Sätta fast strilrör

#1 - 8 mars 2009 20:53
Har en Eheim Pro2 2026 till mitt kar. Karet är inte igång ännu men skall fyllas i veckan. Till bakgrund har jag BTN slimline.

Mitt problem kan ju inte vara helt ovanligt och därför borde en lösning finnas, hittade dock ingen på forumet.

Hur fäster man strilröret på bakgrunden? Det följer ju bara med såna här plastploppar (sugproppar). Dom fäster inte på bakgrunden. Man vill ju helst inte limma dit dom om man någon gång skulle vilja ändra.
#2 - 8 mars 2009 22:39
Vad har du för kar?
#3 - 8 mars 2009 23:14
Smidigaste blir nog om du köper 2-3 kraftiga buntband, ta upp små hål så buntbandets spetsiga del kan pressas igenom från baksidan, låt det löpa runt strilröret och tillbaks igenom hålet och straffa åt.
#4 - 9 mars 2009 00:41
Kanske hänga det med hjälp av lite grövre ståltråd (rostfri)
#5 - 9 mars 2009 07:54
Karet är ett ramakvarie se länken för bilder (har inga bilder på jobbdatorn)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

Gaffel: menar du igenom bakgrunden? Denna är ju limmad i bakrutan. Jag får kolla om man kan få igenom buntbanden, det vore isåfall en smidig lösning.
#6 - 9 mars 2009 08:47
Då är en lösning att sätta sugpropparna på täckglaset. En nackdel med den lösningen är att det blir mycket skval.
Ett annat sätt som jag själv har i det ena karet med Slimline är att du sätter strilröret diagonalt rätt ner i karet och fäster sugpropparna i kortsideglaset. Du kan även vinkla upp strilröret och ha det utmed ytan om du hellre vill det:).
#7 - 9 mars 2009 08:52
Varför diagonalt på kortsidan? Kan man inte sätta det längs med kortsidan? eller blir det några andra problem då?

Jag har för mig att jag tänkte på en sådan lösning i gårkväll men det föll på att det insugsröret skall ju också fästas med sugproppar.
#8 - 9 mars 2009 08:57
Det är en smaksak, jag har det diagonalt för en 10cm:s Slimlinebit sitter silikonad på kortsidan av karet och döljer på så vis tekniken (insug, utblås samt doppvärmare).
Sätter du det diagonalt så är det även lättare att gömma det med lite Vallisneria eller liknande då dessa strilrör kanske inte är det snyggaste man kan ha i ett kar;).
#9 - 9 mars 2009 09:07
Nej snygga är dom ju inte!

Jag får klura vidare jag har som sagt för mig att jag stupade på att något var tvunget att fästa i bakgrunden.

Andra lösningar tas också tacksamt emot
#10 - 9 mars 2009 19:57
Trixade lite med rören nu när jag kom hem och hittade ett sätt som bör fungera, man får korsa rören uppe vid kanten bara så funkar det nog.

[ATTACH]18158[/ATTACH]

En annan fråga vad är bäst att såga med om man skall såga/korta av dom hårda plaströren? Röret till insuget är för långt så det kommer ända ner i grusen.
#11 - 9 mars 2009 20:07
Montera på ett 4 mm snabbståls borr i änden på en skruvdragare och ta försiktigt upp hålen genom att borra i 45° vinkel uppifrån och ned igenom slimlinen tills du går igenom ytskiktet, du kan även penetrera genom att ta upp hål med ett upphettat verktyg av valfri sort.

Bågfil, fogsvans, vinkelkap och glödgad morakniv har jag själv vid tillfälle använt mig av för att kapa rören men jag fastnade till slut för en smutt liten rörkap..
#12 - 9 mars 2009 21:53
Eller en vass kniv som man bara drar runt röret så det blir ett skarpt märke, sedan är det bara att bryta.
#13 - 10 mars 2009 05:17
Tack för förslagen får pröva och se vilket som funkar bra!

Är det någon som tycker att det är helt fel att sätta strilröret på kortsidan? Sen får man ju sätta det så högt det går för jag vill ha ganska mycket ytrörelse. Med denna lösningen, att korsa rören i hörnan, så kommer strilröret lite längre ner än vad som hade varit fallet annars, men det går väl att vinkla mot ytan och därmed uppnås önskade effekt?

Ja som ni märker på mina frågor så har jag aldrig haft ytterfilter innan och när jag nu har en tråd om montering kan man ju lika gärna passa på att fråga :) Imorgon eller Torsdag skall fylla på vatten, får en bit slimlinebakgrund till idag som jag skall sätta på ena kortsidan sen när det är tort och klart så börjar jag fylla på.
#14 - 10 mars 2009 07:30
Har själv ett strilrör horisontellt på gaveln på 300 samt ett vertikalt stående bakom en HMF insugstub i samma kar.

Annons