Vad händer när silikon härdar

Olorin
#1 - 8 januari 2008 19:26
Hej.

Jag har hört att man kan sätta fast BTN moduler med silikon i ett redan vattenfyllt kar. Stämmer det? Vad händer egentligen när silikon härdar i vatten? Vad avges? Någon som vet. Kanske är det ofarligt, men jag behöver lite mer fakta innan jag vågar gambla med det.
#2 - 8 januari 2008 19:48
nej de kan du inte
o fundersam på var du fick tipset ifrån

dels härdar nog inte silikonet samt all ätiksyra dödar dina fiskar
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 januari 2008 20:00
Silikon kan nog härda under vatten, men vattnet blir giftigt och sedan tar det ju också ca ett dygn innan det har härdat så det håller fast
#4 - 8 januari 2008 20:04
Det finns ju undervattens-silicon, den är nog i första hand gjord för att laga dammar utan att behöva torrlägga, men den borde ju inte då heller kunna avge något giftigt. Den är iallafall flera gånger dyrare än vanligt akvariesilicon.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 januari 2008 20:16
cattus skrev:
Det finns ju undervattens-silicon, den är nog i första hand gjord för att laga dammar utan att behöva torrlägga, men den borde ju inte då heller kunna avge något giftigt. Den är iallafall flera gånger dyrare än vanligt akvariesilicon.

Nej den funkar och är ogiftig - fast är det silikon egentligen? Oavsett vilket den är minst lika hållfast och kan limmas med under vatten, men är mångdubbelt dyrare
Olorin
#6 - 9 januari 2008 05:50
Aha, det finns undervattenssilikon. Är den ogiftig även när den härdar? Var får man tar i den. Ja, som valet är just nu är andra alternativet att köpa ett nytt kar och flytta till medan jag gör justeringen och det är dyrt det med. Fast ger ju på sikt andra fördelar ;)
#7 - 11 januari 2008 17:41
Är också intresserad av vart man kan skaffa detta undervattens silikon/lim.
Är i nöd av det för att slippa torrlägga mitt ena 960liters.
Har fixat glasfiberbakgrund och vill slippa tömma...speciellt när jag har ett lekpar av dovii ciklider i samt flertalet splendida.
Tar ju en halvdag med att bara tömma och sen flytta fiskar...förra gången jag skulle flytta enbart dovii paret så tog bara fångsten cirka 50-70min av en fisk...
#8 - 12 januari 2008 01:49
Olorin skrev:
Aha, det finns undervattenssilikon. Är den ogiftig även när den härdar? Var får man tar i den. Ja, som valet är just nu är andra alternativet att köpa ett nytt kar och flytta till medan jag gör justeringen och det är dyrt det med. Fast ger ju på sikt andra fördelar ;)

Har du inget badkar ?
#9 - 13 januari 2008 18:01
Jag tror att undervattenslim var uppe i den här tråden tidigare. Tror att det hette Triton eller något sådant http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106189
Olorin
#10 - 13 januari 2008 19:34
La ner det spåret och skaffade mig ett beg kar till istället.
#11 - 13 januari 2008 21:38
Det var tur det, för även om det gått att "limma" under vatten så hade du fått stora problem med bakgrundens "flytförmåga"

Annons