Vi har en Tetratec ex 1200 som på något sätt suger luft och jag börjar bli olidligt trött på att höra detta ljud. Ibland funkar den jättebra efter rengöring och ibland börjar den suga luft. Vi har haft en sådan här tidigare och den hade aldrig det här problemet. Klart det blir lite luft i början när den är nystädad men det brukar försvinna ganska fort men inte på den här vi har nu. Ibland rinner det även ut vatten där handpumpen sitter som man använder när man ska starta pumpen. Den står i rätt höjd utifrån höjden på slangarna men ändå blir det så här. Det blir bara värre och värre dessutom för i början hade vi aldrig det här problemet. Vi har haft pumpen sedan i september 08. Det är säkert inte heller bra för vattnet när den gör så här eftersom det går igenom mer luft än vatten och därför blir det ju inte ordentligt filtrerat. Det känns oxå ganska osäkert eftersom den läcker ibland. Det kommer inte mycket men skulle vi någon gång åka bort och den börjar läcka så blir det ju en del och karet är på 375 liter och våra datorer står i samma rum (inte bra men vad ska man göra när man inte får plats med karet någon annanstans).
Vad kan det vara som är fel? Någon som haft liknande problem?
Jag använder filtret till ett akvarium där det är en vattensköldpadda men jag letade länge innan jag köpte filtret för att veta att det skulle bli bra och efter noga övervägande valde jag detta filtret då det har mycket filteryta. Nu är jag bara så trött på filtret jag hellre skulle vilja ha ett innerfilter för att slippa oron över att filtret ska börja läcka. Problemet är att innerfilter har för lite filteryta och troligtvis kommer det inte räcka till sköldpaddan. Förslag tack.