Växt #1 på dina bilder är en Myriophyllum sp. En slinga.
Växt #2 Är en Potamogeton sp. En nate.
Exakt vilka arter det rör sig om får du själv ta reda på med hjälp av länken erikthur gav, det är lite svårt att se på bilderna, om du tvekar mellan två olika arter så kan både hur allmän den är och utbredningakartorna vara till hjälp.
Myriophyllum är normalt sett lättskötta arter, din ser inte ut att vara en problemart. Myriophyllum är riktiga akvarieklassiker.
Potamogeton används inte särskilt ofta, men har börjat dyka upp hos växtfanatiker, nån eller några Potomgeton-arter ska enligt uppgift finnas i den ur floroistiskt synpunkt rätt fattiga malawisjön. Troligtvis är det svårt att hålla dem riktigt snygga i akvarium.
Växter som tenderar att växa ganska glest i fullt solljus blir ofta rätt trista i akvarium. Jag tar mig friheten att gissa att Myriophyllumen på bilden inte växte 100% solexponerat, och om dom gjorde det så växte dom i så tjocka sjok att bara delar av växtmassan var riktigt solexponerad.
Det vore roligt om du berättade vad du kom fram till vad det är för arter, och hur du upplever dem som akvarieväxter, allrahelst angående Potamogetonen, skulle vara roligt om än oväntat om det gick att hålla den snygg i akvarium utan extrem belysning.
Hornsärv är en art som tillhör släktet Ceratophyllum, arten heter C. demersum, jag känner bara till en art till, och den finns också i sverige, hornsärv är kosmopolit, finns utbredd över stor del av världen, inkusive sverige. Vill du ha tag på den så leta i eutrofa sjöar, gärna med hårt vatten, det var som sagt inte hornsärv du hittat.