Tanganyika 240 l

#1 - 16 januari 2016 14:55
Har inte alls varit aktiv här inne på länge. Våra två kar bara går på, händer inget speciellt, då blir det inte mkt att skriva om. Har idag ett 125 l Tanganyika och ett 240 l SA-kar, och ett par torrlagda kar i förrådet. Vi tänker gå ned på bara ett kar ett tag, hinner inte med mer just nu. Närmast till hands ligger att stänga det mindre karet, men fiskarna där i har blivit riktigt fina så dem vill vi ha kvar. Funderar därför på att göra om det större till ett Tanganyika. Bakgrunden är rätt, en BTN Rocky tror jag den heter.
Har börjat kika på filmer av TA-kar i samma size är att hitta en bra fiskmix. De vi har idag som vi vill behålla är fyra st Calvusar, tror det är 2+2 av storleken att döma, och en gökmal.

Då kommer den klassiska frågan till er: vad mer tycker ni vi ska ha? Inte prinsessor.

Hoppas nu på många goda idéer och kanske bilder på hur era TA-kar ser ut!

Happy Saturday ☺️
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 januari 2016 15:27
Varför inte Julidochromisar
admin
Christian Alfredsson
#3 - 16 januari 2016 15:45
Fler gökmalar. Blir de typ 4 så blir de väldigt aktiva och roliga att se på. Snäckskalslekare är kul.

Någon Leptosoma som går överst kanske kan vara snyggt? Ett stim på 10 st eller så?
#4 - 17 januari 2016 08:27
Tack för tips! Aha, fler gökmalar, absolut 👍. Kommer ha kvar några ancistrus också, tror mig ha förstått att de klarar TA-vattnets värden.

Juliochromis, ja de tror jag får följa med och stanna, vi hade ett par där hanen dog så honan får nya kompisar tänker jag.

Leptosoma hade jag gärna haft, roligt med munruvare, men de vill väl ha 500 l?

Fler tips? Finns det nåt som funkar som inte är grått/vitt? Nån annan munruvare?
#5 - 17 januari 2016 08:48
Paracyprichromis nigripinnis - vad tror ni om dem?
admin
Christian Alfredsson
#6 - 17 januari 2016 09:13
Jag har bara haft Paracyprichromis nigripinnis en gång och var då lite besviken på dem. De var väldigt lugna hos mig och färgade dåligt. Men det är ju bara en erfarenhet.

Du hade helt rätt om Leptosoma. Kolla in Cyprichromis[FONT=trebuchet MS, Lucida sans, Arial][COLOR=#337ab7][SIZE=14px] [/SIZE][/COLOR][/FONT]zonatus - den ser ut att kräva mindre.

Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 januari 2016 10:17
Jag tycker att P. nigripinnis https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=552&SOK=1 är riktigt trevliga och dessutom lättlekta. Det är dock viktigt med en dämpad belysning annars är de inte snygga
#8 - 17 januari 2016 11:19
Hm lite skiftande om nigripinnis m a o. Belysning - i dagsläget har jag Juwels egna ramp. En tanke är att byta den mot en glasskiva och placera annan belysning på. Men vad kan ni tipsa om där?
admin
Christian Alfredsson
#9 - 17 januari 2016 11:31
Den finns ersättningsledrör som du kan montera in från Juwel om du tycker rampen är snygg och bara vill ha starkare belysning
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 januari 2016 11:45
Ännu bättre är att använda rejält med flytväxter i en del av akvariet eller om man vill ha mer "biotopriktigt" använda typ "BTN-moduler på ytan.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 17 januari 2016 12:42
Kjell hade en gång ett stort hörnakvarium med flera moduler som gjorde skuggade områden. Har du inte en bild kvar på det?
#12 - 17 januari 2016 14:19
Skuggande BTN-moduler? Låter intressant, men hur? Flytväxter, jag har haft förr men det slutade alltid med att de var samlade i nåt hörn dit de förts av cirkulationen, och merparten av ytan var öppen ändå. Tips på sorter?
#13 - 17 januari 2016 16:30
Anne, du kan lägga en rostfri tunn tråd längs ytan. Jag har gjort så att jag bockat till den och hängt den där insuget går ner. Den ligger på ytan snett från bakkant till mittstaget (om man nu har ett sånt). Mmm, undrar om du fattar min dåliga beskrivning :).

//Inger
#14 - 17 januari 2016 17:51
Inger - vilken god idé, tack!

Ojojoj nu har jag hittat ett 450 l med mått som skulle funka hos oss.... Vi har länge suktat efter ett större, men får inte in ett m standardmåttet för 540... Detta vi nu hittat är ett Juwel Rio, de går ju knappt att få tag i! Åh måste tänka tänka......
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 januari 2016 19:10
[QUOTE=Anne Gisela;n2348777]Skuggande BTN-moduler? Låter intressant, men hur? [/QUOTE]
Man kan limma fast dom så att de täcker en del av vattenytan
#16 - 18 januari 2016 07:46
Aha, då förstår jag!

Karet jag kikar på har fel färg så jag funderar på att foliera om eller måla.... Tips?
#17 - 21 januari 2016 07:09
Nu borde jag ändra titeln på den här projekttiden till Tanganyika 450... men det verkar jag inte kunna.

I alla fall så har vi mer eller mindre bestämt oss för att ersätta våra två mindre kar med ett Juwel Rio 450. Vi köper det beggat, finns säkert nån repa men det kan jag leva med. Måtten stämmer för vårt hus, och det avgör modellen.
Inriktningen blir Tanganyika. Det medföljer 2 st Eheim 3e professional 2078, kapacitet 1850 l/timme - originalpumpen är urtagen. Osäker om vi kommer köra båda pumparna, TA vill ju ha fart, men SÅ mkt fart? Vi har aldrig haft extern pump så det här känns både spännande och skrämmande - vatten som går utanför karet, hu...
Det sitter en slimlinebakgrund i. Inte vad vi valt själva, hade velat ha en BTN Tanganyika. Vi får se vad vi gör där, svårt lossa en slimlinebakgrund gissar jag. Men jag är rädd att det blir svårt att inreda snyggt i ett så stort och högt kar utan att det ser naket ut med den bakgrunden.

Oj nu är jag visst framme vid jobbet, får fortsätta sen. Gärna kommentarer o glada tillrop och tips!
#18 - 21 januari 2016 20:11
Corydoras - funkar väl inte i TA vattenvärden? Jag har ju ett gäng, trist att göra mig av med dem...
#19 - 21 januari 2016 20:27
Fortsätter fnula för mig själv.

Fiskval, det större karet ger ju helt andra möjligheter! Jag vill ha kvar mina Calvusar som sagt, de har blivit så himla vackra och stora nu efter något år, växer låååångsamt. Julidochromishonan får nog en hane till sig, hon får stanna kvar. Multisarna är jag lite osäker på, ganska trist firre tycker jag... Leptosoma Tror jag nu att jag ska ha!

2+2 calvus
1+1 julidochromis
3-4 gökmalar
5-8 ancistrus i olika storlekar (har dem idag, får väl se hur mga jag vill ha kvar)
X st leptosoma

Hur skulle detta bli? Julidochromis och malar kring botten, leptosoma i övre skicket (och tredimensionellt har jag förstått), calvus i mitten? Kan jag ha fler arter? Eller fler exvis Calvusar?

Någon som har förslag på någon annan trevlig sammansättning? Jag är sugen på hästnosar - skulle det funka?
#20 - 21 januari 2016 20:34
Leleupi?
admin
Christian Alfredsson
#21 - 21 januari 2016 21:03
[QUOTE=Anne Gisela;n2349116]Leleupi?[/QUOTE]

Nu snackar vi! En av mina favoriter. Hade med ett kar i fototävlingen där jag hade ett gäng

#22 - 21 januari 2016 21:10
Åh så snygga!! Hur är deras beteende? Skulle de passa m t ex Calvusar, jullar och leptosoma?

[QUOTE=admin;n2349117]

Nu snackar vi! En av mina favoriter. Hade med ett kar i fototävlingen där jag hade ett gäng

[/QUOTE]
#23 - 21 januari 2016 21:11
Cunningtonia longiventralis - otroligt vacker på bilderna, men verkar väldigt ovanlig?
#24 - 22 januari 2016 17:48
Corydoras i TA? Önskar svar eftersom jag annars skyndsamt ska lägga ut dem.
admin
Christian Alfredsson
#25 - 22 januari 2016 18:17
Jag har aldrig provat Corydoras i TA, men jag skulle avstå då det skulle kännas väldigt konstig för mig.

Kollar du till exempel på den här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=903&SOK=1 så är det ju ganska okey vattenvärden, men jag hade nog avstått ändå.

admin
Christian Alfredsson
#26 - 22 januari 2016 18:19
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1 fungerar fint med de fiskar du hade förslag på. De kan vara arga inom gruppen och försvara revir. Jag kan verkligen rekommendera att ha många så är de framme mer.
#27 - 22 januari 2016 19:06
Imorgon åker vi o kikar på tänkt kar, hoppas det är bra så att vi tar med det hem... Sen kan planeringen börja på allvar!
#28 - 22 januari 2016 19:07
Det är Corydoras Sterbai jag har, de vill ha Max 7 i pH... Det blir nog att lägga ut dem.

[QUOTE=admin;n2349173]Jag har aldrig provat Corydoras i TA, men jag skulle avstå då det skulle kännas väldigt konstig för mig.

Kollar du till exempel på den här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=903&SOK=1 så är det ju ganska okey vattenvärden, men jag hade nog avstått ändå.

[/QUOTE]
admin
Christian Alfredsson
#29 - 22 januari 2016 20:13
Känns snyggt att du avstår.
#30 - 23 januari 2016 15:04
Då har vi kikat på karet och vi hämtar det imorgon. Fantastiskt fint skick, inte en skråma. Pedant kille som haft det. Han tömmer det ikväll, imorgon hämtar vi det. Kör förbi Akvarielagret så får de provtrycka pumparna, byta packningar och sätta material i dem. De skulle såga upp hål för tillströmning i en BTN-modul också, eftersom det sitter en slimlinebakgrund i karet och vi hill ha lite mer 3D-effekt så sätter vi i en modul. Den får samtidigt funka som gömma för pumpdelar och annat.

Tömmer de sista fiskarna från 240-karet ikväll, de flyttar till ny ägare, och sen flyttar jag över TA-fiskarna jag har som nu går i ett 125 l. Det karet lägger jag sen ut till försäljning.

Nu är vi igång! Och - kommer inte byta färg på det nya, det är snyggt i svart och det kommer passa i vårt vita kök med svarta detaljer!
admin
Christian Alfredsson
#31 - 23 januari 2016 17:33
Låter som vi får bilder inom några dagar!
#32 - 23 januari 2016 19:03
Bottensubstrat, undrar vad vi ska ha. Hittills har vi kört Julas blästersand i alla kar, bekvämt då ingen sköljning behövs och dessutom ganska snygg sand. Men vad vill sådana TA-fiskar ha som vi tänker oss?
admin
Christian Alfredsson
#33 - 23 januari 2016 19:55
Jag har själv väldigt fin (1mm) korallsand. Men det är betydligt dyrare.

Fiskarna vill gärna gräva så fin sand är bra. Problem jag hade med blästersand var att jag hade kraftiga pumpar som sanden kom in i och fördärvade.
admin
Christian Alfredsson
#34 - 24 januari 2016 17:49
Fiskarna fungerar bra med vilken färg som helst på botten. Men ljus och fin sand tycker jag är snyggast själv.
#35 - 24 januari 2016 20:34
Korallsand funderar jag på. Vi har mjukt vatten med lågt pH, och när jag höjt pH sjunker det efter någon dag. Korallsand kan väl hjälpa till, om än långsamt, att hålla det stabilt?
admin
Christian Alfredsson
#36 - 25 januari 2016 06:16
Korallsanden bidrar absolut till att bibehålla bra vattenvärden. Jag har också mjukt vatten med neutralt pH som grund. Men bikarbonat, salt och korallsand så funkar mina Tanganyikaciklider.
#37 - 25 januari 2016 07:37
[QUOTE=admin;n2349256]Jag har själv väldigt fin (1mm) korallsand. Men det är betydligt dyrare.

Fiskarna vill gärna gräva så fin sand är bra. Problem jag hade med blästersand var att jag hade kraftiga pumpar som sanden kom in i och fördärvade.[/QUOTE]

Får inte hända. Eheim 2078 - är det att betrakta som så kraftigt att sanden kan komma in? Då skippar vi blästersand, som väl är mindre än 1 mm. Men 1 mm, skulle det funka?
admin
Christian Alfredsson
#38 - 25 januari 2016 11:39
Korallsand har jag inte haft några problem med, men du kan inte sätta insuget för nära botten.
#39 - 28 januari 2016 13:54
Segt. BTN-modulen vi skall komplettera med var slut på AL. Kommer in nästa vecka. Pumparna renoverade - den ena svek och Christer på AL hann byta i stort sett allt innan han fann läckan. Så den pumpen är att betrakta som ny i princip. Idag skulle vi köpa sand etc men jag ligger i feberfrossa. Det enda jag kan göra i projektet är att fundera vidare kring sand och fiskar och filtermaterial....

Tror förresten det blir en blandning av korallsand och rådasand. Vad säger ni om det? Helst hade jag sett en bild på det - nån som har?
admin
Christian Alfredsson
#40 - 28 januari 2016 15:40
Blanda inte korallsand och rådasand. Det blir inget bra alls. Har blandat engelsk sand och korallsand, inge bra alls.

Det är bra att det tar tid. Akvarium blir snyggare om de är genomtänkta. Fundera mycket på stena och grottor osv för att det ska bli bra? Någon växt kanske?
#41 - 28 januari 2016 16:23
Tror jag får utesluta korallsanden helt, ska ju ha min ancistrusgrupp där i och de kanske kan skära sig...? Men ciklidsand och rådasand? Varför inte blanda, blir det fult? Ciklidsand är fin men ljusare än blästersanden jag har idag, blir den inte grön med tiden?

I och med att jag ska ha ancistrus i behöver jag ha en rot. Jag har massor att välja på, men på två mangrove har jag rejäla anubias, flera år gamla, de tror jag får följa med.

Sten, jag tänker silikona en eller ett par krukor, sanda in dem och lägga dem i botten och sen bygga upp stenrösen på och runt. Funderar på konstgjorda stenar till del med tanke på vikt och risk för ras, men var hittar jag sådana?

Filtermaterial - helt novis på ytterfilter. Vad ska jag ha där i? Någon kalk tänker jag vore bra med tanke på pH, grov filtermaterial, men mer? Tänker köra bara ena pumpen.
admin
Christian Alfredsson
#42 - 28 januari 2016 18:52
Jag har korallsand och Ancistrus. Det funkar med den fina då den är mjuk o fin. Blandar du så blir det just blandat.

Kan du låta bli rötter så håller sig vattnet klarare. Om du ska ha rötter så har tex Rock Solid konstgjorda som är supersnygga.

Om du kollar typ 2 minuter in i videon så ser du konstgjorda grejor som är snygga.

" target="_blank">
#43 - 28 januari 2016 19:42
Wow det var snyggt! Solid rock, lägger till på listan 📝

Jag har fått uppfattningen att ancistrus behöver naturlig rot att gnaga på?

Hm, återgår till korallsand. Räknar 45 kg till 450 l, det blir strax under tusingen. Kan leva med det 🙂
admin
Christian Alfredsson
#44 - 28 januari 2016 20:32
Du kan köra en fin sand som är ljus också. Kolla gärna in filmen, den visar hur det ser ut i sjön.

" target="_blank">

Du måste lägga i en mjuk rot. Helt rätt enligt Kjells artbeskrivning:

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
#45 - 28 januari 2016 22:18
Var finns bästa utbudet av Tanganyika i Sthlm? AL vet jag, men hur blevdet med Akvarieleasing, stängde de? Aqua Sthlm verkar inte saluföra TA...
#46 - 29 januari 2016 21:06
Fått för mig att jag inte gillar Slimlinebakgrunden som sitter i karet. Röd gnejs, trots beläggning kommer ändå all sten jag lägger i inte alls harmonisera. Hur tar man bort den? Vill istället ha en BTN River.
#47 - 30 januari 2016 07:44
Har aldrig tagit bort någon slimline, men borde det inte gå att såga med en fiskelina bakom? På så vis kanske bakgrunden går att återanvända till något annat ptojekt.

Hur sitter den monterad idag, rakt på eller är det filter bakom?
#48 - 30 januari 2016 11:42
Inget filter bakom, men den är fastsatt med flera stora kluttar silikon lite här och där. Vet inte hur jag skulle fånga en fisklineände när jag väl släppt ned den?
#49 - 30 januari 2016 15:06
Nu en viktig fråga som jag behöver mkt snabbt svar på - kan man dölja pumprören bakom en BTN Rocky eller BTN Rocky River? Från ett ytterfilter vill säga?
#50 - 31 januari 2016 11:44
Mer problem. BTN 150x50 kommer hel. Juwel har två gjutna stag i överkant, ni vet tvärs över. Innebär att bakgrunden måste sågas i två-tre delar för att få i den. Hur stora är chanserna att vi kan få till det snyggt? Eg ser jag inte hur det kan vara svårare att få till det än att få till det med en BTN som redan fr start är delad - men enl AL är det svårt. Så, vad säger ni?
admin
Christian Alfredsson
#51 - 31 januari 2016 15:11
Du tar bort den försiktigt med rakbladsskrapa. Det går att köpa nya på mataffären som man använder att skrapa ungshällar med. Brukar funka fint.

Annons