Tema Asien

#1 - 30 januari 2011 15:00
Jag har gjort om mitt 105 liters då jag fick tömma det för jag fick en mindre läcka, det startades upp igår igen och det var bestämt sen tidigare att det skulle var Asientema på det.

Skall försöka hålla fiskar och växter till denna världsdelen och just nu har jag bara fisk och växter från asien så det börjar ju bra :)

Idag finns det 3 st Pygmeguramisar och 5 st Galaxys.

Inom kort kommer det komma i ca 20 st till galaxys.

Ge mig tips på om det är nåt jag behöver ändra för att få det mer asiatiskt eller på någon fisk som hade kul att ha i detta karet.
#2 - 30 januari 2011 15:13
Har du en heltäckande ramp på det?
Något jag skulle vilja testa nån gång är att plantera sådana där bambuskott man köper på typ IKEA i karet så att rötterna och en del av stammen är i vattnet medan en del sticker upp ovanför :)

Annars ser det bra ut! (Som vanligt ;) )
#3 - 30 januari 2011 15:19
jag har en vanlig 2 lysrörsramp och täckglas.
Ruttnar inte bambun ganska fort eller är det nåt jag bara fått för mig?

Skulle det passa att ha i några mosaikguramisar? De jag såg hos fiskaffären igår var mycket fina :)
#4 - 30 januari 2011 15:24
Tror inte de ruttnar. Har alltid haft mina "planterade" i en hög vas med bara vatten, och de växer ju på bra :) bara bladen får vara ovanför ytan så booorde det gå bra (i mitt huvud i alla fall)

Mosaikguramin skulle säkert funka bra, bara det inte blir problem med pygméerna så! Mosaikerna är sååå vackra! :) Älskar hur speciellt min hane har börjat se ut nu när han inte är så skygg längre :)
#5 - 30 januari 2011 15:31
Ok, då kanske det hade varit värt att testa en bambupinne.

Jag tänkte mest att mosaiken skulle kunna få komma i senare....när pygmeerna försvinner.
#6 - 30 januari 2011 15:34
Dåså, då borde det funka finfint :)
#7 - 30 januari 2011 15:41
Kuhliisar, dessa kanske man skall ha som bottenfisk eller finns det nåt annat roligt?
Är så dåligt insatt på dessa fiskar och det är de jag hittat eller kanske botier...
#8 - 30 januari 2011 15:59
aah, har 5 stycken kuhliis i mitt :) Ofta kan man i arteskrivningar läsa att de är ensamfiskar, men det tycker inte jag alls stämmer! Ofta kan man se en liten slingrande hop bestående av en tre individer som ligger och myser i någon javaormbunke :p

Mina är inte heller ett dugg skygga utan är ofta framme på dagarna också. Och vet man var de bor så är de inte alls svåra att få syn på ;) Har en STOR som tagit en egen javaormbunke i besittning, tre stycken som bor i stenröset och så minstingen som har valt att bosätta sig i filtret *fniss* Trodde den fastnat först när jag såg huvudet sticka ut ur ett hål på baksidan, men den kan lätt komma både dit och därifrån:)

Riktigt mysiga fiskar som gillar att ha saker att böka in sig under! :)
#9 - 31 januari 2011 00:47
Bambu är gräs så visst kan den ruttna rejält om den inte trivs och ges sådana förhållanden, tänk möglande hö och förmulnande höstgräs. Men har man lite koll så! :)

Hittade ett par länkar med biotop:
http://badmanstropicalfish.com/biotope/biotope2.html
http://badmanstropicalfish.com/biotope/biotope3.html
http://www.aquarium-fish.info/biotope8.php
http://www.aquarium-fish.info/biotope9.php

Man kan nog beskriva det som slammigt och dunkelt utav alla beskrivningar, med en hel del raka växter som växer från botten och täcker ytan.

Jag slår ett slag för dvärgbotior, helt fantastiskt roliga och busiga till max! :)
#10 - 31 januari 2011 08:30
Bambu är gräs så visst kan den ruttna rejält om den inte trivs och ges sådana förhållanden, tänk möglande hö och förmulnande höstgräs. Men har man lite koll så! :)

Självklart kan det väl hända, men är inte det lika med alla akvarieväxter? Den ska ju inte heller vara helt under ytan, utan bara planterad i botten (bifogar hastigt ihopknepad och väldigt ful paint-bild) :p Eller blir det problem i alla fall? Jag vet inte, det var bara en tanke som slog mig för ett tag sedan, och sedan såg jag att Hannesc hade funderat på samma sak till sitt asien.. :)

Annars var de där länkarna bra, har du fler?! ;)

[ATTACH=CONFIG]41803[/ATTACH]
#11 - 31 januari 2011 10:14
japp. har den iden till mitt. dock är det inte bambu utan Dracena. men det ser ju ut som bambu. bra bild mimli
#12 - 31 januari 2011 10:49
Okej, dracena då ^^ men just såna! Finns ju både hel raka och med såndär spiral i toppen :)
#13 - 31 januari 2011 11:06
japp. om jag kör på detta så blir det den raka. hittade ingen bild på den bara :P
Bilagor:
#14 - 31 januari 2011 18:40
Igår när jag hörde hur det knorrade i karet och hanarna spände sig mot varandra så tänkte jag att dessa fiskar vill jag inte byta ut så det fick bli en tripp till fiskaffären och 4 st Pygmeguramisar fick komma med hem.:)
Så nu har jag 7 st utav dessa knorrfiskar:p
#15 - 31 januari 2011 18:50
Vad härligt! :D
Har du kommit på något sällskap?
#16 - 31 januari 2011 18:52
nä, det kan få vänta lite.
Kommer ju att snart fylla ut med ca 20 galaxys, vet inte riktig leveransdatumet ännu.
#17 - 31 januari 2011 18:54
Resten av familjen kommer undra vem det är i huset som knorrar. :p
#18 - 31 januari 2011 18:58
Det var det jag tänkte......;):)

Det är helt otroligt vad småfiskar kan framkalla i ljudstyrka, nog att vattnet förstärker ljudet men ändå..
#19 - 31 januari 2011 20:43
Vad kul! :) Ja varför byta bort något man gillar? :) Häftigt med ljuden också!
#20 - 3 februari 2011 18:42
Här kommer lite bilder:)

Så här ser karet ut idag och jag hoppas att växterna snart skall växa till sig så att det blir grönare.
#21 - 3 februari 2011 19:13
Snyggt! Vilka härliga flytväxtrötter, Vill ha (men vill inte minska cirkulationen så det kan jag glömma.. : ( )
#22 - 4 februari 2011 16:39
Ser bra ut.
#23 - 4 februari 2011 17:17
Snyggt! Vilka härliga flytväxtrötter, Vill ha (men vill inte minska cirkulationen så det kan jag glömma.. : ( )

lillfrasse skrev:
Ser bra ut.

Tack!

Tycker att det är lite ljust i karet skulle vilja få det lite mörkare till utseendet, vad tror ni om att lägga i lite eklöv?
#24 - 4 februari 2011 17:50
PiaJo skrev:
Tack!

Tycker att det är lite ljust i karet skulle vilja få det lite mörkare till utseendet, vad tror ni om att lägga i lite eklöv?

Då får du en lite brunare/mörkare nyans i karet men EK finns inte i asien ;)
#25 - 4 februari 2011 18:57
Nä, det har du rätt i jag kanske kan få till en rot eller nåt som färgar vattnet lite eller så får jag vänja mig, för hoppningsvis så tar sig växterna snart så att det blir grönare.

Jag har ju alltid haft en massa rötter i karet då jag kör SA innan och då har det mörkare kommit naturligt så att säga..
#26 - 4 februari 2011 18:59
Jag släppte i ca 10 st röda körsbärsräkor i karet när jag startade upp det men har inte sett en enda förrän idag och då den blev genast "attackerad" av guramisarna, de blev inte så i 54 litarn, konstigt att de helt plötsligt inte går ihop...
#27 - 4 februari 2011 20:02
PiaJo skrev:
Jag släppte i ca 10 st röda körsbärsräkor i karet när jag startade upp det men har inte sett en enda förrän idag och då den blev genast "attackerad" av guramisarna, de blev inte så i 54 litarn, konstigt att de helt plötsligt inte går ihop...

Är det både hanar och honor av guramisarna? Du har ju slängt i några till de kan ju vara revir hävdande under lektiden annars brukar de ju vara rätt försiktiga.
#28 - 4 februari 2011 20:25
Jag vet faktiskt inte om hur många honor och hannar jag har, vet iallafall att jag har minst 2 hannar för de spänner sig för varandra och knorrar riktigt högt och jag en som jag tror är en hona så det kan ju vara lite lek på gång:)
#29 - 4 februari 2011 20:40
PiaJo skrev:
Jag vet faktiskt inte om hur många honor och hannar jag har, vet iallafall att jag har minst 2 hannar för de spänner sig för varandra och knorrar riktigt högt och jag en som jag tror är en hona så det kan ju vara lite lek på gång:)

Du får hålla lite koll på dem och se hur det utvecklar sig.
#30 - 4 februari 2011 20:50
(Psst! Jag har en hel del eklöv i mitt asien nu ;) )
#31 - 4 februari 2011 20:53
Fuskis...;):) skall det vara asien fullt ut så skall det vara det. Säger Lillfrasse att det inte finns eklöv i asien så blir det inga sånna hos mig...vill försöka hålla det så asien så länge som möjligt.
#32 - 4 februari 2011 20:58
Jag vet inte om det finns sådana där mandellöv i asien kanske de hat jag dålig koll på.
#33 - 4 februari 2011 21:06
PiaJo skrev:
Fuskis...;):) skall det vara asien fullt ut så skall det vara det. Säger Lillfrasse att det inte finns eklöv i asien så blir det inga sånna hos mig...vill försöka hålla det så asien så länge som möjligt.

Haha, nämen visst. I fiskväg har jag bara asien, men i växtväg är det bara till största del asiatiskt. Känns onödigt att slänga ut välmående växter! Men de byts nog ut, sakta men säkert ;)

lillfrasse skrev:
Jag vet inte om det finns sådana där mandellöv i asien kanske de hat jag dålig koll på.

Mandellöv är häftiga! Såna skulle jag ha om jag fick tag på!
#34 - 4 februari 2011 21:08
Är det Terminalia catappa så finns de i asien också, enligt wiki i alla fall!
#35 - 4 februari 2011 21:09
Miliimli skrev:
Haha, nämen visst. I fiskväg har jag bara asien, men i växtväg är det bara till största del asiatiskt. Känns onödigt att slänga ut välmående växter! Men de byts nog ut, sakta men säkert ;)

Mandellöv är häftiga! Såna skulle jag ha om jag fick tag på!

Undrar vart man kan köpa mandellöv, nån som vet?
#36 - 4 februari 2011 21:12
PiaJo skrev:
Undrar vart man kan köpa mandellöv, nån som vet?

Hittade
http://www.ebishop.se/naturprodukter/13-mandelblad-5st.html
#37 - 4 februari 2011 21:13
Tror VD köpte, men vet inte om han hittade i någon affär eller beställde över nätet...
#38 - 4 februari 2011 21:20
Jag hittade på plantswap (tror jag?) och har en hel del. Enda problemen jag har med dessa är att de kan flyta ett bra tag i början, det är ju framförallt då de släpper mycket gott, samt att äppelsnäckor verkar gilla dessa och få de att "ruttna" på kanske 1½ vecka.

På tal om det har jag inte slängt i nya så nu är det dags, dvärgbotiorna älskar att mysa under och rota på dessa!
#39 - 5 februari 2011 15:36
Snacka om att "living on the edge" :)

PS, helenan är urtagen ur karet nu ;) visste inte om att den fanns där..
#40 - 5 februari 2011 15:39
Här kommer lite gamla bilder, de är tagna i det gamla guramikaret.
#41 - 5 februari 2011 15:42
De är läckra! Ser ut som en blandning mellan blågurami och någon danio. :)
#42 - 8 februari 2011 21:11
hejsna, väldigt snyggt akvarium.
håller själv på å bygger upp en asien biotopp i ett 375L.

ja undrar lite över din växter. du har en flytväxt där med väldigt långa rötter, vad är det för någon?
tror den va me på första bilden här i tråden.

/H
#43 - 8 februari 2011 21:13
Tack :)

Flytväxten är: Limnobium laevigatum även kallad frogbit.

Den gillar ganska lugna vatten så den passar mycket bra med guramisar.
#44 - 8 februari 2011 21:20
aha, men de är väl ingen asiatisk växt? tänkte på ditt asien tema =)

sen undrar jag, får de inte va för mycke cirkulation i akvariet för guramis?
försökte hitta nån info om de men ja kunde inte hitta att det stod någonstans.

har tänkt att skaffa mosaik gurami och blå gurami till mitt asien kar.
#45 - 8 februari 2011 21:23
Näää, det är väl det jag fuskat på [:o] men jag gör det för guramisarna för det blir en lugn vattenyta fast man kan öka cirkulationen på pumpen.
#46 - 8 februari 2011 21:28
aha, så man kan lösa den starka strömmen med fler flytväxter.. hmm har ja inte tänkt på.

har en eheim som pumpar 1200L å så har ja satt ett böjt pv rör som ja riktat mot ytan för att bryta ytan och få ner syre i vattnet, å effekten av det blir att de blir väldigt kraftig cirkulation.
men de borde alltå inte va några problem med det om man har många flytväxter?

sen undra ja, kan man räkna musselblomma (pistia stratiotes) som asiatisk? har du nån koll på de?
#47 - 8 februari 2011 21:31
MrH skrev:
aha, så man kan lösa den starka strömmen med fler flytväxter.. hmm har ja inte tänkt på.

har en eheim som pumpar 1200L å så har ja satt ett böjt pv rör som ja riktat mot ytan för att bryta ytan och få ner syre i vattnet, å effekten av det blir att de blir väldigt kraftig cirkulation.

men de borde alltå inte va några problem med det om man har många flytväxter?

sen undra ja, kan man räkna musselblomma (pistia stratiotes) som asiatisk? har du nån koll på de?

Det där med pumpar är bättre att du lägger fråga i forumet, för jag är så dålig på det där med pumpar och så...[:o]

Musselblomman vet jag faktiskt nästan inget om, tror att de inte vill ha täckglas och/eller lägre vattennivå.
#48 - 8 februari 2011 21:37
haha oki, sorry :P drogs liksom bara med ;)

mjo, mina som ja har verkar inte trivas någe vidare faktiskt :/
har innskaffat lite dammlevermossa nu som ja tänkte skulle få agera flytväxt. får se hur den tar sig.

länk till min projekt tråd :http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144777
dock inga bilder än men ska försöka ordna de i morron tänkte jag.
#49 - 9 februari 2011 18:40
MrH skrev:
haha oki, sorry :P drogs liksom bara med ;)

mjo, mina som ja har verkar inte trivas någe vidare faktiskt :/

har innskaffat lite dammlevermossa nu som ja tänkte skulle få agera flytväxt. får se hur den tar sig.

länk till min projekt tråd :http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144777

dock inga bilder än men ska försöka ordna de i morron tänkte jag.

Jag svarar gärna om jag kan.

Lycka till med ditt projekt, skall bli spännande att följa!
#50 - 9 februari 2011 19:16
Hur många kuhliålar hade varit lämpligt i detta karet?
#51 - 15 februari 2011 20:34
Jag undrar om jag inte har lek på gång i karet...kan det vara det :confused:

Har två guramisar som liksom slingrar sig runt varandra och är allmänt kärleksfulla, den ena är rätt tjock (romstinn?) och de simmar sakta och gärna inne bland växterna...

Idag har det för övrigt knorrats en hel den på eftermiddag, flera har spännt sig mot varandra.
#52 - 22 februari 2011 20:18
På fredag kommer jag att få hem ca 20 st Galaxys till :p:)

Jag har 5 st sen innan så det kommer bli ett bra antal, tror jag.
#53 - 22 februari 2011 20:22
då får du lägga upp lite bilder pia :)
#54 - 22 februari 2011 20:23
Jepp, det kommer på fredag :)
#55 - 22 februari 2011 20:23
Kul med ny fisk, och kul med lek :) Mina mosaiker har också lekt de senaste dagarna - SÅ intressant beteende :)

Antalet kuhliiålar.. karet var runt 100 l va? Har 5 st i mitt och tycker det är ganska lagom :)
#56 - 22 februari 2011 20:27
Jag har 4 st, köpte dessa för ca en vecka sen.

Här kommer en bild på hur det ser ut nu, fast med lite mer växtlighet och till helgen kommer det att planteras mer små cryptos här och där, kan bli snyggt.

Här även lagt i lite smårötter, men har ingen ny bild på det.
#57 - 22 februari 2011 20:35
Snyggt! och härligt med de där rötterna som hänger ner från flytväxterna :)
#58 - 22 februari 2011 20:54
Ser riktigt bra ut! Cryptos blir fina när de tar sig. :)
#59 - 22 februari 2011 20:57
Miliimli skrev:
Snyggt! och härligt med de där rötterna som hänger ner från flytväxterna :)

Ser riktigt bra ut! Cryptos blir fina när de tar sig. :)

Tack!

Gör så gott jag kan så det är roligt att fler än jag tycker det är fint :)
#60 - 25 februari 2011 18:32
Här kommer lite bilder på karet och de nya Galaxysarna:)
#61 - 27 februari 2011 09:16
Idag planterade jag en kruka av den fina Crypto-Parva.

Hoppas att de sprider sig lite så att det blir mer täckande, annars har jag en kruka kvar men vill helst ha denna i mitt större kar.

Jag får inte med mig några bilder, det går inte att ladda upp, så det får vänta :(
#62 - 27 februari 2011 09:22
De sprider sig nog, men förgymmat sakta;)...
#63 - 27 februari 2011 18:48
Bilder:)
#64 - 22 maj 2011 12:36
Dags för en uppdatering fast det händer inte mycket i karet, det går och puttrar som det skall.:)

Så här ser det ut idag efter vattenbytet.
#65 - 27 maj 2011 19:17
Fint!
Du som har pygméguramisar, hur många tror du jag bör/kan ha i 30 liter?
Tror dom skulle passa finfint in då jag har svagt ytflöde och flytmossa. :)
Har iofs 10 mehrarasboror men dom tar ju ingen plats :p
#66 - 27 maj 2011 19:47
Falconer skrev:
Fint!

Du som har pygméguramisar, hur många tror du jag bör/kan ha i 30 liter?

Tror dom skulle passa finfint in då jag har svagt ytflöde och flytmossa. :)

Har iofs 10 mehrarasboror men dom tar ju ingen plats :p

Vågar inte svara på hur många du kan ha i ett 30 kar, jag hade 6 st i ett 54 liters innan de fick flytta till detta kar.

De gillar verkligen lågt vattenflöde och växter på ytan så i det fallet kommer de att trivas utmärkt, hoppas att någon kan svara på hur många du kan ha.
Jag skulle tippa på max 3-4 st.
#67 - 27 maj 2011 20:36
Ja, tänkte oxå kanse 3-4. Men vet du om man helst bara ska ha en hane så dom inte slår ihjäl varann eller om det går bra med typ 2+2? Ska förövrigt ha massor med växter så det lär finnas gömställen iaf. :D

Annons