Tycker Paddy har svarat bra, så jag har inte kommenterat mer. Blandningen kommer att fungera bra, vad jag tror (om akvariet är rätt inrett). Det enda jag funderar på är de tre arterna i början - varför så många av dem? Du kan ju börja med 4-6 st och så göra dig av med resten när du väl fått ut ett par. Tror tyvärr att det blir lite väl trångt med Callochromis också, de vill ha en del plats. Annars en bra sandsill att börja med, de är tåligare än t ex Xenotilapia.
När det gäller ciklider och akvarium så är det i nästan 100 procent av fallen bäst med så stor bottenyta du kan få till. Resten gör inredningen. Med Cyps så kan lite extra höjd vara bra, de klipper utrymmet direkt. Har du överhäng/skugga på en del av akvariet kan Paracyprichromis trivas där. Grottlevande munruvare kan man beskriva den som. Fantastiskt vacker i dunkelt ljus, en grå sill i starkt ljus...
Hilsen,
/P
Det var dessa du tänkte på?
4-6 st Neolamprologus Brichardi
4-6 st hästnosciklider
4-6 Jullar av en art.
Jag tänkte precis som du sa, börja med så här många av varje och se vad som får plats och hur de parar ut sig.
Storleken på akvariet är inte helt lätt. Jag vill ha helglas. 720L i helglas känns lite läskigt. :) 540L lutar det åt nu men en kompromiss hade kunnat vara att köra 600L som är 200 långt och bara 50 djupt. 60 högt vill jag ha. Kör man 200 långt blir allt dyrare dock. Akvariet, bänken, bakgrunden, rampen...Tål att funderas över :)
Nigripinnis, hade den passat i akvariet. Istället för cyprichromis då? Verkar som att de håller sig ganska högt upp i akvariet, och i grottors tak, ett överhäng kan ju vara bra då. Finns det någon bättre lämpad paracypridochromis än nigripinnis för det här akvariet?
Tänkte introducera fisk i två omgångar.
Först:
4-6 st hästnosciklider
10 st Lamprologus Multifaciatus
10st cyprichromis
Sedan:
4-6 st Neolamprologus Brichardi
4-6 Jullar av en art.
4-6 (?) Neolamprologus tretocephalus
Senare även introducera :
Ett par Altolamprologus calvus/compressiceps
Jag har delat upp dem lite efter var de håller till i akvariet. Så att inte tex bara princessorna får gå och totaldominera alla grottorna i nån månad innan nästa omgång grottlekare kommer i.
Altolamprologus tänkte jag låta äta lite yngel men i början kan det vara roligt om fiskarna får leka lite mer ostört :)
Är det kanske bättre att introducera grottlekarna först?
Mycket funderingar blir det :)