Start av litet saltvattensakvarie: del 1 akvariet

#1 - 17 november 2007 18:43
Hej

Nu när det börjar att droppa in en massa före detta sötvattensakvarister som vill gå över till saltvatten tänkte jag skriva ner en del erfarenheter jag har från starter av mindre akvarium (< 100 liter) och med inriktning på de lättare fiskarna, korallerna och andra lägre djur. Jag har sett att många vänder sig till saltvattensguiden för att få svar på sina frågor vid start och det är väl inget fel i det men inriktningen på guiden är oftast för de större akvarierna och svårare korallerna. De råd jag ger skiljer sig ibland i stor grad från de som ges på guiden och jag uppmanar de som vill starta ett saltvattensakvarium i de mindre storlekarna att själva läsa och värdera de olika uppgifterna man får. Jag personligen brukar inte ge några råd som jag inte har provat och vet fungerar.

Till skillnad från många andra så anser jag att ett saltvattensakvarium på 50 till 100 liter är ett bra sätt att bli introducerad i denna del av hobbyn - man behöver inte göra det för krånglig för sig själv och inte ha för höga målsättningar i början.

Detta forum är en bra plattform att ställa nybörjarfrågor på och jag skall försöka att löpande svara på frågor om nybörjarstarter.

Låt oss börja då med akvariet.

Idag finns det ett antal mindre akvarium med inbyggda reningsverk och även med skummare och dylikt. Aquatic Nature har ett på 37 liter (AN evolution), det finns ett sk clownhotell på 57 liter, de så kallade Mollyhotellen på 80 liter och Red Sea Max på 110 liter.

[CENTER][attach]8877[/attach][/CENTER]

Det går också bra att börja med något man själv har stående och då är det att föredra helglasakvarium eller sådana med ramar av plast. Vill man använda ett aluminiumakvarium så är det också möjligt - vad man bör göra då är att täcka all aluminium som kommer i kontakt med vattnet med silikon - glöm inte de nitar som brukar hålla mittstaget.

Vad man måste tänka på är att saltvatten "kryper" betydligt mer än sötvatten - och att det lämnar vita saltutfällningar när vattnet dunstar ut. Om man använder ett eget akvarium så kan man tänka på att försöka ha vattenlinjen någ centimeter lägre än vad man brukar i ett sötvattensakvarium.

Täckglas brukar man av tradition inte använda inom saltvattensakvaristiken på grund av just avlagringarna som hindra ljuset att gå ner. Glas tar också bort en del av de våglängder som man kan behöva. Visst det går att använda täckglas men tänk då på att även ett väl rengjort glas kan ta bort så mycket som 10 procent av ljusflödet.

De vanliga råden gäller om att placera akvariet så stabilt som möjligt. Många gånger får man också rådet att placera det så inte solljus kommer in men jag har haft små akvarier som fått direkstrålning minst 6 timmar varje eftermiddag och vissa av mina koraller har verkligen älskat detta och brett ut sig som de aldrig gör annars. Man har normalt så kraftig belysning så algproblemen kan man få ändå.

Jag tänkte att sluta här för idag och de som har frågor på akvariedelen kan posta upp dessa så skall jag försöka svara på dem.

MVH Lasse
#2 - 18 november 2007 02:20
precis vad jag tänkte fråga efter, har lite funderingar som t ex om vad för teknik som behövs för att konvertera ett 100liters sötvatten till salt. har inte riktigt bestämt mig men ett ordentligt saltkar är ju helt klart det snyggaste som finns inom hobbyn enligt mig. dock är det lite knepigt för mig som inte ens funderat på salt förut.
hur håller man salthalten på en stadig nivå? är det bara vanlig simpel matematik som gäller vid vattenbyten?
om jag nu mot all förmodan skulle styra in mot salt skulle jag nog köra mer mot de lägre djuren och korallerna än en drös stiliga firrar.
så vad kan du ge för tips? ska läsa in mig lite mer på nätet men vad kan man förvänta sig för kostnad (den eviga frågan) för tekniken som krävs? torde väl bli några laxar.
#3 - 18 november 2007 08:13
Både jag och Lasse har startat ett mollyhotell á 80 L, dock har de inbyggda filterfack så det blir lite annorlunda i ditt fall. Läs emellertid igenom Lasses och min tråd, för jag ställde många dumma frågor som kan vara nyttiga att läsa. Annars hänvisar jag dig, som alla andra, till saltvattensguiden.se. Den sidan är dock inget facit men du frågar efter information och tips, där finns många.

Mvh Thomas
#4 - 18 november 2007 08:50
Tyvärr är det så Havre att råden på guiden oftast riktar in sig i modellen "Think Big" och mot avancerad teknik. Med denna tråd tänkte jag visa att det går att hålla sig betydligt mer "basic", speciellt som inriktningen är mot de lägre djuren såsom i Norris fall. För att få det mer överskådligt så tänker jag starta en tråd för varje grundel så att man inte behöver söka sig igenom en mastadonttråd för att finna vad man letar efter. I den här delen kommer jag att ta upp akvariet och försöka besvara frågor om detta. Senare delar blir belysning, filtrerteknik och vattenbehandling, start osv.

MVH Lasse
#5 - 18 november 2007 09:55
Vad brukar ett clownhotell ligga på i pris här i gbg? Lasse vart köpte du din?
#6 - 18 november 2007 10:41
Kan ju inte komma lägligare! :) :)
Jag hade tänkt önska ett clownhotell i julklapp av familjen (så man slipper att få en massa annant onödigt ;) )

...eller så lägger jag till lite själv och köper ett RSM

Är båda lika "lätta"/svåra?
#7 - 18 november 2007 10:54
larsr skrev:
Kan ju inte komma lägligare! :) :)

Jag hade tänkt önska ett clownhotell i julklapp av familjen (så man slipper att få en massa annant onödigt ;) )

...eller så lägger jag till lite själv och köper ett RSM

Är båda lika "lätta"/svåra?

hmm kanske kan komma med på min önskelista med :D
#8 - 18 november 2007 15:20
Tack, Nu fick jag svar på solljuset. Placeringen av min kub kommer att vara där det kommer ljus ca 5 timmar om dagen.
#9 - 18 november 2007 16:46
Patrik: - Prisfrågan på Clownhotell är väl någon stans mellan 2.500 till 3000. Köpte mitt från Ciklidhuset - kommer inte ihåg exakta summan men det var där någonstans om jag inte missminner mig. Det finns väl någon affär nära dig som kan ta in det :) (med tanke på att du bor i Nol)

Prisskillnaden är nog mer än det dubbla men personligen tycker jag RSM är ett mycket bra alternativ men om det är värt prisskillnaden beror på vad man väntar på att få ut av akvariet. Clownhotellet är bra men jag har slängt ut skummaren ur mitt och kör det bara med filter och en 1000 liters pump numera.

MVH Lasse
#10 - 18 november 2007 16:58
Eftersom jag spenderat ganska många timmar där nu är jag väl medveten om jargongen på SG. Norris var intresserad av koraller och jag tycker ändå att SG är ett bra ställe att börja läsa på om hur de andra sköter sina koraller. Saltvatten kräver en större informationsbas än sötvatten och med information kan man sedan välja sina egna vägar. För det finns ändå en del på SG som kör low-tech och gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Mvh Thomas
#11 - 18 november 2007 17:00
Lasse skrev:
Patrik: - Prisfrågan på Clownhotell är väl någon stans mellan 2.500 till 3000. Köpte mitt från Ciklidhuset - kommer inte ihåg exakta summan men det var där någonstans om jag inte missminner mig. Det finns väl någon affär nära dig som kan ta in det :) (med tanke på att du bor i Nol)

Prisskillnaden är nog mer än det dubbla men personligen tycker jag RSM är ett mycket bra alternativ men om det är värt prisskillnaden beror på vad man väntar på att få ut av akvariet. Clownhotellet är bra men jag har slängt ut skummaren ur mitt och kör det bara med filter och en 1000 liters pump numera.

MVH Lasse

Jo men kan ju snacka med kent på ciklidhobby nere på gatan =) annars kannog zookompaniet ta hem rätt fort och billigt =)
#12 - 18 november 2007 18:46
Havre, det skadar inte att läsa även där och det brukar jag rekommendera också, speciellt om man vill rikta in sig mot de svårare segmenten. Det är dock inte det denna tråd skall handla om utan att ge basfakta så att man kan sätta igång och inte behöver komma med frågor som betraktas som basala. Jag tänker inte dissa någon hur konstig frågan än är utan försöka svara så gott jag kan.

MVH Lasse
#13 - 18 november 2007 20:03
Lasse skrev:

MVH Lasse

Jag har läst att man kan köpa ett RSM med "startpaket" dvs salt å sånt. Får man med allt man behöver - ja för att starta upp, då? Jag har sett ett sånt live och är övertygad om att tanten blir glad att så många kablar och sånt är "inbyggda" :)
#14 - 18 november 2007 21:05
larsr skrev:
Jag har läst att man kan köpa ett RSM med "startpaket" dvs salt å sånt. Får man med allt man behöver - ja för att starta upp, då? Jag har sett ett sånt live och är övertygad om att tanten blir glad att så många kablar och sånt är "inbyggda" :)

Jo det finns med startpaket och det är nog värt det extra. De tester som jag tycker är bra som är med där är calcium, alkanitet, pH och nitrit. Ammonium och nitrattester litar jag inte på. Det finns grus och en del andra medel också, saltmätare dessutom. Glömde också ett helt utmärkt salt.

Ja i stort sett är det nog allt du behöver till en början - se till bara att du får ett med den förbättrade (tystare) fläktarna - be annars att få med dem direkt - samma med kylfläkten.

Det finns ingen osmos med men om du behöver det i början är lite en fråga om vart du bor. Kommer att återkomma till detta senare.

MVH Lasse
#15 - 18 november 2007 22:30
Lasse skrev:
Havre, det skadar inte att läsa även där och det brukar jag rekommendera också, speciellt om man vill rikta in sig mot de svårare segmenten. Det är dock inte det denna tråd skall handla om utan att ge basfakta så att man kan sätta igång och inte behöver komma med frågor som betraktas som basala. Jag tänker inte dissa någon hur konstig frågan än är utan försöka svara så gott jag kan.

MVH Lasse

Trådens syfte är glasklart och väldigt beundransvärt eftersom det är svårt och tidsödande att ta sig an denna uppgift. Jag ville bara göa Norris medveten om SG, eftersom jag inte var säker på att han var medveten om den.

Tips till er som väljer mellan clownhotell och RSM, ta RSM. Det är som med alla akvarier att man vill alltid ha större efter bara en kort tid. Ett clownhotell begränsar väldigt mycket, men 110 L vatten kan man göra mycket med.

Mvh Thomas
#16 - 19 november 2007 18:09
vart finns affärerna med salt i gbgområdet?
har bara vart i på ciklidhuset, och det både räcker och blir över för min del iofs, men det är ju alltid kul att titta runt?
#17 - 19 november 2007 18:43
Lasse skrev:

MVH Lasse

Ja det är ett otyg att nybörjare och andra kan bli dissade (som du uttrycker det) för att de ställer konstiga eller för simpla frågor. En mycket konstig inställning/beteende om man nu vill sprida intresset, eller det kanske är det dom inte vill;).

En bra samling med trådar du börjat med att starta upp, för övrigt. Har inte hittat något att hacka på än ;);):D.
#18 - 20 november 2007 06:09
vart finns affärerna med salt i gbgområdet?

har bara vart i på ciklidhuset, och det både räcker och blir över för min del iofs, men det är ju alltid kul att titta runt?

Herkules Zoo, Marinakvariet i Mölndal samt BioTedMarin i Kungsbacka.

MVH Lasse
#19 - 20 november 2007 16:31
tackar och bockar, lasse! bara att sätta sig bilen då med andra ord...

havre skrev:
Tips till er som väljer mellan clownhotell och RSM, ta RSM. Det är som med alla akvarier att man vill alltid ha större efter bara en kort tid. Ett clownhotell begränsar väldigt mycket, men 110 L vatten kan man göra mycket med.

Mvh Thomas

är detta en rekommendation även för en total nybörjare?
dels kostar karet en hel del mer än t.ex. clownhotellet eller AQ 37:an, och sen kostar det antagligen bra mycket mer att inreda 110 l än 37-58 l?

vad jag menar är; ska man om man aldrig haft ett saltkar innan köpa ett för 6-7.000 och prova sig fram med det? vet inte hur många kg levande sten och dyl. som man behöver till 110 l, men jag antar att det handlar om några tusenlappar?

vill själv ha ett rsm, men eftersom jag aldrig haft salt innan så vågar jag mig inte på ett så pass stort och dyrt projekt. är t.ex. clownhotellet ett mycket sämre val? om jag köper ett kar för runt 2000 kr så känns det iaf som att jag har råd att göra misstag, med ev. förluster av det levande i karet.

tänker jag helt fel?
#20 - 20 november 2007 16:36
tackar och bockar, lasse! bara att sätta sig bilen då med andra ord...

dels kostar karet en hel del mer än t.ex. clownhotellet eller AQ 37:an, och sen kostar det antagligen bra mycket mer att inreda 110 l än 37-58 l?

vad jag menar är; ska man om man aldrig haft ett saltkar innan köpa ett för 6-7.000 och prova sig fram med det? vet inte hur många kg levande sten och dyl. som man behöver till 110 l, men jag antar att det handlar om några tusenlappar?

vill själv ha ett rsm, men eftersom jag aldrig haft salt innan så vågar jag mig inte på ett så pass stort och dyrt projekt. är t.ex. clownhotellet ett mycket sämre val? om jag köper ett kar för runt 2000 kr så känns det iaf som att jag har råd att göra misstag, med ev. förluster av det levande i karet.

tänker jag helt fel?

Bra frågor! funderar också på att starta ett saltkar och är inne på an1 eller liknade. det är ju en ganska dyr hobby och man vill ju inte slänga alla pengar i sjön vi första försöket :)

/Robban
#21 - 20 november 2007 19:19

tänker jag helt fel?[/quote]

Jag kan väl hålla med Havre lite där. Man vill ju bara ha större hela tiden. Men jag är ändå ganska nöjd med att jag började med ett 37l. Det känns som misstagen blir mindra och billigare då. Nu har jag klarat mig ganska bra och fått snabba svar här när nåt varit på tok. En Okinawie är allt som jag förlorat vilket känns riktigt bra med tanke på att jag aldrig haft salt. Men det hade aldrig gått utan all hjälp här.
Men det är värt att prova... det är så vacker och intressant att titta på.
Och utan utmaning lär man sig aldrig något nytt.;)
Lycka till
#22 - 20 november 2007 20:13
Rekommendationen kan jag ge, men det slutgiltiga valet är det bara du själv som fattar. Att utgå ifrån att man skall misslyckas eller göra fel tycker jag är anmärkningsvärt och bör då tänka på om du överhuvudtaget vill satsa på salt. Misstag kommer alltid att ske men det gäller att lära sig av dem och inte lägga av för att det är motigt. Som saltvattensakvarist har man ett oerhöt stort ansvar att värna om de djuren vi väljer att ta hand om. Det skall icke förglömmas att det är "viltfångade" djur som vi har i våra kar, till skillnad från mycket inom sötvattensvärlden. Därför anser jag att det inte spelar någon roll om det "bara" är 40 L för även de djuren är värda att värna om och sköta ordentligt. Bara för att det är 40 L är det fortfarande inga sommarkatter som införskaffas.

Men som sagt, jag vet ingenting om din ekonomiska situation. För min del var den avgörande eftersom jag är student, men jag valde då ett 80L mollyhotell istället för ett 37 L och ångrar inte att jag gjorde det. Står det mellan 37 L och RSM, kör RSM. Gör det inte det, kör på ett mollyhotell. Det jag försöker komma åt är att storleken är viktig. Måste ha oerhörd disciplin med ett litet kar och inte köpa för stora fiskar till det som vantrivs.

Mvh Thomas
#23 - 20 november 2007 20:14
Erfarenhetsmässigt så får man lägga till minst det dubbla i kostnad vad gäller levande och levande sten jämfört med de "fasta" kostnaderna. Om ett RSM är rätt för en nybörjare - beror på plånboken och vad man är bered att starta med. Ett clownhotell eller eller ett AN evolution är också bra val, vad gäller clownhotellet så skulle jag personligen kasta ut skummaren redan i början och bygga om direkt till biologiska filter - mitt fungerar bättre på det sättet.

Men man kan börja i vilken skala som helst - det här försöket nedan är inte många liter - vi får se hur det fungerar om några månader. Mycket enkelt - kar ca 300 kronor med belysning, ryggsäcksfilter modell mindre ca 100 kronor en välväxt sten från ett annat kar med skivanemoner och knappar.

[CENTER][attach]8901[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#24 - 20 november 2007 20:28
Lasse skrev:
Erfarenhetsmässigt så får man lägga till minst det dubbla i kostnad vad gäller levande och levande sten jämfört med de "fasta" kostnaderna. Om ett RSM är rätt för en nybörjare - beror på plånboken och vad man är bered att starta med. Ett clownhotell eller eller ett AN evolution är också bra val, vad gäller clownhotellet så skulle jag personligen kasta ut skummaren redan i början och bygga om direkt till biologiska filter - mitt fungerar bättre på det sättet.

Men man kan börja i vilken skala som helst - det här försöket nedan är inte många liter - vi får se hur det fungerar om några månader. Mycket enkelt - kar ca 300 kronor med belysning, ryggsäcksfilter modell mindre ca 100 kronor en välväxt sten från ett annat kar med skivanemoner och knappar.

[CENTER][attach]8901[/attach][/CENTER]

MVH Lasse

Vad är det för lampa ?
#25 - 20 november 2007 20:56
Jag såg för sent att bilden ljög lite, det är inte den gråa lampan som du ser bakom som ger ljuset utan du kan skymta en svart lampa som innehåller en 12 volts kompaktlampa på 5 watt tror jag. Men jag skall göra ett litet försök med detta kar och eventuellt hiva dit en 22 watts LED lampa - först skall jag prova denna uppsättning.

MVH Lasse
#26 - 20 november 2007 21:06
Trattisarna smakade bra antar jag?
#27 - 20 november 2007 21:13
Havre:
utgår jag från att jag kommer att misslyckas? för att jag antar att man med största sannolikhet kommer få problem utav något slag? vem har sagt något om att "lägga av för att det är motigt"?
och varför skulle man bry sig mindre om invånarna i burken för att man "fegar" ekonomiskt och börjar med ett mindre?
btw, menar du att ett vildfångat djurs liv är viktigare än ett odlat?
många följdfrågor men du verkade brusa upp över mina frågor känns det som =)

Lasse:
clownhotellet bör alltså "moddas" som du gjort i din clowntråd för att fungera bäst? måste man göra något liknande med AN-burken, eller funkar det bra som det levereras?
#28 - 20 november 2007 21:52
vill själv ha ett rsm, men eftersom jag aldrig haft salt innan så vågar jag mig inte på ett så pass stort och dyrt projekt.

om jag köper ett kar för runt 2000 kr så känns det iaf som att jag har råd att göra misstag, med ev. förluster av det levande i karet.

Det första kan tolkas på två sätt. Ja, jag tycker det låter som om du utgår ifrån det. Jag själv har inte haft något problem, så varför skulle du få det? Problem får man genom att saker görs förhastat och det är därför jag skrev som jag gjorde. Har läst oroligt många inlägg nu där personen i fråga inte läst på något som är relativt enkelt att hitta. I min tråd bombarderade jag Lasse med frågor och bara genom att läsa den kan många frågor besvaras.

Jag brusade inte upp utan använde väl en relativt formel ton. Jag tycker alla som vill ska ha saltvatten, men det är större ansvar samt överlag mer jobb än sötvatten och det måste man vara medveten om. Därför känns det konstigt att diskutera akvarium om det inte är enskilt den ekonomiska förutsättningen som bestämmer storleken på akvariumet. Är man engagerad är ett RSM inget problem som nybörjarkar, åtskilliga personer har bevisat det med strålande resultat.

Viltfångade djur innebär ett större ansvar än odlade, alltså ja.

Mvh Thomas
#29 - 20 november 2007 21:55
havre skrev:
Trattisarna smakade bra antar jag?

Joooo

MVH Lasse
#30 - 20 november 2007 22:04
det var just den ekonomiska biten, i samband med nybörjarmissöden som jag frågade om, ja. och okej, vildfångade djur är viktigare än odlade.

"Har läst oroligt många inlägg nu där personen i fråga inte läst på något som är relativt enkelt att hitta"

okej - förlåt! =)
#31 - 20 november 2007 22:07

Lasse:

clownhotellet bör alltså "moddas" som du gjort i din clowntråd för att fungera bäst? måste man göra något liknande med AN-burken, eller funkar det bra som det levereras?

Nja jag vet inte det - jag gjorde ju lite moddning innan med överrinningskammaren och den sand jag la i där trängde på något sätt ner till skummarpumpen samt att jag la till en pump i bortre hörnet. Jag vet de som kört orginal och det har fungerat bra. Jag tror dock att det blir l i t e bättre om man gör lite ändringar. AN evolution har många kört orginal och jag har kört lillebrorsan (som är 27 liter) utan några andra moddningar än att byta ut pumpen mot en starkare - jag har valt Eheim power kompakt 600 liter.

Oavsett vilken storlek du väljer så gäller det att ha tålamod och att läsa på. På detta forum finns en massa trådar redan om starter både med mina metoder och de mer traditionella. På saltvattensguidens nanoavdelning finns ännu mer. Det är också öppet att ställa frågor i denna tråd om just akvariet och jag (med flera) skall försöka besvara så gott vi kan.

MVH Lasse
#32 - 20 november 2007 22:23
det var just den ekonomiska biten, i samband med nybörjarmissöden som jag frågade om, ja. och okej, vildfångade djur är viktigare än odlade.

"Har läst oroligt många inlägg nu där personen i fråga inte läst på något som är relativt enkelt att hitta"

okej - förlåt! =)

Jag tror inte det är dig som Havre menar personligen utan han menar nog att han läst många trådar där den person som frågade exempelvis kunnat köra en sökning på "nitrit" och fått alla svar utan att ställa frågan.

Havre och ni andra - nu är den här tråden avsedd för personer som är osäkra på detta med saltvattenskar så jag tycker det är ok att det kommer frågor som jag hört och besvarat hundratals gånger och om det blir för basala frågor går det ju bara att hänvisa till de trådar som finns både här och på guiden.

MVH Lasse

(PS. utan att starta en debatt så tycker nog jag att liv är liv - oavsett om det är viltfångat eller inte)
#33 - 20 november 2007 23:18
Lasse skrev:

Havre och ni andra - nu är den här tråden avsedd för personer som är osäkra på detta med saltvattenskar så jag tycker det är ok att det kommer frågor som jag hört och besvarat hundratals gånger och om det blir för basala frågor går det ju bara att hänvisa till de trådar som finns både här och på guiden.

:) Tack
#34 - 21 november 2007 10:27

okej - förlåt! =)

Var absolut inte riktat till dig personligen, våran diskussion handla om något helt annat. Inte heller till frågor gjorda i denna tråd eller tråden i sig, utan en allmän reflektion. Som exempel kan jag ta det här med anemoner. "Många" köper en anemon som första invånare och får panik när det snabbt visar sig att den inte trivs eller gör något märkligt och skriver på forum. Har man då läst på innan om anemoner inser man att det inte är ett djur som man införskaffar på en gång. Alltså man köper först och frågar sen, som det ofta sker inom sötvatten (bl.a jag själv i början).

Ja liv är alltid liv, men det finns ett större sammanhang som måste vägas in i bilden. Inom saltvatten är det uteslutande viltfångade djur vi har i våra kar och de tas från redan känsliga ekosystem, vilket medför ett större ansvar och inget man skall förköpa sig på. Emellertid skall allt liv vi har i våra kar, oavsett söt eller salt, behandlas korrekt och få ett så pass bra liv vi kan erbjuda dem.

Tråden är ett utmärkt initiativ, som jag redan sagt, och bra för saltvattenshobbyn. Nu kom den tyvärr ur spåret på grund av mig.

Mvh Thomas
#35 - 21 november 2007 11:19
Lasse skrev:
Jag såg för sent att bilden ljög lite, det är inte den gråa lampan som du ser bakom som ger ljuset utan du kan skymta en svart lampa som innehåller en 12 volts kompaktlampa på 5 watt tror jag. Men jag skall göra ett litet försök med detta kar och eventuellt hiva dit en 22 watts LED lampa - först skall jag prova denna uppsättning.

MVH Lasse

Ok

Vad tror du om följande led-lampa som enligt "infon" skall ligga på 8000 kelvin ?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19273468
#36 - 21 november 2007 17:12
Ok

Vad tror du om följande led-lampa som enligt "infon" skall ligga på 8000 kelvin ?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19273468

Jag har haft den lampan över vårt frukostbord - ingen höjdare. Titta här istället http://www.trgcomp.se/trgse/internet/design/index.aspx

Deras 22 wattare har vi på jobbet och deras 3 watt GU 10 sitter numera över frukostbordet och skulle nog duga perfekt. Det verkar vara en del frågetecken kring de sk RGB LED:arna - om de våglängder de sänder ut är rätt.

MVH Lasse
#37 - 21 november 2007 17:28
Lasse skrev:
Jag har haft den lampan över vårt frukostbord - ingen höjdare. Titta här istället http://www.trgcomp.se/trgse/internet/design/index.aspx

Deras 22 wattare har vi på jobbet och deras 3 watt GU 10 sitter numera över frukostbordet och skulle nog duga perfekt. Det verkar vara en del frågetecken kring de sk RGB LED:arna - om de våglängder de sänder ut är rätt.

MVH Lasse

Ok

Var det den du pratade om när du var här på besök ? Är det den kallvita varianten man skall välja ?
#38 - 21 november 2007 17:37
Jag är bara lite nyfiken nu, men vad är RSM? antar att det är en förkortning på något.. =)
#39 - 21 november 2007 18:26
patriksg skrev:
Jag är bara lite nyfiken nu, men vad är RSM? antar att det är en förkortning på något.. =)

Hoppas jag svarar rätt nu med det är förkortning på ett komplett 110l saltakvarium Lasses "stora" burk... Tror det heter Red Sea Max eller nåt.
#40 - 21 november 2007 19:01
Det är ett så kallat "plug-and play" saltvattensakvarium där allt som, vissa anser, behövs för att starta ett akvarium. Den totala vattenvolymen ligger på 130 och själva karet 110L. De resterande 20 L:na är bakom i ett filterfack och filtreras där på olika sätt, bla genom en skummare.

http://www.redseamax.com/redseamax/index.html

Mvh Thomas
#41 - 21 november 2007 19:03
okej =) nu förstår jag :P tack så mycket
#42 - 21 november 2007 20:14
Ok

Var det den du pratade om när du var här på besök ? Är det den kallvita varianten man skall välja ?

Jo - men om den är bra för fotosyntesen vet jag inte - utgår från detta dock.

Helt riktigt RSM står för Red Sea Max http://www.redseamax.com/redseamax/index.html

MVH Lasse
#43 - 6 december 2007 15:26
när kommer nästa del i följetången, lasse?
#44 - 8 december 2007 21:41
när kommer nästa del i följetången, lasse?

Förhoppningsvis nästa vecka

MVH Lasse
#45 - 28 september 2009 18:24
Lasse skrev:
Hej

Nu när det börjar att droppa in en massa före detta sötvattensakvarister som vill gå över till saltvatten tänkte jag skriva ner en del erfarenheter jag har från starter av mindre akvarium (< 100 liter) och med inriktning på de lättare fiskarna, korallerna och andra lägre djur. Jag har sett att många vänder sig till saltvattensguiden för att få svar på sina frågor vid start och det är väl inget fel i det men inriktningen på guiden är oftast för de större akvarierna och svårare korallerna. De råd jag ger skiljer sig ibland i stor grad från de som ges på guiden och jag uppmanar de som vill starta ett saltvattensakvarium i de mindre storlekarna att själva läsa och värdera de olika uppgifterna man får. Jag personligen brukar inte ge några råd som jag inte har provat och vet fungerar.

Till skillnad från många andra så anser jag att ett saltvattensakvarium på 50 till 100 liter är ett bra sätt att bli introducerad i denna del av hobbyn - man behöver inte göra det för krånglig för sig själv och inte ha för höga målsättningar i början.

Detta forum är en bra plattform att ställa nybörjarfrågor på och jag skall försöka att löpande svara på frågor om nybörjarstarter.

Låt oss börja då med akvariet.

Idag finns det ett antal mindre akvarium med inbyggda reningsverk och även med skummare och dylikt. Aquatic Nature har ett på 37 liter (AN evolution), det finns ett sk clownhotell på 57 liter, de så kallade Mollyhotellen på 80 liter och Red Sea Max på 110 liter.

[CENTER][attach]8877[/attach][/CENTER]

Det går också bra att börja med något man själv har stående och då är det att föredra helglasakvarium eller sådana med ramar av plast. Vill man använda ett aluminiumakvarium så är det också möjligt - vad man bör göra då är att täcka all aluminium som kommer i kontakt med vattnet med silikon - glöm inte de nitar som brukar hålla mittstaget.

Vad man måste tänka på är att saltvatten "kryper" betydligt mer än sötvatten - och att det lämnar vita saltutfällningar när vattnet dunstar ut. Om man använder ett eget akvarium så kan man tänka på att försöka ha vattenlinjen någ centimeter lägre än vad man brukar i ett sötvattensakvarium.

Täckglas brukar man av tradition inte använda inom saltvattensakvaristiken på grund av just avlagringarna som hindra ljuset att gå ner. Glas tar också bort en del av de våglängder som man kan behöva. Visst det går att använda täckglas men tänk då på att även ett väl rengjort glas kan ta bort så mycket som 10 procent av ljusflödet.

De vanliga råden gäller om att placera akvariet så stabilt som möjligt. Många gånger får man också rådet att placera det så inte solljus kommer in men jag har haft små akvarier som fått direkstrålning minst 6 timmar varje eftermiddag och vissa av mina koraller har verkligen älskat detta och brett ut sig som de aldrig gör annars. Man har normalt så kraftig belysning så algproblemen kan man få ändå.

Jag tänkte att sluta här för idag och de som har frågor på akvariedelen kan posta upp dessa så skall jag försöka svara på dem.

MVH Lasse

Väldigt bra skrivet är inresserad av att starta upp ett saltvattens akvarium runt 60 till 80 liter men jag vill ha fiskar är det enbart koraler som gäller då? vill inte starta upp ett jätte stort akvarium som kanske blir svårt att sköta när man är nybörjare vad för fiskar kan man möjligtviss ha Mvh ELina
#46 - 20 oktober 2009 17:02
Lasse skrev:
Förhoppningsvis nästa vecka

MVH Lasse

Nu har det gått nästan 100 veckor ;)
#47 - 20 oktober 2009 19:36
Den som väntar på något gott......

MVH lasse
#48 - 22 oktober 2009 16:47
Lasse skrev:

MVH lasse
....Får ALLTID vänta för länge;)
#49 - 25 oktober 2009 09:07
Väldigt bra skrivet är inresserad av att starta upp ett saltvattens akvarium runt 60 till 80 liter men jag vill ha fiskar är det enbart koraler som gäller då? vill inte starta upp ett jätte stort akvarium som kanske blir svårt att sköta när man är nybörjare vad för fiskar kan man möjligtviss ha Mvh ELina

Precis min typ av fråga. Jag vill starta ett "mollyhotell" på 80 liter. Vad har man för val av fisk om man vill hålla det enkelt? Och någon som vet vad summan av kardemumman blir när akvariet står klart med levande sten och substrat och dyligt, men inga fiskar??
#50 - 25 oktober 2009 10:37
Lasse skrev:

MVH lasse

Hoppas du kommer skriva fler guider i den här "serien", skulle vara guld värt!
#51 - 25 oktober 2009 11:23
Det finns en del 2 här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111210

Sen blev det inte mer men man kanske skulle ta upp det igen?

MVH Lasse
#52 - 28 oktober 2009 13:30
Lasse skrev:

MVH Lasse

Det tycker jag verkligen, det har hjälpt mig en hel del även om jag inte känner mig helt säker på vad jag ger mig in på....:)
#53 - 28 oktober 2009 13:52
Om du känner att du har orken och tiden att göra det hade det varit väldigt uppskattat:)
Lasse skrev:

MVH Lasse
#54 - 16 februari 2012 20:21
Jag undrar om det är nödvändigt med korallsand och skummare och måste man ha koraller eller är det bara för att det ska vara snyggt ? :)

Och vad behöver man för att klara *ett vanligt 60 liters akvarium om jag bara ska ha *minst 2 koraller, 2-3 clown fiskar och en eremit kräfta och någon räka ?:)

Finns det någon webbshop där man kan köpa koraller levande sten och om det går gärna fiskar *:)

Annons