legob skrev:Jo tack än så länge fungerar det.
Det tog inte 12-15 timmar som det stod på flaskan men å andra sidan har jag inte den rekommenderade höga temperaturen (25-32 °C) utan 1,5 dygn (25-26 °C dagtid).
Jag började med två ynkans små skedar (syns på bilden ovan) som följde med för att börja lite försiktigt. Vattnet är väl en så där 3 dl vatten direkt från Strömmen (svagt grönt) i en halshuggen Festisflaska (väldigt praktiskt kan jag säga).
Naulierna är synnerligen små, genomskinliga (först såg jag inga alls och blev besviken) och rackarns svårfotograferade men här syns någon på bilderna. Ser ut som mini-artemia.
De rör sig avsevärt livligare än den vanliga Artemian.
Det skall bli spännande att se hur nu detta utvecklar sig. Får man tro bilderna på de fullvuxna är de riktigt vackra med sina orangeröda rumpor.
quarantino skrev:Intressant, måste man ta utomhusvatten?
Kan de tänkas funka till mindre betta yngel?
Olivin skrev:Hittade denna "skötselmanual", kanske till någon nytta. :)
http://www.sacsplash.org/mather/manual/highres/AppendixE.pdf
Denna länk verkar gälla för Fairy Shrimp (Branchinecta lindahli) och det är kanske inte samma art som den thailändska, men borde kanske inte spela någon roll. Iaf så står det att en uttorkningsperiod för de nya äggen behövs för vidare odling.
Order nr 19 varav minst 3 från Sverige då...
legob skrev:Vad jag tror vara två arter av vattenloppa (en med tydliga ägg) och en myriad andra småkryp som jag inte har en aning om vad det är - alltifrån mini till rkitigt mini. Somliga stillsamma, andra blixtsnabba.
En snabb blick på en artemia - genomskinlig och svårfångad med kameran.
Det här fodret måste ja bara vara det ideala när man åker bort ett tag. En liten sked och fodret kläcks allteftersom.
08/25/2007 Pending PayPal status: Pending multi_currency @ 09:22:12 Aug 25, 2007 PDT
Trans ID:**********
Amount: 42.42 EUR
08/25/2007 Processing
08/27/2007 Processing
09/02/2007 Delivered Ship date : 29/08/2007 : 15:25:38
Tracking no **********
erikthur skrev:Bara apropå så där.
Zoopet tillåter visst inte att man lägger in bilder man inte har copyright på.
Länka kan man men men annars kan Kjell visst råka illa ut.
Hittar inte bestämmelsen just nu.
legob skrev:För vetenskapliga artiklar gäller andra regler.
erikthur skrev:Har det ändrat sej sedan förra seklet? Jag behövde skriftlig tillåtelse från förlagen ifråga även för att återanvända EGNA figurer och bilder på nytt för cirka 10 år sedan. Till och med i samma tidskrift konstigt nog.
Olivin skrev:Förr när man skickade in sina foton för publicering så förberedde förlagen dessa för tryck med rastrering och då var de tryckta bilderna förlagens ägodom. Inget hindrade en från att använda samma foton i annat format i andra sammanhang dock, tex som OH-bilder till föreläsningar osv. Så det låter ju knepigt att de inte ens tillät återanvändning i samma tidskrift.
Idag så är många vetenskapliga artiklar och avhandlingar, även de som är granskade hos förlagen, släppta för spridning på nätet så jag har för mig att med dagens digitaliserade teknik är kraven inte lika hårda. Sedan kan ju även bilder på internet vara skyddade från spridning, som tex här på Zoopet, men det blir ju en annan sorts upphovsrättsjuridik.
Lite OT men... ;)
NULL skrev:Underbart. Gick det, skulle du få poäng för rapporteringen och bilderna.
Två frågor av nyfikenhet:
- hur stor är de som vuxna ca?
- Vad är det gröna på botten i sista bilden?
erikthur skrev:Få men små är första intrycket. Javisst är dom mindre än artemian.
Man råds att återanvända okläckta "ägg" - är det någon som försökt detta?
Olivin skrev:Två månader! Fantastiskt :) Är det i 12 lit eller i läskflaskan du haft dom?
Massproduktion - nej, det lär det väl inte bli från dessa, det är väl så att en torkperiod krävs för kläckning av äggen? Har du testat suga upp lite grums från botten och se om det går att kläcka något nytt från det?
Olivin skrev:Två månader! Fantastiskt :) Är det i 12 lit eller i läskflaskan du haft dom?
Massproduktion - nej, det lär det väl inte bli från dessa, det är väl så att en torkperiod krävs för kläckning av äggen? Har du testat suga upp lite grums från botten och se om det går att kläcka något nytt från det?
legob skrev:Jagt tror att jag nu har kommit fram till ganska så säkert att lervatten (från ett dike här i trakten) visar sig vara idealiskt. Min tidigare teori att saltfattigt vatten skulle vara det rätta har alltså visat sig helt felaktig.
Priset på ägg har dessvärre gått upp rejält men å andra sidan 2,5 miljoner ägg räcker väl ett tag.
Aircut64 skrev:En snabb fråga bara! Det här verkar så intressant! :D
Ska jag bara köpa den där burken och sedan hälla lite ägg i en liten burk med vatten och låta det vara i några veckor bara eller :) ? Eller hur går det hela till? Fattade inte riktigt hehe ^^
legob skrev:
Vad den långa mörka strängen som går genom hela kroppen är vet jag inte. Kan det vara tarmen? Jag tror nämligen att det är bajs som hänger utanför längst bak.
starcastle skrev:
Dom enda foton jag hittat visar en grön(?) räka.
http://www.unsureexposure.com/2008/05/i-bought-some-fairy-shrimp-eggs-on-ebay.html
Hittade en del andra fairy shrimp ägg också
http://www.arizonafairyshrimp.com/eggs.html
starcastle skrev:Halloj!
Är ny här och surfar runt forumet.
Har en påse med ägg av spiny tail fairy shrimp, streptocephalus sealii, Cyzicus mexicanus.
Nån som har testat såna?
Enligt skötselinstruktionen ska dom äta spirulina.
Destillerat vatten rekommenderas till äggen.
Syrepump när dom lämnat babykaret, inget filter
Instruktionen påstår att dom kan leva 3-6 månader med rätt omvårdnad.
Dom enda foton jag hittat visar en grön(?) räka.
http://www.unsureexposure.com/2008/05/i-bought-some-fairy-shrimp-eggs-on-ebay.html
Hittade en del andra fairy shrimp ägg också
http://www.arizonafairyshrimp.com/eggs.html
erikthur skrev:Jag försökte ta tillvara på det mesta från min burk men lyckades inte kläcka nytt därifrån. har fortfarande ägg kvar från inköpet men de får nog invänta hösten. Triopsen däremot lägger sina ägg i sanden - det vet jag tämligen säkert.