Saltvattens projekt, Dsb, 163 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

Saltvattens projekt, Dsb, 163 liter

Vet ej om detta är rätt avdelning, men jag prövar här.

Jag har ett 1000 liters akvarium som är tekniskt komplicerat och dyrt i drift.

Nu ville jag prova om de enklare billigare lösningar fungerade som en del författare förespråkar.

Jag startade enligt den variant av Dsb som beskrivs i The Reef Aquarium, Science, art, and technology 2005 (Delbeek/Sprung). Så som jag uppfattar beskrivningen.
    Dsb= djup sand bädd

Akvariet inköptes och startades i januari.
    Dsb gjordes på följande sätt: i botten lades först ett bottenfilter och ovanpå det en glasfiberduk. Sedan lades ca 6 cm korallgrus, ovanpå det yttelligare en glasfiberduk, till sist lades mer grus på ca 6 cm.

På bakrutan limmade jag dit bottenfilter, vilka jag hängde levandesten på. Pga att jag vill att så lite av stenen som möjligt skall ha kontakt med dsb´n.

Det inköptes en Tunze 6000 med vågsimulator,(vilken jag skruvade ner hastigheten på så långt som det gick) vågsimulatorn är viktig eftersom vågrörelserna gör att den syrerika skiktet blir lite djupare.

Pumpen avskildes med en pvc skiva, eftersom jag vill ha anemoner, sjögurkor och sjöäpplen mm.

Ljuset sattes på 12 timmar per dag och sedan räknade jag med att mogningsprocessen skulle ta ca 6 månader (Enligt boken ovan). Så efter kraftiga algblommningar så har det idag minskat så jag har en mycket liten algtillväxt.
    Mvh Peter
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

Några helhets bilder.
    Bifogade filer
    Mvh Peter

Kommentar

• Tors hammare
      • April 2007
      • 572

Bilder på Dsb´n
      Bifogade filer
      Mvh Peter

Kommentar

• Tors hammare
        • April 2007
        • 572

Samt några bilder på hur jag "skyddat" pumpen, så att inte anemoner, sjögurkor mm skall fastna i insuget och dö.
        Bifogade filer
        Mvh Peter

Kommentar

• Tors hammare
          • April 2007
          • 572

Lite bilder på få djur som finns där idag.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Tors hammare; 30 July 2007, 17:51.
          Mvh Peter

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

Kan inte ett dugg om saltvatten men ett jäkla snyggt akvarium i alla fall är du ägare till.
            Mvh.Patrik

Kommentar

• fredd
              • February 2007
              • 3360

håller med Stene
              www.frfoto.tk

Kommentar

• abbimicke
                • May 2007
                • 599

Intressant projekt att följa efter!
                Snyggt kar och mycket väl planerad samt tänkt.
                http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

Ursprungligen postat av stene
                  Kan inte ett dugg om saltvatten men ett jäkla snyggt akvarium i alla fall är du ägare till.
                  Ursprungligen postat av fredd
                  håller med Stene
                  Ursprungligen postat av abbimicke
                  Intressant projekt att följa efter!
                  Snyggt kar och mycket väl planerad samt tänkt.
                  Tack.

Till hösten skall fler invånare införskaffas, några sjögurkor, nått sjöäpple samt några fiskar mm
                  Mvh Peter

Kommentar

• abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

Själv skulle jag vilja ha anemoner men synd att saltvatten är väldigt dyrt mot sötvatten. Du har verkligen bra tålmod med att vänta att skaffa in fiskar.
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• petnym
                      • May 2002
                      • 5028

Coolt akvarium med stor potential, tror jag. Vad är det för mått på akvariet?

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?)
                      Senast redigerad av petnym; 30 July 2007, 20:04.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Tors hammare
                        • April 2007
                        • 572

Ursprungligen postat av petnym
                        Coolt akvarium med stor potential, tror jag. Vad är det för mått på akvariet?
                        Tack

I saltvattensvärlden är det ett ganska litet akvarium, 163 liter, måtten är 1 meter brett framrutan är böjd är som bredast 40 cm.
                        Mvh Peter

Kommentar

• petnym
                          • May 2002
                          • 5028

(Lade till detta i mitt inlägg ovan, precis samtidigt som du svarade på min andra fråga)

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Tors hammare
                            • April 2007
                            • 572

Ursprungligen postat av petnym
                            (Lade till detta i mitt inlägg ovan, precis samtidigt som du svarade på min andra fråga)

Är det inga snäckor eller liknande som rör om i sandbädden? (Det kanske bara förstör eller?
                            Ju mer den övre delen av sandbädden rörs om desto bättre, så jag har en sandsjöstjärna som rör runt en del och clownfisken flyttar om sanden en hel del också. Det är också därför sandbädden är avdelad med en glasfibermatta för att den undre delen måste vara syrefri och dit får inte sandvändardjuren nå.

Tanken är att skaffa fler sandvändande djur till hösten, bla sjögurkor men även gobies är bra.

Sen har jag en heldel snäckor och erimitkrabbor som skall äta alger.
                            Mvh Peter

Kommentar

• NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

Du har inte hitta några pest snäckor på din mussla? Tänkte bara på att du har den i sanden där dom kommer åt den underifrån...

Intresant val att ha DSB i en burk som inte är så djup, vad har du för grovlek på sanden?

Kommentar

Arbetssätt...