Ska bygga mig ett 720 - råd från er med erfarenhet tack : )

#1 - 15 maj 2011 16:32
Jag kommer bygga mig ett 720 isf för det 605-liters jag tänkte mig först, så nu tar jag tacksamt emot råd från panelen.

Till att börja med undrar jag - när det gäller ett såpass rymligt kar - vad som talar för ett rejält innerfilter i form av filtermassa bakom en bakgrund, alternativt ett ytterfilter. Finns det några omständigheter som direkt pekar på det ena alternativet framför det andra?
Måtten blir 200*60*60.

Vilken pump är lämplig för inne- respektive ytterfilterlösning för den här volymen?

Är det någon som vet vad ett 720 kostar i butik i dagsläget?

Kan jag ha mer än ett Jack Dempsey-par i den burken, eller blir det som upplagt för krig under yngelvården?

Något annat generellt råd som är viktigt i sammanhanget?
#2 - 15 maj 2011 16:53
perfetto skrev:
Till att börja med undrar jag - när det gäller ett såpass rymligt kar - vad som talar för ett rejält innerfilter i form av filtermassa bakom en bakgrund, alternativt ett ytterfilter. Finns det några omständigheter som direkt pekar på det ena alternativet framför det andra?

Existensen av en bakgrund i akvariet är nog det som mest talar för det ena eller det andra... Om du har en bakgrund av typ BTN så skall du såklart använda utrymmet bakom den som filter...
#3 - 15 maj 2011 17:06
petnym skrev:
Existensen av en bakgrund i akvariet är nog det som mest talar för det ena eller det andra... Om du har en bakgrund av typ BTN så skall du såklart använda utrymmet bakom den som filter...

- Jag kommer - om det är ett bättre alternativ med filtermassa i karet än ett ytterfilter - bygga en bakgrund med utrymme o flöde bakom, men är det alltså bättre än ytterfilter, menar du?
#4 - 15 maj 2011 17:27
Ju större filtervolym - desto bättre filtrering.
#5 - 15 maj 2011 19:07
tommy_g skrev:
Ju större filtervolym - desto bättre filtrering.

- Ja fast det beror väl på cirkulationen också, och då tänkte jag om det kanske blev bättre vattencirkulation genom filtermedia via ett ytterfilter än att försöka få till en bra genomströmning i ett långt bakgrundsfilter?
#6 - 15 maj 2011 21:11
Givetvis får du anpassa pumpar efter behov. Om man har en stor filtermassa bakom en bakgrund får man se till att ha pumpar som klarar av att cirkulera vattnet genom filtret. Jag kör själv med filterkuber (PPI 10) bakom en bakgrund, jag tycker det funkar fantastiskt. Men o andra sidan har jag aldrig haft ett ytterfilter, så där har jag ingen åsikt, men folk använder ytterfilter, så då kan de ju rimligtvis inte vara dåliga? [:)]

Du får väl helt enkelt bestämma dig för om du vill ha en bakgrund till ditt akvarium. Precis som Petnym säger; Om man ändå har en bakgrund, varför inte utnyttja utrymmet till ett effektivt filter? Jag tycker nu i efterhand att man låser sig väldigt mycket med inredningen när man t.e.x. kör med BTN-bakgrund. Man har inte riktigt fria händer att göra som man vill.
#7 - 16 maj 2011 06:16
Ja jag frågade därför att det inte är givet att man bygger en bakgrund med utrymme bakom för filter. So far har jag byggt tre bakgrunder som blivit riktigt bra och autentiska, tycker jag, men då har jag byggt in ett filterutrymme i hörnet istället för att bredda bakgrundsytan för filter där.

Problemet som jag ser det med att ha stor filtervolym bakom en bakgrund är att det stjäler mycket plats i akvariet - därav frågor kring ytterfilter.
#8 - 16 maj 2011 06:17
tommy_g skrev:
Om man har en stor filtermassa bakom en bakgrund får man se till att ha pumpar som klarar av att cirkulera vattnet genom filtret.

- Har du alltså fler pumpar i din tank? Hur är de i så fall placerade....en som blåser in i filtermassan o en som suger ur därifrån, eller vad?
#9 - 16 maj 2011 08:51
Jag kör Eheim Compact cirkulationspumpar. 3 st. En massiv pump för insug på 2000 l/h som tvingar in vatten in i filtret. Sen 2 mindre (1000 l/h) för utsug. Dessa tar två olika vägar. Den ena pumpar ut renat vatten via en reaktor och sen ut genom ett strilrör, den andra är mer som en jetstråle för ren cirkulation. Pumparna är rejält kraftiga och går tyst, det bästa är att de är ställbara, då kan man jucksa lite själv med inställningarna så man får det som man vill.

Jag körde först med bara 2st 1000-liters, men dubblade sedan pumphastigheten med en pump till. Växterna växer nu ännu mer med starkare ström i karet.

Kolla här (klicka även på länken "tips");
http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html

Pumpar (Eheim Compact);
http://www.pwss.se/home.php?cat=288

Hur jag har gjort;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144326
#10 - 16 maj 2011 08:53
Glömde tillägga; Min bakgrund är inte tät eftersom det saknas 10 cm undertill, därför har jag valt att använda pump för insug. Det finns de som hävdar att man inte behöver ha 2 pumpar för insug/utsug.
#11 - 16 maj 2011 11:13
tommy_g skrev:
Jag kör Eheim Compact cirkulationspumpar. 3 st. En massiv pump för insug på 2000 l/h som tvingar in vatten in i filtret. Sen 2 mindre (1000 l/h) för utsug. Dessa tar två olika vägar. Den ena pumpar ut renat vatten via en reaktor och sen ut genom ett strilrör, den andra är mer som en jetstråle för ren cirkulation. Pumparna är rejält kraftiga och går tyst, det bästa är att de är ställbara, då kan man jucksa lite själv med inställningarna så man får det som man vill.

Jag körde först med bara 2st 1000-liters, men dubblade sedan pumphastigheten med en pump till. Växterna växer nu ännu mer med starkare ström i karet.

Kolla här (klicka även på länken "tips");

http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html

Pumpar (Eheim Compact);

http://www.pwss.se/home.php?cat=288

Hur jag har gjort;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144326

- Snyggt jobbat verkligen. Men köpte du pumparna i Sverige? Anar att de gick loss på ett par tusen i så fall.
#12 - 16 maj 2011 16:33
Den stora köpte jag hos min zoohandlare för typ 800 spänn, medger att det kunde varit billigare, men zoobutiker behöver också gå runt. De andra beställde jag här;

http://www.aquaristic.net/Eheim-compact-pump.html
#13 - 16 maj 2011 20:47
Jag funderar på att låta bakgrunden bli en tunnare frigolitskiva med den här fastlimmad: http://www.aquaristic.net/out/pictures/1/360002_p1.jpg Den lösningen skulle kosta mindre än hundra kronor totalt, samt stjäla minimalt med utrymme i tanken : )

Tänkte lämna 6-8 cm spalt längs hela akvariet baktill som ett gigantiskt filter då, lite likt BTN-varianten, men än mer filtervolym.
En pump in och en pump ut av Eheims kompakt-serie, får det nog bli.....och möjligen strilrör modell grövre i utblåset.
#14 - 16 maj 2011 23:06
perfetto skrev:
Jag kommer bygga mig ett 720 isf för det 605-liters jag tänkte mig först, så nu tar jag tacksamt emot råd från panelen.

Måtten blir 200*60*60.

Vilken pump är lämplig för inne- respektive ytterfilterlösning för den här volymen?

Är det någon som vet vad ett 720 kostar i butik i dagsläget?

Kan jag ha mer än ett Jack Dempsey-par i den burken, eller blir det som upplagt för krig under yngelvården?

Något annat generellt råd som är viktigt i sammanhanget?

Har för mig att Imazo tar 3940:- ex. moms, så det blir ca 5000:- inkl. moms, plus handlarens påslag.. Det är då alltså bara karet..
#15 - 17 maj 2011 06:19
HenkeP skrev:
Har för mig att Imazo tar 3940:- ex. moms, så det blir ca 5000:- inkl. moms, plus handlarens påslag.. Det är då alltså bara karet..

- Okey, tack. Min budget håller vattentätt : )
#16 - 17 maj 2011 08:51
Hur "stor" pump behövs för 720 liter? Bättre med två mindre än en stor?
#17 - 18 maj 2011 11:02
Såhär har jag tänkt mig filtreringen i karet: http://www.ladda-upp.com/bilder/53318/720-liter

Alltså två 190-cm plaströr med 11 cm diameter, som ligger parallellt bakom bakgrunden. I högra änden av dessa kopplas en Eheim Compact+ 3000 på, som i sin tur kör ut det filtrerade vattnet genom ett långt strilrör placerat ungefär i mitthöjd på akvariet.

Verkar det här vara en vettig lösning, tycker ni?
#18 - 19 maj 2011 16:10
LED-belysning beställd nu.
#19 - 19 maj 2011 17:02
Har du byggt karet själv? Vilken sorts led belysning? bilder?:)
#20 - 19 maj 2011 19:52
Micke_1991 skrev:
Har du byggt karet själv? Vilken sorts led belysning? bilder?:)

- Kommer göra det ja. Får hem glaset nästa fredag.
Beställt 6 stycken av dessa: http://cgi.ebay.com/New-CREE-LED-E27-9W-3-3W-spot-Bulb-lamp-light-45-White-/260785374581?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb8050575

Har plockat två större rötter/grenar vid havet idag, som just nu ligger för invätning i badkaret.
Kommer köpa pumpar o annat i Tyskland.

Bilder kommer vartefter : )
#21 - 31 maj 2011 07:13
720-projektet idag:

Glaset försenat pga glasmästarslarv. Dåligt skuret/brutet och fick skickas tillbaka. Fås troligen inte förrän nästa vecka nu.

Gjort och införskaffat hittills inför bygget:
12 lecablock som ska bli akvariebänk. Det blir 4 "pelare" med tre i höjd, och med två hyllor mellan varje par.
Underlagsskiva i fukttålig skiva, 2 spånskivor, samt 4 frigolitskivor.
Silikon
4 små hörngripar.....det är som små tvingar som håller ihop skivor i 90 graders vinkel. Perfekt när man ska limma just akvarium.

En Eheim Compact +3000 beställd från Tyskland

Filtermassa beställd från Tyskland

LED-spottar beställda från Kina

Stora Ek-grenar som jag fann vid en liten damm strax utanför staden. En av dem är nästan 2 meter lång och skruvad, en annan mer förgrenad och grov. De är båda ganska rotlika och verkar helt perfekta för den tanken.

Mäskanordning: Två femliters dunkar, akvarieslang, T-koppling, tre styck backventiler, en diffusor som löser upp CO2-bubblor nästan helt och blåser ut CO2-mättat vatten i tanken, en reningsflaska/droppmätare.

75 kilo Jula blästersand

Kvar att införskaffa:

Rör och kopplingar till filtersystemet jag ska bygga.

Bakgrund (som troligen kommer bli i form av en tunn frigolitskiva - målad tonat i blå nyans, med en självhäftande plastfolie av dim/frost-yta utanpå för att få lite "grumling" som ska ge sken av djup - fäst på bakre glasets utsida.

Växter - inga idéer alls om det ännu

Fiskar - vill behålla mitt JD-par, men samtidigt vill jag ha Fengäddor eller Channor i tanken nu när jag har utrymme.

En belysningsramp att fästa LED-spottarna i. Kommer troligen ha dessa hängande strax ovan karet.

Nät att täcka akvariet med isf täckglas.
#22 - 31 maj 2011 17:26
"Hörngriparna" är värda varenda krona :) Glöm inte skaffa riktig aceton att rengöra med.
#23 - 31 maj 2011 20:30
bong skrev:
"Hörngriparna" är värda varenda krona :) Glöm inte skaffa riktig aceton att rengöra med.

- Aceton glömde jag ta med i listan över inköpta artiklar ja. Självklart : )
#24 - 31 maj 2011 21:34
Absolut inte meningen att vara negativ. Men har du byggt massa kar innan eller? Om inte så är mitt tips .gör det inte. Antar att du som privatperson inte har papper på att dina byggen följer försäkringsbolagens standard tex. Så om det går sönder. Vilket är mycket troligt om man inte byggt mycket,. Och du får 700 litet vatten på golvet så har du ingen försäkring som täcker det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#25 - 1 juni 2011 06:16
Majki01 skrev:
Absolut inte meningen att vara negativ. Men har du byggt massa kar innan eller? Om inte så är mitt tips .gör det inte. Antar att du som privatperson inte har papper på att dina byggen följer försäkringsbolagens standard tex. Så om det går sönder. Vilket är mycket troligt om man inte byggt mycket,. Och du får 700 litet vatten på golvet så har du ingen försäkring som täcker det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

- Jag har byggt kar innan ja, och aldrig haft några problem med läckande kar eller dåliga silikonskarvar.

Försäkringsbolagen har väldigt sällan något att anmärka på vad gäller hemmabyggda kar, har jag förstått av att läsa en o annan tråd här.

Att det skulle vara troligt att ett kar går sönder ens för en förstagångsbyggare undrar jag faktiskt ändå. Följer man de DIY:er som finns tillgängliga, är det inte svårt att bygga en tank alls.

Själva siliconlimningen (rengöring, slipning, fixering inkluderat) klarar de flesta som kan läsa, och vad gäller att få tanken i våg diagonalt så finns bra och billiga vattenpass.

Tack för varningen dock - det finns säkerligen en o annan som ger sig på att bygga med för klent glas t.ex. : )
#26 - 2 juni 2011 18:19
Nu har jag ordnat till kopplingarna till filtreringen och anslutit pumpen.

Pump är alltså en Eheim Compact +3000 som ska dra vattnet genom 87 liters filtermassa. (100*11*83 cm filtermassa).

Dessutom är mäskanordningen för CO2-tillförsel färdigdonad. Till den skaffade jag en "CO2 energy"-diffusor, som ska pulvrisera bubblorna ut i tanken.

http://laddauppbilder.se/?dm=113070382129 Tight att få in två breeeda remsor av 10cm grovkornigt.

http://laddauppbilder.se/?dm=8130703821313 Ett två meter långt plaströr med diameter 11 cm, där pumpen ansluts. Mot pumpens utblås är sedan ett strilrör påkopplat. Det ska fördela cirkulationen nedifrån och snett upp mot ytan genom x antal hål.

http://laddauppbilder.se/?dm=15130703821415 Här är dunkar, slangar, backventiler, reningsflaska, samt diffusor.
#27 - 2 juni 2011 18:22
perfetto skrev:
- Jag har byggt kar innan ja, och aldrig haft några problem med läckande kar eller dåliga silikonskarvar.

Försäkringsbolagen har väldigt sällan något att anmärka på vad gäller hemmabyggda kar, har jag förstått av att läsa en o annan tråd här.

Att det skulle vara troligt att ett kar går sönder ens för en förstagångsbyggare undrar jag faktiskt ändå. Följer man de DIY:er som finns tillgängliga, är det inte svårt att bygga en tank alls.

Själva siliconlimningen (rengöring, slipning, fixering inkluderat) klarar de flesta som kan läsa, och vad gäller att få tanken i våg diagonalt så finns bra och billiga vattenpass.

Tack för varningen dock - det finns säkerligen en o annan som ger sig på att bygga med för klent glas t.ex. : )

Det varierar nog från försäkringsbolag då.. för hos mig funka det inte.

Nej det är inte svårt att bygga akvarie! men i den storleken blir det svårt! och fyllt med risker!
Men har man byggt mycket innan och vet vad man gör så är det ju inga problem:)

Det blir säkert kalas bra:)
#28 - 2 juni 2011 18:41
Majki01 skrev:
Det varierar nog från försäkringsbolag då.. för hos mig funka det inte.

Nej det är inte svårt att bygga akvarie! men i den storleken blir det svårt! och fyllt med risker!

Men har man byggt mycket innan och vet vad man gör så är det ju inga problem:)

Det blir säkert kalas bra:)

- Måste bara undra hur du menar....varför skulle det vara svårt o riskfyllt ju större tank man bygger? Glastjocklek och silikontjocklek anpassas ju efter höjd, längd, och vattentryck beroende på hur stor tank man ska bygga.
#29 - 2 juni 2011 18:57
perfetto skrev:
- Måste bara undra hur du menar....varför skulle det vara svårt o riskfyllt ju större tank man bygger? Glastjocklek och silikontjocklek anpassas ju efter höjd, längd, och vattentryck beroende på hur stor tank man ska bygga.

Det är svårare och tyngre att hantera en skivs glas som är två meter lång än en som är tex. 30cm (om man bygger egna yngelkar.) Om nåt skulle börja läcka är det ju inte direkt en fördel att det är 720L istället för 40 L :)
Frågan var visserligen inte ställd till mig men tyckte svaret var uppenbart. Det är inte samma sak, bara mer silikon, att bygga ett yngelkar och att bygga tex kjells 3000L helglas :)

Men om man kan hantera det är det ju inga problem!

Hur mycket fick du ge för glaset? Hade varit intressant att veta hur mycket pengar man sparar på att göra det själv. Har funderingar på att köpa ett helglas 720L från nol. De tar lite över 5000kr.
#30 - 2 juni 2011 19:42
Nasso skrev:
Det är svårare och tyngre att hantera en skivs glas som är två meter lång än en som är tex. 30cm (om man bygger egna yngelkar.) Om nåt skulle börja läcka är det ju inte direkt en fördel att det är 720L istället för 40 L :)

Frågan var visserligen inte ställd till mig men tyckte svaret var uppenbart. Det är inte samma sak, bara mer silikon, att bygga ett yngelkar och att bygga tex kjells 3000L helglas :)

Men om man kan hantera det är det ju inga problem!

Hur mycket fick du ge för glaset? Hade varit intressant att veta hur mycket pengar man sparar på att göra det själv. Har funderingar på att köpa ett helglas 720L från nol. De tar lite över 5000kr.

- Jag utgår ifrån att den som köper 10 mm glas i 2-meters längder inser att det är en annan hantering än med små och lättare skivor, det är anledningen till att jag inte tycker själva tillverkningsproceduren är svårare än med ett litet kar : )

Konstruktionen är densamma - ett rätblock - oavsett storlek.

Men jag tackar återigen för varningen och ska vara försiktig : )

Jag gav 2400 för glaset.
#31 - 2 juni 2011 20:01
2400 är riktigt billigt :)
#32 - 2 juni 2011 21:27
Är det ett "kompis pris" på glaset?
#33 - 3 juni 2011 07:04
bong skrev:
2400 är riktigt billigt :)

- Ja det är ett bra pris : )
#34 - 3 juni 2011 07:05
robidobban skrev:
Är det ett "kompis pris" på glaset?

- Nej, det är det inte. Om det blir bra så kanske jag borde bygga några 720:or och erbjuda till försäljning ; )
#35 - 3 juni 2011 07:43
Dokumentera gärna med bilder. :)
#36 - 3 juni 2011 09:33
perfetto skrev:
- Nej, det är det inte. Om det blir bra så kanske jag borde bygga några 720:or och erbjuda till försäljning ; )

Då var det verkligen billigt :)
Ja det kan du göra, jag är rätt sugen på att skaffa ett större kar men har tyvärr ingen plats för det :/
#37 - 3 juni 2011 10:02
tommy_g skrev:
Dokumentera gärna med bilder. :)

- Will do så snart glaset anländer.
#38 - 3 juni 2011 18:16
Idag kom LED-spottarna, så nästa steg blir att bygga ihop en bra lysramp att hänga ovanför karet. Bauhaus imorgon för att se vad de har.
#39 - 4 juni 2011 19:47
Kom på ett tillbehör som oxå är värt varenda krona om man vill ha snygga fogar http://www.jula.se/silikonskrapset-190524

Bara ett tips :)
#40 - 4 juni 2011 22:17
bong skrev:
Kom på ett tillbehör som oxå är värt varenda krona om man vill ha snygga fogar http://www.jula.se/silikonskrapset-190524

Bara ett tips :)

- Tackar för tipset. En sådan fanns faktiskt med på min lista....som gömt sig någonstans.
#41 - 7 juni 2011 08:18
Senaste soliga eftermiddagarna:

Ljusramp färdigbyggd med 6 st 9W PowerLED som ska hänga från taket och strax ovan tanken.
Filtersystemet färdigbyggt och sammankopplat med pump och strilrör.

Nu väntar jag bara på glaset : )
#42 - 7 juni 2011 17:36
perfetto skrev:
Senaste soliga eftermiddagarna:

Ljusramp färdigbyggd med 6 st 9W PowerLED som ska hänga från taket och strax ovan tanken.

Filtersystemet färdigbyggt och sammankopplat med pump och strilrör.

Nu väntar jag bara på glaset : )

Bild? :)
#43 - 8 juni 2011 06:42
bong skrev:
Bild? :)

- Japp, kommer.

Och vad gäller din härdade ruta till stortanken - jag körde härdat 6 mm i ett 150cm långt kar och det buktade nästan den decimeter utan att smälla. Hörde av en glasmästare att den typen av härdat glas tålde att användas som bilramp : )
Du har väl 12? Då fixar det lätt en stridsvagn.
#44 - 8 juni 2011 15:09
perfetto skrev:
- Japp, kommer.

Och vad gäller din härdade ruta till stortanken - jag körde härdat 6 mm i ett 150cm långt kar och det buktade nästan den decimeter utan att smälla. Hörde av en glasmästare att den typen av härdat glas tålde att användas som bilramp : )

Du har väl 12? Då fixar det lätt en stridsvagn.

Hehe jo det ska ju motsvara 5 gånger styrkan :) Men det är ju inte så snyggt om bet buktar :p
#45 - 9 juni 2011 08:09
Torsdagsrapport:

Provkörde ljusrampen med 6 st 9W PowerLED 6000K igår. Hängde upp den i taket o kopplade på strömmen.

Daem´vilken strålglans : ) Vitt sken som slog rakt i golvet från nästan 2,5 meters höjd. Det borde räcka gott att nå botten med i ett 60 cm högt kar känns det som.

Glaset kommer i morgon om allt går som flott. Härligt!
#46 - 9 juni 2011 10:01
bilder tack..
#47 - 9 juni 2011 11:13
GOONI skrev:
bilder tack..

- Jadå, det kommer. I nuläget har jag ju dock bara lösa delar omonterade. Det finns några bilder tidigare i den här tråden på sådana. Belysningen kan jag väl fota ikväll kanske.
#48 - 11 juni 2011 11:23
Fick du glaset? :)
#49 - 11 juni 2011 16:47
bong skrev:
Fick du glaset? :)

- Nej : (
Sugiga leverantörer som säger sig inte hitta glaset nu...börjar låta som "Macken" där de inte kunde hitta den vita Opeln.
#50 - 11 juni 2011 18:00
perfetto skrev:
- Nej : (

Sugiga leverantörer som säger sig inte hitta glaset nu...börjar låta som "Macken" där de inte kunde hitta den vita Opeln.

Haha macken! det var tider :D

Säg till dom att du har öppnat silikon tuben och står redo att börja limma så kanske det blir lite fart ;)
#51 - 13 juni 2011 09:34
Jag tog en bild på ljusramen igår kväll. Man ser ju inte hur starkt ljuset slår ända ner till golvet, men iallafall att det är bra drag i LED:arna.

Det är 6 spots a´9W styck = 54W powerLED

http://laddauppbilder.se/?di=14130795752516
#52 - 13 juni 2011 16:41
Det kommer bli bra med det ljuset :) När får du glaset då?
#53 - 13 juni 2011 17:33
bong skrev:
Det kommer bli bra med det ljuset :) När får du glaset då?

- Jag hoppas verkligen på onsdag. Problemet är att leverantören säger att de skickat skivorna, och grossisten har inte sett dem ännu. Någon jä*la mellan-stolarna-situation som jag hoppas är löst imorgon. Farao vad jag längtar efter att få provtrycka filtersystemet : )

Sen kommer det angenäma "problemet" att välja fiskar till den tanken. Vill ha både rovfisk och stim med små färgglada varelser. Låter väl som en jättelämplig kombo? Eh..eller..
#54 - 14 juni 2011 17:10
perfetto skrev:
- Jag hoppas verkligen på onsdag. Problemet är att leverantören säger att de skickat skivorna, och grossisten har inte sett dem ännu. Någon jä*la mellan-stolarna-situation som jag hoppas är löst imorgon. Farao vad jag längtar efter att få provtrycka filtersystemet : )

Sen kommer det angenäma "problemet" att välja fiskar till den tanken. Vill ha både rovfisk och stim med små färgglada varelser. Låter väl som en jättelämplig kombo? Eh..eller..

Ja vi får hoppas det löser sig, sitter själv och väntar :(

Klart du ska ha rovfisk ;) de små färgglada får vara med en stund iaf :D
#55 - 27 juni 2011 17:24
PROBLEM : ((

När jag äntligen efter tre veckors försening får glaset och börjar bygga så smått, inser jag att jag måttbeställt glas-mot-glas....alltså inte tagit höjd för silikonspalt mellan glasen : (

Bottenskivan är 601 mmm och eftersom jag använder tändstickor som spaltmått, saknar jag ungefär 4 mm totalt. Man kan bryta ihop o lägga av för mindre...
#56 - 27 juni 2011 17:34
Skit i tändstickorna, sånt har jag aldrig använt ;)
#57 - 27 juni 2011 17:37
bong skrev:
Skit i tändstickorna, sånt har jag aldrig använt ;)

- Kör du skivorna direkt mot varandra även i större kar??
#58 - 27 juni 2011 17:45
perfetto skrev:
- Kör du skivorna direkt mot varandra även i större kar??

Har limmat upp till 900liter på det viset, så länge det är 0.1mm emellan glasen så är det lugnt. Och jag tvivlar på att man kan trycka så hårt för hand att allt silikon trycks ut.
#59 - 27 juni 2011 17:54
Okeeeey...då finns det ju hopp förstås. Men vad använder du som spaltmått för att få en sån liten glipa mellan glasen? Eller menar du mer att det blir en naturlig liten springa om man inte tvingar ihop skivorna?
#60 - 27 juni 2011 20:09
När jag silikonade bakre långsidan ovanpå botten ikväll, tycker jag att det blev en för klen silikonsträng. Måste jag skära bort o rengöra hela skiten nu igen, eller går det lägga på en större o fetare o stryka ut över?
#61 - 28 juni 2011 15:12
perfetto skrev:
Okeeeey...då finns det ju hopp förstås. Men vad använder du som spaltmått för att få en sån liten glipa mellan glasen? Eller menar du mer att det blir en naturlig liten springa om man inte tvingar ihop skivorna?

Precis så menade jag :)

Vad menar du med för liten sträng? Om du menar invändigt så hjälper det dig ändå inte med en fetare sträng. I så fall skulle du lagt en extra sträng direkt.

Låt det vara om så är fallet :)
#62 - 29 juni 2011 06:31
Igår kväll fattade jag beslutet att följa devicen "gör om, gör rätt", och gjorde om hela limningen. Rengöring medelst rakblad och aceton är ingen gentlemannasport.

Vilken OTROLIG vidhäftning silikon har. När jag skulle ta loss den enda långsideskivan som alltså stod limmad mot bottenglaset med enbart sina 10 mm som fästyta, gick det fan inte bända ner den utan att samtidigt skära med kniven i fogen från motsatt sida. Detta då med den "klena" fog jag nu gjort om. Det hade lätt gått att silikona fast bilen i taket med en grövre fog.

Hursomhelst så har jag nu långsidan fastsatt med en rejäl och dessutom snygg fog : ) Ikväll kommer nog resten på plats också, så att jag snart kan montera filtersystemet o provköra det i sin rätta miljö. Spännande tider stundar *rryyys*
#63 - 3 juli 2011 12:28
Efter lite strul - som så ofta när man minst önskar det - så står där nu ett rätblock på golvet i vardagsrummet.

http://laddauppbilder.se/?dm=913096961906

Jag har silikonat en 10 mm frigolitbotten med några centimeters spalt fram till glasen fram och vid sidorna för att sand ska kunna skyla den bättre i ytterkanterna.

Hittills har jag också fått dit långsidostagen ovanpå som förstärkning och stöd för nätet jag ska täcka tanken med.
(hoppvänliga Channor får man se upp med)

Nästa steg före provfyllning är kortsidestagen och två mittstag som limmas dit så snart långsidestagen härdat.

Sedan dit med en frigolitbakgrundsskiva med pålimmad mattsvart plastfilm.

Men nu...medan det härdar lite - gymet och benpass! : )
#64 - 17 juli 2011 12:19
Uppdatering

Tanken står på plats fylld till 75% ungefär. Filterbox, sand, grenar, några växter, en stor snäcka, ca 10 Malaysiska Sandsnäckor, 8 Ancistrusbäbisar, samt snart första lilla Channan på plats.

Bild kommer
#65 - 17 juli 2011 14:14
Vänster halva av 720

http://www.egetfoto.se/?v=vnster.jpg
#66 - 17 juli 2011 14:16
Höger halva 720

[COLOR=#0066cc]http://www.egetfoto.se/?v=hger.jpg[/COLOR]
#67 - 17 juli 2011 14:18
Hela 720

[COLOR=#0066cc]http://www.egetfoto.se/?v=hela.jpg[/COLOR]
#68 - 18 juli 2011 08:34
720-spec:

Glas 10 mm överallt förutom kant- och mittenstag som är 8 mm.

"Bänk" av totalt 12 lecablock med två spånskivor mellan varje höjd. Akvariet vilar först på en 10 mm frigolitskiva och under den en vattentålig, svart playwoodskiva.

Eheimpump Compact 3000+ som sitter direkt kopplad mot en filterbox konstruerad av två 80 cm svarta blomlådor fyllda med blå filtermassa. Ger cirka 50 liters filtervolym.

Bottensubstrat Julas blästersand 100 kg.

Inredning av två större ekgrenar och några vita stenar som gömställen för de små liven. Det finns även gott om hålrum i grenarna.

Ännu inte så mycket växter, men det kommer fyllas på.

Belysningen är hemmabyggd av 6 st PowerLED-spottar på totalt 54W som kan justeras var och en för sig beroende på hur skarp ljuskälla man vill ha på olika ställen i tanken.

Just nu kör jag tanken fylld till ca 75% därför att jag inte har några täcklock ännu. Vill inte Gachua-ynglen inte ska få för sig att hoppa ut. Jag har bittra erfarenheter från tidigare relationer med Channor.

Invånare i detta frikostiga lebensraum:

6 st Tropiska Ch Gachua (Limbata), ännu bara 3-5 cm stora.

2 st Äppelsnäckor

Ca 8 Ancistrusbebisar på någon dryg centimeter.
(jag sålde mitt superavlande Ancistruspar, men de här bebisarna ramlade ur en rot när jag plockade ur tanken.)

10-talet Malaysisk Sandsnäcka....som jag antar är typ en miljard i övermorgon.

Så snart jag fått i fler växter ska CO2-dunkarna börja puttra, och för bästa upptag i vattnet så har jag en diffusor
"Ferplast CO2-mixer" som ska krossa bubblorna mikroskopiska.

Jag körde igång karet i fredags med bara pumpen igång och grenarna i. För att öka bakterietillväxten något, hällde jag i lite fiskfoder och några maltabletter. Tillsatte framåt kvällen en rejäl dos "Easystart" och planterade i samband med det de växter jag har i nu. Sedan fick det gå till morgonen därpå, då jag koppade in dels snäckorna och dels de små malbebisarna en efter en, där jag noggrant iakttog deras beteende i nya miljön innan jag släppte i nästa.

När alla isläppta invånare dagen efter (igår, söndag) såg pigga och glada ut, påbörjade jag ikoppning av de sex Gachuanerna. Det tog tid eftersom jag lät varje ikoppad individ gå en stund i karet först för att jag skulle kunna se eventuellt chockbeteende eller annat som kunde tyda på problem. Hursomhaver så fanns de alla i karet igår kväll och jag tillsatte en frusen tärning med mygglarver.

Idag måndag har jag ännu inte tänt upp tanken, så jag har inte inspekterat.
#69 - 18 juli 2011 09:25
vart har du köpt belysningen?
#70 - 18 juli 2011 09:32
GOONI skrev:
vart har du köpt belysningen?

- Staget och själva armaturerna/hållarna har jag byggt ihop själv, och LED-spotsen (3*3W/lampa) är köpta från Kina via Ebay.
#71 - 18 juli 2011 09:34
någon länk?
#73 - 18 juli 2011 09:57
perfetto skrev:

tackar.. hur ställer du styrkan? med dimmer?
#74 - 18 juli 2011 10:31
GOONI skrev:
tackar.. hur ställer du styrkan? med dimmer?

- Nej, även om det går tror jag. Jag varierar höjden med kablarna helt enkelt. Har en liten "låsmuff" i gummi på varje kabel som reglerar hur mycket sladd/kabel jag vill släppa ner lampan med. Högre höjd=större ljusbild och följdaktligen lägre höjd=skarpare och snävare ljusvinkel.
#75 - 18 juli 2011 11:11
perfetto skrev:
- Nej, även om det går tror jag. Jag varierar höjden med kablarna helt enkelt. Har en liten "låsmuff" i gummi på varje kabel som reglerar hur mycket sladd/kabel jag vill släppa ner lampan med. Högre höjd=större ljusbild och följdaktligen lägre höjd=skarpare och snävare ljusvinkel.

Okej.. Ser fram mot fler bilder..
#76 - 18 juli 2011 12:35
Köpte idag lite fler växter och även 5 kolsvarta Mollys för att liva upp akvariet lite.
Det blir lite ödsligt med 720 liter och 6 st. sandfärgade Channor på bara några centimeter. Behövs lite fladdrande fenor och glada Mollys : )
#77 - 18 juli 2011 12:47
bilder!!!!

Annons