Tetratec EX 1200 suger luft

#1 - 3 juni 2009 19:39
Vi har en Tetratec ex 1200 som på något sätt suger luft och jag börjar bli olidligt trött på att höra detta ljud. Ibland funkar den jättebra efter rengöring och ibland börjar den suga luft. Vi har haft en sådan här tidigare och den hade aldrig det här problemet. Klart det blir lite luft i början när den är nystädad men det brukar försvinna ganska fort men inte på den här vi har nu. Ibland rinner det även ut vatten där handpumpen sitter som man använder när man ska starta pumpen. Den står i rätt höjd utifrån höjden på slangarna men ändå blir det så här. Det blir bara värre och värre dessutom för i början hade vi aldrig det här problemet. Vi har haft pumpen sedan i september 08. Det är säkert inte heller bra för vattnet när den gör så här eftersom det går igenom mer luft än vatten och därför blir det ju inte ordentligt filtrerat. Det känns oxå ganska osäkert eftersom den läcker ibland. Det kommer inte mycket men skulle vi någon gång åka bort och den börjar läcka så blir det ju en del och karet är på 375 liter och våra datorer står i samma rum (inte bra men vad ska man göra när man inte får plats med karet någon annanstans).

Vad kan det vara som är fel? Någon som haft liknande problem?

Jag använder filtret till ett akvarium där det är en vattensköldpadda men jag letade länge innan jag köpte filtret för att veta att det skulle bli bra och efter noga övervägande valde jag detta filtret då det har mycket filteryta. Nu är jag bara så trött på filtret jag hellre skulle vilja ha ett innerfilter för att slippa oron över att filtret ska börja läcka. Problemet är att innerfilter har för lite filteryta och troligtvis kommer det inte räcka till sköldpaddan. Förslag tack.
#2 - 4 juni 2009 18:28
Ingen som vet vad det kan vara med vår pump eller ge tips på bra innefilter?
#3 - 4 juni 2009 18:45
#4 - 4 juni 2009 19:07
Det låter ju som att många har problem med läckande tetratec. Vi som var så nöjde med vårt förra.

Vad ska vi ha istället då? Finns det innerfilter som är tillräckligt bra eller vad ska vi ha?
#5 - 4 juni 2009 19:48
Det finns flera bra "modeller" av ytterfilter som inte uppvisar varesig barnsjukdommar eller andra allvarliga brister, eller varför inte en filtermodul!
#6 - 4 juni 2009 20:21
Jo jag vet att det finns bra ytterfilter, problemet är att de kostar för mycket just nu. Vad är filtermodul?
#7 - 4 juni 2009 20:28
cillan skrev:
Vad är filtermodul?
Gå ner på sidan så kan du se bilder på filtermoduler:)
http://www.globefish.nu/backtonature.htm
(Du fyller modulen med filtermatta och ett pumphuvud)
#8 - 4 juni 2009 20:30
Skulle du vilja förklara lite mer? Eller länka till en sida med mer fakta? För jag har aldrig hört talas om detta eller sett det du visar mig på bilden.

Är det bättre än t ex ett sådant här filter http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1?

Vi har ett innerfilter men det klarar inte allt vattnet själv, det har vi mer använt för cirkulation.
#9 - 4 juni 2009 23:29
Se en helt ny värld öppnas för dig och kika in på Back to Nature..
#10 - 4 juni 2009 23:32
Jag har ett tetratec ex 1200 som gått prickfritt i 2 år hos en kompis och hos mig i nån månad. Ska man oroa sig för förkylningar elr karantänstiden e över?
Guest
#11 - 4 juni 2009 23:40
En filtermodul kostar ju mer än ett eheim pro3e.

Nej skippa innerfilter, prova byta packning på ditt tetra.
#12 - 4 juni 2009 23:54
Narii skrev:
En filtermodul kostar ju mer än ett eheim pro3e.

Nej skippa innerfilter, prova byta packning på ditt tetra.
Jag ska inte gå i polemik men var du handlar dina akvarieprylar Narii?

En BTN filtermodul C kostar 865:- hos PWSS och en Eheim universal 1250 går loss på 1049:- hos samma firma, sist jag kollade kostade ett filter i pro3 klassen drygt 3 000:-
Guest
#13 - 5 juni 2009 08:00
Jaha bara 1 modul, trodde du menade en hel btn.
#14 - 5 juni 2009 21:08
nic skrev:
jag har ett tetratec ex 1200 som gått prickfritt i 2 år hos en kompis och hos mig i nån månad. Ska man oroa sig för förkylningar elr karantänstiden e över?

+1
#15 - 6 juni 2009 07:22
cillan skrev:
Skulle du vilja förklara lite mer? Eller länka till en sida med mer fakta? För jag har aldrig hört talas om detta eller sett det du visar mig på bilden..
Det är alltså en ihålig konstgjord sten (modul) som du limmar fast med silicon i ett tomt och rengjort akvarium. Modulen har ett vattenintag vid botten och är öppen på ovansidan, du stoppar i filtermatta klippt i små kuber eller en hel bit och sen en kraftig cirkulationspump med en slangbit på utblåset som sticks ut henom ett litet hål nära toppen på modulen;)
cillan skrev:

Är det bättre än t ex ett sådant här filter http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1?

Vi har ett innerfilter men det klarar inte allt vattnet själv, det har vi mer använt för cirkulation.
Filtermodulen är bättre men ska du använda ett sånt filter som du länkar till bör du nog ha minst 2st, dock tveksam om du har sköldpadda eftersom filterdelen ganska lätt lossnar från pumpen och paddor är ju ganska våldsamma!
2st Fluval u tror jag funkar bättre http://www.pwss.se/product.php?productid=8225&cat=621&page=1
#16 - 6 juni 2009 12:22
Gaffel skrev:
Se en helt ny värld öppnas för dig och kika in på Back to Nature..

Det är knappast lönt att bygga en hel back to nature i ett akvarium med ens tor sköldpadda i.
#17 - 6 juni 2009 12:26
åheim skrev:
Det är alltså en ihålig konstgjord sten (modul) som du limmar fast med silicon i ett tomt och rengjort akvarium. Modulen har ett vattenintag vid botten och är öppen på ovansidan, du stoppar i filtermatta klippt i små kuber eller en hel bit och sen en kraftig cirkulationspump med en slangbit på utblåset som sticks ut henom ett litet hål nära toppen på modulen;)

Filtermodulen är bättre men ska du använda ett sånt filter som du länkar till bör du nog ha minst 2st, dock tveksam om du har sköldpadda eftersom filterdelen ganska lätt lossnar från pumpen och paddor är ju ganska våldsamma!

2st Fluval u tror jag funkar bättre http://www.pwss.se/product.php?productid=8225&cat=621&page=1

Ok nu förstår jag bättre hur "stenen" fungerar.

Jo det är ju sant att paddan bökar runt en del. Själklart skulle jag hellre vilja ha tetratecen för den rengör väldigt bra men börjar bli trött på att den inte fungerar till 100%. Våran förra var jättebra så det var därför vi köpte en likadana.

Jag vet att inte ett innerfilter renar lika bra eftersom det blir mindre filtervolym men jag vill heller inte komma hem och se allt vatten på golvet på grund av att pumpen inte håller tätt. Ska läsa lite mer om Fluvalen.
#18 - 8 juni 2009 14:05
Alltså Har du kollat så den inte drar luft vid övergången i teleskop insugsröret !
Om du har sänkt vattenstånd och snittet hamnar under vattenytan så drar den luft där. Sen om huvudet drar luft så e det eller nån packning sönder i huvudet !
#19 - 8 juni 2009 15:11
Jag har inte sänkt vattenstånd. Vad menar du med att den drar luft om snittet hamnar under vattenytan? Vilket snitt?

Annons