vilka fiskar passar ihop med gurami??

#1 - 21 mars 2007 18:36
Heej! jag skulle vilja ha hjälp med en sak! jo jag ska skaffa en blå gurami (ellr marmor gurami) och jag undrar vilka fiskar som skulle passa bra med dom i ett 150 L kar??? :) sara gärna snabbt! :confused::D

#2 - 22 mars 2007 06:15
Ett stim tetror, 5-6 pansarmalar och ett par Ancistrus så har du en bra början på fisksoppa;)!
Vill du har mer biotopriktiga fiskar så har du sökfunktionen på Zoopets artregister där du kan söka på fiskar från Asien.
#3 - 22 mars 2007 07:26
åhh,gurami dom e fina,hade sånna förut(sakna dom lite,så fin att titta på:) )
#4 - 22 mars 2007 14:07
Någon annan Guramisort skulle också passa bra. En trevlig liten stimfisk som går mycket bra ihop med Guramis är Nätbarben.

Mvh
Mattias
#5 - 22 mars 2007 17:51
okej vad är det då för tetra du menar? och nätbarben var söt! kanske ska ha både blå och marmor guramis! :):D nätbarb ska jag kanske ha.. men jag har hört tt pansar mal och ancistrus inte passar ihop??

#6 - 22 mars 2007 18:20
Dem flesta fiskar går ihop med Gurami men dem är rätt så glupska när det gäller yngel men det får man leva med.
#7 - 22 mars 2007 18:55
Till ett 150 liters akvarium skulle jag personligen rekommendera mindre guramiarter. T ex dvärggurami eller läppgurami. Jag tycker det ser snyggare ut och så får fiskarna större utrymme vilket aldrig är fel. Blågurami kan vara ganska aggressiva mot honan efter lek och i ett 150 liters kommer det inte att finnas så mycket plats för honan att komma undan.

Fiskar som jag tycker passar mycket bra ihop med guramis är rasboror. De är både lugna och snälla och kommer från samma biotoper. Barber är inte heller helt fel, men se i så fall till att välja barber som är snälla och inte blir för stora. Som bottenfiskar skulle du kunna ha 3-4 kuhlii-ålar.

Alla dessa fiskar är biotopsriktiga, men givetvis går det även bra med andra fiskar som små tetror och pansarmalar. Det viktiga är att de är lugna och snälla fiskar.
#8 - 22 mars 2007 19:41
Min syster har honungsguramis tillsammans med kardinaltetror, platy, pleco och guppy, det funkar utmärkt :)
#9 - 22 mars 2007 20:36
ok :) men vill inte ha sånna små som niontetror.. har dom i mitt 60 L sällskaps akvarie...

#10 - 22 mars 2007 21:37
Amanda321 skrev:
ok :) men vill inte ha sånna små som niontetror.. har dom i mitt 60 L sällskaps akvarie...

Det finns en massa olika små söta tetror och rasboror. Du får googla lite. Själv har jag kilfläcksrasboror och fembandsbarber ihop med guramis i mitt 310 liters. De är inte så små men de funkar i ett lite större akvarium. Annars är det så att ju mindre de är desto fler man kan ha. Och det är så snyggt med stora stim :p
#11 - 23 mars 2007 06:23
okej.. skulle dom två fiskarna kunna passa in i ett 150 L kar då*?

#12 - 23 mars 2007 06:25
men det står att kilfläcksrasboror har en häftig jakt och man skulle bara ha lugna fiskar med guramis ??

#13 - 23 mars 2007 10:26
Amanda321 skrev:
okej.. skulle dom två fiskarna kunna passa in i ett 150 L kar då*?

Hade det varit jag skulle jag välja mindre arter till ett 150l och ha fler av varje art istället. Mycket snyggare så. Rödstjärtsrasbora (Rasbora borapetensis), dvärgrasbora (Boraras maculatus) och grön rasbora (Microrasbora kubotai) är alla väldigt fina och inte riktigt lika stora som kilfläcksrasboror.

"Jakten" är en del av deras uppvaktningsdans och varar väldigt kort tid. Annars är de väldigt lugna fiskar.

Beträffande barber skulle jag i ditt fall gå för nätbarber.
#14 - 23 mars 2007 11:58
ne helst inte vill ha ett stim av småfiskar och guramis och kanske nån annan fisk.. som inte är så liten! så stora som guramis ungifär! :) förslag?

#15 - 23 mars 2007 12:10
Jag är inte säker på att jag forstod vad du skrev nu :rolleyes: Men jag antar att du vill ha guramina, ett stimm av nån liten art och några andra fiskar som är lika stora som guramis?

Beträffande det sista vet jag inte om det är en så bra idé. Stimfiskar i samma storlek som guramina får du inte plats med. Och fiskar i den storleken som inte är stimfiskar är oftast revirhävdande och då skulle de börja slåss med guramina om utrymmet.
#16 - 23 mars 2007 14:08
Kanske någon sorts Botia skulle passa damen, tex Dvärgbotiabotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265
#17 - 23 mars 2007 14:14
okej det var ju synd :( jag ska kolla upp den där dvärgbotian! :D

#18 - 23 mars 2007 14:18
jag tror itne botian passar :( jag har inte finkornig sand.. har små stenar.. ( så här stora som strecket ungifär: --- varje sten är så stor ellr -- .. plus är den lite stimmig av sig så jag tror inte det finkar... :(:( men hade tänkt nån fin liten dalmatin färgad molly ellr nått sånt :D:D skulle det funka???
#19 - 23 mars 2007 15:02
Amanda321 skrev:
okej det var ju synd :(

Det beror på hur man ser på det. Själv tycker jag att ett lite större stim av småväxta fiskar är väldigt fint och effektfullt och får akvariet att se rymligare ut :D

Amanda321 skrev:
jag tror itne botian passar :( jag har inte finkornig sand.. har små stenar.. ( så här stora som strecket ungifär: --- varje sten är så stor ellr -- .. plus är den lite stimmig av sig så jag tror inte det finkar... :(:( men hade tänkt nån fin liten dalmatin färgad molly ellr nått sånt :D:D skulle det funka???

Varför skulle inte stimfiskar fungera? Om de inte blir så stora skulle de funka finfint. Men det stämmer att dvärgbotior behöver fin sand. Det är faktiskt många fiskar som vill ha fin sand. Mina barber älskar det. Man kan alltid byta sand ;) Det är en del jobb men fint blir det. Jag har Rådasand i alla mina akvarier och är väldigt nöjd med det.

En ensam molly är ingen superbra idé. De lever i grupp (även om de inte är utpräglade stimfiskar) så 3 stycken skulle jag i så fall rekommendera.
#20 - 24 mars 2007 08:17
nee du har missupp fattat det där med mollyn.. jag mena 3,4,5 st.. :p:) men tack för dom andra råden men sanden kostar alledes för mycket och vi har jätte mycket av den andra,, så jag vill nog inte byta efter som jag inte har så mycket pengar nu.. (lagt ner jätte mycket till akvariet)

#21 - 24 mars 2007 10:09
Jag förstår. Det är dyrt att starta upp ett akvarium. Jag har köpt min Rådasand för 60 spänn säcken (25kg) på ett byggföretag. Köper man den i akvarieaffär kostar den nog runt hundralappen.
#22 - 24 mars 2007 12:01
a :( så jag köper några rötter bara och tar in några nya växter så blir det nog bra.. :) har reden ju:

Pump
Dopparvarme
grus
1 användbar växt
bakrund
växtnäring
den där blåa saken man ska använda när man byter vatten
m.m.

så det är inte så svårt med inredningen :D men jag hittade jätte fina rötter för bara 59 ellr 56 kr!! :D jätte billigt om man frågar mig..

#23 - 24 mars 2007 12:24
Ja fler växter måste du verkligen skaffa. Guramis trivs i akvarier med mycket växter. Välj gärna lättskötta växter. Javaormbunkar t ex är väldigt lätta växter. Du kan även testa vallisneria spiralis "tiger" (den lättaste vallisen). Javamossa kan bli jättefin om man fäster den vid rötter eller stenar. Guramis tycker om flytväxter. Vattenormbunkar är ganska lätta flytväxter men de kan bli ganska stora. Man kan även ha vattenspikblad som flytväxt.

Sen är det två saker som fortfarande saknas på din lista. Termometer måste man ha för att ha koll på tempen. Och så bakteriekultur. Det är jättebra att tillsätta under den första månaden (man börjar tillsätta den ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in) för att minska risken för giftiga ammoniak-och nitritspikar. Fast även om man tillsätter bakteriekultur måste man börja med bara några få fiskar i början (ett guramipar räcker under den första månaden) och mata väldigt sparsamt. Sen efter nån månad kan man successivt (med några veckors mellanrum) börja utöka antalet invånare. Så ha inte brottom med att skaffa alla fiskar. Ofta vill akvarieaffären sälja en massa fiskar, men det leder bara till att fiskarna dör av förgiftning. Akvariet måste vara inkört innan man skaffar sig en massa fiskar.
#24 - 24 mars 2007 17:15
ja jag vet.. ska skaffa mig det där medlet.. jag ska nog ha ¨två blå guramis den första månaden då.. men om dom överlever ska det det bli totalt de här fiskarna i karet:

5-7 rödmunstetror
3 dalmatin mollys
2 blå guramis
2 marmor guramis

skulle det fungera? ellr blir det för mycket?

#25 - 24 mars 2007 22:10
Jag tror det kommer att bli för trångt för fyra blåguramis (marmorgurami är bara en framavlad variant av blågurami - samma art alltså). Blåguramis kan vara rätt så aggro mot varandra. Förstår fortfarande varför du vill ha så stora och aggressiva guramis i ett 150 liters... men men.

Och 5 rödmunstetror är lite för få. Jag skulle satsa på 8 i så fall.
#26 - 25 mars 2007 10:36
jag har haft guldgurami och marmorgurami i mitt 144 liters tillsammans.
dom jagade varrandra väldigt mycket och det ledde till stress som tog kål på en av dom.
#27 - 25 mars 2007 16:43
ok då ska jag kanske bara ha 2 marmor guramis då och 8-10 rödmunnar :P:) (och 3 mollys då ju)

+ jag vill ha dom för att dom är så himla vackra och jag har alltid viljat ha guramis (specillt blåa)
#28 - 26 mars 2007 03:53
Amanda321 skrev:
ok då ska jag kanske bara ha 2 marmor guramis då och 8-10 rödmunnar :P:) (och 3 mollys då ju)

+ jag vill ha dom för att dom är så himla vackra och jag har alltid viljat ha guramis (specillt blåa)

Jo visst är de vackra, men har du läst det som Vic skrev? Risken är ju att de stressar ihjäl varandra. Kompisen hade blåguramis i 220 liter och de bråkade.

Det var därför som jag rekommenderade dvärgguramis istället. Det finns faktiskt en framavlad variant av dvärggurami.

Du vill vär att dina fiskar ska må bra?
#29 - 26 mars 2007 17:33
ja men jag sa ju att jag änrade till blå guramis!!!
#30 - 26 mars 2007 20:31
Som jag har skrivit tidigare så är blåguramis, marmorguramis och guldguramis samma art.
#31 - 28 mars 2007 16:49
ja mena två guramis inte 4!! :mad: du börjar irretera miig!
#32 - 28 mars 2007 17:44
Amanda321 skrev:
ja mena två guramis inte 4!! :mad: du börjar irretera miig!

Då missförstod jag dig. Trodde faktiskt att du menade 4 blåguramis. Sorry!

Måste ändå säga att de blåa dvärgguramina har en finare blå färg än blåguramina. Såg några senast i dag.

Lycka till med fiskarna vilka de än blir!
#33 - 28 mars 2007 18:49
humm.. tycker att marmor guramis är sötare än blå guramis men ska kolla på dvärg gurami
#34 - 28 mars 2007 19:03
Amanda321 skrev:
humm.. tycker att marmor guramis är sötare än blå guramis men ska kolla på dvärg gurami

De ursprungliga dvärgguramina är orangea och blåa, men det finns en framavlad form som är blå (precis som marmorguramis som är en framavlad form av blåguramis). Det var dessa blåa dvärgguramis som jag tänkte på.
#35 - 31 mars 2007 10:28
ok dom var söta men tycker fortfarande att jag ska ha marmor guramis!
#36 - 31 mars 2007 10:49
Amanda321 skrev:
ok dom var söta men tycker fortfarande att jag ska ha marmor guramis!

Då tycker jag du ska vara medveten om att det är en chansning du tar med fiskarnas välfärd (kanske till och med liv) som insats. Det kan hända att du och fiskarna har tur och att det rör sig om två individer som funkar bra ihop, men det är inte säkert. Du får givetvis göra som du vill, men jag tycker inte att det är schysst att skaffa djur som man inte kan erbjuda bra levnadsförhållanden.
#37 - 31 mars 2007 15:40
men jag mena typ två honor ellr nått sånt.. inte hona och hane ellr hane och hane.. skulle vilja ha två honor
#38 - 1 april 2007 09:17
Amanda321 skrev:
men jag mena typ två honor ellr nått sånt.. inte hona och hane ellr hane och hane.. skulle vilja ha två honor

Två honor kan gå.
#39 - 1 april 2007 09:56
ok [:)]
#40 - 1 april 2007 10:13
Men skulle de börja slås får du nog omplacera en av dem.
#41 - 1 april 2007 20:56
Jag har 8st full vuxna guramis i ett 350L kar, har nog alltid haft guramisar av någon typ men det har nu blivt enbart Trichogaster leeri "mosaik" . För dom är enligt mitt tycke den snällaste och går bäst i större grupper där det finns fler hannar och dom är inte speciellt agressiva under lek.

Jag tycker du kan välja vilken gurami du vill utom kyss och jättegurami och stoppa i din burk, ta kanske bara en hane och resten honor .... prova det kanske funkar bra med flera hanar.

Det bästa rådet är att inte ha andra fiskar som är försnabba så dom tressar dina framtida guramis samt inga som fösöker bita dom i deras fenstrålar som te.x skalarer m.m

Men jag har även haft mosaik och månskensgurami tillsamans med skalarer utan några problem men även haft det då det blivit problem.

Sen så vill jag nog även säga att jag tycker att gurami är en av dom absolut tåligaste fiskarna.

Ha det nu bra... guramis är en underbar fisk med mycket personlighet

Lycka till ...
#42 - 1 april 2007 22:16
Flundran skrev:
Jag har 8st full vuxna guramis i ett 350L kar, har nog alltid haft guramisar av någon typ men det har nu blivt enbart Trichogaster leeri "mosaik" . För dom är enligt mitt tycke den snällaste och går bäst i större grupper där det finns fler hannar och dom är inte speciellt agressiva under lek.

Ja de är trevliga :p Det bor 3 stycken i mitt 310 liters. Men alla T. leeri är inte snälla. För ett tag sen var jag tvungen att omplacera en av hanarna för att han började misshandla den andre ganska ordentligt :eek:
#43 - 4 april 2007 18:43
ok [:)] skulle kanske nån sjöjstjärt och guramisen passa ihopa fallifall det inte går med två honor? ellr skulle det skada varandra???
#44 - 4 april 2007 21:12
Amanda321 skrev:
ok [:)] skulle kanske nån sjöjstjärt och guramisen passa ihopa fallifall det inte går med två honor? ellr skulle det skada varandra???

Tyvärr! Guramis vill ha det varmt och guldfiskar svalt. Man ska inte heller ha en ensam guldfisk eftersom de är stimfiskar. Dessutom är 150 liter för litet för slöjstjärtar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

Men du kan ha ett stim mindre fiskar, t ex rasboror, barber eller tertror ihop med guramis.
#45 - 6 april 2007 13:30
men det är ju en arbetsbeskrivning på en guldfisk! sjöjstjärrt är ju en mindre varision av guldfisk och borde inte kräva lika mycket plats! vissa har sånna i ett 100 L kar.. :S
#46 - 6 april 2007 15:13
Amanda321 skrev:
men det är ju en arbetsbeskrivning på en guldfisk! sjöjstjärrt är ju en mindre varision av guldfisk och borde inte kräva lika mycket plats! vissa har sånna i ett 100 L kar.. :S

Det stämmer att slöjstjärtar är kortare än de ursprungliga guldfiskarna (men de har faktiskt högre kropp) och kan bo i något mindre akvarier, men jag tycker ändå att 150 liter är för litet. Bara för att folk har dem i små akvarier (många har ju dem i små fiskskålar) behöver det inte betyda att de trivs i små akvarier. Tänk dig själv hur det skulle kännas att ha så lite utrymme att röra dig på.

Dessutom vill de fortfarande ha helt andra miljöer och temperatur än guramis. För du vill väl att dina fiskar ska må bra? Det finns många fina och trevliga fiskar som jag skulle vilja ha, men eftersom jag inte har möjlighet att ge dem bra förutsättningar till ett bra liv skaffar jag inte dessa. Man kan ju inte ha allt, utan ibland måste man välja. Och när man gör sina val ska man ha fiskarnas bästa i åtanke.
#47 - 8 april 2007 10:18
jag tror att 3 sjöjstjärtar skulle trivas där! om´jag ser dom att dom inte ha så mycket simutrymme lämnar jag tillbax dom.. det är jallefall bättre än det trånga lilla akvariumet i affären.. [:(] där vantrivs dom säkert juuh! så jag tänker faktiskt på det bästa,, men jag har bestämt att akvariets tempratur ska vara 23
#48 - 8 april 2007 13:51
Amanda321 skrev:
jag tror att 3 sjöjstjärtar skulle trivas där! om´jag ser dom att dom inte ha så mycket simutrymme lämnar jag tillbax dom.. det är jallefall bättre än det trånga lilla akvariumet i affären.. [:(] där vantrivs dom säkert juuh! så jag tänker faktiskt på det bästa,, men jag har bestämt att akvariets tempratur ska vara 23

Och hur ska du kunna veta om de själva tycker att det är tillräckligt med simutrymme? Tänk på att akvariet i affären är bara något tillfälligt och inte en plats där de kommer att spendera hela sina liv.

23 grader är ganska varmt för slöjstjärtarna och rätt kyligt för guramina men det kan fungera ett tag iaf. Fast jag undrar om det är så bra i längden.

Sen är temperaturen inte det enda problemet. Guramis trivs i tättplanterade akvarier med flytväxter medans guldfiskar äter upp de flesta växterna. Guramis vill även ha mer dämpad belysning än guldfiskar. Dessutom behöver de olika sorters kost.

Väljer du ändå att behålla båda arterna så tror jag att många växter är att föredra. En växt som är lättskött och som jag inte tror slöjisarna kommer att äta upp är javaormbunken. Antagligen funkar även javamossa bra. Kan tyvärr inte komma på nån lätt flytväxt som inte äts upp av guldfiskar.
#49 - 8 april 2007 14:33
asså jag hade inte tänkt att ha båda sorterna!!(har ändrat mig) Kanske ska ha:

3 slöjjisar
X sorgmantelstetror
4 Kuhlii ålar
Och alla kan ha 22 och 23 som tempratur!
#50 - 8 april 2007 14:54
OK jag förstår. Jag vill inte göra dig ledsen men sorgmanteltetror och slöjisar kan vara en dum kombination... Så här står det på zoopets infosida om sorgmanteltetror: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433 "Om man har få av denna art, kan de ibland börja bita lite på fenorna hos fiskar med långa fenor".

De är alltså stimfiskar och vill gärna vara ett gäng på minst 8-10 för att känna sig lugna. Och med tanke på att de blir relativt stora kan det bli för trångt i akvariet.

Lite svårt det där, för guldfiskar kan inte heller bo ihop med för små fiskar, då dessa bara blir mat åt dem :rolleyes:

Finns det inga andra fiskar du kan tänka dig ha istället för slöjstjärtar? Det finns ju så många fina och trevliga fiskar. Om jag vore du skulle jag åka och titta på en massa olika fiskar och anteckna artnamnen på dem som intresserad dig. Sen kan du läsa på om dem lite innan du bestämmer dig.

Ibland har man tänkt sig en sak från början, men kommer sen fram till nånting helt annat. Det viktiga är att alla blir nöjda och glada. Dvs både en själv och fiskarna :)
#51 - 8 april 2007 18:43
ååhh.. men kanske krabbbor? :p med helt andra fiskar.. :p
#52 - 8 april 2007 19:24
får inte va bottensovande firrar isf........
#53 - 8 april 2007 19:47
ne kanske inte :( åhh kan inte bestämma miiig!!!!!
#54 - 8 april 2007 22:11
Amanda321 skrev:
Heej! jag skulle vilja ha hjälp med en sak! jo jag ska skaffa en blå gurami (ellr marmor gurami) och jag undrar vilka fiskar som skulle passa bra med dom i ett 150 L kar??? :) sara gärna snabbt! :confused::D

[COLOR=seagreen][:-160] 9 l: yngel, amano räkor[/COLOR]

[COLOR=seagreen][:-160] 60 l: 11 niontetror, 2 svärdbärare, 7 guppys, 1 ancistrus mal, 2 albino pansarmalar.[/COLOR]

[COLOR=seagreen][:-160] 150 l: under planering[/COLOR]

jaa finns många bra klassisk för fiskarna så klart den klassisk så samma i vattengrader o ph så klart.. samma bra med den svärdbärare,skalare,´platy,många vild bra barber mindre klassisk o bra tetror och kilfl'äckbora, lagom med 25-26grader så¨klart kan även praktbotia oxåå.
#55 - 10 april 2007 10:27
ok:) bra
#56 - 10 april 2007 11:18
Amanda321 skrev:
ne kanske inte :( åhh kan inte bestämma miiig!!!!!

Ta dig tid att titta på olika fiskar, både irl och på internet. Läst på lite om dem så ska du se du kommer att upptäcka jättefina och trevliga fiskar som du inte ens visste fanns. Så var det med mig :)
#57 - 11 april 2007 10:27
hmm... har sökt på arbetsbeskrivningarna och skrev "inget" så alla kom.. har tittat på jätte många nu :p kommer snart att bästämma mig.. dom måste gilla att ha ljus botten jallefall och inte finkorning sand..
#58 - 11 april 2007 14:53
Lycka till!

Hur ljus botten har du förresten? Ljus botten kan (om den inte är alltför ljus) kompenseras med mycket växter (gärna flytväxter med) och te-färget vatten. I kombination med rätt bakgrund (funkar ju inte med blå bakgrung) kan det bli jättesnyggt. Så har jag det i mitt Asien där sanden är relativt ljus men ser lagom mörk ut ändå :D
#59 - 13 april 2007 08:49
snyggt akvarium! :D jo jag har en del gråa stenar och så har jag väldigt många vita stenar! men dom djuraffärerna som ligger närmast mig har inte så snygga växter precis.. har nog bara typ en av dina växter i det akvariummet.. :(
#60 - 13 april 2007 09:44
Amanda321 skrev:
snyggt akvarium! :D jo jag har en del gråa stenar och så har jag väldigt många vita stenar! men dom djuraffärerna som ligger närmast mig har inte så snygga växter precis.. har nog bara typ en av dina växter i det akvariummet.. :(

Tack :D

Javaormbunkar är fina och väldigt lättskötta. De brukar vara lite dyrare men de är en bra investering med tanke på hur tåliga och långlivade de är. Tycker de är ganska vanliga i handeln med. Man kan fästa dem på stenar och rötter och har man grusbotten kan man även plantera dem i gruset (sand växer de inte så bra i). Även vallisneria (de som ser ut som högt gräs) är ganska vanliga. Kolla här på zoopet. Du kanske hittar växter som är lättskötta och som du tycker är fina. Sen kan du kolla med din lokala akvarieaffär om de kan ta in dem.

Beträffande stenarna. Vet du om de innehåller kalk? Vita stenar brukar vara kalkhaltiga och det är inte alla fiskar som gillar det. Inte heller det faktum att de är vita uppskattas av alla fiskar. Det är faktiskt ganska många arter som inte trivs med för ljus inredning, plus att de får sämre färger.

För att kolla om stenarna innehåller kalk (kolla även en av de gråa) kan du göra så här: plocka upp en liten sten ur akvariet och låt den torka helt. Sen häller du lite vinäger eller ättika på stenen. Om det brusar så är det kalk i, annars inte. Sen får du förstås skölja bort vinägern noga innan du stoppar tillbaka stenen i akvariet.

Har du inte funderat på nån rot? Det ser verkligen fint ut med rötter. Man kan ju fästa javamossa eller javaormbunkar på dem som jag gjort så man får en naturlig effekt.
#61 - 13 april 2007 11:32
ok det ska nog bli bra! :) men asså jag har en perfekt rot till det akvariet och den kommr nog bli fin! :)
#62 - 13 april 2007 14:14
Schysst! Rötter funkar verkligen jättebra som akvarieinredning :) Kolla bara så att de inte är från barrväxter för att terpentin är giftigt för fiskarna.
#63 - 13 april 2007 17:50
hur kollar man om det är det?

den kosta bara 59 och den är ganska stor :D jätte billigt! men jag hade tänkt att ha nu temat med sydamerika kanske! :) jag skulle järna vilja ha nån fisk som kommr därifrån och växter! :D förslag??
#64 - 13 april 2007 18:32
Ok om den är köpt i en akvarieaffär kan du vara säker på att det inte är från ett barrträd.

Växter som växer i SA och som är relativt lättskötta:

- svärdsplantor (Echinodorus) - det finns flera olika arter så se till att välja en som inte blir alltför stor
- Vallisneria spiralis "Tiger" (jodå den växer i SA även om den ursprungligen kommer från Asien)
- vattenpest (Ederia densa)
- Sagittaria subulata äe ett fint lågt gräs

Det finns många fina fiskarter från SA. Jag tycker definitivt du ska ha ett stim små tetror och kanske kakaduaciklider (2 honor och 1 hane).
#65 - 13 april 2007 20:32
Amanda321 skrev:

det var just 4 honor som jag hade.
#66 - 16 april 2007 13:05
ok tack för tipsen! :) kommr fjärilcikilder därifrån?? :D dom är väldigt fina!
#67 - 16 april 2007 19:56
Amanda321 skrev:
ok tack för tipsen! :) kommr fjärilcikilder därifrån?? :D dom är väldigt fina!

Ja det gör de. Men de är även ganska känsliga..
#68 - 21 april 2007 17:15
ok,, synd
#69 - 24 april 2007 07:51
Kampfisk och Gurami

Kanske en kampfisk kunde vara snyggt med Guramisarna?
#70 - 24 april 2007 08:55
Båda arter trivs i samma typ av miljö, men tyvärr tror jag att det kan vara stor risk att kampfisken ger sig på guramin eller tvärt om. Det är ju två olika arter av labyrintfiskar och de kanske uppfattar varandra som inkräktare på det egna reviret.
#71 - 26 april 2007 15:23
ok.. nu e det akvariet tömt på vatten så jag ska bara tömma ut allt grus, koka det, och skrubba akvariet! sen kan jag starta om på nytt! :D
#72 - 27 april 2007 10:24
Varför ska du koka gruset?
#73 - 29 april 2007 10:24
akvariet har vatt fullt med alger då min bror ägde det och inga fiskar levde i det så jag måste koka det så att inte det händer igen :( :) men det ska nog gå bra! :D
#74 - 29 april 2007 18:59
Amanda321 skrev:
akvariet har vatt fullt med alger då min bror ägde det och inga fiskar levde i det så jag måste koka det så att inte det händer igen :( :) men det ska nog gå bra! :D

Ehh, algsporer finns ju i kranvattnet, så det man får göra är att se till att ljus och näring är gynnsamma för växterna. Annars kommer algerna.

Att koka gruset vet jag däremot inte om det är en så bra idé. Jag kan tänka mig att det lever en del bakterier i gruset som gör att det blir lättare för växterna att tillgodogöra sig näringen i vattnet. Kokar du gruset så blir det sterilt. Men visst, giftigt blir det iaf inte ;)

Vad säger ni andra?
#75 - 29 april 2007 20:28
Du behöver inte koka vattnet om det inte var röda tofsalger blå cyano eller någon obskyr läskig algsort. Vanliga grön, eller prick eller brunalger är ingen fara.
#76 - 30 april 2007 10:42
ok men då kanske det överbefolkar akvariet igen???
#77 - 30 april 2007 10:49
Hmm, det är svårt att säga utan att veta vad det var för alger. Om du kokar gruset kan du lägga ett lager dammjord (OBS ej vanlig blomsterjord) under gruset. Då får du en bra botten som inte är steril och där växterna trivs.
#78 - 3 maj 2007 18:59
vet inte om jag kan fixa sån jord...

skulle 4 dvärg guramis 7 sorgmantelstetror passa ihopa förrästen???
#79 - 3 maj 2007 19:35
Amanda321 skrev:
vet inte om jag kan fixa sån jord...

Säljs på trädgårdshandel. Hornbach i Göteborg har det, men det finns säkert även på Blomsterlandet och Plantagen.

Amanda321 skrev:
skulle 4 dvärg guramis 7 sorgmantelstetror passa ihopa förrästen???

Vet faktiskt inte. Sorgmanteltetror kan vara lite väl tuffa ibland och det kan hända att de ger sig på guramisarnas fenor + snor all mat. Jag hade 8 sorgmantlar i mitt SA för några år sen och var tvungen att omplacera dem för att de var så tuffa.

Nu bor där svart fantomtetror istället och jag kan verkligen rekommendera denna art. Lugna, trevliga och mycket charmiga. Kul när killarna spänner sig för att impa på tjejerna och på varandra :p De kanske inte ser riktigt lika vackra ut i affären som sorgmantlar, men jag tycker faktiskt de blir vackrare i vuxenålder och så är de mer personliga.
#80 - 4 maj 2007 06:15
ok jag ska kolla upp fantom tetran! :) men asså hade tänkt som malar: 5 acistrus går det bra?
#81 - 4 maj 2007 06:35
Ancistrusar är revirhävdande, så 5 är för många för 150l. Ett par (hona-hane) eller en enda hane går bra. Kan hända att även 2 honor funkar.

Själv har jag ett gäng på 7 Parotocinclus jumbo som är mycket fredliga och vill leva i grupp: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 Det finns erfarna akvarister som menar att dessa små krabater är bättre algätare än ancistrus. Jag är väldigt nöjd med dem ivf. Tyvärr är de lite svåra att få tag på. Mina kommer från en affär i Sthlm och en annan i Halland.

Svart fantom hane som spänner sig (klicka på bilden): http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.elacuarista.com/fornaro/megalomp.jpg&imgrefurl=http://www.elacuarista.com/fornaro/fornaro4.htm&h=281&w=400&sz=15&hl=sv&start=18&um=1&tbnid=4LlpacjRo1HhUM:&tbnh=87&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3DHyphessobrycon%2Bmegalopterus%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

Svart fantom hona: http://www.moje-akvarium.net/pic/ryby/fantom_cerny.jpg

Lycka till med firrarna!
#82 - 4 maj 2007 07:37
a men har alltid önskat ancistrus ungar.. mina två hanar som jag hade förr var inte rivirhävande. dom trivdes bra i hop men nu har jag bara den yngsta kvar pga den andra simmade in i pump filtret och dog :(

PS: ska köpa en liten hona till han! (hoppas på ungar)
#83 - 4 maj 2007 14:41
Nej vad hemskt :(

Alla ancistrusar är revirhävdande. Det är genetiskt betingat. Men det är bara de vuxna som är det. Hur stora var dina?
#84 - 9 maj 2007 18:51
ca. 3-4 cm! har köpt en hona nu men jag veti nte om det är ancistrus. har förstora fläckar och dom är inte alls lika varandra... nog bara munnen... :( köpte den + 1 eldstjärt + 2 svärdbärarhonor i dag!! :D ska se om dom har hälsat på varann..:):D
#85 - 9 maj 2007 19:20
Amanda321 skrev:
ca. 3-4 cm!

Då var de inte könsmogna och hade därför inget behov av att hävda revir.

Amanda321 skrev:
har köpt en hona nu men jag veti nte om det är ancistrus. har förstora fläckar och dom är inte alls lika varandra... nog bara munnen... :(

Men varför har du köpt fisken om du inte visste vad det var för art??? Tänk om det är en gibbiceps som bilr en halvmeter lång och behöver över 500 liter? :eek: Måste säga att jag tycker det var ansvarslöst.

Amanda321 skrev:
köpte den + 1 eldstjärt + 2 svärdbärarhonor i dag!! :D ska se om dom har hälsat på varann..:):D

En eldstjärt i 150 liter? Hmm... Vet du att eldstjärtar kan bli ganska aggressiva när de blir könsmogna? Ursäkta att jag låter så negativ, men jag förstår inte varför du inte läser på om fiskarna innan du skaffar dem. Och inte heller förstår jag hur du kan skaffa en fisk som du inte vet arten. Hur ska du då veta hur du ska sköta den stackaren, hur stor h*n blir (en del L-malar kan bli väldigt stora) vad h*n äter och vad h*n behöver för miljö?
#86 - 10 maj 2007 05:25
dom sa i affären att den kanske var en acistrus och att den äter algtabletter och alger så fall ju och så stod det att den kunde nå upp till 15-20 cm men det kunde dom bara om dom var i stora akvarier!

min pappa har haft eldstjärtar i många år och är erfaren med sånna,
#87 - 10 maj 2007 08:41
Amanda321 skrev:
dom sa i affären att den kanske var en acistrus och att den äter algtabletter och alger så fall ju och så stod det att den kunde nå upp till 15-20 cm men det kunde dom bara om dom var i stora akvarier!

Idioter :mad: Lita inte på vad de säger i affären. Uppenbarligen är de inte så kunniga och vet inte vad de håller på med. De var ju inte ens säkra på vad det var för art. Vanliga ancistrusar blir inte 20 cm och man ska aldrig ha fiskar som stannar upp i uppväxten i fall de lever i små akvarier. Det betyder att de inte kan växa normalt. Hur som helst förstår jag inte hur du kunde köpa en fisk som inte ens de i affären visste vad det var för art. Det låter inte som nån seriös affär.

Amanda321 skrev:
min pappa har haft eldstjärtar i många år och är erfaren med sånna,

Hoppas det funkar då. Men ditt akvarium är i underkant för eldstjärtar.
#88 - 10 maj 2007 13:27
malen heter pterygoblichthys gibbiceps och blir upp till 20 cm i stora akvarier.
#89 - 10 maj 2007 13:43
Amanda321 skrev:
malen heter pterygoblichthys gibbiceps och blir upp till 20 cm i stora akvarier.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller 50 cm till och med[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
#90 - 10 maj 2007 18:30
Amanda321 skrev:

SUCK! Gibbiceps behöver över 500 liter att leva i [:(] Hur skulle du vilja spendera hela ditt liv i en lien hiss??
#91 - 10 maj 2007 18:50
du, min är liten nu och har gott om sim utrymme (ellr sug utrymme) när den växter så sätter jag den bara i ett störra akvarium! vi kanske ska köpa ett 550 l akvarie. men min är lika stor som min ancistrus altså bara 3-4 cm! så han trivs faktiskt nu!
#92 - 10 maj 2007 18:53
men jallefall! nyhet om mitt 150 l akvarie!! :D

Vi har bara lite "tvättat" grusen och lagt tillbaka det. nu är det fyllt 3/4 med vatten i och tre stenar som är formad till små grottor och en lavasten är i. hur längde är det tills jag ska fylla hela så att jag kan sätta i pumpen?
:D:D
#93 - 10 maj 2007 19:00
batski skrev:
Ja det gör de. Men de är även ganska känsliga..

Bolivansk fjærilscihlid ær inte lika kænslig.
#94 - 10 maj 2007 21:49
Amanda321 skrev:
du, min är liten nu och har gott om sim utrymme (ellr sug utrymme) när den växter så sätter jag den bara i ett störra akvarium! vi kanske ska köpa ett 550 l akvarie. men min är lika stor som min ancistrus altså bara 3-4 cm! så han trivs faktiskt nu!

Visst, men jag hade ingen aning om du hade möjligheten att ge den ett större hem...
#95 - 12 maj 2007 16:05
a men frågan om akvariet jag ställde??
#96 - 12 maj 2007 16:28
Amanda321 skrev:
men jallefall! nyhet om mitt 150 l akvarie!! :D

Vi har bara lite "tvättat" grusen och lagt tillbaka det. nu är det fyllt 3/4 med vatten i och tre stenar som är formad till små grottor och en lavasten är i. hur längde är det tills jag ska fylla hela så att jag kan sätta i pumpen?

:D:D

Du kan göra det med en gång. Stillastående vatten är inte så bra. Varför vänta?
#97 - 13 maj 2007 06:01
mewn jag har läst på internet att man ska låta det stå 3/4 med vatten typ en vecka??:confused: men okej ska fylla rästen i dag! :) men när jag har fyllt det och satt igång pumpen, hur många dagar tar det innan jag kan sätta i växter?
#98 - 13 maj 2007 06:06
Amanda321 skrev:
ca. 3-4 cm! har köpt en hona nu men jag veti nte om det är ancistrus.

Är Ancistrusen 3-4 cm är det svårt att se om det är en hona eller hanne utan det lättaste är att vänta tills malen är 6-7 cm då det börjar komma utväxter på huvudet om det är en hanne, och på sin höjd endast små utväxter runt munnen om det är en hona.
Växterna kan du sätta i idag, något kul att göra en regnig dag iaf;)!
#99 - 13 maj 2007 06:07
ok men till min förra fråga? det där med akvariet?
#100 - 13 maj 2007 06:13
Amanda321 skrev:
ok men till min förra fråga? det där med akvariet?

Vilken fråga menar du?
#101 - 13 maj 2007 06:22
Amanda321 skrev:
mewn jag har läst på internet att man ska låta det stå 3/4 med vatten typ en vecka??:confused: men okej ska fylla rästen i dag! :) men när jag har fyllt det och satt igång pumpen, hur många dagar tar det innan jag kan sätta i växter?

den här frågan :)

Ps: tack för tipset om an´cistrusen
#102 - 13 maj 2007 11:25
Amanda321 skrev:

Är du säker på att det var det som stod? Stod det någon förklaring till varför man skulle göra så? Vet man varför man gör saker så blir allting mycket lättare :) Det finns iaf ingen som helst anledning till att vänta en vecka med 3/4 delar stillastående vatten :rolleyes:

Det enda du måste tänka på beträffande växterna är att vattnet ska ha nått rätt temperatur. Längre än så behöver du inte vänta. Och så får man se till att det finns näring tillgänglig (i början finns det ingen näring i vattnet så det måste man tillsätta).

Sen när man har planterat växterna och fyllt på med vatten brukar vattnet vara grumligt i några dagar. Det är inte farligt för fiskarna men det kan vara en bra idé att vänta tills grumligheten avtar innan man skaffar de första - FÅ - fiskarna. Sen tar det lite drygt en månad innan det har bildats en tillräckligt stor bakterieflora som kan bryta ned de giftiga ämnen som bildas pga fiskarnas avföring och andning. Därför är det livsviktigt att vänta med att utöka antalet invånare i akvariet tills det att det finns en etablerad bakterieflora. Och då ska det göras successivt med typ en art i taget.
#103 - 14 maj 2007 18:48
ok. har satt i växterna och roten men det blev inte grumligt. Pumpen är på och på sönag ska jag ta i 4 mollys. det är väl bra som start fiskar`?? men på sönda har det iallfall gått 1 vecka sen jag satt i växterna och pumpen. har tillsallt växt gödning och det där blåa sakerna
#104 - 14 maj 2007 18:59
Varför ska du vänta tills på söndag?
Kan du köpa dem i morgon så gör, det då det inte bildas någon direkt bakteriekultur utan fisk i karet. Det går att köra en fisklös cykel har jag läst, men hur det funkar har jag inte en aning om.
Mata sparsamt den första tiden och håll koll på nitritvärdena så ska det säkerligen gå bra.
#105 - 14 maj 2007 19:21
Amanda321 skrev:
ok. har satt i växterna och roten men det blev inte grumligt. Pumpen är på och på sönag ska jag ta i 4 mollys. det är väl bra som start fiskar`??

Fast jag skulle inte börja med 4 fiskar i ett akvarium av den storleken. 2 eller max 3 skulle jag rekommendera. Jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters under den första månaden och det funkade bra, men ditt akvarium är ju hälften så stort.

Amanda321 skrev:
men på sönda har det iallfall gått 1 vecka sen jag satt i växterna och pumpen. har tillsallt växt gödning och det där blåa sakerna

Vad är det för blåa saker??
#106 - 14 maj 2007 19:23
ansjo skrev:
Det går att köra en fisklös cykel har jag läst, men hur det funkar har jag inte en aning om.

http://www.algone.com/fishless_cycling.php

ansjo skrev:
Mata sparsamt den första tiden och håll koll på nitritvärdena så ska det säkerligen gå bra.

Jag skulle även rekommendera att du börjar tillsätta bakteriekultur i samband med att de första fiskarna flyttar in.
#107 - 14 maj 2007 22:48
[quote=batski;968547]http://www.algone.com/fishless_cycling.php[quote]

Där var den ju, tack Paul!
#108 - 15 maj 2007 07:41
Var så god :)
#109 - 16 maj 2007 08:28
Kan faktiskt rekommendera ett stim med Sorgmantel Tetror ;) har det med mina blå guramisar ock det funkar utmärkt!

Har också 1 st Ancistrus:)
ska köpa 1 till nästa gång vi kommer dit:D :D
#110 - 17 maj 2007 08:57
ok.. tack allesammans! men vi ska ändå inte åka och handla förräns söndag så det får bli då. i morgon jobbar mina föräldrar och på lördag ska jag tävla i kaninhoppning uppe i småland så kan bara på söndag.
#111 - 14 juni 2007 12:23
har två dvärg guramis i akvariet nu-! ^.^, dom trivs jätte bra ! :D fina och färgstärka

Annons