vad heter denna sortens mal?

#1 - 10 mars 2007 21:09
jag har en helt vit mal med röda ögon som är en botten mal.. den letar överallt på botten efter saker att äta men jag vet inte vad den heter.. vet ni kanske efter den beskrivningen? det brukar vara i djuraffärer ganska ofta..

och..

vilka sorters malar kan vara med yngel utan att äta upp dom?? har guppy yngel och snart svärdbärar yngel! ???:confused:
#2 - 10 mars 2007 21:22
Ancistrus dolichopterus, albinovarianten - möjligtvis? (Om det är en vanlig sugfisk) Vanlig i handeln. Ancistrus d. äter inte yngel.
#3 - 10 mars 2007 21:41
Det låter som en Guld ancistrus asså en albino variant ja har sj en sån imitt 160 L akvarium en mycket bra städare som inte ger sig på andra fiskar men den blir ganska stor runt 15 cm :)

Edit: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070
#4 - 10 mars 2007 21:51
nej asså det är inte någon sug mal!! det är en sån som simmar runder i akvariet och ruffsar upp sanden lite häroch där ser ut som en vanlig fisk ungifär bara att den ha som antenner vid munnen.. ??
#5 - 10 mars 2007 21:54
Albino pansarmal? Typ sådan här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=300
#6 - 11 mars 2007 08:07
Undrar också vad min mal heter.

Vad bra att denna tråd redan fanns, slipper jag göra en. :D
Undrar också vad min mal har för namn.

Länkarna nedan visar parveln.

http://i151.photobucket.com/albums/s159/Thartaros/3-4.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s159/Thartaros/3-3.jpg

Tackar på förhand.
//Sambonamgivna Sidney/ AKA L??? Mal
#7 - 11 mars 2007 08:10
Tartaros skrev:
Vad bra att denna tråd redan fanns, slipper jag göra en. :D

Kastar snart in en länk med bild

Tackar på förhand.

//Sambonamgivna Sidney/ AKA L??? Mal

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Läkarna fungerar inte :(.
[/COLOR][/FONT]
#8 - 11 mars 2007 08:20
Nu så!

Hehe vart tvungen att skaffa ett konto på photobucket men nu så. :D
#9 - 11 mars 2007 08:28
Lite svårt att se, men den ser ut som en liten Hypostomus plecostomus, L-109. Vad gav du för den?
#10 - 11 mars 2007 08:36
Ska försöka ta en bättre bild när akvariumet har vaknat...

Ja du var länge sedan nu och har inte kvittot kvar men runt 50 lappen skulle jag gissa.

Läste just arbetsbeskrivningen för L 109 och rackaren skulle visst kunna bli 50cm. På djuraffären sa dem runt en dm lång när den var fullvuxen. Så jag tror inte riktigt att det är den, dock inte säker. Dessutom så tycker jag att min är som ljusare utan de mörka inslag som L 109 har på bilden.
#11 - 11 mars 2007 09:02
De ser väldigt individuella ut i färgerna när de är små, och priset skvallrar lite med på att det kan vara L-109.
Sedan att den bara blir 10 cm enligt affären så har man hört det förr, det skulle kunna vara en hel hemsida full med citat som dessa;) och det är inte första gången som folk fått fel uppgifter.
#12 - 11 mars 2007 09:25
ansjo skrev:

Sedan att den bara blir 10 cm enligt affären så har man hört det förr, det skulle kunna vara en hel hemsida full med citat som dessa;) och det är inte första gången som folk fått fel uppgifter.

Hehe näe det kan jag tänka mig. :D

jag fick exempelvis 2 kuhli av min far som han tyckte var aktiva och skulle få fart på mitt akvarium. Försäljaren hade sagt till honom att de trivdes bra i grovkornigtgrus och var mycket aktiva. Perfekt tänkte far! Såg dem inte en gång förräns jag bytte till sand samt införskaffade 3 stycken till.

Men från det ena till det andra Här är en bättre bild på min L 109?
http://i151.photobucket.com/albums/s159/Thartaros/3-13.jpg
#13 - 11 mars 2007 09:48
din är en ancistrus! :) men kan någon svara på vilken mal min är?? den är som en helt vanlig fisk och bökar runder i sanden!! :(
#14 - 11 mars 2007 09:48
En Hypostomus eller Pterygoplichthys är det, men vilken art vete f-n. Kanske Hypostomus plecostomus som ansjo föreslog, fast de där randiga fenorna ser märkliga ut. När den blivit lite större blir den nog lättare att identifiera - den är fortfarande en ungfisk och har inte vuxen färgteckning.

Man kan i alla fall säga att den kommer att bli stor, troligen runt 30 cm, och vill ha grönsaker och trä att gnaga på.

Den är f.ö. inte i bästa skick - den är klent utfärgad och väldigt mager, du får nog mata den lite bättre.
#15 - 11 mars 2007 09:50
Amanda321 skrev:
din är en ancistrus! :) men kan någon svara på vilken mal min är?? den är som en helt vanlig fisk och bökar runder i sanden!! :(

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nej det är vad jag kallar för en gibbi men det har säkert ett annat vetenskapligt namn.

Om jag fattar dig rätt Amanda så är det en corydoras aeneus albino du har. Kan det stämma?
[/COLOR][/FONT]
#16 - 11 mars 2007 09:55
Albino pansarmal, tror jag det var någon som skrev lite längre upp (låter i alla fall som de jag har - vita med röda ögon och väldigt aktiva) tror den är en avelsform av fläckig pansarmal?
#17 - 11 mars 2007 10:14
Azur skrev:

Den är f.ö. inte i bästa skick - den är klent utfärgad och väldigt mager, du får nog mata den lite bättre.

Kanske bör nämna att jag nyligen hade en epidemi av oidentifierad sort. Vad det nu var så mer än halverade den mitt bestånd. Alla vatten värden var bra inga tecken på svamp eller prick. Fiskarna verkade må prima också tills man hittade dem utövandes ryggsim. Men hur som haver är ordningen återställd nu även om sviterna säker sitter i ett tag till.

Men jag tackar för att du nämner det och skall genast börja mata honom mer i kurerande syfte.
#18 - 11 mars 2007 11:05
Lenmar du har rätt! :D det är den sortens mal jag har! det är ju som en exakt kopia av dem :p
Guest
#19 - 11 mars 2007 14:31
L109:an är ingen hypsotomus den blir ca 15-18cm....
#20 - 11 mars 2007 14:48
Lutt skrev:
L109:an är ingen hypsotomus den blir ca 15-18cm....

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323
Sedan vad det är som är rätt eller fel har jag inte en aning om, men det var denna malen jag tänkte på. Såg på Planet Catfish att bilden inte stämmer med deras L-nummer men vilket som är rätt eller fel har jag inte en aning om. Jag har för mig att den har kallats L-109 tidigare, men men....
#21 - 13 mars 2007 09:03
oki......
#22 - 13 mars 2007 11:59
Tartaros skrev:

Tycker att det verkar vara en liten Pterygoplichthys pardalis, vanlig pleco som även kallats L021/L023. Hypostomus-arterna har betydligt färre stålar i ryggfenan (sju har jag för mig). Har läst nånstans att Hypostomus plecostomus från nordligaste Sydamerika inte exporterats på många år. L109 är en Aphanotorulus om man ska tro Planet Catfish – och det är det oftast enklast att göra.
Den som försöker hänga med i malvärlden har märkt att massor av arter nyligen bytt namn på Planet Catfish - till exempel P. pardalis som nyss hette Liposarcus. Det beror på Checklist of catfishes som kom i torsdags. De 628 sidorna med 3088 arter finns här och här.
#23 - 14 mars 2007 10:22
okej
#24 - 14 mars 2007 13:41
Amanda, hur stor är din mal? Kan vara en albino Corydoras, men även några Synodontis förekommer som albino.
Bilagor:
#25 - 17 mars 2007 14:30
det är den som är på bilden och är så stor som man köper dom i affären! jag sa att det va den på bilden så tack nu vet jag vilken det är!
#26 - 10 april 2007 10:40
Jo jag har två sånna nu och den ena har blivit jätte tjock! lägger dom rom ellr föder dom levande ungar?
#27 - 10 april 2007 11:11
har nu tatt reda på att dom lägger rom.. men hur länge är dom gravida?? :D och hur stora är ungarna när dom kläcks??
#28 - 10 april 2007 11:52
vet inte hur länge de är gravida, men att det tar ca 3 dygn från när rommen lagts till de kläcks, och då är ynglen väldigt små, men växer fort.
#29 - 10 april 2007 19:56
ok men asså kan en svärdbrare äta upp dom?? ellr ska jag flytta dom till mitt yngelakvarium??

Annons