När det gäller värmeförluster, skall man räkna på det får man ju ta hänsyn till att värmen en stor del av året ersätter annan värme. Den värmen man ersätter kan då vara billigare, har man t ex värmepump så kanske man bara behövt en tredjedel så mycket el för att värma huset med den i stället för med doppvärmare, dock, skall man räkna ärligt så är inte all uppvärmning man tar bort vinst. Det man också kan se är ju att på sommaren när extra värme inte behövs så kan tillskottet vara en komfortnackdel.
Jag har ju hållit ett miljöföredrag nu under några år och just denna invändning är den vanligaste och i princip är den rätt, men jag brukar peka på några aspekter
a) i regel är uppvärmningen i hus/lägenheter idag tämligen miljövänlig (själv har jag t.ex. bergvärme) medan däremot energin som kommer från "2 hål i väggen" sällan är så miljövänlig. Så att ersätta "miljövänlig" uppvärmningsel med "miljöovänlig" elektricitet är nog inte så smart och det blir ju resultatet med den värme som läcker ut från akvariet.
b) dessutom vill jag peka på att uträkningarna i artikeln och de miljöbesparingar som kunde göras byggde på att folk i snitt hade ett 54-liters akvarium och inte för att jag vet, men jag tror nog att snittakvariet är ungefär dubbelt så stort (ca. 100 liter) och därmed blir mina totalsiffror ändå tilltagan rejält i underkant, även om man räknar in den "läckande" värmen.
c) sedan tror jag nog att utomhustemperaturen i Sverige i snitt än något lägre än i Tyskland - vilket borde innebära att svnska akvarier förbrukar mer energi än tyska.
d) sedan som du också nämner så är ju all värme som "läcker ut" från akvariet under sommaren ett rent resursslöseri.
Men i princip så har du rätt, men frågan är inte helt enkel och jag vill framförallt invända mot de som påstår (vilket definitivt inte du gör) att man kan brassa på hur mycket som helst i akvariet och strunta i all isolering eftersom den "läckande värmen" ändå kommer till användning i huset. Detta är definitivt miljöslöseri.
Isolering är dock inte något som alltid är bra, när det gäller saltvattensakvarium så är kylbehov mycket vanligt.
Ja i princip är för varmt vatten ett större problem här, men också för saltakvarier hänger det faktiskt på vilken typ av belysning man kör med och idag kommer det hela tiden nya typer av belysningar som inte alstrar så mycket värme att detta är något problem och det gick faktiskt att lösa även tidigare. Jag har genom årens lopp faktiskt haft några saltvattensakvarium, men jag har aldrig haft några problem med att vattnet blivit för varmt.
Jag håller helt med om vad du skriver på slutet om belysningen