Ser att artikelnummer ej längre stämmer. Nu hittar ni socklarna här:


                    Notera att de finns till T8-rör också, så välj rätt.

                    Kommer jag ihåg rätt så säljs socklarna styckevis, inte i par som produktbilden antyder. Men kontakta dem och kolla för säkerhetsskull.

                    Frakten verkar ligga på ca 200 pix.
                    Kanske kan man kolla med dem om de inte bara kan lägga i ett kuvert och posta.

                    Mitt rampbygge tuffar på. Har funkat helt felfritt sen dag 1.
                    Senast redigerad av Rikko; 27 January 2011, 17:47. Anledning: Lagt till mer info.
                    375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
                    Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...