Vilket ytterfilter ska man ha

#1 - 29 juli 2012 19:26
Kollade bland trådarna men hittade inget bra svar, så frågar i egen tråd.

Vilket ytterfilter rekommenderar folk?
förutsättningarna är ett 110 liters akvarium som kommer växa till större akvarium längre fram, så tänkte mig ett filter som kanske går att flytta med till större akvarium senare så man slipper den utgiften en gång till.
Det större akvariumet ska vara ett syd-amerikanskt tema med diskus och en black ghost är det tänkt.

Så ett bra ytterfilter som funkar till ett 110 liters men sen kommer bli ett på 600 liter eller större kanske (om såna filter finns som klarar den variationen) annars bara allmänna rekommendationer på filter vore trevligt :)
#2 - 29 juli 2012 19:51
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=371 kan vara bra att veta om black ghost, så en pump som klarar kar up till 100-600 liter, black ghost blir väldigt stora, och är ganska så svår. Kan int rekommendera någon pump dock, söker efter en själv av nästan samma anledning, hoppas att du finner ett bra ytterfilter, kan vara bra att nämna hur mycket du kan lägga ner också :)
#3 - 29 juli 2012 20:05
Tack den sidan är läst flera gånger ^^ därav diskusar och andra större fiskar, men börjar med en liten,
priset spelar mindre roll så länge det finns en bra motivering till superyberdeluxguldfiltret som kostar Allan, dock får den vara väldigt bra ;)
#4 - 29 juli 2012 20:08
Hade frågan varit ställd utan Diskus och BG´n så hade jag sagt Eheim Ecco till det karet.

Nu säger jag ingenting..
#5 - 29 juli 2012 20:09
Får gärna utveckla varför inte med diskus och bg i då :)
#6 - 29 juli 2012 20:14
Du kan ha en sump på 600L stå under akvariet, så har du någonstans att ha dina discusar och bg också
#7 - 29 juli 2012 20:29
Hänger inte med på hur du menar nu Åheim.

Och för dom som tror jag ska ha det lilla till dom fiskarna tills dom är stora får tänka om, jag köper fiskarna små och sen när dom växer så byter jag GIVETVIS till ett större, ifall nån nu trodde jag skulle plåga dom i ett för litet akvarium :p
#8 - 29 juli 2012 21:22
Elhmor skrev:
Hänger inte med på hur du menar nu Åheim.

Och för dom som tror jag ska ha det lilla till dom fiskarna tills dom är stora får tänka om, jag köper fiskarna små och sen när dom växer så byter jag GIVETVIS till ett större, ifall nån nu trodde jag skulle plåga dom i ett för litet akvarium :p
Så säger många och fiskarna växer fort och när det snart är dax för ett större så finns förstås inte möjligheten till ett större, just då, och så får de gå kvar i det alldeles för trånga akvariet istället! Det är viktigt att de får gå i ett stort akvarium från början för att växa rätt och det du är inne på är en riktigt dålig idé! Vad hindrar dig från att fixa ett riktigt stort akvarium nu på en gång istället och isåfall vad skulle förändra situationen inom 3-4 månader som gör att du skulle kunna fixa det då?:)
#9 - 29 juli 2012 21:33
Skillnaden mellan nu och några månader är ett hus från lägenhet ;) därav jag inte skaffade större akvarium idag (vilket var väldigt nära trots snar flytt) förstår din misstro men du är välkommen kolla nån gång så dom små liven mår bra, och detta är i uppstartsläge, har inte ens köpt växt än, men jag är väl medveten om att BG kan bli över halvmetern och skulle det mot förmodan vara så att jag blir bankrutt eller får en meteorit i skallen så jag inte kan införskaffa mig större akvarium så finns det backup planer i form av akvarium hos andra på 3000 liter osv där han kan få bo. Hoppas det gör dig lite lugnare att inget djurplågeri kommer ske inom mina väggar :).
Och jag är ute efter ett ytterfilter som klarar större akvarium, därav min fråga har bara kört med innerfilter innan så har ingen koll på ytterfilter alls.
är ju ute efter hjälp här så det ska bli så bra för fiskarna som möjligt, inte för att snabbast möjligt döda dom. Därför jag frågar experterna här :).
#10 - 29 juli 2012 21:39
Ser dock nu att min första fråga får det att låta som jag planerar större akvarium om ett år eller två, så förstår du blev skeptisk....vilket inte var min mening att det skulle låta som :( utan nytt och större snarast möjligt till/under flytten, så dom får större och finare samtidigt med mig och sambon :)
#11 - 29 juli 2012 21:46
Lika bra att vänta då..
#12 - 29 juli 2012 21:47
Jag anser iallafall att du bestämt ska vänta med ditt discus/bg kar tills du då har flyttat och då startat upp ett detta stora kar! Jag tror inte alls att du är ute efter att sköta dem dåligt på nåt vis men okunskap kan skada omedvetet[:o] I ditt lilla 110Liters kan du väl köra litet mindre tetror i om du inte kan vänta tills du/ni flyttat...:p ...Och då är detta ett passande ytterfilter: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-fx5-p-4307?osCsid=47bbf1821aa2621ee2a1437ace27c141
#13 - 29 juli 2012 21:47
Någon som provat Aqua Nova ytterfilter och har ett utlåtande? Onekligen väldigt billiga iaf.
#14 - 29 juli 2012 21:58
Då ändrar jag helt enkelt min fråga till nån som vet ett bra ytterfilter som kan funka till ett 110 liters akvarium för att sen användas till ett större akvarium som ska innehålla diskusar och BG då ^^ så lyssnar vi på dom som kan mer och väntar lite :)
jag har inga problem med att följa råd så länge folk säger vad dom tycker är fel :)
dina svar är något kortfattade och svåra att tolka Mathias, så uppskattar om du säger varför du tycker saker och ting ;). Även om jag gissar du tycker ungefär samma som Åheim efter hans förklaringar.
#15 - 29 juli 2012 22:04
Köp ett fluval FX5.

Rätt svårt att gå från orkan till normal rörelse dock...

Tetratec kanske...

Du är ändå ute och cyklar på Vänern. Stå i städskrubben och fundera på alternativen i natt, då ser du hur kul det är att bo trångt, även i korta perioder..
#16 - 29 juli 2012 22:50
Så du menar att ett 600 liters räcker inte till en 12 cm bg heller?
Om du nu tycker jag gör så fel varför inte upplysa mig om vad som enligt dig är rätt sätt att göra det på då? Istället för att bara säga det är fel hela tiden och inte komma med mer vettiga saker än så. Jag tar gärna kritik men då får den vara konstruktiv annars kan du lika gärna vara tyst för jag lär mig inget på att du är dryg förutom att du verkar vara en ganska otrevlig person, jag ber om hjälp här.så antingen får du mer än gärna hjälpa eller sluta kommentera i tråden. Vilket som funkar för mig då jag vet det finns massor med andra som är trevliga och vill hjälpa här om du nu inte vill...
#17 - 29 juli 2012 23:12
OK, är Diskusen yngel? Hur många har du tänkt dig? Har du koll på vad som krävs när det gäller diskarna?

Det finns liksom ingen anledning till att ta hem dem till ett för litet akvarium, låt dem växa upp i ett ordentligt kar. Du är inne på ett område där det är rätt snäva marginaler. Kollade i bloggen nyss, hade du inte skrivit där om en död BG?

[COLOR=#3E3E3E]"Först dör min black ghost som akvariumet snurrar runt så jag flyttar över allt till ett litet akvarium eftersom jag bara hade några småfisk i övrigt.[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Kommer hem en dag och ser en pöl har bildats på bänken och ner på golvet... Så bara riva ur det som är kvar, lämna bort resten av fisken , kasta akvariet...[/COLOR]

[COLOR=#3E3E3E]Men fina är att nu kan jag starta upp det stora igen och börja om [/COLOR][:D]"

Varför dog den?

Jag är inte otrevlig, jag vill bara få dig medveten om att du inte gör rätt när du plockar hem denna typen av fisk till något så litet. Du har koll på hur påverkade diskar blir av stress? Du ska ta hem dem till ett kar där de ska gå en stund, flyttas och i den flytten få ett nytt kar som inte är helt igångkört. Du får gärna göra det du planerar, du lär ha ihjäl fisken ganska omgående.

De är kinkiga med maten, de vill ha det varmt. Black ghost går att ha upp till 27 grader enligt artbeskrivningen, de lär ändå svettas när det börjar lalla upp mot diskarnas krav på temp.

Så, jag är kass på diskus och svarta spöket, jag fattar ändå att det inte kommer funka då kraven ser olika ut och att karet är för litet. Du kommer få göra tre vattenbyten i veckan, till att börja med.

Kör på, kom inte och säg att jag inte varnade dig när det skiter sig.
#18 - 29 juli 2012 23:31
Du kan ju alltid lämna tillbaka fisken till butiken(Många butiker tillåter de om de är schysta), se om du kan få pengarna tillbaka. Köp några andra fiskar som är mer passande och vänta till du får möjlighet att skaffa ett stort kar och en black ghost då.

Tror ingen vill att du ska känna dig dålig Elhmor, alla gör misstag har gjort några själv sedan jag skaffade mitt första kar när jag var 15 år. Ta all tips bara och gör vad du vill med dem, ingen kan ju hindra dig och jag vet inte bäst om just detta är rätt, men jag tycker att de som har sagts låter vettigt, och när man frågar om akvarium relaterat på ett forum som detta så får man ta de svar man kan få, som sagt var så vet en del människor här en hel del.

Lycka till Elhmor :)
#19 - 30 juli 2012 02:44
Tack nu fick jag ett svar som jag kunde använda och lära mig hur du tänker på :)
den Bg:n jag hade innan mådde utmärkt, vattenvärdena var bra och enda som var nytt var att den fått lite ny mat att äta i form av krill att äta så och inga skador jag kunde se, och haft den ett halvår ungefär. Så vad som gick snett där kan jag tyvärr inte svara på förutom en gissning på maten på sne i halsen kanske.
Och när ni båda protesterade så ändrade jag ju och sa jag väntar med det tills efter flytt och större akvarium, men ändå tyckte du jag gjorde fel, så hur ska jag kunna göra rätt då ;)
Och kollat temperaturer osv och såg att dom legat inom marginalerna för varandra, även vattenvärden kollades så det skulle stämma, infon tog jag härifrån zoopet.
Skulle den infon sen inte stämma som du säger får jag givetvis tänka om ytterligare.
Vilket gör att jag nu bara letar efter ett bra ytterfilter som kan följa mig upp när kubiken på vattnet stiger :)
#20 - 30 juli 2012 02:46
Tack Simon.
Ingen fisk är köpt än så ingen skada skedd :)
#21 - 30 juli 2012 05:47
Jag har inte mycket erfarenhet av BG men när det gäller Diskus skulle jag faktiskt rekommendera dig att låte dessa växa till sig i ett 110L kar om det är yngel du har tänkt dig , ska du skaffa yngel är bör man inte skaffa mindre än 6-8st då de är en stimmfisk som blir mindre rädda om de är ett gäng tillsammans , skälet till att jag tycker att du ska låta dessa yngel växa till sig i ett mindre kar är faktiskt att de verkar känna sig säkrare i ett lite mindre utrymme när de är mindre .

Här är vad Tony på TonysDiskus Odling skriver i en av hans trådar när det gäller köp av Diskus :

"Ryktet om att diskus skulle vara en svår fisk är absolut inte sant.Det många gör fel är att de inför skaffar alldeles för få fiskar vid inköps tillfället.Diskus är en stim fisk och trivs bäst gående i grupp vid mindre storlek.

Skall man börja någon stans och då kanske med mindre fisk som 5-6 cm skall man absolut inte köpa mindre än 6 st och de skall då gå i ett kar ifrån 60 - 100 liter
."

Vet inte om detta var något du egentligen frågade om men man kan aldrig få för mycket information :)

Som Mattias sade innan i tråden så är Fluval FX5 ett kanonfilter som passar utmärkt till större akvarier , ett alternativ kan ju vara att skaffa ett mindre innerfilter eller ett svampfilter till ditt 110 liters akvarie för att sedan skaffa det som behövs till ditt tänkta stora akvarie när du skaffat det då det är svårt att hitta ett filter som klarar runt 600 liter men även funkar i ett 110 liters kar utan att skapa en orkan i det .
#22 - 30 juli 2012 10:46
Ja, det är kloka ord. :)

Problemet är att det inte är helt enkelt att dra upp dem för en nybörjare på fisken. Sen ska karet vara rätt naket så att det är lätt att byta allt vatten.

Om man kollar på Hellson till exempel så går ju ynglen i nakna akvarier. Detta är ju bra för TS då hon sparar in någon hundring på inredning.

Det är ett svårt läge, speciellt med dessa fiskar som nybörjare.
#23 - 30 juli 2012 16:45
För mycket info är inget man kan få helt klart :)
men än så länge verkar alla överens om filter i alla fall, så får nog bli ett sånt när det blir inköp om ingen kommer med fler förslag eller tips.
men tack så mycket för all hjälp hittills!

Annons