Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LaPerla
    • March 2005
    • 40

    Artemia

    Artemia... vad är det exakt och kan man mata mina fiskar med det?

    Jag har:
    1 kampfisk
    1 platy
    5 kardinaltetror
    1 albino pansarmal
    1 klogroda

    Kan man ge det lite då och då som "godis" till fiskar eller? Hur ofta ska/kan man ge det? Jag tänker på den torkade varianten.
    Jag matar annars med vanlig granulate menu.

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2


    Edit - torkad artemia - varför då?
    Fryst artemia kan jag förstå men torkad?????
    Senast redigerad av erikthur; 20 June 2005, 17:44. Anledning: förvånad
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • LaPerla
      • March 2005
      • 40

      #3
      tack, jo jag menar fryst!

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 105

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Hej Erik. Du som kan sånt här, vad är Artemia egentligen? Alltså, visst vet jag att det är ett kräftdjur, men sen då? Hoppkräfta, bladfoting eller någon form av räka - eller något helt annat? Har letat på nätet men hittar inget vidare bra svenskt svar, och jag vet inte riktigt till vad man korrekt ska översätta alla engelska och tjeckiska etc. termer till...

        Mvh,
        Tommy

        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av PixelHermit
          Vad är Artemia egentligen? Alltså, visst vet jag att det är ett kräftdjur, men sen då? Hoppkräfta, bladfoting eller någon form av räka - eller något helt annat? Har letat på nätet men hittar inget vidare bra svenskt svar, och jag vet inte riktigt till vad man korrekt ska översätta alla engelska och tjeckiska etc. termer till...
          Jag är inte helt säker heller på detta men hittade denna artikel som kan vara nyttig läsning för envar:

          Enligt denna är väl både gälfoting och bladfoting korrekt terminologi.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #6
            Artemia

            Ursprungligen postat av erikthur
            Jag är inte helt säker heller på detta men hittade denna artikel som kan vara nyttig läsning för envar: http://www.ciklid.org/ciklidbladet_a...R=8302&LOPNR=2 Enligt denna är väl både gälfoting och bladfoting korrekt terminologi.
            Aha! När jag ser det drar jag mig till minnes att jag nångång sett den omnämnd även som ”gälbladfoting” – alltså en helgardering, men månne korrekt det också. Skummar man nätet litegrann så tyder mycket på att de flesta är rätt förvirrade på den här punkten, men det kanske inte gör så mycket om alla så att säga förvirrat sig åt samma håll…

            Ciklidbladets artikel är hursomhelst intressant, även om det inte är helt sant att det bara är Artemia salina som används som fiskfoder: nu och då kan man hitta A. franciscana i handeln också. Skötseln torde dock vara densamma – foting som foting...

            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Edit - torkad artemia - varför då?
              Fryst artemia kan jag förstå men torkad?????
              Det finns även frystorkad artemia på marknaden. I regel handlar detta om vuxen artemia.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                En butik som säljer "ägg" av sötvattensvarianten av Artemia ,"Fairy Shrimp":
                http://doiop.com/177hi7 Vore intressant om någon ville göra ett försök att odla denna som foder för fiskar.Se för övrigt länksamlingen "Småkryp" nedan.
                <<<(^:>*
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                Arbetssätt...