Temperatur, mat!

#1 - 5 november 2006 22:15
Hej,

Hoppas på hjälp. Är helt nybörjare på akvarium.
Vi har införskaffat ett 108-liters akvarium och har 10 zebrafiskar, 1 mal, 4 cyklopfiskar, 2 guldfiskar, 2 stora scalarer och 3 små. Alla verkar må jättebra, men jag undrar vad den optimala temperaturen ska vara? Just nu ligger den på 26 grader.

Undrar också om det räcker att mata 1 gång per dag. Tar då ca 1 och en halv nypa av ngt flingfoder, och 6 st små kulor (åt guldisarna och cyklopen). Det snaskas upp fort, men jag tycker alla fiskar verkar tigga senare på dagen??? Inbillning?

Är det lagom med fisk?
#2 - 5 november 2006 22:26
välkommen till zoopet..

vilken oerhört tur att du hittade zoopet.. nu kan du ju läsa på om djuren du har skaffat dig så kan du ordna lite bättre förhållanden till dom.
gå in och kolla på artbeskrivningen och kolla på dom olika fiskarna som du har, så ser du vad dom olika behöver för storlek på akvarium och vattenkvalitet o så vidare..

alla fiskar ska inte ha samma temperatur,, och inte samma vattenvärden.
#3 - 5 november 2006 22:27
Välkommen till forumet!!

Fiskar är ju experter på att tigga mat, å är man inte stark nog att stå imot dom små gulliga liven är risken att du matar ihjäl dom.
Men en fungerande tumregel är att ha i så mycket mat att det kan ätas upp på mindre än minuten,

Lycka till!

//Michael N
#4 - 5 november 2006 23:23
Hej Mini och välkommen till Zoopet
Är ditt akvarium helt nystartat bör du först läsa igenom
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
Om du ser i menyn till höger på Zoopets startsida hittar du flera intresanta artiklar om fisk, vatten, mat mm mm.
Du kan även läsa i artregistret om dom fiskar du har.

Och det är som chalmeristen säger fiskar är otroligt duktiga på att tigga, men du bör vara väldigt återhållsam med mat när akvariet är nystartat pga risken för höga halter av nitrit dom första veckorna innan filterbakterierna etablerat sig och du borde kanske skaffa ett test för detta och desutom bör du tillsätta bakteriekultur om du inte redan gjort det

Ditt fiskval är kanske inte helt optimalt pga Guldfisk/Slöjstjärt och scalaren blir med tiden för stora för ditt akvarium.

Temperaturrekomendationen för respektive art hittar du när du tittar på dina fiskar i artregistret och du får försöka hitta nån medelväg så att dina fiskar trivs någorlunda.

Men fråga på, du säkert svar på det mesta du vill veta.
#5 - 6 november 2006 17:43
Mini skrev:
Hej,

Vi har införskaffat ett 108-liters akvarium och har 10 zebrafiskar, 1 mal, 4 cyklopfiskar, 2 guldfiskar, 2 stora scalarer och 3 små. Alla verkar må jättebra, men jag undrar vad den optimala temperaturen ska vara? Just nu ligger den på 26 grader.

Undrar också om det räcker att mata 1 gång per dag. Tar då ca 1 och en halv nypa av ngt flingfoder, och 6 st små kulor (åt guldisarna och cyklopen). Det snaskas upp fort, men jag tycker alla fiskar verkar tigga senare på dagen??? Inbillning?

Är det lagom med fisk?

Tack för svaren. Kul att det går så snabbt. De verkar ju må bra fiskarna så det kanske är det man ska titta lite på om man nu ska hitta en "medeltemp". Blir de för stora så får vi hitta nya hem till dem helt enkelt.
#6 - 6 november 2006 18:18
Med fodret ska fiskarna få de vitaminer de behöver.
6 små pellets vid 26 grader verkar lite.
2 % av fiskens vikt när de inte är vuxna brukar anses som minimum för Guldfisk.
Bilagor:
#7 - 6 november 2006 18:36
Nja jag menade att du ska kolla på artbeskrivningarna ang temperaturen och vad dom äter, hur stora dom blir mm.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51

Om vi tar dessa så ligger 26 grader lite i överkant, du kan nog sänka till 24-25 grader.

Cyklopfisk vet jag inte vad det är och inte heller vilken mal du köpt så dom kan jag inte svara på.

Men det kanske är en sån mal och i så fall blir nog 24-25 grader lämpligt.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
#8 - 12 november 2006 19:26
Hur mycket mat???

Mini skrev:
Hej,

Är det lagom med fisk?

Hej,
alltid trevliga svar.
Kramfors, jag förstod inte riktigt vad du menade. 6 pellets är för lite vid 26 grader? Va?
Nu ger jag en nypa flingor två gånger om dagen. Pellets varannan dag och en tablett som sjunker (har en cyklopfisk som är lite blyg och det funkar för den). Tänkte nu ge 2 pellets varannan dag (till guldfiskarna) eftersom alla cyklopfiskar snaskar på tabletten på botten. Blir det för lite mat tycker du, ni?
Mvh
Ps. vad väger en guldfisk?:D
#9 - 12 november 2006 19:29
en guldfisk väger ungefär lika mycket som en sten ;)
#10 - 12 november 2006 19:55
en guldfisk väger ungefär lika mycket som en sten ;)

Hur mycket mat tycker du är lagom med tanke på de andra fiskarna. Guldfiskarna äter ju av allt.:p
#11 - 12 november 2006 22:12
vad är det för typ av mal du har *nyfiken* :D

en som simmar vid bottnen eller en som sitter på rutan som en sugpropp??
#12 - 13 november 2006 09:38
Det är en mal som sitter som en sugpropp, men den simmar vid botten också. Leopardfläckig.

Annons