Annaicas 18-liters räkkub

#1 - 12 oktober 2010 19:40
Okey, here we go!

Planen är att jag skall starta upp min kub på 18,5 liter med räkor, igen. Gjorde samma sak för ca 3 år sedan och hade igång den i ca 1 år. Nu hoppas jag att den blir lite mer långlivad ;)

Var en gång en Gold-medlem här på sidan och tänkte bli det igen så så bilder kommer mina kära vänner. Men ni får vänta några dagar ;)

Mitt kar är en Cocoon 2 från Aquatic Nature och är på ca 18,5 liter. Belysning och filter är det som hängde med burken när den köptes:
- Hang-on filter Flow 60
- Solar Duo Boy 13W

Inredning kommer bestå av svart smått grus, en rot och ev. en eller ett par stenar om det får plats.

Växter kommer vara enbart mossa, i dagsläget har jag bestämt mig för rund Pellia samt nano moss-bollar.

Invånarna blir Crystal Red räkor och ett par Elefantsnäckor.
#2 - 12 oktober 2010 19:42
Så bra :d kommer att bli snyggt med mörkt grus och grön mossa, gillar den kombon:d
#3 - 12 oktober 2010 19:44
Jag med ;)
#4 - 13 oktober 2010 08:38
Ser fram emot denna tråd, vi håller nog på samtidigt ett tag framöver :) woohoo!
#5 - 13 oktober 2010 19:23
Vill ni roa er lite med 2 bilder och lite text kan ni gå in här:

http://www.nannica.se/jag-varken-kan-eller-vill-lata-bli

Och här:

http://www.nannica.se/forsta-inredningen-kopt
#6 - 13 oktober 2010 19:24
Jag kommer behöva såga lite i den rot jag köpt. Gör man det riskfritt med en väl använd såg eller borde jag köpa en ny som är helt ren? Planen är att såga och sedan koka den.
#7 - 13 oktober 2010 20:11
Mjaa de beror ju på vad du har använt sågen till. Jag skulle ha kört med den jag har hemma i alla fall. Vad kör du som bakgrund?
#8 - 13 oktober 2010 20:31
Mjaa de beror ju på vad du har använt sågen till. Jag skulle ha kört med den jag har hemma i alla fall. Vad kör du som bakgrund?

Jadu, jag vet inte riktigt vad pappa sågar för grejer, lite allt möjligt ;)

bakgrund får jag suga lite på- Har inte helt bestämt mig ännu. Eller... jag har bestämt mig till 90% men får se om det funkar först ;)
#9 - 15 oktober 2010 19:45
Gud vilken härlig rot! Frågan är om du verkligen ska ha en bakgrund.. Måste säga att det är fränt att få effekten av att sakerna man har i ser ut att "hänga i luften", om du förstår :P

Se till att sparka in dörren på csn och härja på dem! :)
#10 - 15 oktober 2010 19:51
Jag har fått svar från CSN, pengarna kommer "rasa" in nästa vecka! ;)

Jag skall inte ha en bakgrund men då det blir jävligt trångt i karet med roten (den tar upp typ 80% av ytan ;) ) så kommer jag köra på en mossvägg. Eller är det heeelt fel? ;)
#11 - 16 oktober 2010 08:05
Annaica skrev:
Jag har fått svar från CSN, pengarna kommer "rasa" in nästa vecka! ;)

Jag skall inte ha en bakgrund men då det blir jävligt trångt i karet med roten (den tar upp typ 80% av ytan ;) ) så kommer jag köra på en mossvägg. Eller är det heeelt fel? ;)

Många kör mossvägg, och det blir snyggt när de har börjat tagit sig :)
#12 - 16 oktober 2010 11:12
Jag får väl testa och se hur det blir :)
#13 - 16 oktober 2010 11:15
Sådär, då vart man ju gold-medlem då ;)

Kommer från och med nu (med start nu) ha med bilder i tråden ;)

Jag börjar väl med de bilder jag har, hur karet ser ut och hur roten ser ut. Har inte gjort nått mer än plockat fram karet och köpt en rot.
#14 - 16 oktober 2010 13:50
Hämtade upp mitt filter som har fått bo i källaren ett tag. Hade för mig att jag gjorde rent det när jag packade ihop karet men icke! Det var riktigt smutsigt och nästan lite äckligt.

Funderade länge och väl på hur jag skulle göra rent det. Hannesc yipsade om att använda bla. en tandborste. Men... min utrymmena som skulle göras rent var otroligt trånga.

Så vad gör man? jo, man moddar om en tandborste! ;)

Nu är pumpen ren och fin och jag behöver väl egentligen bara skaffa nytt filtermaterial innan den kan börja användas på riktigt.

Bjuder även på en bild på karet uppifrån med roten i. Den tar upp det mesta av utrymmet men jag tror att räkorna kan uppskatta det :)
#15 - 18 oktober 2010 15:08
Kommer bli hur fint som helst!
Ju mer bråte, ju mer verkar de trivas :)
Jag ska nog ha ytterligare en gren till och ytterligare lite mossa, lär ju ta sig som fan efter ett tag, men tror jag vill det :)
#16 - 18 oktober 2010 19:43
Trevligt och följa ditt projekt. Ser fram emot fortsättningen. Kul att ha dig tillbaka på sidan !!Hoppas vi ses på något möte igen. Lycka till
#17 - 18 oktober 2010 19:47
staan skrev:
Trevligt och följa ditt projekt. Ser fram emot fortsättningen. Kul att ha dig tillbaka på sidan !!Hoppas vi ses på något möte igen. Lycka till

Tackar! :D

Det går lite segt just nu pga finanserna. Men snart kickar det förhoppningsvis igång :)
#18 - 21 oktober 2010 18:55
Jag hoppas du löser ekonomin, alla akvarier ger så jäkla mycket tillbaka känner jag. Håller tummarna! :)
#19 - 25 oktober 2010 15:15
Woho! Den 25:e smäller det säger jag bara! :D

Har idag träffat en kompis och fått en massa fint akvariegrus av henne, superbra! Behöver inhandla lite kablar (grenkontakter + timer) så kan jag ställa i ordning karet sedan.

Filtermaterial har precis beställts från Guldfisken och borde komma inom 4 arbetsdagar enligt orderbekräftelsen. Oh vad härligt det är att starta på riktigt! :D
#20 - 25 oktober 2010 15:17
Ett litet tips är att redan nu sjösätta roten så den definitivt sjunker, när det väl är dags att köra igång karet:).
#21 - 25 oktober 2010 15:19
Bra tänkt! Humma... får inhandla en spann till för jag tror inte maken blir glad om jag använder badkaret konstant under ett par dagar ;)
#22 - 25 oktober 2010 15:22
Bara att hoppas att det tar ett par dagar, de brukar vara lite envetna de där Redmoore-rötterna....
#23 - 25 oktober 2010 15:24
Får hålla tummarna! Kört ner den i grus-hinken nu... den är inte helt täckt men nästan i alla fall. Flyter som en kork men har kört ner den i sanden så den guppar inte i alla fall ;)
#24 - 27 oktober 2010 15:23
Guldfisken är bannemig snabba på att leverera! Fick paketet hem idag. Tur att jag var ledig och hemma för lådan gick absolut inte in i brevinkastet så brevbäraren ringde på dörren och överlämnade det :)

Nu är det kablar, växter och innvånare som saknas. Det går sakta men säkert frammåt :D
#25 - 28 oktober 2010 15:31
Har just beställt växter via ebay... hoppas nu att väderleken håller sig så att de inte fryser innan de kommer fram!
#26 - 3 november 2010 19:22
Fick ta och masakera min rot lite så att den skall få plats i karet. Ev. får jag åka hem till min far så att han sågar bort en bit. Men detta får duga for now.

Roten har legat i blöt ett tag och nu luktade hinken den låg i verkligen bajs! Urk! Så roten åker ner i en kastrul för kokning men den är hysteriskt slemmig! Är det vanligt?
#27 - 3 november 2010 20:58
Nuså! Nu är vi verkligen up and running här, bokstavligen talat!

Akvariet är placerat på skrivbordet, fyllt med grus och vatten, roten är placerad, pumpen är igång och lampan är tänd. Ser ju jäkla trist ut utan växter och djur, men det kommer! :D

Men, borde jag oroa mig för att skrivbordet "rör sig" något av att jag sitter vid datorn?
#28 - 4 november 2010 18:04
Idag fixade jag lite snäckor till karet och ett par växter eftersom det kändes så tomt. Har beställt växter via ebay men de har inte kommit ännu.

Va på Hornbach idag för att fixa elefantsnäckor. De hade 2 vuxna kvar men typiskt nog var de reserverade! Grr! Men... deras elefanter hade lyckligtvis förökat sig så de hade 3 st miniatyrer i karet... som jag fick för samma pris som 1 vuxen :D

Köpte en ampullaria också så att karet verkligen kommer igång ;)
Bilagor:
#29 - 4 november 2010 18:21
Blir riktigt snyggt när det kommer i växter:) Vilken snygg rot:)
#30 - 4 november 2010 18:29
Tackar, fick modda den lite för att den skulle få plats. Funderar på att be pappa såga av en liten bit på den så att den får bättre plats.
#31 - 5 november 2010 20:34
Fan så jäkla nice! Sagt det förut, säger det igen.. ser fram mot detta! :)
Gud så fina de var, snäckorna, speciellt den lilla.. som är precis illgul! :)
#32 - 8 november 2010 18:24
Känner just nu att ampullarian var ett jävla misstag. Köpte den för 4 dagar sedan, har inte matat något alls ännu men den har bajsat ner verkligen ALLT. 2 av mina elefanter har kolat i vad jag antar är nitrit-chock. Har redan fått göra delvattenbyte 2 ggr pga allt jävla bajs.
#33 - 8 november 2010 18:31
Måste erkänna att det här med akvarium just nu inte känns alls kul. Dels pga dess placering: jag är inte riktigt nöjd med att ha det på skrivbordet samtidigt som det inte finns plats för det någon annan stans.

Just nu är det dessutom bara en jävla massa motgångar. Vattenbyten ofta pga en över-bajsande ampullaria samt en man som tittar på både mig och karet med hat i blicken varje gång han får en skymt av det.

Har jag tagit mig vatten över huvudet? Var det en tillfällig eld som har slocknat?

Inspirera mig!
#34 - 8 november 2010 18:42
Lämna tillbaka ampullarian är mitt råd. Tråkigt att elefanterna dog, annars kan de få för sig att ligga stilla ganska länga och speciellt om det är födsel på gång och ett dygn är inget ovanligt.
Sedan får jag nog inflika att 18 liter är i minsta laget för elefanterna, min 60-liters kub känna lite för liten den med ibland faktiskt. Jag hade 10 elefanter i det karet som inkörspassagerare och det har funkat perfekt. De skiter ganska duktigt de med, men inte som du beskriver vad Ampullarian hittar på...bit ihop, bryt inte ihop:)!
#35 - 8 november 2010 18:46
Och vad gubben anbelangar så är det nog inget mot vad min sa när jag sa att jag skulle ha 2 st kar i nya tvättstugan.....;):D
#36 - 8 november 2010 18:50
:d
#37 - 8 november 2010 19:21
ansjo skrev:
Tråkigt att elefanterna dog, annars kan de få för sig att ligga stilla ganska länga och speciellt om det är födsel på gång och ett dygn är inget ovanligt.

Eftersom det inte är vuxna elefanter utan de är ca 1 cm stora så är det nog ingen födsel på G ;) Den ena elefanten har dragit in sig, så ev. att den lever, men i den andra så ser skalet helt tom ut :/

Kan det vara så att även ampullarian är för stor för mitt lilla kar? Tanken med alla snäckor har ju främst varit som "inkörare" och att de då skulle få flytta efter en tid.
#38 - 8 november 2010 19:38
Aha, de var så små:p. Då är de inte mycket mer än nyfödda själva:).
#39 - 11 november 2010 14:53
2 av 3 elefanter döda tyvärr. Men men, den 3:e krälar runt och verkar må hur bra som helst. Ampullarian bor kvar och efter x antal vattenbyten (där jag försökt suga upp så mycket bajs som möjligt) så verkar det funka bättre.

Har även fixat en mossvägg i karet, lovar att jag skall lägga upp bild snart, men den ser ju inte mycket ut och det lär ju ta ett tag innan den är frodig ;)
Bilagor:
#40 - 17 november 2010 15:36
Ampullarian bor kvar och bajsar fortfarande ner hela karet. Gjorde idag en rengöring med slamsugare men vill ju ha så mycket bra bakterier som möjligt så gjorde inte rent filtret och sög upp den värsta skiten, rengjorde inte frenetiskt ;)

Placerade lite mossa på roten (x-mas moss och Pellia) och gjorde små pellia-plattor.

Har sedan tidigare gjort en mossvägg som täcker bakre delen av karet :)
#41 - 22 november 2010 18:27
Köpte en ny slamsug till mitt kar som är just för nano-kar upp till 35 cm höga. Min förra var stor som jag köpte när jag hade 160 liters kar ;)

Testade den för första gången idag och vad skall man säga, funkar ypperligt! Slamsuger inte direkt bottnen då jag vet att det växer goda bakterier både där och i filtret, men att suga upp den värsta skiten som ampullarian lämnar efter sig känns riktigt bra. Blir så fort snyggt i karet igen efter ett vattenbyte ;)

Ampullarian skall fortfarande få flytta och jag kommer skaffa posthonrsnäckor istället. Det har jag haft i detta kar innan och det har funkat bra. Ampullarian är allt för stor för mitt lilla kar.

Skall på akvarieauktionen som GCG håller i Göteborg på lördag, får se om man kan fynda snäckor och räkor där!
#42 - 22 november 2010 19:06
Kul att du skall på auktionen med!
#43 - 22 november 2010 19:08
PiaJo skrev:
Kul att du skall på auktionen med!

Du med? Då ses vi ju! :D
#44 - 22 november 2010 19:13
jepp:)
#45 - 22 november 2010 22:48
Ser att du bor i Göteborg, (jag med) vart hittade du x-mas moss?
#46 - 28 november 2010 09:52
Wictor_88 skrev:
Ser att du bor i Göteborg, (jag med) vart hittade du x-mas moss?

ebay ;)
#47 - 28 november 2010 09:56
Var på GCG auktion igår i Göteborg och fyndade räkor och rosa posthorn. Lite javamossa fick följa med hem också. Hade räknat med att alla djur till karet skulle gå på 500:- nu kom jag undan med 150:- Känns riktigt bra! :D

Mossväggen ser inte mycket ut för världen just nu, bara ett par små moss-strån har börjat titta ut. Trots detta ÄLSKAR både snäckorna och räkorna att kila omkring på nätet. Har samlats lite alger där antar jag ;)

Ampullarian har fått flytta hem till min vän Fifi som har större kar än vad jag har. Tyvärr så har den sista elefantsnäckan strukit med också. Så nu är det helt enkelt "bara" ca 7 rosa posthorn och 9 CR som bor i karet.

Med tanke på allt Ampullarian har släppt ifrån sig hade jag räknat med överskott av nitrit när jag skulle koppa in de nya snäckorna och räkorna, men värdet var normal! :D

Skall försöka komma ihåg att lägga upp en bild i veckan så att man kan se hur mossan utvecklar ;)
#48 - 28 november 2010 10:02
Posthornen vet jag var de kommer från, och hade du väntat lite till hade du fått en påse med blå posthorn skitbilligt:p...
#49 - 28 november 2010 18:58
ansjo skrev:
Posthornen vet jag var de kommer från, och hade du väntat lite till hade du fått en påse med blå posthorn skitbilligt:p...

Jag såg den posten och funderade på det... men vill inte ha 2 sorter i samma kar och ville verkligen ha rosa ^^ En kompis till mig har sagt att jag kan få rosa posthorn av henne gratis men bestämde ändå att köpa posten på auktionen då de även gynnar GCG ;)
Bilagor:
#50 - 30 november 2010 20:32
Den sista elefanten som jag var 100% säker på att den dött då jag vid senaste vattenbytet hittade ett nytt tomt skall men nu på kvällen när jag lyste med en liten lampa in i karet så såg jag den levande! Åh vad kul det känns!

Räkorna lever och har hälsan än så länge också, en av dom hade ömsat idag vilket jag vet är vanligt vid flytt så inga konstigheter.

Åh, lyckan är fullkomlig just nu! :D
#51 - 30 november 2010 20:33
Annaica skrev:
Den sista elefanten som jag var 100% säker på att den dött då jag vid senaste vattenbytet hittade ett nytt tomt skall men nu på kvällen när jag lyste med en liten lampa in i karet så såg jag den levande! Åh vad kul det känns!

Räkorna lever och har hälsan än så länge också, en av dom hade ömsat idag vilket jag vet är vanligt vid flytt så inga konstigheter.

Åh, lyckan är fullkomlig just nu! :D

Så roligt:)
#52 - 3 december 2010 11:14
idag är det en del action i karet. Räkorna simmar omkring som om de vore tokiga. Och vi vet väl alla vad det kan innebära!? :D
#53 - 3 december 2010 13:19
Kanske vädret, mina gjorde det samma igår:D!
#54 - 3 december 2010 16:36
ansjo skrev:
Kanske vädret, mina gjorde det samma igår:D!

5 timmar senare håller de fortfarande på... den enda som är någorlunda stilla är en hona ^^
#55 - 4 december 2010 12:46
Tittade in i karet idag och fick genast se en hona som fläktade sin rom! Woho!
#56 - 4 december 2010 13:15
Lyckas inte få några bra bilder på mitt kar... så ni får nöja er med lite djur-bilder ^^
#57 - 8 december 2010 18:34
Nu beter sig räkorna crazy igen, hoppas på att ännu en hona är på G ;)
#58 - 9 december 2010 15:09
Och så var då hona nr 2 med rom :D
#59 - 9 december 2010 15:10
Då blir det räklingsinvasion strax! :D
#60 - 9 december 2010 17:57
Då blir det räklingsinvasion strax! :D

Det ser jag fram emot?
#61 - 14 december 2010 22:31
Använder du för grus?
#62 - 5 januari 2011 11:34
Använder du för grus?

Vet inte riktigt vad det är men det är smått och svart.
#63 - 5 januari 2011 11:37
Vet inte om mina båda honor släppt romen eller om det blev räklingar. Har inte sett några alls, det jag vet är bara att honorna inte har rom längre. Något som vet hur länge de går med romen?

Har inte varit hemma speciellt mycket sedan november så karet har inte blivit behandlat så som det bör. Såg att ett par av mina posthorn strukit med men nu är det nya tag som gäller!

Gjorde delvattenbyte igår och vände dessutom på mossväggen då det är väldigt mörkt vid botten så där händer knappt nått.

I skrivande stund är räkorna galna igen. Kanske en hona med rom imorgon då, och denna gång kanske det blir något om man har tur ;)
#64 - 5 januari 2011 16:43
De 2 honor som jag trodde hade släppt romen såg jag nu hade den kvar men den har blivit riktigt ljus. Är det normalt?

Var även en liten räka som ömsade idag längst ut på en gren på roten :)
#65 - 5 januari 2011 18:31
Ser ut som andarna i Final Fantasy: Spirit within :p
#66 - 6 januari 2011 15:16
Har till min enorma glädje sett små räklingar i karet idag! :D
#67 - 6 januari 2011 15:19
grattis :D
Bilagor:
#68 - 6 januari 2011 15:20
Ser ut som andarna i Final Fantasy: Spirit within :p

åh, den har inte jag sett på evigheter. You son'bitch!
Bilagor:
#69 - 7 januari 2011 03:44
Underbar tråd!
jag undrar.. vad har du gjort din mossvägg på för vis? Jag har ett 20L (+/- nån liter :D) med Crystal Red och mitt stora ävel är att jag inte har en snygg bakgrund. Jag vägrar tömma karet och silikona dit nät.. så andra tips är varmt välkommet :)
Jag har bara javamossa att tillgå.
Jo just ja! Hur fungerar det att köpa växter från ebay? Den där x-mas moss såg ju helskön ut :)
#70 - 12 januari 2011 19:18
qenzo skrev:
Underbar tråd!

jag undrar.. vad har du gjort din mossvägg på för vis? Jag har ett 20L (+/- nån liter :D) med Crystal Red och mitt stora ävel är att jag inte har en snygg bakgrund. Jag vägrar tömma karet och silikona dit nät.. så andra tips är varmt välkommet :)

Jag har bara javamossa att tillgå.

Jo just ja! Hur fungerar det att köpa växter från ebay? Den där x-mas moss såg ju helskön ut :)

Jag hittade ett set med grejer just för att göra mossvägg via ebay. Fick med ganska grovt plast-nät, sugkoppar och små buntband. Så det jag gjorde var att klippa till 2 lagom stora bitar nät, klippte hål i nätet för sugkoppar och så la jag ihop näten med mossa emellan, satte buntband på några ställen för att det skulle hålla ihop, tryckte dit sugkopparna och satte sedan fast hela kreationen i bakkant av karet :)

Min erfarenhet av ebay är väl, sådär... av någon anledning så tycker ebay att jag inte kan använda mitt konto för att lägga bud på varor, inte listat ut vad som är fel då det dom kräver redan är ifyllt från min sida. Men den jag köpte av (ett företag någonstans i asien) har även en egen webshop så jag kontaktade dom via mail, skrev vad jag ville ha och så fixade de en paypal-faktura som jag betalade. Inom 1 vecka hade jag grejerna hemma. Tyckte det funkade riktigt bra men det är ju egentligen inte shoppat via ebay ;)
#71 - 12 januari 2011 19:20
De små räkynglen växer så det knakar! De är nu ca 4 mm långa.

Har som mest sett 3 st samtidigt. Antingen blev det bara 3 eller så är det riktigt bra på att gömma sig. Mitt filter är dessutom "bara" 99% räksäkert ;)

Mina räkor har väldigt låg grad... ett par har inget vitt alls på sig så för att försöka öka graderingen något tänkte jag imorgon köpa ett par till räkor... kanske en 3 st. Vet inte om det gör någon skillnad men tänkte testa i alla fall :)
#72 - 12 januari 2011 20:10
Tveksamt om du får upp graderingen på det viset, då är det urvalsodling från början som gäller...:)
#73 - 12 januari 2011 20:23
oh well, då kan jag köpa 3 till för att de är snygga! :D
#74 - 12 januari 2011 20:27
Givetvis, det är en kanonbra orsak:p!
#75 - 12 januari 2011 21:19
Har fått lite pengar för att jag klarade min uppkörning igår... nått vettigt får man ju göra med dom ;)
#76 - 12 januari 2011 21:28
Grattis!
Andra köper tre flaskor champange och halsar, men inte Annaica då hon inte är som andra. :p
#77 - 13 januari 2011 13:50
Grattis!

Andra köper tre flaskor champange och halsar, men inte Annaica då hon inte är som andra. :p

Tack!

Skumpa tar ju slut direkt, räkor kan man ju njuta av under längre tid. Det gäller att prioritera rätt! ^^
#78 - 13 januari 2011 14:07
Helt rätt attityd, jag tror jag just blev kär! :D ;)
#79 - 13 januari 2011 17:05
Annaica skrev:
Jag hittade ett set med grejer just för att göra mossvägg via ebay. Fick med ganska grovt plast-nät, sugkoppar och små buntband. Så det jag gjorde var att klippa till 2 lagom stora bitar nät, klippte hål i nätet för sugkoppar och så la jag ihop näten med mossa emellan, satte buntband på några ställen för att det skulle hålla ihop, tryckte dit sugkopparna och satte sedan fast hela kreationen i bakkant av karet :)

Min erfarenhet av ebay är väl, sådär... av någon anledning så tycker ebay att jag inte kan använda mitt konto för att lägga bud på varor, inte listat ut vad som är fel då det dom kräver redan är ifyllt från min sida. Men den jag köpte av (ett företag någonstans i asien) har även en egen webshop så jag kontaktade dom via mail, skrev vad jag ville ha och så fixade de en paypal-faktura som jag betalade. Inom 1 vecka hade jag grejerna hemma. Tyckte det funkade riktigt bra men det är ju egentligen inte shoppat via ebay ;)

Aha.. hm alltså borde man kunna göra en sån där vägg på samma sätt fast lite enklare med typ myggnät. Fast de förbenade räkorna lär väl krångla sig in på baksidan av hela konkarongen.. Fasen, det här måste kluras på :D
Tack så mycket för svaren dock :) Men jag tror jag fegar ur och försöker handla här hemma istället. Kikade in på ebay och tyckte det var himla krångligt system de har. :D
#80 - 20 januari 2011 19:59
qenzo skrev:
Aha.. hm alltså borde man kunna göra en sån där vägg på samma sätt fast lite enklare med typ myggnät. Fast de förbenade räkorna lär väl krångla sig in på baksidan av hela konkarongen.. Fasen, det här måste kluras på :D

Tack så mycket för svaren dock :) Men jag tror jag fegar ur och försöker handla här hemma istället. Kikade in på ebay och tyckte det var himla krångligt system de har. :D

Jaja, de går gärna bakom mossväggen, men vad gör det? Kommer de in kommer de ju ut igen ;)
#81 - 20 januari 2011 19:59
Helt rätt attityd, jag tror jag just blev kär! :D ;)

I mig? Synd att jag är gift då kanske? ;)
#82 - 20 januari 2011 20:22
Annaica skrev:
Jaja, de går gärna bakom mossväggen, men vad gör det? Kommer de in kommer de ju ut igen ;)

Lite privatutrymme har väl aldrig skadat? ;)
Annaica skrev:
I mig? Synd att jag är gift då kanske? ;)

Jag är då alltid lite för sent ute....
#83 - 22 januari 2011 12:02
Är det bara mina räkor som får mord i sinnet när det vankas käk? De bråkar ALLTID med varandra om maten! ^^
#84 - 22 januari 2011 12:58
Ligger hemma och är sjuk! Läst igenom din tråd :) Motgångar och medgångar hehe.
Blev lite inspirerad till en vägg där med :)
Jag har kört igång en Ikea vas i veckan. Funkar utmärkt! vacker blev den med tycker jag. :)
Hur ofta matar du?
Har nu i början 5 CR räkor och har köpt mat från JBL "Nano prawn" ganska små "pellets" Matade igår med två stycken och det höll riktigt länge faktiskt.. säkert 2-3 timmar.. är det lagom tror du?

/Tommy
#85 - 22 januari 2011 13:25
Jag har räkpellets från Sera som jag matar med. Även om de är riktigt små så ser de ju väldigt stora ut när en räka tar tag i en... Har dessutom lite alger i karet som de mumsar på dagarna i ända. Som max blir det väl mat 2 ggr per vecka tror jag.

På sera-burken står det att jag skall mata med flera pellets 2-3 ggr dagligen, men det tycker jag är att ta i. Kanske om jag hade haft hundratals räkor i karet men nu har jag ca 14. Vill ju inte övermata heller och få en massa pest-snäckor!
#86 - 22 januari 2011 14:19
Det låter vettigt.. får nog bli 2-3 gånger i veckan och inte så mycket.
#87 - 22 januari 2011 16:30
Annaica skrev:

Näe så mycket gör det ju inte, men jag är rädd att jag inte får se dom nåt :)
Meen mjaaa, på något sätt måste jag ju fixa en snyggare bakgrund än den sopsäck jag har nu :D
#88 - 23 januari 2011 19:57
Sugen på att möblera om i karet och plocka ut roten eftersom det är så mörkt i karet.

Vad tror ni? Förslag?
#89 - 14 februari 2011 17:02
Kommer, antagligen imorgon, att införskaffa lite sten att ha i karet istället för den enorma rot som jag har där nu. Kommer ta mig till Herkules Zoo efter skolan i morgon och se vad dom har :)
#90 - 15 februari 2011 17:21
Har just plockat ut roten ut mitt kar. Jag visste att jag hade fått räkungar i 3 omgångar. Men att det hade lett till en räkinvasion hade jag ingen aning om!

Ny inredningen kommer det göra lättare att fiska upp de små liven om det blir så många att jag får börja sälja ;)
#91 - 16 februari 2011 17:31
Ändrade layouten i karet igår. Min rot skall få flytta hem till en kompis ;)

Lägger upp en bild på den nya... har 4 st stenar i karet nu för att skapa lite terräng. på 2 av stenarna är det mossa :)

Det kanske inte är hysteriskt vackert, men jag är ändå nöjd. Det är väldigt mycket ljusare och man ser räkorna bättre :)

Valde även att plocka bort filter-biten från insuget till pumpen då det sumpar igen på mindre än en vecka, hoppas jag kan slippa göra rent filtret var och varannan vecka nu!
#92 - 20 februari 2011 20:43
Fick idag fiska upp min första döda räka. Men, den var stor och fet så jag antog att den var gammal. I övrigt funkar karet bra och jag är nöjd med den nya layouten!
#93 - 8 augusti 2011 12:09
Placeringen av karet har visat sig vara mindre bra. Under sommaren har alla räkor gått och dött pga värmen i vattnet. Nu är det bara snäckor kvar (som verkar stortrivas). Funderar på om jag kan övertala min make till att få ha en kampfisk i karet ^^
#94 - 10 augusti 2011 17:56
Räkkaret har blivit ett Kampfiskkar istället ^^
#95 - 14 augusti 2011 16:43
Såhär ser karet ut just nu. Ganska grönt och med fina lilla Bertil :) Har även fixat lite flytväxter som är påväg hem till mig för att göra det ännu lite bättre för firren i karet.
#96 - 15 augusti 2011 08:10
Det var en fin Bertil du har där :).
#97 - 15 augusti 2011 08:25
macke_fisk skrev:
Det var en fin Bertil du har där :).

Tackar :D
#98 - 15 augusti 2011 08:37
Annaica skrev:
Såhär ser karet ut just nu. Ganska grönt och med fina lilla Bertil :) Har även fixat lite flytväxter som är påväg hem till mig för att göra det ännu lite bättre för firren i karet.

Kommer att bli bra med lite flytväxter. Mycket snygg kampfisk
#99 - 15 augusti 2011 08:50
Guy Palm skrev:
Kommer att bli bra med lite flytväxter. Mycket snygg kampfisk

Ja, jag tror det blir riktigt bra med lite grönt på toppen.

Är sjukt nöjd med kampfiskköpet. Hornbach i Göteborg, 60 kr :D De hade många finfina exemplar!
#100 - 15 augusti 2011 09:26
Annaica skrev:
Ja, jag tror det blir riktigt bra med lite grönt på toppen.

Är sjukt nöjd med kampfiskköpet. Hornbach i Göteborg, 60 kr :D De hade många finfina exemplar!

Tror att det har blivit vanligare med olika kampfiskvarianter, inte bara de röda och blå som alltid finns
#101 - 15 augusti 2011 10:48
Guy Palm skrev:
Tror att det har blivit vanligare med olika kampfiskvarianter, inte bara de röda och blå som alltid finns

Så är det säkerligen. Var på några ställen och kollade innan jag åkte till Hornbach och det enda jag hittade var röda eller blå half moon. Men jag hade bestämt mig för en crown tail. Hade gärna tagit en vit för de är sjukt snygga men de är också ganska ovanliga. Tror jag bara sett det en enda gång i butik i göteborg.

Men jag är riktigt nöjd med Bertil. Snygga fenor och snygga färger. Det som tyvärr inte syns på någon av bilderna är att det blå på fenorna även skimrar i grönt och turkost, sååå vackert! :D

Även kul att ha en firre som inte ligger apatisk i ett hörn i karet, nä, han simmar omkring och utforskar mest hela tiden. Simmar gärna emot strömmen där pumpen sitter och tigger käk så fort jag rör mig nära karet ;)
#102 - 15 augusti 2011 19:48
Fin hane! Själv så förbrukar jag bettor likt jag-vet-inte-vad men den senaste har levt förvånansvärt länge.
#103 - 15 augusti 2011 20:03
Fin hane! Själv så förbrukar jag bettor likt jag-vet-inte-vad men den senaste har levt förvånansvärt länge.

Förhoppningsvis lever han länge. Än så länge stortrivs han!

Det tog honom 2-3 dar att fatta att jag är källan till maten. När jag matade idag så är det tydligt att han även vet exakt varifrån maten kommer; när burken åkte fram blev han så till sig att jag trodde han skulle hoppa ur karet!
#104 - 15 augusti 2011 20:50
Annaica skrev:
Förhoppningsvis lever han länge. Än så länge stortrivs han!

Det tog honom 2-3 dar att fatta att jag är källan till maten. När jag matade idag så är det tydligt att han även vet exakt varifrån maten kommer; när burken åkte fram blev han så till sig att jag trodde han skulle hoppa ur karet!

Jag tror inte på människor som säger att kampfiskar bara ligger på en hylla och latar sig hela dagarna. Mina har alltid varit nyfikna av sig, ofta lite för nyfikna.
#105 - 17 augusti 2011 18:02
Har nu fått hem lite flytväxter (musselblomma) som jag budade hem för en billig penning. Dock var den indränkt i andmat, något jag absolut INTE vill ha i karet. Så... just nu ligger växterna i en tillbringare med vatten i. Får ta tag i det där senare eller imorgon känner jag. Sitta och rensa! ^^
#106 - 18 augusti 2011 20:28
En liten filmsnutt med Bertil

" target="_blank">
#107 - 18 augusti 2011 21:03
en riktig snygging den där bertil :)
#108 - 19 augusti 2011 08:51
Tackar :D
#109 - 19 augusti 2011 20:35
Vad härligt! Ska du försöka odla?
#110 - 20 augusti 2011 11:52
Nej, blir ingen odling. Hade lätt velat testa men jag har absolut inte utrymmet som det kräver. Min man skulle nog inte vara så positiv till det heller. Samtidigt så är jag gravid och vi skall ha barn i december så ett tag framöver kommer jag inte ha tiden heller.

Annons