vilken pmdd?

#1 - 16 januari 2010 08:58
Jag skall beställa pmdd, men vet inte vilken av sorterna jag skall välja.
Har inga tester så jag kan inte testa vilken sorts vatten jag har, kan man testa på nåt annat sätt?
Eller behöver jag köpa tester för att få reda på det?
#2 - 16 januari 2010 09:35
Vad menar du med sort? PMDD är ett recept som man kan variera efter akvariets behov.
#3 - 16 januari 2010 09:38
vilken av dessa , PMDD NutriSi elelr PMDD Micro+ ? För vad jag förstår så är det olika sorter, eller har jag fattat fel?
#4 - 16 januari 2010 09:44
Aha... Du undrar om du skall använda Mikro+ eller Nutrisi som mikrogödning! Här är en tråd om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121860
#5 - 16 januari 2010 09:50
Tack för länken.

Jag måste med andra ord ta reda på vad jag har för vatten med tester, eller?

jag har rötter i akvariet, gör det att det blir högre eller lägre phvärde?

Ursäkta mig men jag är helt kass på sånt här och fattar inte riktigt vad Ph eller Kh värden är för nåt [:o]
#6 - 16 januari 2010 10:32
Mikro+ funkar generellt sett bättre i alla typer av vatten för att den har ett bättre kelat som håller näringen vattenlöslig längre. Valet är alltså ganska lätt.
#7 - 16 januari 2010 10:34
Tack, tack!

då beställer jag den, puh trodde det skulle bli krångligt att ta reda på vilken jag skulle köpa[:o]:)
Bilagor:
#8 - 17 januari 2010 00:00
jag tyckte inte att det var bra
#9 - 17 januari 2010 09:53
svetzarn skrev:

Vad kan du tänkas ha gjort för fel då hmm.. Du får berätta lite mer så kanske vi kan klura ut det.
#10 - 22 januari 2010 12:08
Nu har pmdd kommit, så nu skall det blandas :)
#11 - 22 januari 2010 16:04
svetzarn skrev:

Man får oftast ge sig till tåls ca två veckor innan växterna sätter igång att växa i turbo-mode.
Det kan också ge bättre effekt om man ser till att växterna har ordentlig tillgång på Co2 eller EasyCarbo.

Du kan kanske berätta om dina förutsättningar och vad det var som du inte tyckte fungerade så är det säkert flera här som kan hjälpa dig.

//Roger
#12 - 22 januari 2010 16:29
Ge pmdd lite tid bara, det är inget magiskt medel. Sen beror det ju på andra förutsättningar som ljus etc, dessutom måste ju växten anpassa sig till den nya tillgången till näringen.

För mig har det funkat skitbra helt enkelt, från att vara orolig från att kasta minsta lilla skott.. är det nu i det stadie där jag inte ens kan ge bort mer skott till mina vänner ^^.

Edit! EasyCarbo till också...
#13 - 22 januari 2010 22:05
Mrjohn skrev:
För mig har det funkat skitbra helt enkelt, från att vara orolig från att kasta minsta lilla skott.. är det nu i det stadie där jag inte ens kan ge bort mer skott till mina vänner ^^. Edit! EasyCarbo till också...

Kan bara instämma i kören! Efter fyra veckor drar snabbväxarna iväg så snabbt att det är risk för ansning två gånger i veckan istf en! När karet är inkört får jag nog byta ut några snabbväxare mot långsammare växter så det räcker med en ansning i veckan. Mycket angenäma problem :)
#14 - 23 januari 2010 08:52
hawkse skrev:
Kan bara instämma i kören! Efter fyra veckor drar snabbväxarna iväg så snabbt att det är risk för ansning två gånger i veckan istf en! När karet är inkört får jag nog byta ut några snabbväxare mot långsammare växter så det räcker med en ansning i veckan. Mycket angenäma problem :)

Jag hoppas även jag på detta angenäma problem :D
#15 - 23 januari 2010 11:04
PiaJo skrev:
Jag hoppas även jag på detta angenäma problem :D

Du kommer säkert att lyckas bra. Ge det lite tid bara så kommer växtena i gång ordentligt.

//Roger

Annons