Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Standard Fråga om Fluval 4Plus

Ska snart starta upp ett 200 literskar

Nu till frågan:
    Fick med en Fluval 4plus, satt och pillade på den för nån dag sen och upptäckte nånting som jag är lite fundersam på.
    Det fanns med två "tillbehör" som ska sitta på utblåset. Ser ut som att det ska blåsa mot ytan.. Vet ni vad jag menar??
    Ska jag använda dom? Vad är dom till för??

Tacksam för svar!!

/Hans

Standard

Det är antaligen insuget för luften du menar.
    Man kan låta pumpen ha "tillbehören" ovan vattenytan så dras luft ner och blandas ut i utblåset. Inte något jag normalt använder på mina 4plus.

Standard

Ja det är nog det jag menar.. Om man har lite fantasi så ser det lite ut som en vattenpipa, dock ska man ha ganska mycket fantasi för detta. Men du vet hur jag menar
    Varför ska man blanda i luft? Har testat att ha dom på och den översta saken, som ska vara över ytan, sitter knappt fast. Ska det vara så??

/Hans

Standard

Det är som en gummiskruv så man kan justera luftmängden.
    Den är rätt lös så man får vara försiktig
    Vet inte om det är ngt bra tillfälle att ha luftningen på...

Standard

ok. så jag behöver alltså inte använda den?
    Tack för hjälpen!!

/Hans

Standard

Nej, den behövs inte.
    Vattnet syresätts genom att ytan rör sig. Ha pumpen rätt högt upp så ytan virvlas runt

Standard

dessutom låter det väldigt illa...

Standard

Tack för hjälpen!
    Vart måttligt fundersam när jag såg dom

Får tänka på att ha den nära ytan! räcker några cm?

/Hans

Standard

Jag har mina så att pumpens ovansida ligger ca 1cm under vatten. Brukar ha dem precis så att vattnet inte skvalar.
    Dvs så sätter du den så högt upp det går så vattnet börjar skvala. Tryck sedan ner den sedan tills den blir tyst.
    Det tycker jag är ett lagom läge.

Standard

Jag har precis köpt samma pump. Vill sätta igång pumpen men har ej fyllt hela karet. Kan man ha igång pumpen i lutande läge eller måste det stå upp för att fungera?

Standard

Du kan ha den lutad eller t.o.m liggande utan problem.
    tänk på att om du har sand så undvik att lägga den direkt på sanden för att inte få sand in i pumpen

Standard

Nu sitter pumpen som den ska men jag tycker vattnet pulserar rätt kraftigt i mitt 167l kar. Kommer det vara ok för mina blivande dvärgguramis?

Standard

Du kan ju strypa den om du tycker att du har för mycket snurr i burken.Finns ju en spak på den till att dra ner effekten.
    Stercus accidit

450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium

Standard

Mm jag har satt den på lägsta men jag tycker det är lite väl mycket rundgång. Men det är säkert okej, bara jag som är nybörjare på detta =).

Standard

Den är i kraftigaste laget för ditt akvarium. försök att rikta utblåset så vattenfllödet sprids av glaset eller liknande. Så det inte blir en fors som fiskarna får stress simma i.
    Du kan ha den i ena hörnet och rikta utblåset mot glaset så sprids vattenflödet

Standard

Har en till fråga om pumpen i mitt kar..
    Jag kommer ha scalarer i. Hur mycket blås tror ni är lämpligt för dom? fullt eller så lite som möjligt??

/Hans

Standard

Hmm... borde jag ha frågat efter en annan pump? Jag köpte ett "nybörjar paket" och detta var den pumpen som följde med till 167l. Riktade pumpen mot glaset men då lät det pga vattnet strömmade upp på glasen. (Har utblåset ca 1cm under ytan).

Standard

Fluval 4 rekommendera till 130-215 liter men sedan beror det ju påvilka fiskar man ska ha i.
    Alla vill ju inte ha kraftig cirkulation, jag har ciklider som gillar bra flås och i mitt 180liters så blir det ca 5ggr volymen i cirkulation med fluval 4.
    Min kompis har ett fluval 4+ till sitt 310liters med ciklider och det akvariumet fungerar bra.

Fliteret blir ju lite mindre effektivt när det varit igång ett tag (närfiltret blir skitigt)

Standard

Hade ju tänkt ha dvärgguramis som gillar lugnt vatten...hmm...

Standard

Kanske du kan sätta ngn slags "spridare" på munstycket som får ner styrkan på vattnet. Tex myggnät i plast eller likande. KOlla bara så det inte är giftigt för dina fiskar.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Liknande ämnen

1. Fluval 4plus
    Av svea i forum 01. Akvarier och tillbehör
    Svar: 19
    När: 2006-07-08, 18:36
  2. eheim ytterfilter + fluval 4plus
    Av malawi´n i forum 01. Akvarier och tillbehör
    Svar: 11
    När: 2005-10-02, 10:39
  3. Fluval 4plus, innerfilter
    Av steveo i forum 01. Akvarier och tillbehör