vattenbyten

#1 - 2 januari 2007 22:10
hejsan jag undrar hur ofta man ska byta vatten i sitt arkvarium, vi har 5 teleskopfiskar i ett 45-50L akvarie min pojkvän brukar bya 50-60% av vattnet ca var 5 vecka, men jag tycker det känns som att det är fär sällan :S nån som vet och kan ge mig lite råd

kram raggarsockan
#2 - 2 januari 2007 22:15
Byt 30% i veckan istället så rubbar du inte balansen i karet som din pojkvän troligen gör när han byter så mycket vatten så sällan.
MvH Richard
#3 - 2 januari 2007 22:26
jaa...jag håller med gigardt,personligen brukar jag byta ca 33% i veckan av mitt vatten i mitt västafrika kar och det har funkat i 3 år.
#4 - 3 januari 2007 03:15
Byter ca 30% i mina kar en gång i veckan, förutom i ett kar med lite känsliga fiskar, där byter jag ca 15% två gånger i veckan ons och lördag, och på lördagen tar jag då 30% i dom andra karen..

balansen är god och man göra inga större förändringar som kan störa

//Peter
#5 - 3 januari 2007 10:25
tack så jättemycket, ska genast ändra på dessa vanor!
#6 - 3 januari 2007 11:51
Med "teleskopfiskar", menar du då slöjstjärtar med teleskopögon? För då är karet ALLDELES för litet, för det första, och dessutom skitar de ner ganska mycket tror jag, så då behöver ni säkert byta vatten oftare än en gång i veckan...
#7 - 3 januari 2007 12:55
hej ja det är sådana jag menar, hur stort kar ska man ha då? ska snart flytta ifrån min 1:a så då ska jag byta till mitt 222L, räcker det för annars vet jag inte vad jag ska göra, vill inte göra mig av med dom!
#8 - 3 januari 2007 13:05
hej ja det är sådana jag menar, hur stort kar ska man ha då? ska snart flytta ifrån min 1:a så då ska jag byta till mitt 222L, räcker det för annars vet jag inte vad jag ska göra, vill inte göra mig av med dom!

En vanlig guldfisk vill ju ha 250l så det borde inte vara något problem att ha dom i 220l...
#9 - 3 januari 2007 13:16
vadå ska bara 1 guldfisk ha 250L? jag har ju 5 teleskop.. :S
#10 - 3 januari 2007 13:24
vadå ska bara 1 guldfisk ha 250L? jag har ju 5 teleskop.. :S

Ne storleken på ett akvarium ska vara 250 liter för guldfiskar om jag säger så.

5 teleskop i 220 lite ska funka bra...om dom lever i 50 liter nu så är det en jäkla skillnad...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#11 - 3 januari 2007 14:40
De vill ha ca 50 liter per fisk, minst, samtidigt som akvariumet inte ska vara mindre än 250 liter. Så 5 fiskar x 50 liter/fisk = 250 liter totalt. 220 liter funkar, men du borde, för fiskarnas skull, ha större.

Har man dom i ett för litet utrymme så stannar de i växten och dör i förtid.

Som någon annan skrev så skitar dom ner i akvariumet jättemycket och man kan nog behöva byta vatten 2-3 ggr i veckan.
#12 - 3 januari 2007 14:42
Annaica skrev:
De vill ha ca 50 liter per fisk, minst, samtidigt som akvariumet inte ska vara mindre än 250 liter. Så 5 fiskar x 50 liter/fisk = 250 liter totalt. 220 liter funkar, men du borde, för fiskarnas skull, ha större.

Har man dom i ett för litet utrymme så stannar de i växten och dör i förtid.

Jag tänker mest så om dom har gått i ett 50 liter borde dom redan ha stannat i växten...
Specielt om dom har gått i det akvariet i ett år, Om dom har varit i det akvariet hela livet vill säga...
#13 - 3 januari 2007 14:49
smegga skrev:
Jag tänker mest så om dom har gått i ett 50 liter borde dom redan ha stannat i växten...

Specielt om dom har gått i det akvariet i ett år, Om dom har varit i det akvariet hela livet vill säga...

sant sant
#14 - 3 januari 2007 15:10
Om halten av feromoner i vattnet blir för hög kan tillväxten avstanna.
Risken med få vattenbyten är att ammonium och nitritvärdet blir så högt att de påverkar fiskens immunförsvar negativt.
Dessutom problem med alger.
Med för många fiskar per liter och få vattenbyten kan koldioxiden från fiskarna sänka pH till skadlig nivå.
#15 - 3 januari 2007 19:26
ajdå, min största slöjstjärt är ca 6-6,5 cm lång utan stjärt och ca 3cm hög han är ett år, min minsta är ca 4 cm lång ca 2,5 cm hög han är också ett år, men den sistnämdas (Eamon) stjärt är bara ca 2 cm lång, allstå mycket liten, lider han av det?
#16 - 3 januari 2007 20:59
Längden på stjärtfenan kan bero på vilken variant föräldrarna var.
#17 - 3 januari 2007 21:37
alla dessa odlingsvarianter är ju utsatta för människans spratt och dessa missbildningar är nog inte till fördel för fisken men om dem lider kan inte jag uttala mig om men har man dessa fiskar i strömmt vatten lider dem säkerligen eftersom dem har väldigt jobbigt att ta sig fram!! själv tar jag avstånd från fisk av detta slag.
#18 - 3 januari 2007 21:42
han ser ju absolut inte ut att lida, och jag har det inte alls så strömt så han har ju inga problem men att simma som dom andra, men han ser ju väldigt söt ut med den normala kroppen och sen pyttelilla stjärtfenan..
#19 - 3 januari 2007 21:48
han ser ju absolut inte ut att lida, och jag har det inte alls så strömt så han har ju inga problem men att simma som dom andra, men han ser ju väldigt söt ut med den normala kroppen och sen pyttelilla stjärtfenan..

Det är många fiskar som inte ser ut att lida trots att man inte ger dom en bra miljö. Men det är ju som med människor med cancer... de ser inte ut att lida heller förrän precis innan de dör.
#20 - 8 januari 2007 16:01
ok

Annons