Trivs guldfiskar i 7 liters akvarium?

#1 - 26 maj 2007 21:50
Det är min tanke att skaffa två guldfiskar för de verkar vara rätt så enkla att ta hand om, av det jag hört. Ni som vet, kan man ha 2 guldfiskar i ett runt 7 liters, eller ska jag satsa på mindre fiskar?

Sen undrar jag angående skötsel av guldfiskar, hur ofta matar man dem och vilka växter är passande?

Tack på förhand!
#2 - 26 maj 2007 22:07
Mata inte trollen!
#3 - 26 maj 2007 22:17
Haha, jaså inte? :)
#4 - 26 maj 2007 22:24
guldfiskar ska inte va i 7 liters vattenpöl, tror nog du kommer få en del sura kommentarer, tror egentligen inte de finns en enda fisksort som mår bra av att bo i 7 liter, de är väldigt litet, kanske någon äppelsnäcka eller nått kan gå men inte fiskar.

den är även lättare att sköta ett större akvarium, finns ju dess 54L paket för runt 500 lappen på många håll, de är väl på gränsen till smidiga att sköta, men ska du ha guldfisk så skulle jag nog köra på nått större, kanske 100L vore lagom för ett gäng guldfiskar.

men vad du än gör så köp för fasen inte en lite pytteskål och plåga djur i...

antar att du själv inte bor i en gardrob?
#5 - 27 maj 2007 00:24
250 liter står det på artbeskrivningen.
#6 - 27 maj 2007 04:32
Pieces skrev:
Det är min tanke att skaffa två guldfiskar för de verkar vara rätt så enkla att ta hand om, av det jag hört. Ni som vet, kan man ha 2 guldfiskar i ett runt 7 liters, eller ska jag satsa på mindre fiskar?

Sen undrar jag angående skötsel av guldfiskar, hur ofta matar man dem och vilka växter är passande?

Tack på förhand!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#7 - 27 maj 2007 08:15
du kanske rentav tänkte på "Slöjstjärt" när du skrev guldfisk.
Denna fisk:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
men den ska också ha minst 120 liter.

Det finns ingen fisk som trivs i 7 liter, tro mig. Även ett 15 liters är svårt att få en bra balans i. Vill du ha fiskar som trivs, blir vackra och lever länge så ska du satsa på minst 60 liter, helst över 150 liter!

Det blir mycket enklare i längden, man får mindre problem och det är lättare att få en bra balans i vattnet och en bra miljö för fiskarna. Många zooaffärer försöker sälja väldigt små akvarier till nybörjare, men det är verkligen ingen bra idé. Dessa personer får en massa problem med döende fiskar och tröttnar helt på akvariehobbyn, när dom kunde ha köpt ett lite större akvarium och ha haft roligt.

Lycka till om du väljer att köpa ett större. I så fall finns det mycket information här på Zoopet om hur man gör när man startar upp ett akvarium.
#8 - 31 maj 2007 20:16
Guldfiskar kan bli väldigt väldigt stora! Rekommenderar inget annat än en damm på några tusen liter!
#9 - 31 maj 2007 20:59
Några små räkor och en snäcka eller två skulle på sin höjd vilja bo i den lilla skålen...
#10 - 13 april 2012 08:40
Jag vill ha en slöjdstjärt men problemet är att jag bara har 60 l akvarium.
Snälla kan jag få hjälp kan man ha en slöjdstjärt i 60 l akvarium?????
#11 - 13 april 2012 08:42
Nej.
#12 - 13 april 2012 08:44
o sen heter det inte slöjdstjärt.

o håller med föregående talare. nej. det kan du inte ha.
#13 - 13 april 2012 09:36
Moppan skrev:
Jag vill ha en slöjdstjärt men problemet är att jag bara har 60 l akvarium.

Snälla kan jag få hjälp kan man ha en slöjdstjärt i 60 l akvarium?????

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#14 - 10 maj 2012 10:11
Okej!
Tack för att du svarade
#15 - 10 maj 2012 11:35
Pieces skrev:

Tack på förhand!

[SIZE=2]Skojar du???[/SIZE]
#16 - 10 maj 2012 11:37
Oj.. glöm ovanstående svar. det var ett gammalt inlägg fick jag se.. [:o]

Annons