Tors hammares 980 liter

#1 - 6 oktober 2007 17:29
Börjar med lite teknik bilder.

Två bilder från sumpen.
#2 - 6 oktober 2007 17:31
Belysning plus kabelhärva;)
#3 - 6 oktober 2007 17:40
Osmos mm plus en korall bild.
#4 - 6 oktober 2007 17:43
:)
#5 - 6 oktober 2007 18:09
själva akvariet då?!
#6 - 6 oktober 2007 18:15
Härliga teknikbilder.Du får gärna beskriva hur du har byggt sumpen om du har lust.
#7 - 6 oktober 2007 19:11
lenis3 skrev:
själva akvariet då?!

Kommer snart, har tagit flera hundra bilder så det tar ett tag att sortera.

stene skrev:
Härliga teknikbilder.Du får gärna beskriva hur du har byggt sumpen om du har lust.

Sumpen är ett gammalt 350 liters akvarium som står brevid 980 liters akvariet.

980 liters akvariet har två borrade hål med tankgenomförningar vattnet rinner ner till sumpen genom rören. Vattnet pumpas naturligtvis sedan tillbaks till själva huvud akvariet.
#8 - 6 oktober 2007 19:15
Så här ser det ut under akvariet, samt en bild på kalkreaktorn och datorn.
#9 - 6 oktober 2007 19:18
Lite koraller
#10 - 6 oktober 2007 19:23
En stilstudie;):D på en Acanthurus sohal.
#11 - 6 oktober 2007 19:28
Hehe...
Dom bilderna lär locka över alla sötvattensakvarister som tycker att ett ytterfilter är läskigt pga läckagerisken eller helt enkelt för krångligt.

Riktigt kul att se teknikbilder från ett inkört kar, dom flesta teknik bilderna kommer oftast från när allt är nyinstalerat o polerat.
Jag undrade om du inte kunde förklara för allmänheten lite om vad allt är till och lite om hur/varför?
Ska bli kul att se huvudkaret, antar att de inte är nån hamnbiotop [;)]
//NiXoN
#12 - 6 oktober 2007 20:49
NiXoN skrev:
Hehe...

Dom bilderna lär locka över alla sötvattensakvarister som tycker att ett ytterfilter är läskigt pga läckagerisken eller helt enkelt för krångligt.

Riktigt kul att se teknikbilder från ett inkört kar, dom flesta teknik bilderna kommer oftast från när allt är nyinstalerat o polerat.

Jag undrade om du inte kunde förklara för allmänheten lite om vad allt är till och lite om hur/varför?

Ska bli kul att se huvudkaret, antar att de inte är nån hamnbiotop [;)]

//NiXoN
Håller helt med...Förklara:)
#13 - 6 oktober 2007 23:14
Hå hå.. Det är knäckande att lägga ut sådana här bilder... Vill också ha.. [:-38]
#14 - 7 oktober 2007 08:15
Folk har dödat för mindre...
#15 - 7 oktober 2007 08:41
Hur mycket belysning är det? (...och hur mycket skulle du vilja ha?)
#16 - 7 oktober 2007 11:53
*helblid* :)
#17 - 7 oktober 2007 13:53
Har bara kameran till låns, kan bara ta bilder idag också.

Men här kommer några helhets bilder. Färgerna är inte riktigt rättvisa set beror väl på kameran eller min oförmåga att hantera den.
#18 - 7 oktober 2007 14:03
petnym skrev:
Hur mycket belysning är det? (...och hur mycket skulle du vilja ha?)

1 st 400 W MH, 2st 250 W MH, samt 4 st 80 W T5 rör (med endast blåa rör). Är nöjd med den uppsättningen.
#19 - 7 oktober 2007 14:22
My, oh my and Lordy me!
Det ser ju helt pajas-knasigt tokbra ut det där! Jösses vad snyggt!
Du skall väl inte få mig på saltstänkta tankar nu...?
:)
#20 - 7 oktober 2007 18:24
NiXoN skrev:

//NiXoN

Jodå

På bild 1 syns skummaren i full gång.

Den skummar av vattnet och tar då bort olika skadliga ämnen. Enkelt kan det beskrivas med att det skapas en friktion mellan luftbubblorna och vattnet. Bubblorna binder till sig olika ämnen och skummet samlas i skummarkoppen och kan då tömmas.

Bild 2 är en fosfatreaktor

Reaktorn fylls helt enkelt med ett ämne som binder fosfat. Fosfat är ju en av de vanligaste orsakerna till algproblem i saltvattensakvarium.
Jag har dessutom lite kol i reaktorn också, för att få ett klart vatten.

Bild 3 och 4 är en kalkmixer och en kalkreaktor.

De ser till att hålla en bra och stabil nivå på kalcium och karbonatvärderna. Vilket är en nödvändighet om man skall lyckas med koraller. Om man väljer att enbart ha fiskar så kan man välja bort dessa tillbehör.

Bild 5 är en nitratreaktor

Den är fylld med ett svavelgranulat och i reaktorn bildas ett biologiskt filter som bryter ner nitratet.

Bild 6 är en osmos

Om man har olämpligt vatten tex med mycket fosfat, så "renar" den vattnet. Problemet är att den också tar bort ämnen som man vill ha kvar tex kalcium.
Om man behöver en sådan beror helt enkelt på värderna i kranvattnet.

bild 7 är ett UV-ljus

Tar död på parasiter och svävande alger. Nödvändigt om du har känsligare fiskar tex vissa arter av kirurger.

Bild 8 är den automatiska påfyllningen

Det vill säga sötvatten som fyller på det avdunstade vattnet från akvariet, för att hålla salthalten konstant.
#21 - 7 oktober 2007 21:23
Fint!

Riktigt fint kar du hade där. Tummen upp :D
#22 - 8 oktober 2007 07:40
Man kanske skulle ta en liten sväng in till skövde, bara 2 mil ;):)
#23 - 8 oktober 2007 14:33
ser ut som mycket meck, men fasen var snyggt det var:)
#24 - 8 oktober 2007 19:34
m0rphaza skrev:
Riktigt fint kar du hade där. Tummen upp :D

Tack, synd bara att färgerna inte är riktigt rättvisa på helhetsbilderna.

Man kanske skulle ta en liten sväng in till skövde, bara 2 mil ;):)

Ja gör det du, du kan ju PM mig.

fredd skrev:
ser ut som mycket meck, men fasen var snyggt det var:)

Det är det också.
#25 - 8 oktober 2007 19:41
Några bilder på mina Euphyllier.
#26 - 8 oktober 2007 20:06
En liten algätande krabba.

Percnon gibbesi
#27 - 8 oktober 2007 20:31
Några bilder på mina Euphyllier.

J*klar vad läckra;)
#28 - 8 oktober 2007 21:54
Riktigt snyggt Peter, och bra med en liten förklaring till alla "prylar".
Hur krånglig tycker du att din kalkreaktor är? Ligger själv i valet mellan reaktor o balling.
ps.Det enda jag skulle eventuelt ändra är färgen i rummet;)
#29 - 9 oktober 2007 17:16
NiXoN skrev:

Hur krånglig tycker du att din kalkreaktor är? Ligger själv i valet mellan reaktor o balling.

Haha... ja det blev lite väl gult:D[:o]. Vi hade tänkt oss en helt annan gul variant.
#30 - 13 oktober 2007 12:31
NiXoN skrev:

Ber om ursäkt att jag missade din fråga om reaktorn.

Jag valde själv mellan balling och reaktor när jag startade karet, är helt nöjd med reaktorn det är väldigt lite pyssel med den. Jag fyller på nytt granulat i den ungefär en gång i månaden. Sen behöver jag fylla på co2 efter ca 6 månader.
#31 - 13 oktober 2007 12:37
Lite fisk bilder.
#32 - 13 oktober 2007 13:01
Oj oj är det inte en hawaiiensis jag skådar :) Är en riktigt rolig filur tycker jag och en rolls royce fisk. Synd bara att den inte behåller sina fina färger ju större den blir.

Mvh Thomas
#33 - 13 oktober 2007 13:11
havre skrev:
Oj oj är det inte en hawaiiensis jag skådar :) Är en riktigt rolig filur tycker jag och en rolls royce fisk. Synd bara att den inte behåller sina fina färger ju större den blir.

Mvh Thomas

Hehe.. var lite nervös när jag kom hem med den, vill ju inte att en såpass dyr fisk skall stressas ihjäl av de "gammla" kirurgerna när man släpper ner den.
#34 - 13 oktober 2007 17:25
Sjukt vackert det där är!!
#35 - 13 oktober 2007 18:28
Jag tror att det snart är dags att planera ett besök hos min gamla mor så man får möjlighet att åka ut till dig och se det in RL

MVH Lasse
#36 - 13 oktober 2007 23:22
Lasse skrev:
Jag tror att det snart är dags att planera ett besök hos min gamla mor så man får möjlighet att åka ut till dig och se det in RL

MVH Lasse

:), som sagt du är välkommen.
#37 - 21 oktober 2007 23:11
Så har man sett karet IRL också.

Tack för besöket Peter, det var trevligt. Att jag hade slut på batteriet till kameran var en riktig besvikelse men det bäddar ju för ett andra besök - ta det som ett hot....

Det var bättre i verkligheten än några bilder kan säga - och placeringen var genial.

MVH Lasse
#38 - 24 oktober 2007 16:45
Lasse skrev:
Så har man sett karet IRL också.

Tack för besöket Peter, det var trevligt. Att jag hade slut på batteriet till kameran var en riktig besvikelse men det bäddar ju för ett andra besök - ta det som ett hot....

Det var bättre i verkligheten än några bilder kan säga - och placeringen var genial.

MVH Lasse

Ja det var ett trevligt besök, så ni är välkommna när som helst.
#39 - 24 oktober 2007 16:49
Helt underbar Tors_hammare, oerhört vackert ^_^
#40 - 24 oktober 2007 17:30
Helt underbar Tors_hammare, oerhört vackert ^_^

Tackar :)
#41 - 27 oktober 2007 10:02
Sitter all teknik i sumpen? Hur kraftig pump har du mellan sump och akvarie?
#42 - 28 oktober 2007 23:13
petnym skrev:
Sitter all teknik i sumpen? Hur kraftig pump har du mellan sump och akvarie?

Allt utom uv-röret är i sumpen, returpumpen är på 2500 liter.
#43 - 30 oktober 2007 14:59
Imponerande uppsättning tekniska prylar... Hur länge har akvariet varit igång? Behöver man verkligen all denna teknik? Vad gör den sk. datorn som fanns med på bild?
#44 - 30 oktober 2007 19:36
petnym skrev:
Imponerande uppsättning tekniska prylar... Hur länge har akvariet varit igång? Behöver man verkligen all denna teknik? Vad gör den sk. datorn som fanns med på bild?

Nej du behöver inte all utrustning, här har jag ett saltvattensakvarium igång med det absolut minimala tekniska "tilltuggen".
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526

Akvariet har varit igång 3,5 år.

Datorn, visar PH och temp. Den har även en dimbar skena som jag kopplat två pumpar till, vilka körs med vågrörelse.
#45 - 23 november 2007 00:03
Kul att se lite bilder. Ser bra ut!
#46 - 23 november 2007 13:16
Capote skrev:
Kul att se lite bilder. Ser bra ut!

Tack
#47 - 23 november 2007 21:23
Fåordiga Skövdebor - finns det :)

MVH Lasse
#48 - 24 november 2007 17:34
Lasse skrev:

MVH Lasse

Hehe :D.
#49 - 25 november 2007 23:35
Lasse skrev:

MVH Lasse

Tror det beror på att nån i Bohus har snott alla orden så det inte finns några kvar!
#50 - 26 november 2007 22:11
Nu fick du till det :)

MVH Lasse
#51 - 27 november 2007 06:53
Så här ser det ut under akvariet, samt en bild på kalkreaktorn och datorn.

Hej!
Väldigt detaljerade förklaringar till tekniken, det tackar jag för :)
Jag är på väg att gå över från 300L salt till 1000L salt men har tidigare inte använt mig av sump.

Du säger att du har två hålborrade genomföringar, några frågor,

använder du dom som in / utlopp ?

Vad är det för dimmensioner på hålborrningen ?

Vad är det för dimensioner på rören ?

Är mycket tacksam för svar

P.S
Ett MYCKET vackert akvarium, tack för fina bilder och förklaringar
#52 - 28 november 2007 18:12
De används som utlopp och som stöd för revpelarna.

Rören är på drygt 5 cm i diameter

Om jag minns rätt så är hålen på ca 5,5 cm i diameter.
#53 - 26 december 2007 18:41
Riktigt tjusigt!!
#54 - 28 december 2007 23:09
Destroy skrev:
Riktigt tjusigt!!

Tack.
#55 - 28 december 2007 23:11
Ett par till bilder.

Kan det vara svampar tro ??;)
#56 - 28 december 2007 23:18
Den sista bilden var läcker

MVH Lasse
#57 - 28 december 2007 23:21
Lasse skrev:
Den sista bilden var läcker

MVH Lasse

Ja, har äntligen köpt en kamera. Sitter och leker lite med inställningarna:D
#58 - 29 december 2007 06:18
Helskotta som jag hade suttit på muggen med en sån tank på mitt skithus då......tanten hade inte behövt leta efter en så länge i den kåken :):) :)
#59 - 29 december 2007 10:56
TOR, du e fanemej min idol haha, posta mig din autograf lr nått
#60 - 29 december 2007 16:59
Amaro skrev:
TOR, du e fanemej min idol haha, posta mig din autograf lr nått

Hehe :D Tack
#61 - 29 december 2007 17:01
Två till bilder
#62 - 3 januari 2008 23:18
gorgonian: är den plankton ätare eller solljus?
#63 - 4 januari 2008 10:44
petrol skrev:
gorgonian: är den plankton ätare eller solljus?

Solljus, men den äter naturligtvis plankton också.

Jag försöker undvika arter som är beroende av plankton för sin överlevnad.
#64 - 11 januari 2008 13:10
en liten fundering ang kostnad. vad kostar ditt kar i "drift" alltså typ kanske i maånaden eller vad allt kostar när det görs.
#65 - 11 januari 2008 14:41
johan 400 skrev:
en liten fundering ang kostnad. vad kostar ditt kar i "drift" alltså typ kanske i maånaden eller vad allt kostar när det görs.

Men Johan då! Att fråga en saltakvarist om priset på hans akvarium är som att fråga en dam om hennes vikt... (Vidare; Är det ett fett akvarium så är det som att fråga en fet dam om hennes vikt)... :D
#66 - 11 januari 2008 15:20
petnym skrev:
Men Johan då! Att fråga en saltakvarist om priset på hans akvarium är som att fråga en dam om hennes vikt... (Vidare; Är det ett fett akvarium så är det som att fråga en fet dam om hennes vikt)... :D

Hehe :D

johan 400 skrev:

Uppstarten vet jag ej riktigt, men jag tror det är drygt 100 000. Driften i månaden ligger på ca 500 kr.

Men det behöver ju inte bli så dyrt, mitt 163 liters akvarium (se länken) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526 kostade ca 7000 kr i uppstart. Så det behöver inte bli så dyrt, enligt guruna på saltvattensguiden så skulle uppstarten av mitt 163 liters akvarium kosta ca 16 000 kr. Så man behöver inte ruinera sig på uppstartskostnaden

Vad den kostar i månaden har jag inte räknat på men det är väl inte så många kronor.
#67 - 12 januari 2008 15:23
petnym skrev:

:D Mmm... visst är det så. Men jag tycker att en fråga som inte borde ställas är just den frågan man ska ställa. Inte bara för att få svar på den aktuella frågan, utan för att se hur personen i fråga reagerar. Ett mycket lättsamt sätt att ta reda på hur nån är under ytan.
Men man får ju räkna med en del trams oxå...
#68 - 12 januari 2008 15:26
Hehe :D

Uppstarten vet jag ej riktigt, men jag tror det är drygt 100 000. Driften i månaden ligger på ca 500 kr.

Men det behöver ju inte bli så dyrt, mitt 163 liters akvarium (se länken) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526 kostade ca 7000 kr i uppstart. Så det behöver inte bli så dyrt, enligt guruna på saltvattensguiden så skulle uppstarten av mitt 163 liters akvarium kosta ca 16 000 kr. Så man behöver inte ruinera sig på uppstartskostnaden

Vad den kostar i månaden har jag inte räknat på men det är väl inte så många kronor.

det var just i månaden jag undrade över.. om man slår ut allt typ: salt mat påfyllnad av tub mm...

Uppsarten kan man ju lägga ut under en lång tid. Funderar på om man i stort sett bara kan börja med en skummare Och pumpar såklart. För att sen lägga till allt annat smått och gott när belastningen blir större.
#69 - 12 januari 2008 16:24
Kostar med uppstart, mitt har väl gått på 10 000 hittills och då kör jag utan sump och relativt billig teknik.
#70 - 14 januari 2008 16:13
johan 400 skrev:
det var just i månaden jag undrade över.. om man slår ut allt typ: salt mat påfyllnad av tub mm...

Uppsarten kan man ju lägga ut under en lång tid. Funderar på om man i stort sett bara kan börja med en skummare Och pumpar såklart. För att sen lägga till allt annat smått och gott när belastningen blir större.

980 liters akvariet kostar runt 500 kr i månaden + el.

163 liters akvariet kostar runt 80 kr i månaden + el. (men det är ju ett mycket enkelt upplägg).

Annons