Hört att kampfisk behöver flytväxter att bygga bo och gömma sig i. Tänkte köpa några till mina kampisar.
Någon som har förslag på lättskötta, billiga flytväxter? :p
Har ett kar på 54 L.
PatrikS skrev:Men är inte gaffelmossa samma sak som riccia fluitans?
Erik... skrev:Om du vill odla kampfisk (du skrev "bygga bo") behöver du inte ha kraftig cirkulation till några andra fiskar eftersom man inte ska ha andra fiskar i samma akvarium när man odlar dem. Sen blir jag lite fundersam, kraftig cirkulation är inget en vanlig slöjkampfisk ska ha överhuvudtaget, nu utgår jag lite fräckt ifrån att det är vanlig slöjkampfisk du har, om du har en vildform får du strunta i följande stycke, men, dom långa fenor som de flesta kampfiskhanar som säljs idag är inte naturliga, det kan vara mycket stressande för dem om större delen av akvariet har kraftig cirkulation. Så länge du inte ska odla tycker jag att det bästa vore om du skaffade några lättskötta växter som kan växa till täta snår så att du får stora områden med i princip stillastående vatten.
Några exempel på lättskötta växter som snabbt fyller ut bra som är lämpliga för ditt sällskapsakvarium är:
Ceratopteris cornuta som Batski redan påpekat, men även Ceratopteris thalictroides är bra, den tycker jag personligen är snyggare än cornutan.
Hygrophila polysperma och H. corymbosa med alla sina varianter är mycket lättskötta, bortsett från H. corymbosa 'compacta' fyller alla varianter ut fort, och växer från botten till ytan och ofta till och med ut ur akvariet om man inte håller efter dem.
Vallisneria är lätt att få at trivas fyller ut bra och man behöver inte ta skott på den för att föröka den, dom skickar ut revor med skott åt alla håll.
Limnophila sessiliflora och Ceratophyllum demersum är finbladiga växter som är lättskötta och växer fort, kräver en del pyssel med sticklingar får att få dem lika tätta från botten till ytan, framförallt med Ceratophyllumen.
Ska du odla kampfiskarna tycker jag att du ska försöka leta reda på riccia som erikthur nämnde, gärna komplettera med någon/några av de arter jag nämnt.
Vet inte om jag får nämna det här, men du kan ju alltid kolla på www.plantswap.forum24.se om du har svårt att hitta någon art du vill ha, riccia tex kan vara svårt att hitta i butik ibland
PetitJolie skrev:okej jag förstår. men jag har tänkt att skaffa ett litet akvarie där min slöjstjärt kan bo i, eftersom att de andra biter i hans fenor och han är utmobbad.
Ainon skrev:Jag skulle rekomendera "Salvinia natans", i mina kar växer dessa enormt fort och bildar små öar på ytan, är ständigt tvungen att gallra. De har dessutom väldigt fina rötter somhänger ner i vattnet.
batski skrev:En slöjstjärt i ett litet akvarium är inget bra idé :( Guldfiskar behöver faktiskt rätt mycket utrymme. De är dessutom stimfiskar och ska inte vara ensamma.
PetitJolie skrev:m, jag ska skaffa en kompis till honom,för hans förra kompis dog tragiskt av någon mystisk sjukdom.
Men hur mycket utrymme behöver den? Nu är han själv i ett akvarie på trettiofem liter. Behöver dom verkligen femtio liter som vissa säger? :confused:
annaj skrev:Hur snabbt växer eg. en slöjstjärt. Har precis blivit rådd i en zoobutik att köpa två slöjstjärtar till mitt 27 liters kar. Ingen panik eg. för jag har ju ett 54 liters och ett 300 ´liters nu (och kommer säkert att bli ett ännu större nästa höst, typ 700 liter). De är väldigt små nu, men frågan är hur länge de kan vara kvar där innan jag måste flytta dem till 300 liters karet? Och ända sen de kom hem igår har de verkat stortrivas, varit och ätit på mina växter osv. Kommer fram när någon står och tittar in i karet.
/Anna
batski skrev:Frågan är varför ska du ha dem i ett 27 liters när du har en 300 liters?
Ett 27 liters kar är olämpligt av flera olika orsaker. Som Erik redan påpekat så är det jobbigt att hålla god vattenkvalitet i såna små behållare. Dessutom har de ingenstans att komma undan (vilket strider mot djurskyddslagen). Och sen kan de inte växa normalt utan dör istället väldigt tidigt precis som Fellan skriver. Jag tycker du ska tala om för dem i zoobutiken att det var ett mycket olämpligt råd och att det tom strider mot djurskyddslagen (5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarna storlek, antal och levnadssätt.) Som jag redan har påpekat tidigare så är guldfiskar stimfiskar och ska därför vara fler än två.
I ett 27 liters skulle jag ha små räkor och växter, men inga fiskar.
annaj skrev:Inte ens en kampfisk???
batski skrev:Min åsikt är att kampfiskar kan bo i så små akvarier ett tag, men inte permanent. I naturen är deras revir på ca 120cm i diameter, men under torrsäsongen kan vattennivån vara ganska låg. Fast i naturen förändras förhållanden och sen kommer regnsäsongen och de har ett mycket större utrymme att röra sig i. Rekommendationerna för kampfisk här på zoopet är på minst 40 liter och det tycker jag låter som en lämpligare vattenvolym.
Det finns några "minifisk"-arter som förmodligen kan bo i så små akvarier, men de är inte helt lätta att få tag på.
Erik... skrev:Jag tycker det är härligt att du månar om fiskarna och alla andra djur, och i kampfisk-artbeskrivningen här på zoopet står det 50 liter, och med tanke då på att hålla en hane tillsammans med iaf en hona, vilket jag kan tycka är rimlig minimigräns för permanent hållande när man ska ha en hane tillsammans med en hona, så länge man följer resten av råden i artbeskrivningen, särskilt det med mycket växter är viktigt.
Det finns många akvariefiskar som håller enorma lekrevir i naturen, och jag är helt övertygad om att de allra flesta av rimlig storlek mår ganska bra av att inte behöva känna den stressen det innebär att behöva patrullera sådana ytor, med konstanta övervägningar om de ska slåss för sitt revir/liv eller fly för sitt liv.
Att ett djur har det på ett visst sätt i naturen är ingen garanti för att de mår bra av det, bara att arten som sådan klarar att överleva det. Många gånger kan man hämta ledtrådar om deras skötsel från deras naturliga förhållanden, men till exempel för den otroligt domesticerade kampfisken får man nog tänka vad får en ensam kampfisk ut av ett större akvarium än 27 liter? Arten är ju inte en höghastighetssimmare som som flyr bort i vattenmassorna om den blir rädd, den flyr helst in i närmsta växtsnår. Den har inget nervöst simbeteende, utan är ganska nöjd med att i lugn och ro söka igenom omgivningen efter saker att äta.
Att kampfiskar i naturen till och med kan klara att föröka sig i ett "fotspår" efter en vattenbuffel är väl inget argument att hålla dem i lervälling i en líten glaskupa heller, men en enam kampfisk i ett välskött 27-litersakvarium med mycket växter, vad skulle den lida av som är relaterat till akvariets storlek?
"Mini-fiskarter" ja, det finns faktiskt många riktigt små arter i handeln, kanske inte i alla butiker men det borde inte vara några problem att hitta någon liten rasbora-liknande eller små tetror eller dvärgtandkarp osv. Och visst får man inte glömma bort att de allra flesta små fiskar verkligen behöver täta växtsnår att kunna gömma sig i för att känna sig riktigt trygga.
Fellan skrev:AAAHH, slöjstjärtar kräver 250l.!!!
35 l får inte ens en mal plats i!!!!!
Fellan skrev:AAAHH, slöjstjärtar kräver 250l.!!!
35 l får inte ens en mal plats i!!!!!
Erik... skrev:Det finns många akvariefiskar som håller enorma lekrevir i naturen, och jag är helt övertygad om att de allra flesta av rimlig storlek mår ganska bra av att inte behöva känna den stressen det innebär att behöva patrullera sådana ytor, med konstanta övervägningar om de ska slåss för sitt revir/liv eller fly för sitt liv.