Ubåtsfönster som akvarium ?

#1 - 28 augusti 2007 21:43
Ja som rubriken lyder, är det möjligt ?
Jag har letat som en dåre efter ett ubåtsfönster , ett runt fönster med nitar (?) skruvar i listen... Hoppas ni förstår vad jag menar , jag undrar om ni har sett ett sådant på någon hemsida eller om ni kan tipsa mig om vart jag kan inskaffa ett sådant fönster/akvarium ?

Mvh. D :)
#2 - 28 augusti 2007 21:43
Vill göra om fönstret till ett akvarium för typ 2 guldfiskar ... glömde jag att nämna :)

Mvh. D
#3 - 28 augusti 2007 21:47
Vet visserligen inte hur stora dom fönstren är men om du läser följande artbeskrivning så rekomenderas 250l minimum till guldfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#4 - 28 augusti 2007 21:48
Magyar skrev:
Vill göra om fönstret till ett akvarium för typ 2 guldfiskar ... glömde jag att nämna :)

Mvh. D

Blir nog ett himla stort fönster om du ska ha guldfisk i. En [COLOR=blue]Guldfisk[/COLOR] vill ha minst 250 liter vatten och en [COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR] vill ha minst 120 liter.
#5 - 28 augusti 2007 21:51
ja men dessa 50krs-guldfiskar, som även kan "överleva" i ett runt akvarium. Jag är ute efter akvariumet, eller ja ubåts rutan...
#6 - 28 augusti 2007 21:54
#7 - 28 augusti 2007 21:54
Magyar skrev:
ja men dessa 50krs-guldfiskar, som även kan "överleva" i ett runt akvarium. Jag är ute efter akvariumet, eller ja ubåts rutan...

Dom kanske överlever men dom kommer defenitivt inte må bra! Dessutom kommer du behöva byta vatten nästan varge dag för att inte få en stor nitritchock. Det finns många andra fiskar du kan ha i ett litet akvarium.
#8 - 28 augusti 2007 22:03
En 50-kronors slöjstjärt är fortfarande en fisk som kommer bli stor [20-25 cm & guldfisk 40-45 cm], skitar ner mycket och behöver simyta - många tror att slöjisar bara ligger stilla hela dagarna, men med rätt storlek på karet och anpassat sällskap [ej fenbitare] är de vansinnigt aktiva och inte still många stunder ^^ Speciellt inte när det vankas mat!

Och man måste ge en fisk tillräckligt bra levnadsvillkor för att inte bara överleva i ett år eller två utan leva bra så de kan uppnå sin fulla livslängd - slöjstjärtar kan utan problem bli 10 år och guldfisk ännu äldre! Så snälla, tänk på djuren och ha inte slöjisar eller guldfiskar i små skålar/akvarium då detta är djurplågeri och okunskap och inte till nöje för någon - att ha en fisk som dör kan knappast vara vidare kul när man kan få motsatsen - en fisk som trivs, växer och frodas!

Ifall fönstret inte är löjligt litet kan jag rekommendera endlers guppy som är en tålig och vacker fisk som inte blir så stor, annars finns många mindre fiskar med - microrasbora sp.galaxy [gamla namnet, kan inte det nya ^^] blir inte stora och är vansinnigt vackra att titta på, huruvida de är tåliga vet jag ej. Kanske några kardinaltetror kan vara ett alternativ med - de är stimfisk så minst tio är att rekommendera men de blir inte heller jättestora och som sagt - bara det blir tillräckligt många liter så är det bra.

Och du måste även tänka på att du måste kunna göra vattenbyten och sköta om akvariet väl utan att något i konstruktionen hindrar dig - plantera växter och kunna installera någon sorts ljus.

Antar att du vill ha det hängandes på väggen? Ubåtsfönster är snygga men det är ändå en del du måste tänka på innan du kan ordna det - men går du vidare i projektet och får det gjort är jag mycket nyfiken på bilder då det kan bli enastående!

Är du "bara" ute efter ett väggakvarium finns det ju många modeller att köpa i affärer och på internet, de kostar lite, men det är mycket möjligt att ditt ubåtsfönster kommer att komma upp i samma pris i omkostnader och modifikationskostnad.

Men lycka till! Och glöm inte posta bilder om du lyckas med ditt projekt! :D
#9 - 28 augusti 2007 22:44
tack för infon om fiskar, skulle gärna vilja höra fler tips på fiskar ... jag har hittat ubåts/båtsfönstrena på www.skepp.com eller www.skepp.se , kommer inte ihåg ... där kan ni se vilka jag är intressearde av , men vissa är 50 mm djupa, skulle behöva utöka det betydligt mer , för att inte skada fiskarna och få dem att trivas :)
#10 - 28 augusti 2007 23:16
Magyar skrev:
tack för infon om fiskar, skulle gärna vilja höra fler tips på fiskar ... jag har hittat ubåts/båtsfönstrena på www.skepp.com eller www.skepp.se , kommer inte ihåg ... där kan ni se vilka jag är intressearde av , men vissa är 50 mm djupa, skulle behöva utöka det betydligt mer , för att inte skada fiskarna och få dem att trivas :)

Ett alternativ som skulle bli supersnyggt är om du gör ett hål i en vägg, och sätter båtfönstret i hålet. Sedan kan du ställa ett akvarium bakom fönstret i rummet bredvid. Så här: [COLOR=blue]DIY - Akvarium inbyggt i väggen[/COLOR]

(btw, www.skepp.se var ju en kul sida :p)
#11 - 29 augusti 2007 04:17
vem har egentligen bestämt hur många liter olika fiskar behöver?
#12 - 29 augusti 2007 04:49
Finns väl djurskyddsbestämmeslser för alla djurslag, råttor ska ha så och så stor bur, kaniner och hamstrar si och så, hästar ska ha så stora boxar osv.

Fiskar är levande varelser också, varför ska dom tryckas in hur många som helst på vilken yta som helst? Klart deras storlek och art ska spela in på hur stor "bostad" dom ska ha.

För att kunna röra sig fritt och leva "normalt", inte förhindra naturliga beteenden osv..

Och i akvarier så blir det ganska farliga nitritämnen (gift som bildas) om du har massor med fiskar som skiter på en liten liten yta.. eller om du har för många fiskar i ett jättestort akvarium också såklart, samma sak där, men det märks betydligt fortare och så i ett mindre.

Men dom brukar mäta 1L/cm på fisken, så ett stim tetror på 10st som blir kanske 5cm, då behöver dom ca 50liter osv..
Men det är lite olika på längd och art och sådär..

Man får rådfråga om man inte vet, fast i djuraffärerna vill dom bara sälja, så bättre att fråga här på Zoopet bland alla kunniga människor :D
#13 - 29 augusti 2007 05:00

Djurskyddslagarna, vet ej ifall Djurskyddsmyndigheten [RIP] varit med och bestämt också men jag tror detta.

Är väl en himla tur att någon tar fiskarnas väl och ve under sina vingar och utser klara riktlinjer [även om detta 40-literminimun oavsett fisksort och antal är mindre bra men det får väl tas som den mindre goda kanten på mackan antar jag].
#14 - 29 augusti 2007 12:20

Det är ingen som direkt har bestämt det, utan det är rekomendationer som Kjell har satt i artbeskrivningarna.

Fast det är ju dumt att inte lita till dessa rekomendationer eftersom de är satta av en anledning.
#15 - 30 augusti 2007 20:52
"vem har egentligen bestämt hur många liter olika fiskar behöver?"

Läs
http://www.sjv.se/informationomsokmotorn/sokpajordbruksverketswebbplats.4.52c6f10b903d789380004210.html?query=akvarium&x=16&y=6

Mvh/Frants

Annons