600-liter Tanganyika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    600-liter Tanganyika.

    Ja... nu är det dags igen... ytterligare en liten projekttråd. 600-burken har nu konverterats till ett litet modest Tanganyika-kar.
    Jag blev så inspirerad av en film jag såg på YouTube - det var en film som visade Calvus som kilade in och ut mellan en massa trästockar och pinnar som låg ovanför ett stenröse. Aha, tänkte jag - en massa rötter och bråte i all denna stenöken - det där ser ju för skönt ut alltså.
    Jag funderade vidare; jag har ett kar och jag har en massa bröte, varför slänger jag inte bara ner en massa skit i karet och låter en grupp på typ sex calvus och typ fyra leleupi gå där och fiffla? Sagt och gjort; jag slängde i en grund av skifferplattor och fyllde sedan på med svart kolsten och rötter omvartannat. Den svarta kolstenen tänkte jag kunde kontrastera fint mot de intensivt gula leleupi och sedan låta en grupp med silverpricksglänsande calvusar gå där också. Nu finns fyra leleupi och sex calvus i karet.
    Här är några bilder - fiskarna syns knappt - de är mest inne bland alla gömställen, men det blir fart på dom senare!
    Ljuset är mycket svagt pga att jag kasserat den gamla rampen och nu ligger där bara en provisorik liten sketramp med ett lysrör.
    Filmsnuttar kommer senare!
    Bifogade filer
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    #2
    Som vanligt när du startar ny projekt så finner man inte ord till hur snyggt du får till det.
    Ser hur mysigt som helt ut
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #3
      WOW. Kan förstå att du sitter och stirrar på det här på kvällarna. Lite gröna växter var där ju i alla fal Riktigt häftigt med rötter och sten om vartannat.
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Vilka Calvus är det du har skaffat sig??
        DE är fin fina firrar! (finare än wellpapp fiskar )
        Såg i fiskaffärn i Etuna att de hade svarta med vita prickar. Vart dökär i de Fick veta en massa roligt info om de och deras lekbeteende men det är svårare firrar Hårdare vatten än SA osv.....Håller mig so far till SA kar
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Vääääldigt fint max! förundras över din inrednings förmåga!
          Nu fick jag även lite inspiration... efter att ha plockat upp hakan från marken ett flertal gånger
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ahh.. nu är det dags för den första lilla filmsnutten - det kommer en till.
            (och givetvis tack för alla fina repliker och kommentarer - det värmer såklart - det vet ni!)
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 September 2009, 00:59.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              ...och yt är i sitt esse idag tydligen...

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                ... och här kommer del två, lite närmare;

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  #9
                  Hmmm... varför blir det i aldrig så snyggt när jag "slänger ner en massa skit i akvariet"

                  Tål normalt inte svart och gult ihop ... men satan vad fint!!!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av micket
                    Hmmm... varför blir det i aldrig så snyggt när jag "slänger ner en massa skit i akvariet"

                    Tål normalt inte svart och gult ihop ... men satan vad fint!!!
                    Man måste ""slänga ner skit" på ett snyggt sätt... med en hand, ungefär... utan att tänka...

                    Människan har ofta för sig att den naturligaste differansen i färgskalan är svart kontra vitt - Helt fel! De mest synbara "varningsfärgerna" är svart och gult - det är dessa färger som ger de största varningsimpulserna - tänk Geting och andra insekter som har dessa färger (och polis-tejp...). Det var så jag tänkte när jag inredde karet.

                    Kul som fan att du gillar grejerna!

                    Kommentar

                    • Marsipulami
                      • September 2008
                      • 203

                      #11
                      Jag sällar mig till kören.

                      Det ser murrigt och mysigt ut, kör du med lite ljus?

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Tycker det blev helfräckt. Ska återanvända mina rötter till mina.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Snyggt Mats, och eftersom jag sett karet IRL kan jag bara säga att det ser bra mycket bättre ut "på riktigt"!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bateman
                            • July 2008
                            • 32

                            #14
                            Svart och gult som e så fint ihop.
                            Tycker det e fullare med blått gult och rött eller vitt och grönt.

                            Med hänvisning till micket´s tidigare svar om svart och gult.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bateman
                              Svart och gult som e så fint ihop.
                              Tycker det e fullare med blått gult och rött eller vitt och grönt.
                              Vadå ? Svenska och Ungerska färgerna är det väl inget fel på
                              Ursäkta utsvävningen Mats, Du har lyckats igen, mycket kul kar och bra fiskval.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...