375L Asien kar. tips och trix mottages.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    375L Asien kar. tips och trix mottages.

    har ett 375L som just nu inhyser 1st silverhaj, 3st praktbotia och 1st gibbiceps.
    tanken är att göra en ren asien biotopp med växter och fisk, så gibbin får flytta någon annastans när de väl blir dax.

    har läst om olika fiskar och växter och försökt hitta en bra kombination, då jag ej har någon större erfarenhet så får ja dra min tillit till det som står att läsa i böcker och på internet.

    har i allafall knåpat ihop en liten drömlista över fiskar.
    har inte en aning om hur vida dom går att få tag på lätt eller om dom är dyra, men som sagt. detta projekt är än sålänge bara i tankarna.

    här är listan på fiskarna allafall.

    Asiatisk Haramal - 1st
    Kuhlii ål - 2st
    Pakistanbotia - 2st
    Blå Danio - 8st
    Siamesisk algätare - 4st
    Fenfläcksrasbora - 10st
    Mosaikgurami - 3st
    Blå gurami - 3st
    Silverhaj - 2st
    Praktbotia - 3st


    om jag har gjort min hemläxa väl så borde den kombinationen fungera bra.

    det jag undrar är naturligtvis,

    *är det för många fiskar?
    *är det någon som kanske inte borde vara med där?
    *tror någon med erfarenhet att detta kommer fungera?
    *någon annan kombination kanske?
    *någon som vet priser på fiskarna? ett ungefärligt pris då dom kan ju variera från olika affärer.

    tipps å råd mottages tacksamt.

    som sagt, ja är mer eller mindre nybörjare så ja kan ju ha tänkt helt galet här.

    /H
    Senast redigerad av MrH; 09 February 2011, 11:03.
    MrH ---> 175L SA kub
  • stavhem
    • October 2010
    • 24

    #2
    Tror att dom arterna är ganska billiga, skulle tro att det blir ganska fint.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Personligen skulle jag försöka få fler av de som är stimfiskar istället för så många arter. Botiorna skulle kunna vara en av arterna fast kanske 6st och utöka stimmer Kuhli samt Danio lite.

      Bara min femma!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        har tänkt på de också, att strunta i pakistan å bara köra praktbotia.
        sen öka danio å fenfläck me 3st till varge.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          inga fler som har synpunkter?
          alla råd å tipps mottages med öppna armar.

          /H
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            Nå, då var det igång med Asien temat.
            just nu innehåller akvariet 1st silverhaj, ska bli 1st till. 3st praktbotia och 5st siamesik algätare.
            sen blir det tillökning med Haramal 2st, Kuhlii ål 4st, Blå Danio 10st, Rödstjärtsrasbora 10st, Mosaikgurami 3st, Blå gurami 3st.

            växter just nu är javaormbunke, javamossa, skruv vallisneria, dammlevermossa och gälört.
            ska även inskaffa Siamesisk hygrophila och Becketts cryptocoryne.

            kör med sand som bottenmaterial och ett eheim innerfilter på 1200L/h

            någon som har synpunkter och ideer så är det hjärtligt välkommet.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Hygroryza aristata, som jag har, är en asiatisk flytväxt men det finns en hel del andra växter så som de kosmopolita. Det är det enda äkta gräset man bladen dör direkt de kommer under vatten.

              Sök på kosmopolit på artsöken här så får du ett par till.


              Välj sydostasien och flytväxt så får du ett par till. Mimosa amphibium skulle jag skaffa men tyvärr så fick jag inte tag på den av säljaren.

              Edit: Neptunia oleracea var det visst och inte mimosa!
              Senast redigerad av VisualDarkness; 08 February 2011, 23:09.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ursprungligen postat av MrH
                Nå, då var det igång med Asien temat.
                just nu innehåller akvariet 1st silverhaj, ska bli 1st till. 3st praktbotia och 5st siamesik algätare.
                sen blir det tillökning med Haramal 2st, Kuhlii ål 4st, Blå Danio 10st, Rödstjärtsrasbora 10st, Mosaikgurami 3st, Blå gurami 3st.

                växter just nu är javaormbunke, javamossa, skruv vallisneria, dammlevermossa och gälört.
                ska även inskaffa Siamesisk hygrophila och Becketts cryptocoryne.

                kör med sand som bottenmaterial och ett eheim innerfilter på 1200L/h

                någon som har synpunkter och ideer så är det hjärtligt välkommet.
                Fler praktbotior är fortfarande vad jag ser som prio. De har mycket energi och behöver busa av sig med sina vänner för att vara snälla.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Fler praktbotior är fortfarande vad jag ser som prio. De har mycket energi och behöver busa av sig med sina vänner för att vara snälla.

                  tycker dom är ganska snälla nu, men jo tanken finns att skippa kuhli å ta flera botior istället.
                  lite drygt me kuhli om man ska behöva oroa sig för att den rymmer hela tiden :P haha.

                  men du tror att man kan ha 6st botior i 375L? dom blir ju ganska stora, men de kanske tar lång tid innan dom blir de?
                  nån koll på hur fort dom växer?

                  sen funderar jag på om ja faktiskt inte skulle kunna ha 4st silverhajar?
                  tanken jag har är att uppgradera till ett 700L inom 2år. men de borde väl funka fram tills dess?
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Nejnejnej, fleer kuhliis! Meera kuhliis åt folket!

                    De tar inte så mycket plats, så du kan ändå fylla på med botior, och mina har aldrig visat några rymmningstendenser. Dessutom hittar du inte en fisk med så SÖTT ansikte som ålarna De gillar också att vara flera, hittar nästan alltid 3 av mina 5 i en enda slingrande hög när de drar fram för att leta efter mat.
                    Mina är inte heller ett dugg skygga och man ser dem lika mycket om dagen som om man kikar in efter att lampan släkts

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Nejnejnej, fleer kuhliis! Meera kuhliis åt folket!

                      De tar inte så mycket plats, så du kan ändå fylla på med botior, och mina har aldrig visat några rymmningstendenser. Dessutom hittar du inte en fisk med så SÖTT ansikte som ålarna De gillar också att vara flera, hittar nästan alltid 3 av mina 5 i en enda slingrande hög när de drar fram för att leta efter mat.
                      Mina är inte heller ett dugg skygga och man ser dem lika mycket om dagen som om man kikar in efter att lampan släkts

                      jo de är ju de, dom är ju himla trevliga.
                      får överväga lite hur ja ska göra, å i värsta fall så får man väl sätta nät för ventilations hålen i glaset =)
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        lite bilder. kommer flera under dagen.



                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Ser bra ut! Kommer bli nice när växterna tagit sig Och som sagt, mina ålar har aldrig visat några rymningstendenser

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Ser bra ut! Kommer bli nice när växterna tagit sig Och som sagt, mina ålar har aldrig visat några rymningstendenser
                            tack
                            jo växtligheten är ju inte färdig på långa vägar, ska i med mycke mera växter.
                            men det tar sin lilla tid och man ska ju inte skynda med sånna här projekt

                            kommer bättre bilder senare under dagen.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Hygroryza aristata, som jag har, är en asiatisk flytväxt men det finns en hel del andra växter så som de kosmopolita. Det är det enda äkta gräset man bladen dör direkt de kommer under vatten.

                              Sök på kosmopolit på artsöken här så får du ett par till.


                              Välj sydostasien och flytväxt så får du ett par till. Mimosa amphibium skulle jag skaffa men tyvärr så fick jag inte tag på den av säljaren.

                              Edit: Neptunia oleracea var det visst och inte mimosa!
                              Såg du inlägget?
                              Ursprungligen postat av MrH
                              tycker dom är ganska snälla nu, men jo tanken finns att skippa kuhli å ta flera botior istället.
                              lite drygt me kuhli om man ska behöva oroa sig för att den rymmer hela tiden :P haha.

                              men du tror att man kan ha 6st botior i 375L? dom blir ju ganska stora, men de kanske tar lång tid innan dom blir de?
                              nån koll på hur fort dom växer?

                              sen funderar jag på om ja faktiskt inte skulle kunna ha 4st silverhajar?
                              tanken jag har är att uppgradera till ett 700L inom 2år. men de borde väl funka fram tills dess?
                              Det är när de blir äldre som du kan bli lite stressande för andra om de inte får avreagera sig. Botior är trots allt busiga fiskar.
                              Jag tror inte de växer så jättesnabbt med tanke på hur dyra stora ex är. De är även hyfsat stort bortfall på den arten under uppväxt om jag förstått rätt.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...