Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

    Hejsan!

    har ett tetratec ex 1200 som inte är mer än 1 månad gammalt, satte igång det och det gick tyst och fint, fick dock efter ett tag se att den läckte lite, lite vatten.
    Kopplade då ur den och tog av pumphuvudet för att se om något hade kommit mellan vid packningen, men allt ser jättefint ut.
    Satte ihop eländet och nu läcker den ännu mer, har sammanlagt tagit isär och satt ihop pumpen 6 gånger nu, men får den inte att sluta läcka.
    just nu läcker den ca 5-6 liter på ett par timmar.
    är det någon som har något tips på vad man kan testa?
    man lär ju bli utan pump ett tag om man får lov att skicka in den på garantin och den enda pump jag har till övers just nu är ett litet innerfilter och fiskarna lär inte klara sig så länge med bara det eller?
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Kör ditt ytterfilter via reklamation
    Då det gäller ditt lilla innefilter så räcker det nog med om det rör om på ytan.
    Vara bara noga med vattenvärdena och byt vatten lite oftare än brukligt för att hålla nitrit o annat skit på en för fiskarna gynnsam nivå.

    Körde själv med ett aquael fan1+ i ett 375liters i drygt i en veckan medans mitt eheim 2217 var på reparation, bytte vatten 20% varannan dag men fiskarna trivdes och jag hade inga dödsfall.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      då gör jag det, ringer dom i morron.

      låter betryggande att dina fiskar klarade sig, jag har precis samma grejer, ett 375L med en aquael fan 1+ just nu
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        1200 har jag själv.
        Enda gången det läcker är om man råkar få korgarna minsta lilla snett.
        Tryck ner dom ordentligt och känn i hållet för invattnet på korgen ( det som går ner till nästa korg) så det inte är ett mellanrum eller känns snett.
        När man tagit isär det är det ofta vatten i handtagen som läcker ut i början, så det bör man veta så man inte ställer det på parketten direkt
        Dock kommer det ytterst lite om man ser till att pumphuvudet är ordentligt tömt innan man sätter ihop det igen.

        Har du pilarna på korgarna samt huset åt samma håll?
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • mikey13
          • October 2007
          • 465

          #5
          Ursprungligen postat av erikmoose
          1200 har jag själv.
          Enda gången det läcker är om man råkar få korgarna minsta lilla snett.
          Tryck ner dom ordentligt och känn i hållet för invattnet på korgen ( det som går ner till nästa korg) så det inte är ett mellanrum eller känns snett.
          När man tagit isär det är det ofta vatten i handtagen som läcker ut i början, så det bör man veta så man inte ställer det på parketten direkt
          Dock kommer det ytterst lite om man ser till att pumphuvudet är ordentligt tömt innan man sätter ihop det igen.

          Har du pilarna på korgarna samt huset åt samma håll?

          Japp, har testat det mesta och korgarna ligger perfekt och allt åt rätt håll, har gjort om alltihop för 7:e gången nu och det ser hittills lovande ut så jag håller tummarna. Tack för tipsen.
          __________________________________________
          Mitt 720L projekt
          375L Inbyggt i väggen-projekt

          Kommentar

          • erikmoose
            • November 2005
            • 120

            #6
            Ja lycka till, annars är det ju somsagt bara att göra retur.
            MVH
            Erik Tinnerwall

            http://www.eriksgallery.com

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Töm filtret helt, håll för ena slangen med tummen och blås i den andra så bör du höra vart det läcker.
              I övrigt håller jag med de andra.

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                #8
                Det verkar läcka på 2 ställen..... får ringa imorron och be att få skicka tillbaka det.
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Har du provat att ta ut packningen och kontrollerat så den inte är skadad?
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • mikey13
                    • October 2007
                    • 465

                    #10
                    ja, det har jag gjort och den ser hel och fin ut, ska åka iväg och posta den idag.
                    Kommer nog att få den ytbytt skulle jag tro.
                    __________________________________________
                    Mitt 720L projekt
                    375L Inbyggt i väggen-projekt

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Hoppas du får ditt filter snart då.
                      Kanske butiken har ett hemma som de kan testa som du kan ta
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Tusan också, mitt Tetratec 1200 läcker med, bytade de två små oringarna men det hjälpte inte, tur det är tre års garanti... och att jag har dubbla filter så att fiskarna överlever.
                        Jag har kollat allt enligt ovan utan resultat.

                        Retligt är att man inte vet om det är vid den stora packningen eller från de två små, för det finns väl inte fler ställen det borde kunna läcka från.
                        Är det någon som kommit på var de brukar läcka?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • TheRoblin
                          • July 2007
                          • 310

                          #13
                          Har två st. och har inga problem!! Trist när man får måndags ex!!! Hoppas det , förmodade, nya filtret inte läcker.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            #14
                            ett filter kan va bra och hålla tätt länge MEN plötsligt en dag så skiter det sig och vatten sipprar och har du tur så upptäcker man det innan skadan är omfattande! mitt tetratec donerade jag till en återvinningsstation då det läckte från enheten som sitter på pumphuvudet! Jag har kommit fram till att filter med bekväm bortkoppling av slangar och aquashut valves mm innebär en mycket större risk för läckage!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Nu har jag luskat och mitt filter läcker också från snabbkopplingen på pumphuvudet.
                              Jag förstår inte varför man integrerat ytterliggare en ventil när den ändå kopplar loss i dett läget, det är kanske om man glömmer stänga dom andra kranarna.

                              I vilket fall som helst så är den ena ytan kula/sätet inne i kranen inte tätad med o-ring utan endast plast mot plast. Det finns, vad jag tycker förberett för en o-ring i andra ändan och då blir hela kranen tät och det var där vattnet kom ut.

                              Nu har jag kommit på hur man ska kolla om det är från snabbkopplingen eller den den stora o-ringen det läcker. Om man kan hälla av vatten från pumphuset när man tagit av det så är det snabbkopplingen som läcker för det vattnet samlas inne i pumphuset.

                              Jag ska av ren nyfikenhet prova att sätta i en o-ring där och se om det fungerar.

                              Man behöver ju inte slänga filtert för detta fel, det går ju att limma ihop hela snabbkopplingsdelen och inte använda den utan använda de andra kopplingarna.
                              Senast redigerad av flygrc; 01 October 2008, 18:03.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...