OK, är Diskusen yngel? Hur många har du tänkt dig? Har du koll på vad som krävs när det gäller diskarna?
Det finns liksom ingen anledning till att ta hem dem till ett för litet akvarium, låt dem växa upp i ett ordentligt kar. Du är inne på ett område där det är rätt snäva marginaler. Kollade i bloggen nyss, hade du inte skrivit där om en död BG?
[COLOR=#3E3E3E]"Först dör min black ghost som akvariumet snurrar runt så jag flyttar över allt till ett litet akvarium eftersom jag bara hade några småfisk i övrigt.[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]Kommer hem en dag och ser en pöl har bildats på bänken och ner på golvet... Så bara riva ur det som är kvar, lämna bort resten av fisken , kasta akvariet...[/COLOR]
[COLOR=#3E3E3E]Men fina är att nu kan jag starta upp det stora igen och börja om [/COLOR][:D]"
Varför dog den?
Jag är inte otrevlig, jag vill bara få dig medveten om att du inte gör rätt när du plockar hem denna typen av fisk till något så litet. Du har koll på hur påverkade diskar blir av stress? Du ska ta hem dem till ett kar där de ska gå en stund, flyttas och i den flytten få ett nytt kar som inte är helt igångkört. Du får gärna göra det du planerar, du lär ha ihjäl fisken ganska omgående.
De är kinkiga med maten, de vill ha det varmt. Black ghost går att ha upp till 27 grader enligt artbeskrivningen, de lär ändå svettas när det börjar lalla upp mot diskarnas krav på temp.
Så, jag är kass på diskus och svarta spöket, jag fattar ändå att det inte kommer funka då kraven ser olika ut och att karet är för litet. Du kommer få göra tre vattenbyten i veckan, till att börja med.
Kör på, kom inte och säg att jag inte varnade dig när det skiter sig.