Hur som helst så ger dropptesterna för pH ganska stort fel utrymme runt +-1 i pH och ger ju plötligt bara en humm var man ligger*... vill man veta mer får man skaffa stickor för 6-7,5 eller så. de brukar kunna ha hygglig precision.
Så kallade alround pH papper eller stickor har ett mycket större spännvid men oxå större felmarginaler. om det är pH 4 eller 5 i akvariet så är det ju ändå för lågt.
Ok, mitt JBL pH-dropptest är för 6-7.6 och jag har för mig att det ska ha mindre felmarginaler än det andra de har med större spännvid. Men om stickor för pH 6-7.5 är bättre byter jag gärna till dem. Något märke du kan rekommendera?
Fast pH 5-6 är inte för lågt för vissa arter och kör man med torv kan det vara bra att kolla så pH:t inte sjunker mer än vad som är önskvärt.
Det enda jag kan fastslå är att fiskarna är relativt känsliga för fel pH.. om du tror att du har pH 8,0 och artbeskrivningen säjer 6,5 till 8,0 så kan du ligga lite risigt till om pH i själva verkat är 9,0 pga låg precision (händer förvisso inte utan vidare)
Hmm, i början var jag väldigt noga med pH, men då sa i stort sett alla att fiskarna inte är så petiga med det...
Jag har t ex Betta imbellis i ett akvarium där pH enligt mitt test ligger runt 7.2-7.3 och enligt vad jag läst ska de ha pH 6-7.0.
Även i mitt 310 liters ligger pH runt 7.2 och där bor fembandsbarber som enligt artbeskrivingarna ska ha pH 5-7.0...