Bygga ett 1000 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny89
    • December 2005
    • 291

    Bygga ett 1000 liters akvarium

    Tja! ja ska bygga ett 1000 liters akvarium.
    Vad bör jag tänka på o så?
    Och vad för tjocklek på glaset bör jag ha?
    hur långt o högt o brett ska akvariumet vara för att få en relativ balans?

    tacksam för svar :P
    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Storleken på karet är lite beroende på vad du ska ha i det.
    Ska du ha tex en BTN är det inte fel med lite djup då bakgrunden stjäl en del plats och likaså om du ska köra med växtkar.
    Jag har måtten 200x80x60 på mitt 960 liters kar men jag hade gärna sett det minst 50 cm längre men det kanske kommer...
    Personligen skulle jag nog inte göra ett så stort kar själv då det är mycket vatten som kan komma ut på golvet, men har du gjort kar förr så är det säkert inga problem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kenny89
      • December 2005
      • 291

      #3
      jag bor i källaren ;P så när sånt inträffar så rinner de ner i en brunn (= har tänkt att mura o gjuta grunden där akvariumet ska stå på. har varit o mätt lite :P tänker nog göra de 200x65x65. men hur tjockt glas ska man ha?
      Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Längst ner på denna sidan står det du behöver veta, men jag skulle nog inte använda mindre än 12 mm tjockt glas.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kenny89
          • December 2005
          • 291

          #5
          Tack för sidan (= detta ska bli ett kul bygge (= har byggt lite innan fast mindre tank
          Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Kenny89
            jag bor i källaren ;P så när sånt inträffar så rinner de ner i en brunn
            Hoppas att brunnen är stor ifall olyckan inträffar!
            Du får rapportera vidare under projektets gång och som vanligt är bilder ett måste!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • abbimicke
              • May 2007
              • 599

              #7
              Det ska bli intressant att följa efter projektet och hoppas att du lägger upp bilder här på forumet också.
              http://kiwi.msun.se <- blogg

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                lycka till med bygget har du bestämt vilka fiskar du ska ha?
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Hoppas att brunnen är stor ifall olyckan inträffar!
                  Ja, och att den klarar att skölja ned allt bottenmaterial ifall botten går ur... (Jag tror inte att man skall lita på att en golvbrunn löser alla översvämningproblem, men nu blir det ju i allmänhet inte översvämmning!)... Hoppas du postar bilder på projektet.
                  Senast redigerad av petnym; 22 July 2007, 17:00.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Kenny89
                    • December 2005
                    • 291

                    #10
                    Vi Ska Gjuta en Betongplatta (= och mura upp tegelstenar där den ska stå ;P så ja känner mig rätt så trygg med de me botten (= och ja har klinker på golvet så de händer inte så mycke (= som de ser ut nu så ska vi gjuta akvariet och ha glas skiva fram.. eller så ska vi göra akvariet av divinicell hur de nu stavas o sen ha båtplast intill o glas skiva fram(= o nån metallram så den blir stabil.. Får se hur de blir (= ska ha mina Diskusar i Tanken (= Om ni inte har något annat förslag! ja gillar stora parbildande ciklider (=
                    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                    Kommentar

                    • Kenny89
                      • December 2005
                      • 291

                      #11
                      Tjolahopp ;D då har man varit o kollat på en glasruta^^ akvariet blir 240x70x70 cm! har precis varit o kollat på Rutan (= Bilder Kommer att Tas;P
                      Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                      Kommentar

                      • landstrykeren
                        • July 2006
                        • 440

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kenny89
                        Tjolahopp ;D då har man varit o kollat på en glasruta^^ akvariet blir 240x70x70 cm! har precis varit o kollat på Rutan (= Bilder Kommer att Tas;P
                        Nice!, en liten grej bara, varför använder allt UTOM punkt i slutet av meningarna? Nyfiken bara.

                        Kommentar

                        • Kenny89
                          • December 2005
                          • 291

                          #13
                          Är du min svenska lärare eller?... här har du lite punkter som du kan titta på........ Som -->Ersättning<-- för alla punkter ja har struntat i att skriva. (=
                          Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Mhmmm....Iafl jag tänkte också bygga ett 1000L själv men vad tror ni priset på allt kommer ligga på ?

                            Kommentar

                            • Kenny89
                              • December 2005
                              • 291

                              #15
                              En glasruta som är 12 mm tjock kostar ca 900 kr kvadratmetern.
                              Den glasrutan ja ska köpa kostar 1600kr och den är 12mm tjock och 240cm lång och 70cm bred. Jag ska bara ha glasruta framtill och betong eller hårt pressat divinicell runt resten. Och sen så ska vi täcka allt med båtplats så de håller tätt. divinicellen får vi gratis och båtplasten har ja ingen koll på. Men pappa känner en kille som håller på mycke med båtar o så. (= Kan inte säga vad de kommer att kosta. men de kommer att ligga på några tusenlappar iallafall. Divinicellen rörde sig 1,5 mm på 3 meter ^^ den e testad i en maskin. Starka saker ;D
                              Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...