Hydra (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Hydra (bild)

    Vill ni se en hydra?
    Eller rättare sagt flera…
    Jag upptäckte hydror i en yngeburk och i Guppyburken. Massor av dem... De hade förmodligen följt med Hornsärven in från dammen. Och sedan har jag matat frikostigt med smått levande foder i dessa burkar så att de till slut fullkomligt exploderat i tillväxt och förmodligen ätit mera än ynglen. Så sökte jag på forumet ang hydror och fann att bilder hade efterlysts vid några tillfällen. Så därför fotograferade jag dem med nedanstående resultat.
    Jag tog bilden med en digital kompaktkamera (Pentax Optio 330) som var “bäst i klassen” då jag köpte den till personalpris för några år sedan. Den har 3 ggr optisk zoom och därutöver 3 ggr digital zoom. Jag använder oftast 1024x768 som upplösning men den har även 2048x1536. Makrot är väl inte så vidare värst med en närgräns på 14 cm. Men för bilden på hydrorna och några andra bilder har jag tagit en 8 ggr lupp och satt framför kameralinsen. Efter ett kanske 30-talet bilder blev denna bild utvald.
    Vad gör jag med hydrorna? Jag rengjorde den lilla yngelburken men använder växterna fortfarande så hydrorna är förhopningsvis kraftigt reducerade till antalet och kommer därför inte att konsumera så mycket levande foder på ett tag. I Guppyburken slängde jag i en 50-öring av koppar så får vi se om det påverkar något.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av erikthur; 14 June 2005, 19:45. Anledning: bild uppladdad - gick ej 2004
    Killies is a lifetime passion
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej erikthur !

    Flubenol avmaskningsmedel i tablettform hjälper dig bli kvitt hydrorna ! Mortla sönder en liten del av en tablett och strö en knivsudd av pulvret på vattenytan. Hydrorna försvinner för gott-och dina yngel tar ingen skada.
    Flubenol i tablettform försvann pga förpackningsproblem,skulle återkomma i ny förpackning, och borde ha gjort det nu.
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Alternativt höj salthalten över 3 promille (0.03%). Det dödar hydrorna inom någon vecka, och påverkar inte guppyna ett dugg, knappast ens växterna (utom möjligen andmaten, som är extremt känslig). Går du över 6-7 promille börjar dock en del växter få problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av Azur
        Alternativt höj salthalten över 3 promille (0.03%). Det dödar hydrorna inom någon vecka, och påverkar inte guppyna ett dugg, knappast ens växterna (utom möjligen andmaten, som är extremt känslig). Går du över 6-7 promille börjar dock en del växter få problem.
        Kopparslanten tycks inte ha någon påverkan alls, gissningsvis för liten dos. Därför prövar jag salt i Guppyburken idag. Jag har där tillsatt 2 msk icke-joderat grovsalt till ung 10 liter vatten. Och det borde väl bli något liknande 3 promille.
        Det skall väl vara 0.3% inte 0.03% eller hur (om nu någon tittar på tråden senare)...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Jo, 2 msk (det är väl 15 ml/msk?) per 10 liter blir 3 promille.
          Na klar!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Salttillsatsen fungerade snabbt.

            Redan efter någon timma började hydrorna att blekna och hänga nedåt.

            Ytterligare ett par timmar senare har de flesta tappat greppet och ramlat ner på botten.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Kul att höra!

              Mina var lite segare, det tog nästan två veckor innan alla var borta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Vad hände med växtligheten efter salttillsatsen?

                Andmaten hämmades som Azur antog men det som finns kvar ser friskt ut, kanske något mindre i storlek. Men i alla fall en burk mindre när det gäller min "varje-vecka" utrensning av andmat.

                Värst åtgången blev Hornsärven där bladen kryllade ihop sig och sedan släppte efter några dagar.

                Bacopa och Lileaopsis påverkades inte alls.

                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  #9
                  Kommer du ihåg vad det var de åt ? Eller vet nån annan vad de tar för mat ?

                  MVH Max

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Vad mina hydror åt?
                    De åt yngelfodret - dvs nykläckt artemia, mikromask och silat dammfoder (små dafnier och cyklops) i massor. Troligen mer än vad ynglen åt.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • uffe
                      • January 2002
                      • 865

                      #11
                      lite funderingar!kan inte hydror ta dom riktigt små ynglen också.tycker att jag har märkt det när jag har fått hydror i lekakvarium med barber o tetror att det minskar katastrofalt med yngel i jämförelse med dom lekburkarna jag har som inte har blivit utsatt för hydror,nån mer som har samma erfarenhet som mig?
                      // Uffe

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Visst borde hydrorna klara sådana små yngel som nykläckta tetror och barber.
                        Men jag märkte inga förluster när det gällde mina Endlers eller killis då.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          #13
                          Ursprungligen postat av nilssonnet
                          Jo, 2 msk (det är väl 15 ml/msk?) per 10 liter blir 3 promille.
                          Är det alltså meningen jag ska hälla i 12 msk i mitt 60l kar? Har killis, platys, panaque maccus (L104), 3 amanoräkor och 2 körsbärsräkor. Tål de saltet?
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...