Vad är sevärt på Gran Canaria?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 26 november 2008 15:51
Har bokat 14 dgr på Gran Canaria i januari och vi skall bo i en liten by som heter Puerta de Mogan.
Har aldrig varit på Gran Canaria tidigare så jag vill gärna ha tips på vad som är sevärt - vi har hyrt bil för en vecka så tipsen kan gälla för hela Gran Canaria.

Det jag främst vill ha tips på är vacker natur, vackra utsikter, vackra byar, bra utflyktsmål, historia och arkeologi, botaniska trädgårdar och liknande, bra matställen etc.

Det vi inte är intresserade av är playor, "nöjesparker" eller liknande - fast offentliga akvarier går bra;). Antar dock att det bara finns det på Palmitos Park.
#2 - 26 november 2008 16:07
du skall vara mycket försiktig med bilen, dom kör verkligen som dårar där :P
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 november 2008 16:11
splatt skrev:
du skall vara mycket försiktig med bilen, dom kör verkligen som dårar där :P

Jo det vet jag, fast jag är nog inte direkt bekymrad över detta eftersom tidigare kört hyrbil på Madeira, Azorerna, Teneriffa, Kreta och Malta och det är nog rätt lika överallt. Här är det åtminstone högertrafik:D
#4 - 26 november 2008 16:26
de e ju bra de :)
har varit till graqn canaria en gång, men jag var dit med ett gäng killar i 20 års åldern så de blev ju tyvärr inga längre utflykter... :( men föräldrarna var där i förra veckan och dom pratade om nån "grott by" som dom var och kollade in och självaste vulkan kratern. så det rekomenderade dom mig att gå å kolla in nästa gång ja åker dit.
#5 - 26 november 2008 16:40
Ta med en kikare och kolla in lite fåglar. Det finns inte så många arter men en hel del av raserna är endemiska och ser annorlunda ut än på kontinenten. Kanariefågel borde finnas tycker man... Och blåmesarna ser roliga ut med kraftiga svarta streck. Sedan finns det endemiska ödlor och insekter och blommor osv.
#6 - 27 november 2008 01:54
sanddynerna i maspalomas duger väl om inte annat. Fanns även en liten sjö med massor av fiskar
#7 - 27 november 2008 05:39
Palmitos park har jag varit på och visst är där några baljor men ingen större hit ändå, området är ju beläget högt upp som satan i bergen.
Terrängen att gå i parken är ingen höjdare heller om man har krämpor ska jag tillägga, mycket kuperat och trappor överallt.
Risken är ju att du blir mindre av att knalla runt där en hel dag.
Dock har dom en sjysst rovfågelflyguppvisning ;) och en jäkla massa lösspringande ödlor som jag gillar :D
Även en fånig papegoj show hade dom [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 november 2008 21:50
Tack för tipsen som kommit in - men fler måste väl ha varit där och kan ge lite tips.
Eller har ni bara legat på playan och druckit paraplydrinkar hela tiden när ni var där:p
#9 - 27 november 2008 22:21
något man måste åka och kolla på är ju droppstens grottorna, Det är så häftigt där nere, tyvärr får man inte ta kort där nere allt för att dom ska kunna sälja sina egna foton.
#10 - 27 november 2008 22:36
Har inte varit på Gran Canaria, men regeln för alla atlantöarna är väl att vill man se natur skall man antingen ner under havsytan, eller högt upp i bergen. Allt däremellan är hotellträdgårdar.
#11 - 2 december 2008 00:53
I puerto de mogan var jag för ett tiotal år sen... riktigt mysigt var det då iallafall... bodde på "club cala blanca" familjen drog mycket inåt ön, bland annat var vi i Mogan som hade en riktigt schysst restaurang...

i puerto tas mycket upp av vattenlandet som ligger mitt i dalgången men stranden utanför är också najs... rekommenderar dock att åka runt lite och se ön som ju faktiskt har en rätt unik natur... om man känner att man fått överdos på lugnt och stilla, kan man åka in till Playa Ingles...

Å andra sidan höll turistorten Puerto på att byggas när jag var där och antagligen har väl mycket hänt, på gott och ont...

hoppas du får en bra semester!
Bilagor:
#12 - 17 december 2008 09:31
Det finns massor av arten Turister att beskåda på dessa öar. Det är ofta de äldre exemplaren som flyr vintern för denna ögrupp. De har ofta en färglad klädedräkt vid dessa breddgrader. De har även ofta oproportionerligt stora och roliga hattar och deras hud skiftar i en nyans från kritvitt till rosa-rött!! Hanarna bär ofta kakishorts med tillhörande sandaler och utstörer läten som "ona cervesa, por favor!". Honorna bär gärna färglada tunna tunikor eller sk. linnen!! Ett typiskt läte hos de äldre honorna är "gud, va dyrt det har blivit här nere!" De yngre hanarna och honorna har ett primitivt, typiskt kvälls o natt läte: "ÖÖÖÖÖÖh"(male) eller "IIIIIIIIIIIIh" (female)!

Trevlig resa!!!;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 december 2008 09:54
TheRoblin skrev:
Det finns massor av arten Turister att beskåda på dessa öar. Det är ofta de äldre exemplaren som flyr vintern för denna ögrupp. De har ofta en färglad klädedräkt vid dessa breddgrader. De har även ofta oproportionerligt stora och roliga hattar och deras hud skiftar i en nyans från kritvitt till rosa-rött!! Hanarna bär ofta kakishorts med tillhörande sandaler och utstörer läten som "ona cervesa, por favor!". Honorna bär gärna färglada tunna tunikor eller sk. linnen!! Ett typiskt läte hos de äldre honorna är "gud, va dyrt det har blivit här nere!" De yngre hanarna och honorna har ett primitivt, typiskt kvälls o natt läte: "ÖÖÖÖÖÖh"(male) eller "IIIIIIIIIIIIh" (female)!

Trevlig resa!!!;-)

Stämmer säkert det mesta:p
Men idag samlas nog dessa flockdjur i högre grad i Thailand än på Kanarieöarna;)

Innan jag fyllde 50 så hade jag faktiskt bara åkt en enda charterresa i hela mitt liv - men nu för tiden är det faktiskt rätt bekvämt. Så bekväm blir jag dock aldrig att jag väljer "all inclusive":D
#14 - 17 december 2008 11:11
Stämmer säkert det mesta:p

Men idag samlas nog dessa flockdjur i högre grad i Thailand än på Kanarieöarna;)

Innan jag fyllde 50 så hade jag faktiskt bara åkt en enda charterresa i hela mitt liv - men nu för tiden är det faktiskt rätt bekvämt. Så bekväm blir jag dock aldrig att jag väljer "all inclusive":D

all inclusive är klockrent när man har kottar på 3 + 4 år......

nördigt ja....med gud va skönt.....

.
#15 - 17 december 2008 11:42
Jag har aldrig varit på Gran Canaria men kan ändå tipsa om denna hemsidan. Tror att du kan hitta en hel del läsvärt där. Önska dig även en liten resebok om Gran Canaria, brukar finnas en hel del bra tips i dem.
http://www.grancanaria.com/patronato_turismo/index.php?id=3225
#16 - 18 december 2008 14:21
Såg på tv eller läste någon resebilaga att man ska kolla vad som ingår i "all inclusive". Det är inte alltid att "allt ingår"!!!!

Något att kolla om man flyger regulgärt är att kolla prisskillnaden mellan 1:a och 2:a klass. Vissa flygningar lär skillnaden inte vara så stor mellan 2:aklass inkl. mat & dryck och 1:a klass där detta ingår!!?? Är ingen globetrotter men några kompisar flög till Sydamerika för många år sen och råkade ut för detta........tyvärr försent!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 18 december 2008 14:28
Kensa skrev:
all inclusive är klockrent när man har kottar på 3 + 4 år......

nördigt ja....med gud va skönt......

Måhända - på den tiden jag hade små barn så hade vi/eller hyrde vi en minibuss då jag "byggde in" sängplatser och sedan körde vi Europa runt. Kul, men kanske inte så nördigt;)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 18 december 2008 14:28
Guy Palm skrev:
Jag har aldrig varit på Gran Canaria men kan ändå tipsa om denna hemsidan. Tror att du kan hitta en hel del läsvärt där. Önska dig även en liten resebok om Gran Canaria, brukar finnas en hel del bra tips i dem.

http://www.grancanaria.com/patronato_turismo/index.php?id=3225

Bra tips
#19 - 18 december 2008 14:43
det här kanska kan vara ett litet trevligt stopp på en rundtur.

frugan har en fetestor pärla i ett halsband som hon fiskade upp själv.

pyntade kanske 200 kr för den, juveleraren här hemma värderade den till
mellan 8-900 kr.

http://www.perlacanaria.com/

.
#20 - 18 december 2008 15:04
Kensa skrev:
det här kanska kan vara ett litet trevligt stopp på en rundtur.

frugan har en fetestor pärla i ett halsband som hon fiskade upp själv.

pyntade kanske 200 kr för den, juveleraren här hemma värderade den till

mellan 8-900 kr.

http://www.perlacanaria.com/

.

Just d, där var vi inom oxå och kolla när dom gjorde egna smycken på löpande band medans man kunde vänta.
#21 - 18 december 2008 22:27
Det jobbiga med all-inclusive är om de har en kass kock på hotellet. Hände oss på Kreta. Jag lovar, har inte ätit så smaklös mat sen skolmatsalen på Västergårdsgymnasiet.

Plus att halva nöjet med semester är väl att hitta nya favoritrestauranger/krogar?
#22 - 19 december 2008 07:27
Azur skrev:
Det jobbiga med all-inclusive är om de har en kass kock på hotellet. Hände oss på Kreta. Jag lovar, har inte ätit så smaklös mat sen skolmatsalen på Västergårdsgymnasiet.

Plus att halva nöjet med semester är väl att hitta nya favoritrestauranger/krogar?

inte med mina vildbattingar.

de är alldeles för rastlösa för att sitta och vänta på maten.
vänta på att få betala fattar de inte alls.

nå, för vår del så är det väldigt bekvämt med att kunna
gå och ta maten direkt från en buffé, och sedan bara
lämna allt när man är klar med maten utan att vänta
10-20-30 min på räkningen.

.
#23 - 19 december 2008 07:29
Kensa skrev:
inte med mina vildbattingar.

de är alldeles för rastlösa för att sitta och vänta på maten.

vänta på att få betala fattar de inte alls.

nå, för vår del så är det väldigt bekvämt med att kunna

gå och ta maten direkt från en buffé, och sedan bara

lämna allt när man är klar med maten utan att vänta

10-20-30 min på räkningen.

.

OBS Off topic
Men det är ju inte barnens fel, aldrig hört talas om uppfostran :confused:;)
#24 - 19 december 2008 07:39
All inclusive är toppen för barn.
Vår son tror att Teneriffa är paradiset på jorden där man bara kan springa och hämta glass och bakelser i poolbaren när man känner för det, och restaurangen har obegränsad tillgång på spagetti och köttfärsås :).
#25 - 19 december 2008 16:05
Jag har varit på Gran Canaria två gånger... Dock är det ett tag sedan (1992 och 1995) så jag kan inte säga att jag kommer ihåg jättemycket. Vet i alla fall att vi var uppe i bergen (någonstans kring Santa Lucía har jag för mig) och där fanns det såna där "grotthus". Säkert mycket turister på ett sånt ställe dock. Naturen var ganska karg (som jag tycker om) på sina ställen med berg och kaktusar och en hel del palmer i dalarna. Det fanns dock en hel del terassodlingar i bergen där vi var. Kameler och getter fanns det också gott om... :)

Hittade några urdåliga 16 år gamla bilder som jag gjorde mig besväret att skanna in bara för din skull ;) :d:
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 19 december 2008 16:08
Jag tackar för tipsen:d

Annons