Vilka vattentester?

#1 - 10 oktober 2007 19:25
Tjo, nu ska jag köpa lite vattentester och undrar om folk har någon åsikt om vilka märken som funkar bra. Jag har för mig att vissa har klagat på att vissa märken skulle vara osäkra eller svåra att handskas med, men mer än så kommer jag inte ihåg.

Tips?
#2 - 10 oktober 2007 21:05
Köper du dropptester är nog fabrikatena likvärdiga.
#3 - 10 oktober 2007 23:33
de första testet jag köpte var stickor med flera på samma, de skulle jag i dags läget inte köpa igen!
nu kör jag med sera droptester de funkar jätte bra tycker ja iaf
nu har jag också gjort så att jag använder alla vatten preparat av samma märke
också sera.. det blir lättare att hålla reda på vilka man kan använda tillsammans och vilka inte
#4 - 11 oktober 2007 00:17
Jag föredrar JBL:s dropptester. Ganska exakta och lättlästa.
#5 - 11 oktober 2007 09:16
Inget generaliserande här tack....

1. Dropptester för pH är oftast rena skämtet det finns stickor i snäva intervall.. dessa och pH elektroder är det ända som gäller.. Som kemist och laborant blir jag illa berörd när vissa vill mäta? pH med dropptester..:(
För att få humm duger de ju..


2. Alkalinitet skall helst titreras...buffringsförmågan map på pH (ner till 5,6) stickor hmm... kallas GH på akvariespråk.. det kanske finns en anledning till de olika namnen.. vissa dropptester tror jag titrerar dvs avgörande är hur många droppar som behövs för ett omslag..

3. Järn och mycket annat ja här är dropptester oftast bäst
#6 - 11 oktober 2007 12:49
Ok, vill du precisera för oss som inte är kemister?

Det jag oftast brukar "mäta" (får man säga så?) är NO3, pH och KH. Vid uppstart av akvarium även NH4 och NO2.

Vilka tester och märken skulle du rekommendera då?
#7 - 11 oktober 2007 13:17
Hur som helst så ger dropptesterna för pH ganska stort fel utrymme runt +-1 i pH och ger ju plötligt bara en humm var man ligger*... vill man veta mer får man skaffa stickor för 6-7,5 eller så. de brukar kunna ha hygglig precision.

Så kallade alround pH papper eller stickor har ett mycket större spännvid men oxå större felmarginaler. om det är pH 4 eller 5 i akvariet så är det ju ändå för lågt.

En elektrod är därimot dyr och kräver referens bufferlösningar. Är dock överlägsen.

*Mäta för mig är (felaktigt givetvis) att ge en halt ett visst värde, med grövre grejer kanske jag tycker att jag kan bara säja att detta verkar lite högt..... De olika färgerna på mitt pH dropptest vid 7,5 8,0 och 9,0 är extremt snarlika blå färger.... Hur bra är då detta? Kan igentligen inte jag avgöra men det beror ju på var pH normalt ligger.


Sedan skall jag oxå säja att ibland överdrivs nyttan av att ha bra precision på mätningarna.. vid pH är jag dock lite mer petig men vid mätning av nitrat kan jag utan vidare acceptera fel +- 30 ppm. En sak kan vara att skalorna är svåra att avläsa (det märker man ju) , men så finns det störande inteferenser i bakgrunden som tillför osäkerhet.

Det enda jag kan fastslå är att fiskarna är relativt känsliga för fel pH.. om du tror att du har pH 8,0 och artbeskrivningen säjer 6,5 till 8,0 så kan du ligga lite risigt till om pH i själva verkat är 9,0 pga låg precision (händer förvisso inte utan vidare)

Måste bara tillägga att samma dropptest som jag har ovan är helt OK mellan pH 5,5 till 7.0 (JBL test)...
#8 - 11 oktober 2007 13:39
Xul skrev:
Hur som helst så ger dropptesterna för pH ganska stort fel utrymme runt +-1 i pH och ger ju plötligt bara en humm var man ligger*... vill man veta mer får man skaffa stickor för 6-7,5 eller så. de brukar kunna ha hygglig precision.



Så kallade alround pH papper eller stickor har ett mycket större spännvid men oxå större felmarginaler. om det är pH 4 eller 5 i akvariet så är det ju ändå för lågt.


Ok, mitt JBL pH-dropptest är för 6-7.6 och jag har för mig att det ska ha mindre felmarginaler än det andra de har med större spännvid. Men om stickor för pH 6-7.5 är bättre byter jag gärna till dem. Något märke du kan rekommendera?

Fast pH 5-6 är inte för lågt för vissa arter och kör man med torv kan det vara bra att kolla så pH:t inte sjunker mer än vad som är önskvärt.

Xul skrev:
Det enda jag kan fastslå är att fiskarna är relativt känsliga för fel pH.. om du tror att du har pH 8,0 och artbeskrivningen säjer 6,5 till 8,0 så kan du ligga lite risigt till om pH i själva verkat är 9,0 pga låg precision (händer förvisso inte utan vidare)


Hmm, i början var jag väldigt noga med pH, men då sa i stort sett alla att fiskarna inte är så petiga med det...

Jag har t ex Betta imbellis i ett akvarium där pH enligt mitt test ligger runt 7.2-7.3 och enligt vad jag läst ska de ha pH 6-7.0.

Även i mitt 310 liters ligger pH runt 7.2 och där bor fembandsbarber som enligt artbeskrivingarna ska ha pH 5-7.0...
#9 - 11 oktober 2007 13:45
Xul skrev:


2. Alkalinitet skall helst titreras...buffringsförmågan map på pH (ner till 5,6) stickor hmm... kallas GH på akvariespråk.. det kanske finns en anledning till de olika namnen.. vissa dropptester tror jag titrerar dvs avgörande är hur många droppar som behövs för ett omslag..





Alkalinitet är vattnets förmåga att motstå ph svängninar, det mäts i mg/l. Inom akvaristiken använder vi dock ett annat utryck, nämligen karbonathårdhet i tyska grader (dkh).

Totalhårdfheten så som den beskrivs i vattenverkens data är ett mått på vattnets inehåll av calcium och magnesiumjoner, detta mått är mindre interessant ur ett akvaristiskt perspektiv. Totalhårdheten mäts i tyska grader och skall korekt anges som dgh, dock förekommer något slarvigt benämmningarna dh och gh.

De akvarietester som mäter hårdheterna dgh och dkh bygger de flesta på metoden titrering och är alla enligt min mening tillräckligt noggranna för våra behov.
MVH
Magnus
#10 - 12 oktober 2007 13:35
Tropfrog skrev:
Alkalinitet är vattnets förmåga att motstå ph svängninar, det mäts i mg/l. Inom akvaristiken använder vi dock ett annat utryck, nämligen karbonathårdhet i tyska grader (dkh).


Alkalinitet, det är väl koncentration av baser i vattnet, t.ex. hydroxid- och karbonatjoner, alltså inte bara buffrande ämnen. Det är buffrande ämnen som förhindrar pH-svängningar.
#11 - 12 oktober 2007 14:17
Jo alkaliniteten är mängden baser.... Ett välbuffrat vatten har ett relativt lågt pH och Hög alkalinitet. baser som hydroxider ger relativt låg alkalinitet men pH skjuter i höjden... Det är därför Bikarbonat NaHCO3 rekommenderas istället för Natriumhydroxid vid ev pH justering. Prova tex inte 2 msk natriumhydroxid per 100 L vatten för att få upp pH.....
#12 - 12 oktober 2007 15:56
Så vitt jag vet så ingår inte hydroxid i alkalinitets/kh begreppet.

När det förekommer osäkerheter kring olika hårdhetsbergrepp så tar jag ofta fram denna tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=50720

Läs lasses citat av sig själv, sen förekommer säkert inga frågetecken.
MVH
Magnus
#13 - 13 oktober 2007 08:42
Tropfrog skrev:
Så vitt jag vet så ingår inte hydroxid i alkalinitets/kh begreppet.



När det förekommer osäkerheter kring olika hårdhetsbergrepp så tar jag ofta fram denna tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=50720



Läs lasses citat av sig själv, sen förekommer säkert inga frågetecken.

MVH

Magnus


Jo det finns två typer av alkanitet - hydroxidalkanitet och så den alkanitet vi normalt brukar kalla karbonatbuffringssystemet. Vi (inklusive mig själv) har sakta tagit över begreppet alkanitet som en beteckning där vi egentligen menar buffringsförmågan hos karbonatsystemet. I ett vatten som gått i ett akvarium några dagar så ger de tester av KH (och alkanitet) ett värde som ligger nära karbonatsystemets buffringsförmåga (alltså kan användas för att få en bild av vattnets stabilitet) I de flesta vattenreningsverks vatten är bilden dock lite annorlunda (gäller framförallt städer som Göteborg, Stockholm och vissa delar av Malmö) Dessa vattenverk har ytvatten som inte passerat kalkstensformationer och har därför ett lågt innehåll av bikarbonater och karbonater. För att hålla pH uppe (vilket behövs för ledningsnätets överlevnad) så tillsätts ofta hydroxider och dessa ger utslag på vår KH test som just titrerar fram syra/basförhållandet. Jag brukar därför rekommendera att man tar sin KH test (eller alkanitetstest) på akvarievattnet minst ett dygn efter ett vattenbyte. Hur vet man då vilken typ av alkanitet man mäter när man mäter på sitt kranvatten? Jag även om det är så som jag skriver i länken tropfrog ger att GH och KH är två helt artskilda världar så kommer oftast både GH och KH från samma källa - nämligen upplöst kalksten - CaCO3. UItan att blanda ihop det för mycket så är det så ofta i naturen att ett högt GH kommer från kalciumdelen av kalksten - och finns den i vattnet så finns med stor sannolikhet även den korresponderande jonen CO3 i vattnet. Alltså den jon som ansvarar för mycket av karbonatbuffringssystemets förmåga. Viktigt är dock att motsattsen inte alls behöver vara sann - man kan höja KH genom tillsättning av natriumbikarbonat.

Jag håller inte med Xul om vikten av rätt pH. En neontetra går lika bra i pH kring 6,8 som pH 8. Däremot är det viktigt att man inte får för kraftiga pH svägningar eftersom pH påverkar så många fler vattenparametrar (ammonium/ammoniak är välkänt exempelvis). Vad som är ett bra KH (med hänsyn till karbonatbuffringssystemet) brukar ligga kring 4. Har man det så ger det tillräcklig stabilitet för att motverka pH svägningar beroende på fotoperiod och man har tillräckligt med karbonat för nitrifieringen. Ett KH på 4 orsakad av karbonatbuffringssystemet brukar ge ett pH kring 7,5 - 7,7. (undantag finns om man sänker pH med koldioxid). Alla metoder för pH sänkning jag känner till (utom pH sänkning med hjälp av koldioxid) utarmar KH och därmed stabiliteten. Det kan alltså bli så i praktiken bli att akvaristens strävan att ge fisken rätt pH i själva verket ger ett instabilt kar och stoppar nitrifikationen. Min åsikt är att om man inte använder koldioxid (eller någon annan för mig okänd metod) som tillåter att KH (orsakad av karbonatsystemet) att ligga kvar på ca 4 så skall man låta bli att pH sänka.

Ett KH i karet efter några dagar på ca 4 är för mig den viktigaste parametern. Har jag det i ett inkört kar så vet jag av erfarenhet att alla andra parametrar har en 90 % chans att ligga stabilt och rätt. KH är också en lätt test att utföra och tillförlitlig eftersom den är en titreringstest och bygger på färgomslag. Vill man öka nogrannheten så dubblar man bara provmängden (på de flesta tester) så blir varje droppe värd 1/2 grad i KH.

MVH Lasse
#14 - 13 oktober 2007 10:23
Altså både ja och nej :). Tack för det klargörandet!
MVH
Magnus
#15 - 13 oktober 2007 13:26
Tack Lasse för ett informativt inlägg!

Det är en sak som jag undrar. Jag har KH 2-3 i kranen och i 2 av mina akvarier brukar det ligga runt 3-4 och i det tredje vid 5. Vad kan det bero på?

Jag kan säga att jag aldrig haft problem med pH-crashar trots att jag kör low-tech, så jag är nöjd :)
#16 - 13 oktober 2007 19:54
Vart ligger du i pH? Stöttar du upp med bikarbonat?

MVH Lasse
#17 - 14 oktober 2007 10:37
Nope. Aldrig använt bikarbonat. Men det akvariet där jag har KH 5 var från början iordninggjort för ungfödare så jag la lite faxesand under sanden och så hade jag krossade snäckskal i en bit nylonstrumpa under filtret.

De krossade snäckskalen är borta nu och det var så lite faxesand under sanden att jag inte orkade gräva upp allting och byta mot ny sand när jag gjorde om akvariet till betta-biotop, så det kan hända att det lilla som ligger kvar ändå buffrar upp KH något.

I både det akvariet och i 310 liters (där jag inte har något kalkhaltigt alls - KH 3-4 som sagt) ligger pH runt 7.2-7.3.

Och i SA ligger pH runt 7.7-6.8.











Annons