Vilken växt skulle du valt?

#1 - 9 december 2007 18:05
Ska ha en sort till i mitt kar. den ska vara ganska så tjock om man kan säga så. här är några som jag tänkt lite på..

Limnophila sessiliflora galört http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40

Cerathophyllum demersum hornsärvhttp://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22

Någon av dessa är jag inne på.. Någon som har något bra eller dåligt att säga om dessa? Eller vad föreslår du?
#2 - 9 december 2007 18:16
Limnophila Sessiliflora är fin tycker jag. Den växer som ogräs också. :)
FredrikW
#3 - 9 december 2007 18:16
Tycker gälörten är snyggare då den är mycket tätare. Har själv tänkt ha det men ingen affär som har det hemma just nu.
#4 - 9 december 2007 18:33
Gillar båda, men Gälörten är en riktig höjdare just för att den är mindre "spretig"! Hade det tills en av de inneboende fick smak för just den plantan... :)
#5 - 9 december 2007 18:35
Galörten växar mycket tätare om jag fattar det rätt, sen är det bra att men motverkar alger =)
#6 - 9 december 2007 18:37
Ja, den blir tätare om den får optimala ljusförhållande. Annars kan den bli väldigt lång och ranglig enligt min zoohandlare.. Men så är det ju överlag. :)
Vår var jättefin! Tills bara pinnen fanns kvar en morgon (attans eldstjärtar!!).
Så det är väl det som är problemet; fiskar som gillar finbladiga växter frossar.
#7 - 9 december 2007 18:39
lili76 skrev:
Ja, den blir tätare om den får optimala ljusförhållande. Annars kan den bli väldigt lång och ranglig enligt min zoohandlare.. Men så är det ju överlag. :)

Vår var jättefin! Tills bara pinnen fanns kvar en morgon (attans eldstjärtar!!).

Så det är väl det som är problemet; fiskar som gillar finbladiga växter frossar.

det ska jag nog inte ha några problem med! har Kulfiskar, glasmalar, pansarmalar, och 2 l-malar... me jag tror det blir galörten.. hoppas den finns här i närheten =)
#8 - 9 december 2007 18:40
ingen som har någon liknande växt att rekomendera?
#9 - 9 december 2007 19:22
Jag tycker hornsärven är snyggast. Men man får ju rensa rätt ofta...kanske man får med den andra med iofs.
#10 - 9 december 2007 19:25
jag gillar det där bolliga som galörten är, frt får nog bli den
#11 - 9 december 2007 19:38
Just den bilden du länkat till på galört, så var den rätt fin får jag hålla med om. Men jag har aldrig sett den sån live, utan mer ranglig. Men det beror väl på hur mckyet ljus den får osv, såklart.
#12 - 9 december 2007 19:42
Eurydike skrev:
Jag tycker hornsärven är snyggast. Men man får ju rensa rätt ofta...kanske man får med den andra med iofs.

Jag har hornsärv och jag tycker om den, för det växer ut på sidorna med, så det liknar en julgran. :)
#13 - 9 december 2007 19:55
har juwel orgial ljus med någon bra växtgödning, men blir den ranglig så vill ja inte ha kvar den, ska googla lite på den för att se hur den brukar se ut..

Ja en julgran i karet passar ju så här års :P
#14 - 9 december 2007 19:56
om den blir typ så här http://www.aqua-fish.net/imgs/plants/095.jpg (om länken funkar) så är det inte mycket att hänga i granen
#15 - 9 december 2007 19:59
Att hänga i hornsärven :D
#16 - 9 december 2007 20:00
hahaha :d
#17 - 9 december 2007 20:18
Men hornsäven ser ut som på bilden? oftast?!
#18 - 9 december 2007 20:19
Inte min, för den tappar alla "bladen" 1-2 dygn efter att jag planterat den... :(
#19 - 9 december 2007 20:23
hmm låter inte bra! hoppas det inte händer om jag köper sådana
#20 - 9 december 2007 20:26
En av de enklaste växterna, men JAG lyckades inte. Har försökt nu två gånger, frågade här inne och tydligen är de känsliga för PH- och temperaturskiftningar. Båda skotten har jag fått från samma kar, så troligen stämmer det.
Är inte våldsamt kul att se pinnen på morgonen och sedan ställa sig och rensa rent filtret från den där gröna gojan..
#21 - 9 december 2007 20:28
Om du vill kan jag prova att skicka en till dig, så kan vi både undersöka om det blir spenat och om de tappar "bladen" hos dig. Fast jag har snäckor, bara så du vet.
#22 - 9 december 2007 20:29
lili76 skrev:
En av de enklaste växterna, men JAG lyckades inte. Har försökt nu två gånger, frågade här inne och tydligen är de känsliga för PH- och temperaturskiftningar. Båda skotten har jag fått från samma kar, så troligen stämmer det.

Är inte våldsamt kul att se pinnen på morgonen och sedan ställa sig och rensa rent filtret från den där gröna gojan..

Hu, nej. :) Just hornsärv har aldrig gjort så mot mig, men en del andra saker har. Och det är ingen trevlig överraskning.
#23 - 9 december 2007 20:33
maria_ skrev:
Om du vill kan jag prova att skicka en till dig, så kan vi både undersöka om det blir spenat och om de tappar "bladen" hos dig. Fast jag har snäckor, bara så du vet.

Varför inte! skicka alla snäckor du har med =) jag behöver sånna :P
#24 - 9 december 2007 20:36
Mina snäckor ska inte bli fiskmat. [:-73] Och fullvuxna snäckor kan de väl ändå inte äta. :p
#25 - 9 december 2007 20:37
Vi hade hornsärv i vårt Juwel och det fungerade utmärkt, de kan bli sådär riktigt fina men växer fruktansvärt fort och överskuggar snart allt annat.
Vår bredde ut sig som ett svampmoln och fyllde hela akvariet på en vecka.
Hamnar den i skuggan tappar den färgen och "barren" vilket skräpar något helt fantastiskt. Den är dessutom flyttkänslig.

Vi ledsnade på den tillslut inte för att den var ful utan för allt nedrans rensande. Jag vet inte hur många tiolitershinkar med hornsärv jag kastat ut...

Kan vara värt att prova, den brukar inte vara dyr och funkar det så är det ju bara roligt tills man ledsnar, som med det mesta annat man stoppar i akvariet ;)
#26 - 9 december 2007 20:39
Jag tycker faktiskt om den, och min verkar inte barra. Eller så gör den det, fast räkorna äter upp det.
#27 - 9 december 2007 20:42
När jag hade andmat i mitt kar fick jag håva ut sjukt mycket en gång i veckan. blir nog lättare om man bara kan knippsa av..
#28 - 9 december 2007 20:43
Enstaka barr gillar räkorna, det kan jag intyga som hade skiten även i javamossan... De stråna gluffsades det glatt på. :)

Jag tycker oxå jättemycket om Hornsärv, just den ljust gröna färgen och det "mjuka" intrycket. Men jag gillar inte att ha den i pumpen. Som sagt. :p
Min stod inte i skugga heller och den dog så snabbt. Jag måste prova igen! Fast jag får vänta tills jag förträngt något om hur tråkigt det var... *S*
#29 - 9 december 2007 20:45
patriksg skrev:
När jag hade andmat i mitt kar fick jag håva ut sjukt mycket en gång i veckan. blir nog lättare om man bara kan knippsa av..

Fy, jag har också andmat. Har försökt och försökt att utrota det, men de blir bara fler och fler och tar sig mellan karen. BLÄK! [:(!]
#30 - 9 december 2007 20:50
maria_ skrev:
Fy, jag har också andmat. Har försökt och försökt att utrota det, men de blir bara fler och fler och tar sig mellan karen. BLÄK! [:(!]

jag håvade ut så mycket jag kunde! sen dagen efter när det som var kvar hade samlat sig så håvade jag ut det med! sen riktade jag utblåset på pumpen så att det var små vågor hela tiden, det gillar inte andmaten så den e nog borta nu :D
#31 - 9 december 2007 20:52
Fast alla flytväxter verkar dö av för mycket vattenrörelse. Och har man andra så är det inte så kul.
#32 - 9 december 2007 20:54
jag la över mina flytormbunkar i ett litet kar så länge =) men jag var lite trött på dom med :P
#33 - 9 december 2007 20:56
Jag är glad för alla växter som går med på att överleva i mina akvarier. Men INTE andmat, för de tar över och blockerar allt ljus så att ingenting kan leva.
#34 - 9 december 2007 20:58
kanske därför det går så dåligt för dina växter? jag hade försökt ta bort dom...
#35 - 9 december 2007 21:01
Men nu har jag inte så överdrivet många, så nu är de bara lite allmänt jobbiga. Fast jag hade tänkt ha en andmatsutrotning sen, för jag ska skaffa ett till akvarium, och då ska de få slut på sitt roliga.
#36 - 10 december 2007 01:18
Har man hornsärven som flytväxt och inte försöker envisas med att fästa den på bottnen så håller den längre, det är oftast de nedre delarna som barrar. Men då är det ju problemet som med andmaten att den skuggar de andra växterna och all mat fastnar i den för att den är så tät... Men som sagt, den är väldigt vacker när den är fin och måttlig och definitivt värd besväret med att rensa så länge man tycker om den...

Annons