[QUOTE=Bullshark;n2364233]Jo, men som du skrev måste man ju gå till roten med problemet, denna explosion av snäckproduktion har jag inte haft under alla dessa 16 år. På dom största ser man ett huvud med antenner kika fram. Hur uppstår förresten snäckorna i ett akvarium?
Då jag inte köpt växter kan dom inte ha följt med den vägen, samtliga rötter välskurade (så gott det går på de fastmonterade), samt ett tidigare normalt fungerande kretslopp. Dock får jag alltid stora algproblem med mina rötter oavsett hur jag matat. Kan de uppstå bland lagrerna av alger och andra organiska ämnen i havsbotten? Med tanke på att jag i princip inte haft några snäckor alls i mitt Malawi borde det finnas en förklaring.[/QUOTE]
Nja, snäckor uppstår inte spontant utan har vid något tillfälle förts in i karet där kan de växa till sig så sakteliga utan man märker så mkt. För att tillslut om mat finns osv bli riktigt många. Någon annan förklaring finns inte ;) Om du har fått en syrefattig bottenmiljö kanske de inte riktigt trivs där utan kryper upp och du blir varse hur många de är.