snälla är det nån som kan komma med goda råd ang filterval

#1 - 13 augusti 2006 19:51
hej
har ett kar på 100-110L med fem Rödzebror,fyra Auratius(aik are)
skall köpa nytt filter Fluval nr tre (700/h) eller nr fyra (1000/h? vilken är bäst
för fiskarna????
#2 - 13 augusti 2006 20:04
Fluval 4'a är bättre då den har större genomströmning och är anpassad till större kar, men även till ditt kar.
Dessutom kan du reglera utströmningen, vet inte om filtervolymen är större på 4'an men om den är det så är det bara bättre.
Däremot kan den se ut att vara lite "biffig" i karet :)
#3 - 13 augusti 2006 20:04
cirkulationsmässigt räcker det mindre gott och väl. men det är lite för lite filteryta på båda filtrena igentligen... själv har jag 2 filter som går på halvfart för att få en bra filteryta och så kan man göra rent ett i taget för att bibehålla bakteriefloran! har man väl tilltagen filteryta finna det utrymme för lite misstag så som övermatning och slarv med vattenbyten...
#4 - 13 augusti 2006 20:04
Jag skulle välja 3:an.
Jag har 4+ och använder den till ett 200liters. (har malawiciklider)Tror 4:an är lite för kraftig för ditt lilla akvarium.
3:an är för 90-130liter enligt pwss.se hemsida
#5 - 13 augusti 2006 20:07
Kan kanske tillägga att jag tidigare hade två fluval 4+ i mitt 375liters (endast de två inga andra pumpar) och hade aldrig problem med att filtermassan skulle vara för lite (hade alltid bra nivåer på vattnet när jag testade)

kompisen har en 4+ i sitt 310liters malawi kar och har även han bra kvalite på vattnet och friska glada firrar

Tidigare topic om fluval 4+
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91759
#6 - 13 augusti 2006 20:24
tack för snabba svar!
Tycker du att 3-an blir lagom till mitt lilla kar alltså?
Hörde i en zoo affär att malawisarna tycker om strömmar, man vill att dessa små skall må bra.en granne sa att jag skulle ha en pump för 500L kar,låter inte det konstigt då får dem säkert träningsvärk....
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 augusti 2006 20:27
[quote=m73adde]låter inte det konstigt då får dem säkert träningsvärk....[/quote]
Oavsett vilket pump du väljer så är ändå cirkulation kraftigare på vattnet i Malawisjön än i akvariet
#8 - 13 augusti 2006 20:28
[quote=lunar]Fluval 4'a är bättre då den har större genomströmning och är anpassad till större kar, men även till ditt kar.
Dessutom kan du reglera utströmningen, vet inte om filtervolymen är större på 4'an men om den är det så är det bara bättre.
Däremot kan den se ut att vara lite "biffig" i karet :)[/quote]

Tack för svar!
den är inte för stor då?pumpen är längre iaf än 3-an om det har betydelse.
#9 - 13 augusti 2006 20:29
[quote=Kjell Fohrman]Oavsett vilket pump du väljer så är ändå cirkulation kraftigare på vattnet i Malawisjön än i akvariet[/quote]

tack, det stämmer!
#10 - 13 augusti 2006 20:31
Jag skulle i alla fall ha satsat på 4'an om du nu ska välja mellan Fluval 3 och 4'a.
Men din grannes råd var nog lite att ta i med.
#11 - 13 augusti 2006 20:48
Är Akvariumbutiken.com ett bra ställe att köpa av??
bra pris iaf till skillnad på andra zooaffärer.
Eller finns det andra?
#12 - 14 augusti 2006 15:17
jag har ett 112liters akvarium och i den får inte ett fluval 4 plus plats.
så ett 3plus blir nog bra för dej.
#13 - 3 december 2006 11:04
hej!!

Jag tycker du ska köra 4an du kan ju annpassa flödet på pumpen ist. Jag har gjort den missen att köpa ett filter med dåligt flöde :mad: köp hällre ett som du kan justera ner! mvh christian

Annons