Börjar med lite teknik bilder.
Två bilder från sumpen.
lenis3 skrev:själva akvariet då?!
stene skrev:Härliga teknikbilder.Du får gärna beskriva hur du har byggt sumpen om du har lust.
Håller helt med...Förklara:)NiXoN skrev:Hehe...
Dom bilderna lär locka över alla sötvattensakvarister som tycker att ett ytterfilter är läskigt pga läckagerisken eller helt enkelt för krångligt.
Riktigt kul att se teknikbilder från ett inkört kar, dom flesta teknik bilderna kommer oftast från när allt är nyinstalerat o polerat.
Jag undrade om du inte kunde förklara för allmänheten lite om vad allt är till och lite om hur/varför?
Ska bli kul att se huvudkaret, antar att de inte är nån hamnbiotop [;)]
//NiXoN
petnym skrev:Hur mycket belysning är det? (...och hur mycket skulle du vilja ha?)
NiXoN skrev:Riktigt kul att se teknikbilder från ett inkört kar, dom flesta teknik bilderna kommer oftast från när allt är nyinstalerat o polerat.
Jag undrade om du inte kunde förklara för allmänheten lite om vad allt är till och lite om hur/varför?
//NiXoN
m0rphaza skrev:Riktigt fint kar du hade där. Tummen upp :D
felix_ragnar skrev:Man kanske skulle ta en liten sväng in till skövde, bara 2 mil ;):)
fredd skrev:ser ut som mycket meck, men fasen var snyggt det var:)
NiXoN skrev:Riktigt snyggt Peter, och bra med en liten förklaring till alla "prylar".
Hur krånglig tycker du att din kalkreaktor är? Ligger själv i valet mellan reaktor o balling.
ps.Det enda jag skulle eventuelt ändra är färgen i rummet;)
NiXoN skrev:Riktigt snyggt Peter, och bra med en liten förklaring till alla "prylar".
Hur krånglig tycker du att din kalkreaktor är? Ligger själv i valet mellan reaktor o balling.
ps.Det enda jag skulle eventuelt ändra är färgen i rummet;)
havre skrev:Oj oj är det inte en hawaiiensis jag skådar :) Är en riktigt rolig filur tycker jag och en rolls royce fisk. Synd bara att den inte behåller sina fina färger ju större den blir.
Mvh Thomas
Lasse skrev:Jag tror att det snart är dags att planera ett besök hos min gamla mor så man får möjlighet att åka ut till dig och se det in RL
MVH Lasse
Lasse skrev:Så har man sett karet IRL också.
Tack för besöket Peter, det var trevligt. Att jag hade slut på batteriet till kameran var en riktig besvikelse men det bäddar ju för ett andra besök - ta det som ett hot....
Det var bättre i verkligheten än några bilder kan säga - och placeringen var genial.
MVH Lasse
petnym skrev:Sitter all teknik i sumpen? Hur kraftig pump har du mellan sump och akvarie?
petnym skrev:Imponerande uppsättning tekniska prylar... Hur länge har akvariet varit igång? Behöver man verkligen all denna teknik? Vad gör den sk. datorn som fanns med på bild?
Tors hammare skrev:Så här ser det ut under akvariet, samt en bild på kalkreaktorn och datorn.
Lasse skrev:Den sista bilden var läcker
MVH Lasse
petrol skrev:gorgonian: är den plankton ätare eller solljus?
johan 400 skrev:en liten fundering ang kostnad. vad kostar ditt kar i "drift" alltså typ kanske i maånaden eller vad allt kostar när det görs.
petnym skrev:Men Johan då! Att fråga en saltakvarist om priset på hans akvarium är som att fråga en dam om hennes vikt... (Vidare; Är det ett fett akvarium så är det som att fråga en fet dam om hennes vikt)... :D
johan 400 skrev:en liten fundering ang kostnad. vad kostar ditt kar i "drift" alltså typ kanske i maånaden eller vad allt kostar när det görs.
petnym skrev:Men Johan då! Att fråga en saltakvarist om priset på hans akvarium är som att fråga en dam om hennes vikt... (Vidare; Är det ett fett akvarium så är det som att fråga en fet dam om hennes vikt)... :D
Tors hammare skrev:Hehe :D
Uppstarten vet jag ej riktigt, men jag tror det är drygt 100 000. Driften i månaden ligger på ca 500 kr.
Men det behöver ju inte bli så dyrt, mitt 163 liters akvarium (se länken) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526 kostade ca 7000 kr i uppstart. Så det behöver inte bli så dyrt, enligt guruna på saltvattensguiden så skulle uppstarten av mitt 163 liters akvarium kosta ca 16 000 kr. Så man behöver inte ruinera sig på uppstartskostnaden
Vad den kostar i månaden har jag inte räknat på men det är väl inte så många kronor.
johan 400 skrev:det var just i månaden jag undrade över.. om man slår ut allt typ: salt mat påfyllnad av tub mm...
Uppsarten kan man ju lägga ut under en lång tid. Funderar på om man i stort sett bara kan börja med en skummare Och pumpar såklart. För att sen lägga till allt annat smått och gott när belastningen blir större.